440 views
Pe site-ul Uniunii Naționale a Judecătorilor din România a fost publicat, în data de 11 mai 2015, un comunicat de presă cu privire la presupunerea că în rândul magistraților există ofițeri sub acoperire. Comunicatul este însoțit de o cerere adresată CSM-ului prin care i se solicită acestuia, ca în virtutea de garant al libertății justiției, să solicite CSAT-ului și SRI-ului verificări cu rezultate publice și clarificări.
Redăm, în continuare, respectivul comunicat de presă:
„Uniunea Naţională a Judecătorilor din România (UNJR), profund îngrijorată de presiunea pe justiţie, solicită CSM să facă demersurile necesare în vederea verificării şi eliminării eventualilor ofiţerilor acoperiţi din magistratură şi să ceară clarificări de la Serviciul Român de Informaţii.
UNJR, profund îngrijorată faţă de recentele declaraţii publice potrivit cărora în rândul magistraţilor ar exista ofiţeri acoperiţi ai serviciilor secrete, precum şi că instanţele de judecată au devenit «câmp tactic» al serviciilor de informaţii, a solicitat azi, 11 mai 2015, Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), garantul independenţei justiţiei, să verifice dacă toţi procurorii şi judecătorii respectă interdicţia de a nu fi lucrători de orice fel ai serviciilor de informaţii, iar rezultatul să fie făcut public, pentru restabilirea încrederii în justiţie.
De asemenea, UNJR a solicitat Consiliului Superior al Magistraturii să ceară de urgenţă clarificări publice Serviciului Român de Informaţii, care trebuie să explice corpului de magistraţi şi societăţii ce înseamnă concret «câmp tactic», când vine vorba de justiţie, şi care sunt mijloacele prin care serviciul operează în acest «câmp tactic». Serviciului Roman de Informatii trebuie, de asemenea, să explice care este cadrul legal ce permite acestui serviciu să îşi menţină «interesul/atenţia până la soluţionarea definitivă a fiecărei cauze», în ce constă în mod efectiv acest «interes», care sunt limitele sale, de ce garanţii este însoţit şi ce control se exercită asupra sa.
Prima solicitare a UNJR vine în urma afirmaţiilor fostului preşedinte al României, conform cărora pâna in 2004 au existat «ofiţeri acoperiţi printre magistraţi», aceştia fiind şantajabili datorită faptului ca au încalcat Constitutia din 1991.
Aceste declaraţii ale unui fost preşedinte sunt zguduitoare, deoarece afirmă că până în 2004 se ştie că au existat persoane în rândul magistraţilor care au încălcat legea sistematic, fiind în conflict de interese. Acelaşi fost şef al Consiliului Suprem de Apărare a Ţării afirmă că după 2004 a cerut serviciilor să îi retragă pe cei acoperiţi din justiţie, însa nu ştie dacă acest lucru s-a întâmplat.
Prin folosirea acestei vulnerabilităţi, speculată repetat în spaţiul public, se formează un nou tip de presiune pe justiţie, care afecteaza negativ munca fiecarui magistrat, prin aceea ca se inoculează opiniei publice percepţia că aceşti magistrati nu ar fi independenţi.
A doua solicitare către Consiliul Superior al Magistraturii vine în urma unui interviu dat de directorul Direcţiei Juridice a Serviciului Român de Informaţii, care escaladează afirmaţiile fostului preşedinte şi afirmă că instanţa de judecată a devenit «câmp tactic» de operaţiuni al serviciilor de informaţii. De asemenea, acesta afirmă în acelaşi interviu că «în prezent ne menţinem interesul/atenţia până la soluţionarea definitivă a fiecărei cauze» din instanţă.
Întelegând importanța misiunii pe care Serviciul Român de Informaţii o are în prezervarea securităţii naţionale, UNJR subliniază că orice depăşire a acestui cadru legal nu face decât să vulnerabilizeze atât sistemul judiciar, cât şi însuşi serviciul de informaţii.
Orice suspiciuni şi orice ambiguitate subminează rolul pe care cele două instituţii fundamentale trebuie să îl joace în protejarea drepturile fundamentale, pe de-o parte, şi garantarea securităţii naţionale, pe de altă parte. Aceste obiective nu pot fi îndeplinite fără încrederea cetăţenilor în profesionalismul şi buna credinţă a celor două părţi.
Sala de judecată este locul în care fiecare personă vine să îşi caute dreptatea în mod public şi transparent, locul unde Statul şi cetăţenii săi sunt deopotrivă apăraţi şi egali în faţa legii. Acest spaţiu nu trebuie şi nu poate fi transformat în «câmp tactic» de operaţiuni al unui serviciu secret a cărui activitate este, prin natura sa, lipsită de transparenţă.
UNJR consideră că declaraţiile menţionate ridică o îndoială întemeiată asupra independenţei întregului sistem judiciar, iar neîncrederea creată poate fi înlăturată numai prin verificarea temeinică şi reală a declaraţiilor date anual de magistraţi cum că nu sunt şi nu au fost ofiţeri acoperiţi, cu consecinţa înlăturării din magistratură a celor ce au încălcat această obligatie. Legea magistraţilor, în vigoare de peste 10 ani, obliga judecătorii şi procurorii să dea declaraţii anuale pe proprie raspundere că nu sunt lucratori de nici un fel ai serviciilor de informaţii. Până în prezent, însă, nu s-a facut o verificare a acestor declaraţii.
În lumina acestui fapt UNJR consideră că CSM, ca şi garant al independenţei justiţie, are competenţa şi ar trebui să fie prima instituţie interesată să ceară C.S.A.T. să verifice dacă declarațiile magistraților sunt reale sau nu.
Fără o astfel de verificare temeinică, legea rămâne aplicată strict formal, iar lipsa de acţiune a CSM în această privinţă afectează întreg sistemul judiciar, prin erodarea încrederii cetăţeanului într-un act de justiţie independent şi imparţial.
Uniunea subliniează că fiecare cetăţean are dreptul să ştie, atunci când se adresează justiţiei, dacă o face în faţa unui judecător cu adevărat independent, sau, dimpotrivă, în faţa unei persoane ce serveşte interesele altor instituţii ale statului. Funcţia de magistrat este esenţialmente incompatibilă cu cea de colaborator cu serviciile secrete, indiferent de forma pe care aceasta o îmbracă.
Interdicţia de a nu fi atât magistrat cât şi ofiţer de informaţii este o valoare constitutională. Respectarea Constituţiei şi a garanţiilor sale stă mai presus de orice alt interes într-o democraţie, iar orice suspiciune rezonabilă privind încălcarea lor trebuie abordată cu seriozitate şi investigată prompt de autorităţile competente.
Ca atare, UNJR a cerut ferm Consiliului Superior al Magistraturii să facă toate demersurile pentru a verifica şi înlătura ofiţerii acoperiţi din magistratură, precum şi să solicite Serviciului Român de Informaţii să explice public în baza cărui cadru legal consideră instanţele «câmp tactic» şi îşi menţin «interesul/atenţia până la soluţionarea definitivă a fiecărei cauze».
Demersul acesta este imperativ pentru ca toţi cetăţenii să aibă garanţia că au parte de un proces just şi echitabil, iar soluţia pronunţată se bazează pe probe temeinice şi cu respectarea principiului egalităţii de arme, dată de un judecător imparţial şi ferit de orice presiuni, care acţionează numai potrivit legii şi propriei sale conştiinţe libere.
Uniunea Naţională a Judecătorilor din România este asociaţie profesională a judecătorilor, al cărei scop principal este apărarea independenţei justiţiei”.
Comunicatul este semnat de Natalia Roman, judecător și preşedinte UNJR.
Consultați și cererea publică transmisă de UNJR către CSM, publicată pe site-ul UNJR (www.unjr.ro).
Accesați comunicatul de presă publicat pe site-ul UNJR (www.unjr.ro).