Viitorii specialiști în administrație publică trebuie să fie specialiști implicit în științe juridice

17 aug. 2016
Vizualizari: 6045
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Nicolae Cîrstea: Suntem împreună cu dl Cristi Iftene, director al departamentului Științe Administrative din cadrul Facultății de Drept a Universității Ovidius din Constanța. Bine v-am găsit, d-le profesor.

Cristi Iftene: Bine v-am găsit.

Nicolae Cîrstea: Suntem în acest demers al nostru în căutarea atuurilor pe care fiecare facultate de Drept le are. Povestim cu studenții, cu cadrele didactice despre cum se face învățământul în fiecare facultate de Drept, despre oportunitățile pe care le au studenții urmând cursurile uneia sau alteia dintre facultățile de Drept. Din acest punct de vedere care credeți că ar fi atuurile Facultății de Drept a Universității Ovidius din Constanța?

Cristi Iftene: Poate nu ne bucurăm de aceeași tradiție pe care o au celelalte două-trei facultăți de Drept, experiența vastă. Dar după 1989 până în 1992 a apărut pentru prima oară în spațiul acesta pontic facultatea de Drept. Deci avem o tradiție destul de îndelungată. Apoi, mulți dintre absolvenții noștri lucrează în magistratură, în administrația publică locală, centrală – ca atare, spunem noi că ceea ce am realizat pe băncile facultății de Drept s-a văzut în activitatea practică. Calitatea profesională a acestor practicieni ai dreptului este ireproșabilă și în practică se vede munca noastră, pe care am făcut-o alături de studenți. Motiv pentru care, iată, avem candidați la admitere, sunt din ce în ce mai mulți doritori în a urma facultatea de Drept și Științe Administrative, pe cele două componente – științe juridice și științe administrative. Deci din acest punct de vedere, spre deosebire de alte facultăți, alte universități, nu avem un deficit de candidați.

Nicolae Cîrstea: Aș vrea să vă întreb cum contribuie departamentul pe care-l conduceți la bunul mers al facultății, la realizarea obiectivelor, la renumele, până la urmă, al Facultății de Drept a Universității Ovidius.

Cristi Iftene: Aici aș vrea să desfac cele două activități pe care le desfășor, cu caracter temporar activitatea administrativă, adică aceea de director al Departamentului de Științe Administrative. Iar din această perspectivă încerc să dezvolt această componentă de științe administrative – pentru că denumirea completă a facultății este de Drept și Științe Administrative – avem trei specializări pe care le derulăm: administrație publică, poliție locală și asistență managerială și secretariat. Urmează ca în următorul an să dezvoltăm și o a patra componentă, de administrație europeană. Misiunea mea din această perspectivă administrativă este aceea de a găsi suficient de mulți candidați, de a-i motiva să rămână în continuare în cadrul acestor specializări și de a face din ei specialiști în administrația publică.

De cealaltă parte e menirea pe care fiecare dintre noi o avem, aceea de cadru didactic – și din această perspectivă încerc să învăț studenții care vin pe băncile facultății despre ceea ce înseamnă administrația publică. Există o relație sinalagmatică între Drept și Administrație publică – una fără cealaltă nu poate exista, chiar dacă, poate, în ultimii 5-6 ani există o tendință teribilă de a scoate administrația publică de sub influența juridică, de a managerializa administrația publică. Părerea mea este că administrația publică trebuie să rămână în continuare juridicizată și sub impactul normelor juridice și practic viitorii specialiști în administrație publică să fie specialiști implicit în științe juridice.

Mă întorc, însă, la ceea ce mă întrebați dumneavoastră. Cred că un absolvent de Drept trebuie să știe și ce înseamnă administrația publică, și aici apare rolul meu, acela de a explica că administrația publică nu este un dușman al juristului, nu este un dușman nici al avocatului, nici al procurorului, nici al judecători, ci este, dimpotrivă, un aliat, este o entitate care vine și sprijină activitatea, până la urmă, a juristului, a judecătorului. Iată deci că din această perspectivă susțin o serie de cursuri de procedură administrativă, de contencios administrativ, de-a lungul timpului am predat Dreptul administrativ. În felul acesta încerc, practic, să învăț studenții cum anume se derulează activitatea în administrația publică.

Nicolae Cîrstea: Prin materiile pe care le predați îi preluați pe studenți încă din anul 1, după ce vin de pe băncile liceului și-i predați celorlalți colegi în anul 3 și 4. Cum vin studenții de pe băncile liceului și care este munca pe care un cadru didactic trebuie să o depună pentru a face pe fostul elev, actual student, adaptabil normelor și cerințelor facultății?

Cristi Iftene: În primul rând noi lucrăm cu adulți. La facultate lucrăm întotdeauna cu adulți. Ca atare, acest proces de maturizare pentru unii dintre absolvenții de liceu este unul destul de dureros, de dificil. Tot timpul în anul 1 le spun studenților că la facultate deja nu se mai face acea dădăceală cu care sunt obișnuiți în liceu. Noi lucrăm cu adulți; stăm de vorbă cu adulți și, ca atare, avem pretenția, din partea lor, de a se comporta ca niște adulți, de a învăța, de a înțelege exact care este actul învățării, care este rolul învățării în procesul lor de formare profesională.

Mi-ar plăcea să cred că în cadrul facultății de Drept se aplică aceeași sintagmă ca la Junimea: La noi vine cine vrea și stă cine poate. Ca atare, cine reușește să treacă de primii doi ani de facultate, cu siguranță că va reuși cumva să ia și o diplomă de licență. De ce spun asta? Pentru că, cum spunea și colega noastră absolventă a facultății, este dificil în anul 1 să înțelegi normele juridice, cât timp nu ai lucrat până atunci cu ele. Deja se schimbă vocabularul și atunci e o muncă teribilă în acești primi doi ani cu studentul în a-l obișnui cu un vocabular de specialitate. Noi înșine, în calitate de studenți la vremea noastră am avut astfel de probleme și înțelegem că trebuie lucrat încet, cu tact, că trebuie cumva acest vocabular diversificat inclusiv printr-o lectură individuală pe care trebuie să o realizeze studentul în timpul său liber, în timpul de pregătire. Și ca atare, rezervăm în curicula noastră o parte foarte importantă acestui studiu individual. Avem, din acest punct de vedere, o bibliotecă specializată la nivelul universității, încercăm să colaborăm cu biblioteca județeană, astfel încât pe carte juridică să aducă cele mai importante scrieri în domeniu, inclusiv realizăm donații ale cărților pe care le publicăm, către aceste biblioteci, astfel încât, într-adevăr, ei să aibă de unde să citească, de unde să preia această informație și implicit de unde să-și îmbogățească vocabularul de care vorbeam mai înainte.

Nicolae Cîrstea: D-le profesor, vă mulțumesc și vă doresc succes în realizarea acestor deziderate pe care vi le propuneți.

Cristi Iftene: Mulțumesc.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II
Viitorii specialiști în administrație publică trebuie să fie specialiști implicit în științe juridice was last modified: august 16th, 2016 by Cristi Iftene

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Cristi Iftene

Cristi Iftene

Este lector univ. în cadrul Facultății de Drept şi Ştiinţe Administrative a Universității „Ovidius” Constanţa și consultatnt independent/expert în cadrul unor proiecte cu finanţare europeană.
A mai scris: