229 views
Astfel, trecerea la sistemul de declarare electronică prezintă următoarele avantaje:
„− Declaranții pot completa declarațiile în orice moment sau loc convenabil pentru aceștia, de acasă sau de la locul de muncă. Aceștia pot salva, actualiza sau modifica versiunile înainte de depunere;
− Nu este necesară trimiterea prin poștă, depunerea sau altă gestionare fizică;
− Deponenții pot utiliza declarațiile anterioare ca punct de plecare pentru cea nouă, evitându-se astfel reintroducerea acelorași informații pentru fiecare perioadă de raportare;
− Chiar și pe termen scurt, noul sistem electronic de declarare va contribui la economisirea de resurse financiare și la limitarea interacțiunilor umane, aspecte care devin mai mult decât salutare în situații sensibile, precum pandemia COVID-19.”
De asemenea, noul mecanism digitalizează întreg procesul de completare, semnare, transmitere și publicare a declarațiilor, păstrând totodată fluxul obișnuit și interacțiunile dintre Deponent (D), Persoana responsabilă (PR) din instituția publică și Agenția Națională de Integritate (ANI):
Persoana responsabilă (PR):
„− Potrivit legii, entitățile în cadrul cărora există persoane ce au obligația de a depune declarații de avere și de interese, au desemnate persoane responsabile care asigură implementarea prevederilor legale privind aceste declarații;
− În primă fază, aceste persoane responsabile se vor înrola în platforma e-DAI, obținând un cont specific în cadrul căruia își vor putea îndeplini obligațiile stabilite de lege;
− Tot persoanei responsabile îi revine sarcina de a adăuga deponenții în platformă;
− Pentru informații complete privind procedura aferentă, ANI pune la dispoziția Persoanei responsabile (PR) Manualul de utilizare disponibil aici.”
Deponentul (D):
„− Deponentul va primi pe e-mailul propriu un nume de utilizator și o parolă, în baza cărora își va putea accesa propriul cont. În această secțiune, deponentul își va putea completa și genera declarațiile utilizând un formular inteligent cu câmpuri standardizate pentru introducerea datelor, fapt care reduce semnificativ timpul necesar destinat completării;
− La finalizarea procesului, declarațiile vor fi semnate electronic cu ajutorul semnăturii electronice calificate;
− În cazul în care deponentul nu beneficiază încă de o semnătură electronică calificată, acesta își va completa formularele tot în platforma e-DAI, va imprima și semna olograf declarațiile, urmând ca acestea să fie încărcate în platformă, respectând toți pașii procedurali;
− Pentru informații complete privind procedura aferentă, ANI pune la dispoziția Deponentului (D) Manualul de utilizare disponibil aici.”
Totodată, din momentul semnării, declarațiile vor ajunge în contul persoanei responsabile care va verifica declarațiile sub aspectul existenței eventualelor deficiențe. Ulterior, declarațiile vor ajunge pe cale electronică în arhiva Agenției Naționale de Integritate și publicate pe Portal.