Constituirea comisiilor de insolvenţă la nivel central şi teritorial prevăzute de Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice (H.G. nr. 11/2016)

Actul normativ Sumar
H.G. nr. 11/2016
(M. Of. nr. 50 din 22 ianuarie 2016)
Secț. 1 („Comisia de insolvenţă la nivel central”)
Secț. a 2-a („Comisia de insolvenţă la nivel teritorial”)
Secț. a 3-a („Dispoziţii tranzitorii”)

 

În M. Of. nr. 50 din 22 ianuarie 2016, s-a publicat H.G. nr. 11/2016 privind constituirea comisiilor de insolvenţă la nivel central şi teritorial prevăzute de Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice.

 

H.G. nr. 11/2016 privind constituirea comisiilor de insolvenţă la nivel central şi teritorial prevăzute de Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice este structurată pe secțiuni, astfel:

 

Secț. 1 („Comisia de insolvenţă la nivel central”)

Art. 1 prevede la primul alineat: Comisia de insolvenţă la nivel central se înfiinţează după cum urmează:

a) Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice desemnează fiecare, prin ordin al ministrului, câte un membru titular şi un supleant;

b) Oficiul Naţional al Registrului Comerţului desemnează, prin decizie a directorului general, un membru titular şi un supleant, din cadrul Direcţiei Buletinul procedurilor de insolvenţă;

c) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor desemnează, prin ordin al preşedintelui, un membru titular şi un supleant.

Conform alineatului următor, membrii comisiei de insolvenţă la nivel central sunt numiţi pentru un mandat de 3 ani.

Art. 2 stabilește la primul alineat faptul că poate fi membru titular sau supleant al comisiei de insolvenţă la nivel central persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) are o vechime de minimum 3 ani în specialitatea studiilor;

b) nu a fost sancţionată disciplinar în ultimele 6 luni;

c) se bucură de autoritate profesională şi de probitate morală, dovedite prin recomandarea conducătorului instituţiei;

d) are studii superioare economice, juridice sau în alte specializări relevante pentru aplicarea procedurilor prevăzute de Legea nr. 151/2015, dovedite prin fişa postului;

e) nu deţine calitatea de debitor în cadrul unei proceduri de insolvenţă prevăzute de Lege.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Conform alineatului următor, membrul supleant înlocuieşte membrul titular în situaţia în care acesta din urmă se află în imposibilitate obiectivă de participare la şedinţele comisiei, cum ar fi în caz de boală, în caz de absenţă motivată în îndeplinirea unor atribuţii de serviciu ce nu pot fi amânate sau altele asemenea ori dacă este suspendat din funcţia deţinută la una dintre autorităţile publice prevăzute la art. 44 alin. (2) din Legea nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Lege.

Art. 3 reglementează cazurile de încetare a mandatului unui membru al comisiei de insolvenţă la nivel central:

a) la expirarea duratei acestuia;

b) prin înlocuire, prin ordin al conducătorului instituţiei care l-a desemnat ca reprezentant în comisie, inclusiv pentru neîndeplinirea obligaţiilor ce îi revin în temeiul Legii şi al prezentei hotărâri, în acest caz, din oficiu sau la sesizarea motivată a preşedintelui comisiei;

c) la cererea motivată a membrului comisiei.

Art. 4 stabilește următoarele:

„(1) Lucrările comisiei de insolvenţă la nivel central sunt prezidate, prin rotaţie, de reprezentantul fiecărei instituţii publice, membră a comisiei.

(2) În cadrul primei şedinţe, membrii comisiei de insolvenţă la nivel central stabilesc ordinea rotaţiei.

(3) Mandatul preşedinţiei are durata de un an.

(4) Preşedintele conduce lucrările comisiei”.

Art. 5 prevede la primul alineat faptul că şedinţele comisiei de insolvenţă la nivel central se desfăşoară, de regulă, la sediul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. La propunerea preşedintelui şi cu acordul celorlalţi membri se poate stabili şi un alt loc pentru desfăşurarea şedinţelor.

Conform alineatului următor, şedinţele comisiei de insolvenţă la nivel central se desfăşoară trimestrial sau ori de câte ori este nevoie. Comisia este convocată de preşedinte, la iniţiativa acestuia sau a oricăruia dintre membri ori la propunerea aparatului tehnic al comisiei.

Art. 6 prevede următoarele:

„(1) Comisia de insolvenţă la nivel central adoptă decizii cu majoritatea voturilor, numai în prezenţa tuturor membrilor. Deciziile se semnează de preşedintele comisiei. Pentru pregătirea şedinţelor de deliberare, comisia de insolvenţă la nivel central se poate întruni numai în prezenţa preşedintelui şi a minimum 3 membri. În acest caz, desfăşurarea şi concluziile şedinţei sunt consemnate într-un proces-verbal semnat de membrii prezenţi.

(2) În procesul de votare, membrii comisiei pot vota numai «pentru» sau «împotrivă».

(3) Preşedintele comisiei are acelaşi drept la vot ca şi ceilalţi membri ai comisiei”.

Art. 7 reglementează atribuțiile preşedintelui comisiei de insolvenţă la nivel central:

a) coordonează activitatea comisiei şi a aparatului tehnic, în aplicarea atribuţiilor prevăzute de Lege;

b) convoacă şi prezidează şedinţele comisiei;

c) emite, ca urmare a aprobării de către comisie, decizia privind criteriile pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil şi dispune publicarea anuală a criteriilor;

d) emite, ca urmare a aprobării de către comisie, decizia privind criteriile pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor şi ale familiilor lor, cu respectarea prevederilor Legii şi ale Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

e) reprezintă comisia în raporturile cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţiile naţionale şi internaţionale şi cu persoane fizice şi juridice române şi străine;

f) propune, la începutul mandatului, un plan de măsuri cu privire la coordonarea, din punct de vedere metodologic, a activităţii comisiilor de insolvenţă la nivel teritorial, pentru îmbunătăţirea eficienţei activităţii acestora şi planificarea pregătirii profesionale a membrilor comisiilor, care se supune aprobării comisiei;

g) emite, ca urmare a aprobării de către comisie, decizia privind formularul tipizat de cerere pentru deschiderea procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare, precum şi alte formulare necesare pentru punerea în aplicare a Legii.

Conform art. 8, Comisia de insolvenţă la nivel central are următoarele atribuţii principale:

a) întocmeşte şi actualizează, cel puţin de două ori pe an, cu sprijinul aparatului tehnic, Lista administratorilor procedurii şi lichidatorilor pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice, precum şi a evaluatorilor din corpul propriu;

b) întocmeşte, cu sprijinul aparatului tehnic, şi aprobă criteriile generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil, urmând a se emite decizie a preşedintelui în acest sens, şi propune preşedintelui publicarea anuală a criteriilor actualizate;

c) întocmeşte, cu sprijinul aparatului tehnic, şi aprobă criteriile pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor şi ale familiilor lor, cu luarea în considerare a Legii nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, urmând a se emite decizie a preşedintelui;

d) întocmeşte, cu sprijinul aparatului tehnic, şi aprobă formularul tipizat de cerere pentru deschiderea procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare, precum şi alte formulare necesare în implementarea Legii, urmând a se emite decizie a preşedintelui;

e) elaborează structura şi curricula de formare profesională a membrilor comisiilor de insolvenţă şi a aparatului tehnic;

f) elaborează ghiduri, organizează acţiuni şi/sau campanii de informare a publicului, cu sprijinul aparatului tehnic, şi facilitează accesul debitorilor la acestea;

g) elaborează, cu sprijinul aparatului tehnic, statistici şi studii privind aplicarea procedurilor prevăzute de Lege, pe baza informaţiilor furnizate de comisiile de insolvenţă organizate la nivel teritorial şi de instanţele judecătoreşti;

h) coordonează şi monitorizează din punct de vedere organizatoric activitatea comisiilor de insolvenţă care funcţionează la nivel teritorial;

i) formulează, cu sprijinul aparatului tehnic, propuneri pentru modificarea şi completarea Legii şi ale actelor normative emise pentru aplicarea acesteia, precum şi ale altor acte normative care au incidenţă în materia procedurii insolvenţei persoanelor fizice ce fac obiectul Legii, pe care le înaintează instituţiei cu iniţiativă legislativă în aceste domenii;

j) orice alte atribuţii în limitele competenţelor stabilite de Lege.

Art. 9 stabilește atribuțiile aparatului tehnic al comisiei de insolvenţă la nivel central:

a) asigură secretariatul tehnic al comisiei;

b) sprijină îndeplinirea de către comisie a atribuţiilor prevăzute de Lege şi de actele normative emise pentru aplicarea acesteia;

c) analizează şi prelucrează informaţiile transmise de comisiile de insolvenţă care funcţionează la nivel teritorial;

d) centralizează listele membrilor corpurilor profesionale, care sunt admişi pentru includere în Lista administratorilor procedurii şi lichidatorilor pentru procedura insolvenţei persoanelor fizice;

e) realizează activitatea de documentare şi analiză, în vederea stabilirii de către comisia de insolvenţă la nivel central a criteriilor generale pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil, şi are în vedere publicarea criteriilor actualizate anual, sprijinind comisia în elaborarea acestora;

f) realizează activitatea de documentare şi analiză, în vederea determinării de către comisia de insolvenţă la nivel central a criteriilor pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor şi ale familiilor acestora, sprijinind comisia în elaborarea acestora;

g) realizează activitatea de documentare şi analiză pentru elaborarea formularului de cerere pentru deschiderea procedurii de insolvenţă pe bază de plan de rambursare, precum şi alte formulare necesare în implementarea Legii, sprijinind comisia în elaborarea acestora;

h) formulează propuneri privind organizarea formării profesionale a membrilor comisiilor de insolvenţă la nivel teritorial şi a personalului aparatului tehnic;

i) realizează activitatea de documentare şi analiză pentru elaborarea de ghiduri şi alte materiale pentru campanii de informare a publicului şi pentru facilitarea accesului debitorilor persoane fizice la procedurile prevăzute de Lege;

j) realizează activitatea de documentare şi analiză pentru elaborarea de statistici şi studii privind aplicarea procedurilor prevăzute de Lege, pe baza informaţiilor furnizate de comisiile de insolvenţă la nivel teritorial şi de instanţele judecătoreşti;

k) monitorizează modul de ducere la îndeplinire a deciziilor adoptate de comisie, a sarcinilor stabilite de aceasta şi informează comisia asupra eventualelor încălcări;

l) elaborează, anual, rapoarte cu privire la lucrările şi acţiunile desfăşurate de comisia de insolvenţă la nivel central, precum şi privind activitatea comisiilor de insolvenţă la nivel teritorial, pe care le transmite membrilor comisiei;

m) orice alte atribuţii dispuse de comisia de insolvenţă la nivel central, în limitele competenţelor stabilite prin Lege.