Guvernul a adoptat Regulamentul pentru aplicarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal

Potrivit comunicatului publicat pe site-ul Guvernului (www.gov.ro), în ședința din 10 martie 2016 au fost adoptate o serie de acte normative, printre care și Regulamentul pentru aplicarea Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal.

Noul Regulament instituie măsuri pentru aplicarea legii privind executarea pedepselor și măsurilor privative de libertate, menținând cele patru regimuri de detenție: de maximă siguranță, închis, semideschis și deschis.

Un element de noutate este abordarea față de prevederile în vigoare, regăsindu-se în ceea ce privește schimbarea regimului de executare,  încercând să răspundă, în acest fel, atât necesităţilor de încurajare a resocializării persoanelor condamnate, dar şi posibilităţii reale de a se efectua acest lucru. Un aspect care prezintă importanță care este reglementat este acela al  stabilirii regimului de executare însoțit de un program de resocializare adaptat fiecărui deţinut în parte.

Vorbind despre siguranța penitenciarelor, Legea nr. 254/2013 reglementează posibilitatea recoltării probelor biologice prin metode non invazive a corpului deţinutului, dacă există indicii că acesta a consumat substanţe stupefiante, alcool ori substanţe toxice sau a ingerat fără prescripţie medicală medicamente care pot conduce la tulburări de comportament; după modelul  reglementărilor aparținând legislaţiei mai multor state europene. Există, de asemenea, posibilitatea audierii prin videoconferință în cazul în care un deținut se află în alt penitenciar decât penitenciarul în care se desfășoară a impus necesitatea detalierii in Regulament a procedurii de realizare, în plus un alt element de noutate detaliat în acest Regulament face referire la supravegherea electronică la distanță.

Regulamentul prevede situaţiile în care pot fi utilizate sistemele electronice de supraveghere la distanţă în cazul persoanelor condamnate, respectiv: dacă persoanele condamnate participă la activități lucrative, educative, de asistență psihologică, de asistență socială, în exteriorul locului de detenție, se deplasează pentru acordarea asistenței medicale sau sunt internate în spitale din rețeaua publică de sănătate, beneficiază de permisiunea de ieșire din penitenciar etc. Aceste sistemel electronice de supraveghere la distanţă sunt folosite numai dacă îndeplinesc cerinţele privind securitatea în utilizare, respectarea demnităţii umane şi nepunerea în pericol a sănătăţii ori integrităţii fizice a deţinuţilor.

Dreptul de petiţionare şi dreptul la corespondenţă, cu privire la aceste drepturi, Regulamentul prevede că în cazul exercitării drepturilor de petiţionare şi la corespondenţă, prin trimiteri poştale în alt regim decât cel simplu, cheltuielile sunt suportate în totalitate de către deţinuţi.

De asemenea, deținuții au dreptul să efectueze, pe cheltuiala lor, convorbiri telefonice de la telefoanele instalate în incinta sectorului de deținere, cu cel mult 10 persoane din exteriorul penitenciarului (din țară și din străinătate).

Pe lângă toate acestea, Regulamentul detaliază și dreptul care poate fi exercitat de persoanele condamnate, respectiv dreptul la convorbiri online, stabilind categoriile de persoane condamnate, numărul şi durata convorbirilor online, precum şi modalitatea de acordare a acestora. Sunt stabilite, desigur, și categoriile de deţinuţi care pot beneficia de comunicările online.

Trebuie precizat și faptul că reglementările privind asistenţa medicală şi examenul medical reiau, cu unele îmbunătăţiri, prevederile aflate în vigoare. Ca element de noutate a fost introdus tratamentul necesar deţinuţilor cu tulburări psihice grave care va fi administrat în secţii speciale de psihiatrie, se vor desfăşura programe de intervenţie specifice cu personal specializat (medici, psihologi, supraveghetori etc.).

Regulamentul mai reglementează și munca în cadrul structurilor de economie socială, care se desfăşoară în baza unui contract individual de muncă pe durată determinată. Veniturile astfel realizate de către deţinuţi pentru munca prestată în structurile de economie socială constituie venituri salariale şi se impozitează conform legislaţiei în vigoare. Există și posibilitatea ca deținuții să se ofere voluntari să presteze o activitate în interesul comunităţii (de exemplu, ridicarea de şcoli sau biserici).

Mai sunt detaliate și prevederile privind organizarea centrelor de reținere și arestare preventivă, în administrarea Ministerului Afacerilor Interne, executarea reținerii, executarea arestării preventive, dosarele individuale ale persoanelor condamnate, registrele privind persoanele reținute sau arestate preventiv.

Internarea într-un centru educativ comportă, de asemenea, o serie de noutăți. Regimul de executare este comun tuturor persoanelor internate, cuprinzând și componente distincte, specifice, adaptate fiecărei persoane internate în parte, astfel încât să răspundă cât mai bine necesităţilor de dezvoltare fizică şi psihică a persoanei respective. Regulamentul dezvoltă și  atribuţiile consiliului educativ în privința stabilirii şi schimbării regimului de executare a măsurilor educative şi individualizării asistenţei psihosociale acordate fiecărei persoane internate.

În același sens, Regulamentul mai prevede și faptul că „la depunerea în centrul educativ membrii consiliului educativ stabilesc persoanele internate care desfăşoară activităţi atât în interiorul, cât şi în afara centrului, supravegheaţi sau nesupravegheaţi în raport de:

a) capacitatea de adaptare la normele instituţionale;
b) durata măsurii educative;
c) situația juridică;
d) nivelul de maturitate intelectuală şi afectivă”.

În fine, dispozițiile finale și tranzitorii din Regulament fac referiri la inspecțiile și controalele efectuate în locurile de deținere, dispun asupra informării autorităților cu privire la prezența persoanelor private de libertate în diferite zone din afara locului de deținere, măsurile determinate de supraaglomerare, abrogarea unor dispoziții, procedurile în curs de desfășurare și termenele de aplicare.

Prin respectivul comunicat, Guvernul dispune faptul că regulamentele de ordine interioară din toate locurile de detenție vor fi modificate după intrarea în vigoare a regulamentului adoptat în data de 10 martie.

Pentru a vedea respectivul comunicat, vizitați site-ul Guvernului (www.gov.ro).

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II