Neconstituționalitate – (comunicat CCR): Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 73/2024 pentru modificarea O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru completarea art. 2 din O.U.G. nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

Decizia CCR Actul normativ Sumar
D.C.C. pronunțată în ședința din 29 mai 2025

Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 73/2024 pentru modificarea O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru completarea art. 2 din O.U.G. nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative

Neconstituționalitate 

 

În ședința din 29 mai 2025, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului de constituționalitate a priori, pentru a dezbate obiecția de neconstituționalitate a Legii privind aprobarea O.U.G. nr. 73/2024 pentru modificarea O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru completarea art. 2 din O.U.G. nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Obiectul obiecției de neconstituționalitate

Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 73/2024 pentru modificarea O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru completarea art. 2 din O.U.G. nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

D.C.C. pronunțată în ședința din 29 mai 2025

În ședința din data de 29 mai 2025, Curtea Constituțională a admis, cu unanimitate de voturi, obiecția de neconstituționalitate formulată de Președintele interimar al României și a constatat că Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 73/2024 pentru modificarea O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru completarea art. 2 din O.U.G. nr. 212/2020 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative este neconstituțională în ansamblul său.

În esență, această soluție se fundamentează pe constatarea Curții potrivit căreia în procedura parlamentară de adoptare a legii criticate, Camera decizională a introdus o prevedere de substanță și străină față de obiectul de reglementare al acestei legi, încălcând astfel principiul bicameralismului, consacrat de art. 61 alin. (2) și de art. 75 din Constituție. Această prevedere, vizând regimul juridic general al proprietății, a determinat totodată și modificarea caracterului legii din lege ordinară în lege organică, fără a fi adoptată și cu majoritatea necesară impusă de art. 76 alin. (1) din Constituție.

 

De asemenea, Curtea Constituțională a amânat pentru data de pentru data de 5 iunie 2025 obiecția de neconstituționalitate a art. II al Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 51/1995 privind organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, precum și pentru modificarea art. 451 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, obiecție formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție, și pentru data de 1 iulie 2025 obiecția de neconstituționalitate a Legii privind transmiterea bunurilor imobile – teren  cu construcțiile aferente din domeniul public al statului și din administrarea Universității de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara în domeniul privat al statului și succesiv în proprietatea Universității de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara, județul Timiș și transmiterea unui bun imobil – teren  din domeniul privat al statului în proprietatea Universității de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara, obiecție formulată de Președintele României.

Sursa informației