[Rectificare – M. Of. nr. 335/01.04.2021] Legea nr. 15/2021 a bugetului de stat pe anul 2021 – publicare (M. Of. nr. 236/9.03.2021)

În M. Of. nr. 335 din 1 aprilie 2021 a fost publicată Rectificarea din 1 aprilie 2021 la Legea bugetului de stat pe anul 2021 nr. 15/2021, publicată în M. Of. nr. 236 din 9 martie 2021.

Astfel, la Legea bugetului de stat pe anul 2021 nr. 15/2021 se fac următoarele rectificări:

– la anexa nr. 7/03, nr. crt. 2.1, coloana 1, în loc de: „Câmpulung-Muscel” se va citi: „Câmpulung”;

– la anexa nr. 7/03, nr. crt. 4.3 (coloana 1), în loc de: „… membre ale Grupului de Acţiune Locală, Bihor, …” se va citi: „… membre ale Asociaţiei Grupul de Acţiune Locală Bihor de pe lângă frontiera cu Ungaria, …”.


Actul normativ

Sumar
Legea nr. 15/2021 a bugetului de stat pe anul 2021

(M. Of. nr. 236 din 9 martie 2021)

S-a publicat Legea nr. 15/2021 a bugetului de stat pe anul 2021.

 

În M. Of. nr. 236 din 9 martie 2021 s-a publicat Legea nr. 15/2021 a bugetului de stat pe anul 2021.

Astfel, prin respectivul act normativ se reglementează bugetul de stat pe anul 2021.

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții ale Legii nr. 15/2021 a bugetului de stat pe anul 2021.

 

Structura

 

Cap. I („Dispoziţii generale”);

Secț. 1 („Dispoziţii referitoare la bugetul de stat pe anul 2021”);

Secț. 2 („Dispoziţii referitoare la bugetele locale pe anul 2021”);

Secț. 3 („Dispoziţii referitoare la bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate pe anul 2021”);

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Secț. 4 („Dispoziţii referitoare la proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare aferente perioadei 2007-2013, pe anul 2021”);

Secț. 5 („Dispoziţii referitoare la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2014-2020, pe anul 2021”);

Secț. 6 („Dispoziţii referitoare la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile, aferente perioadei de programare a Uniunii Europene 2021-2027”);

Secț. 7 („Dispoziţii referitoare la proiecte cu finanţare din fonduri rambursabile pe anul 2021”);

Cap. II („Responsabilităţi în aplicarea prezentei legi”);

Cap. III („Dispoziţii finale”);

Anexa nr. 1 („Bugetul de stat pe anii 2021-2024 – Sinteză”);

Anexa nr. 2 („Sinteza cheltuielilor pe surse de finanțare, capitole, subcapitole, paragrafe, alienate după caz, pe anii 2021-2024”);

Anexele nr. 3-11^02.

 

Prezentare generală

 

Conform art. 1, actul normativ prevede şi autorizează pentru anul bugetar 2021 veniturile pe capitole şi subcapitole şi cheltuielile pe destinaţii şi pe ordonatori principali de credite pentru bugetul de stat, bugetele Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, creditelor externe, fondurilor externe nerambursabile şi activităţilor finanţate integral din venituri proprii.

Astfel, bugetul de stat se stabileşte la venituri în sumă de 173.700,8 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de 326.407,2 milioane lei credite de angajament şi în sumă de 261.050,5 milioane lei credite bugetare, cu un deficit de 87.349,7 milioane lei.

De asemenea, din taxa pe valoarea adăugată se alocă 18.496,0 milioane lei sume defalcate pentru bugetele locale, din care:

– 2.979,1 milioane lei pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor, potrivit anexei nr. 4;

– 7.648,4 milioane lei pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti, potrivit anexei nr. 5;

– 420,0 milioane lei destinate finanţării cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale, sumă repartizată pe judeţe potrivit anexei nr. 6. Repartizarea pe unităţi administrativ-teritoriale se face de către consiliul judeţean prin hotărâre, după consultarea primarilor, în funcţie de lungimea şi starea tehnică a drumurilor;

– 7.097,2 milioane lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor, pentru finanţarea cheltuielilor aferente funcţionării serviciilor publice de salvare acvatică-salvamar şi a posturilor de prim ajutor pe plajele cu destinaţie turistică, potrivit prevederilor art. 4 alin. (21) din O.G. nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre şi controlul activităţilor desfăşurate pe plajă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 274/2006, pentru aplicarea prevederilor art. 7 alin. (4) şi art. 8 alin. (3) din O.G. nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării”, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru finanţarea cheltuielilor determinate de achitarea obligaţiilor de plată ale unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul Suceava, aferente împrumutului extern contractat pentru realizarea Programului „Utilităţi şi mediu la standarde europene în judeţul Suceava”, potrivit prevederilor art. XII alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, aprobată prin Legea nr. 240/2011, cu modificările ulterioare, reprezentând rate de capital şi dobânzi scadente în anul 2021 pentru componenta gaz, rate de capital şi dobânzi scadente în anul 2021 pentru componenta termie, precum şi debite restante la fondul de risc, precum şi pentru finanţarea unor proiecte de investiţii şi a altor cheltuieli, potrivit anexelor nr. 7, 7/01, 7/02 şi 7/03;

– 351,3 milioane lei pentru finanţarea cheltuielilor învăţământului particular şi cel confesional, acreditate, potrivit anexei nr. 8.

Totodată, începând cu data intrării în vigoare a legii, prin derogare de la prevederile art. 32 şi 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, din impozitul pe venit estimat a fi încasat la bugetul de stat, la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale se repartizează, prin decizie a directorului direcţiei generale regionale a finanţelor publice/şefului administraţiei judeţene a finanţelor publice, următoarele cote:

– 15% la bugetul local al judeţului;

– 63% la bugetele locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor pe al căror teritoriu îşi desfăşoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;

– 6% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiei generale regionale a finanţelor publice/administraţiei judeţene a finanţelor publice, ce se repartizează bugetelor locale ale comunelor, oraşelor şi municipiilor prin hotărâre a consiliului judeţean;

– 14% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiei generale regionale a finanţelor publice/administraţiei judeţene a finanţelor publice, pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor;

– 2% într-un cont distinct deschis pe seama direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, pentru finanţarea instituţiilor publice de spectacole din subordinea autorităţilor administraţiei publice locale ale unităţilor administrative-teritoriale din judeţe, respectiv teatre şi opere.

Impozitul pe venit utilizat în calcul va fi cel estimat de structurile de specialitate din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene/de sector ale finanţelor publice.

Pe de altă parte, în anul 2021 se autorizează Casa Naţională de Asigurări de Sănătate să negocieze şi să încheie contracte cost-volum/cost-volum-rezultat în limita sumei de 4.180.000 mii lei.