Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 6/2015: Înscrierea sancţiunii avertismentului în cazierul fiscal (OG 75/2001, HG 31/2003, OG 2/2001)

Decizia ÎCCJ Actul normativ Articol
Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 6/2015 O.G. nr. 75/2001 (rep. M. Of. nr. 664 din 23 iulie 2004; cu modif. și compl. ult.) Art. 2 alin. (1), art. 4 alin. (1) și art. 7
Normele metodologice pentru aplicarea O.G. nr. 75/2001, aprobate prin H.G. nr. 31/2003 (M. Of. nr. 92 din 14 februarie 2003; cu modif. și compl. ult.) Art. 1 alin. (1)
O.G. nr. 2/2001 (M. Of. nr. 410 din 25 iulie 2001; cu modif. și compl. ult.) Art. 7, art. 8 și art. 38

În M. Of. nr. 297 din 30 aprilie 2015, s-a publicat Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 6/2015 cu privire la următoarea chestiune de drept: dacă în interpretarea dispozițiile art. 2 alin. (1), art. 4 alin. (1) și art. 7 din O.G. nr. 75/2001 privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal (rep. M. Of. nr. 664 din 23 iulie 2004; cu modif. și compl. ult.) ale art. 1 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea O.G. nr. 75/2001 privind organizarea și funcționarea cazierului fiscal, aprobate prin H.G. nr. 31/2003 (M. Of. nr. 92 din 14 februarie 2003; cu modif. și compl. ult.), și ale art. 7, art. 8 și art. 38 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor (M. Of. nr. 410 din 25 iulie 2001; cu modif. și compl. ult.), sancțiunea avertismentului se înscrie în cazierul fiscal.

Jurisprudenţa instanţelor naţionale în materie

Într-o orientare jurisprudenţială, s-a reţinut că sancţiunea avertismentului se înscrie în cazierul fiscal, având în vedere prevederile art. 2 alin. (1), art. 4 alin. (1) şi art. 7 din O.G. nr. 75/2001 şi ale art. 1 alin. (1) din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 31/2003, fiind lipsită de relevanţă, din perspectiva înscrierii în cazierul fiscal, împrejurarea că a fost aplicată sancţiunea amenzii sau sancţiunea avertismentului. Aceeaşi opinie a fost susţinută şi de unele instanţe, pe calea corespondenţei administrative, întrucât nu au identificat în circumscripţia lor teritorială jurisprudenţă cu referire la chestiunea de drept. În acest sens, instanţele au invocat faptul că înscrierea în cazierul fiscal vizează fapta, iar nu sancţiunea aplicată, astfel că se înscriu în cazierul fiscal toate faptele de natura celor enumerate de textele de lege, chiar şi în situaţia în care sancţiunea principală aplicată este avertismentul. Numai o asemenea interpretare poate asigura atingerea scopului legii, şi anume prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale şi administrarea impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat, deoarece cazierul este un mijloc de evidenţă şi urmărire a disciplinei financiare a contribuabililor.

Unele instanţe au comunicat hotărâri judecătoreşti pronunţate în litigii având ca obiect plângeri formulate împotriva proceselor-verbale prin care a fost aplicată sancţiunea amenzii pentru săvârşirea de contravenţii prevăzute de art. 220 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, iar instanţele au admis plângerile şi au dispus înlocuirea sancţiunii amenzii contravenţionale cu sancţiunea avertismentului, fără a dispune şi înscrierea în cazierul fiscal a sancţiunii avertismentului.

Potrivit opiniei altor instanţe, opinie nesusţinută de hotărâri judecătoreşti, sancţiunea avertismentului nu se înscrie în cazierul fiscal, având în vedere prevederile art. 7 alin. (1) lit. d) din O.G. nr. 75/2001, din interpretarea cărora rezultă că doar sancţiunea amenzii se înscrie în cazierul fiscal, precum şi în considerarea faptului că sancţiunea avertismentului nu se comunică în vederea înscrierii în cazierul fiscal, în raport cu prevederile art. 38 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001 şi ale art. 13 alin. (3) din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 31/2003.

Jurisprudenţa Curţii Constituţionale

În jurisprudenţa Curţii Constituţionale nu au fost identificate decizii relevante în privinţa chestiunii de drept ce formează obiectul prezentei sesizări a Înaltei Curţi.

Privitor la dispoziţiile legale ce formează obiectul prezentei sesizări, există Decizia nr. 753/2012 (M. Of. nr. 718 din 23 octombrie 2012), prin care Curtea Constituţională a respins, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din O.G. nr. 75/2001, reţinând că dispoziţiile respective sunt constituţionale în raport cu principiul neretroactivităţii legii civile şi folosirea căilor de atac, în reglementarea art. 129 din Constituţie

Conținutul dispozițiilor legale incidente

Art. 2 alin. (1) O.G. nr. 75/2001: „În cazierul fiscal se ține evidența persoanelor fizice și juridice, precum și a asociaților, acționarilor și reprezentanților legali ai persoanelor juridice care au săvârșit fapte sancționate de legile fiscale, financiare, vamale, precum și cele care privesc disciplina financiară, denumiți în continuare contribuabili”.

Art. 4 alin. (1) O.G. nr. 75/2001: „În cazierul fiscal se înscriu date privind sancțiunile aplicate contribuabililor pentru faptele prevăzute la art. 2 alin. (1), precum și date din documentele prevăzute la art. 2 alin. (2)”.

Art. 7 O.G. nr. 75/2001: „(1) Contribuabilii care au înscrise date în cazierul fiscal se scot din evidență dacă se află în următoarele situații:

a) faptele pe care le-au săvârșit nu mai sunt sancționate de lege;

b) a intervenit reabilitarea de drept sau judecătorească constatată prin hotărâre judecătorească;

c) faptele înscrise în cazierul fiscal sunt sancționate ca infracțiuni și nu au mai săvârșit fapte de această natură într-o perioadă de 5 ani de la data rămânerii
definitive a ultimului act prin care au fost sancționate aceste fapte;

d) faptele înscrise în cazierul fiscal sunt sancționate drept contravenții, cu excepția faptelor prevăzute la lit. e), și nu au mai săvârșit fapte de natura celor prevăzute la art. 2 într-o perioadă de un an de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancționate aceste fapte, cu condiția achitării cuantumului amenzilor contravenționale. În situația în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în această perioadă, scoaterea din evidență se realizează la data achitării amenzilor sau după împlinirea unui termen de 5 ani de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancționate aceste fapte, în situația în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat;

e) faptele înscrise în cazierul fiscal sunt sancționate drept contravenții la regimul produselor accizabile și nu au mai săvârșit fapte de natura celor prevăzute la art. 2 într-o perioadă de 5 ani de la data rămânerii definitive a ultimului act prin care au fost sancționate aceste fapte;

f) au fost stinse creanțele fiscale datorate ca urmare a atragerii răspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent. Data scoaterii din evidență este data stingerii creanțelor fiscale, însă nu mai devreme de un an de la data comunicării deciziei organului fiscal competent rămase definitivă în sistemul căilor administrative sau judiciare de atac. În situația în care creanțele fiscale nu au fost stinse în termen de 5 ani de la comunicarea deciziei, scoaterea din evidență se realizează începând cu această dată;

g) contribuabilul declarat inactiv a fost reactivat. Data scoaterii din evidență este data reactivării contribuabilului în situația în care acesta a fost declarat inactiv pentru cazul prevăzut la art. 781 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau data împlinirii unui termen de 3 luni de la data reactivării contribuabilului în situația în care acesta a fost declarat inactiv pentru cazurile prevăzute la art. 781 alin. (1) lit. b) sau c) din ordonanța mai sus menționată. Aceste prevederi sunt aplicabile și reprezentanților legali;

h) decesul, respectiv radierea contribuabilului. În situația radierii unei persoane juridice declarate inactive anterior radierii, inactivitatea fiscală înscrisă în cazierul fiscal al reprezentantului legal se scoate din evidența acestuia la data împlinirii unui termen de un an de la data radierii contribuabilului.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(2) În cazul în care în cazierul fiscal al contribuabililor aflați în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) există și alte mențiuni cu privire la alte fapte, se șterg numai mențiunile care impun scoaterea din evidență”.

Art. 1 alin. (1) Normele metodologice pentru aplicarea O.G. nr. 75/2001: „Faptele sancționate de legile financiare, vamale sau care privesc disciplina financiară, inclusiv cele care privesc stabilirea și gestionarea impozitelor și taxelor, care se înscriu în cazierul fiscal al contribuabilului, sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice”.

Art. 7 O.G. nr. 2/2001: „(1) Avertismentul constă în atenționarea verbală sau scrisă a contravenientului asupra pericolului social al faptei săvârșite, însoțită de recomandarea de a respecta dispozițiile legale.

(2) Avertismentul se aplică în cazul în care fapta este de gravitate redusă.

(3) Avertismentul se poate aplica și în cazul în care actul normativ de stabilire și sancționare a contravenției nu prevede această sancțiune”.

Art. 8 O.G. nr. 2/2001:  „(1) Amenda contravențională are caracter administrativ.

(2) Limita minimă a amenzii contravenționale este de 250.000 lei, iar limita maximă nu poate depăși:

a) 1 miliard lei, în cazul contravențiilor stabilite prin lege și ordonanță;

b) 500 milioane lei, în cazul contravențiilor stabilite prin hotărâri ale Guvernului;

c) 50 milioane lei, în cazul contravențiilor stabilite prin hotărâri ale consiliilor județene ori ale Consiliului General al Municipiului București;

d) 25 milioane lei, în cazul contravențiilor stabilite prin hotărâri ale consiliilor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor și ale sectoarelor municipiului București.

(3) Sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor juridice în conformitate cu legislația în vigoare se fac venit integral la bugetul de stat, cu excepția celor aplicate, potrivit legii, de autoritățile administrației publice locale și amenzilor privind circulația pe drumurile publice, care se fac venit integral la bugetele locale.

(4) Sumele provenite din amenzile aplicate persoanelor fizice în conformitate cu legislația în vigoare se fac venit integral la bugetele locale”.

Art. 38 O.G. nr. 2/2001: „(1) Avertismentul se adresează oral atunci când contravenientul este prezent la constatarea contravenției și sancțiunea este aplicată de agentul constatator.

(2) În celelalte cazuri avertismentul se socotește executat prin comunicarea procesului-verbal de constatare a contravenției, cu rezoluția corespunzătoare.

(3) Dacă sancțiunea a fost aplicată de instanță prin înlocuirea amenzii contravenționale cu avertisment, comunicarea acesteia se face prin încunoștințare scrisă”.

Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 6/2015

ÎCCJ (Complet DCD/C), prin Decizia nr. 6/2015, a admis sesizarea formulată de Tribunalul Sălaj – Secţia civilă în Dosarul nr. 4.322/84/2013 şi, în consecinţă, a stabilit: în interpretarea dispoziţiilor art. 2 alin. (1), art. 4 alin. (1) şi art. 7 din O.G. nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 1 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea O.G. nr. 75/2001 privind organizarea şi funcţionarea cazierului fiscal, aprobate prin H.G. nr. 31/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 7, 8 şi 38 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările şi completările ulterioare, sancţiunea avertismentului se înscrie în cazierul fiscal.