Utilizarea Sistemului de decizii vamale (OPANAF nr. 3533/2017)

3 ian. 2018
Vizualizari: 830
Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
OPANAF nr. 3533/2017
(M. Of. nr. 1014 din 21 decembrie 2017)
Transmiterea și prelucrarea cererilor, precum și emiterea și gestionarea ulterioară a autorizațiilor vamale, respectiv modificarea, revocarea, anularea și suspendarea acestora, se efectuează prin utilizarea Sistemului de decizii vamale, dezvoltat la nivelul Uniunii Europene și pus la dispoziția operatorilor economici și a autorităților vamale din statele membre de Comisia Europeană în conformitate cu dispozițiile Deciziei de punere în aplicare (UE) 2016/578 a Comisiei din 11 aprilie 2016 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniuni.

În M. Of. nr. 1014 din 21 decembrie 2017, a fost publicat OPANAF nr. 3533/2017 privind utilizarea Sistemului de decizii vamale.

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivului ordin.

Art. 1 din OPANAF nr. 3533/2017

Potrivit art. 1, transmiterea și prelucrarea cererilor, precum și emiterea și gestionarea ulterioară a autorizațiilor vamale, respectiv modificarea, revocarea, anularea și suspendarea acestora, se efectuează prin utilizarea Sistemului de decizii vamale, dezvoltat la nivelul Uniunii Europene și pus la dispoziția operatorilor economici și a autorităților vamale din statele membre de Comisia Europeană în conformitate cu dispozițiile Deciziei de punere în aplicare (UE) 2016/578 a Comisiei din 11 aprilie 2016 de stabilire a programului de lucru referitor la dezvoltarea și instalarea sistemelor electronice prevăzute în Codul vamal al Uniunii.

Prevederile respectivului ordin se aplică următoarelor tipuri de cereri de autorizații și autorizațiilor vamale prevăzute în anexa A la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 și în anexa A la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447:

a) cererea și autorizația pentru simplificarea determinării sumelor care fac parte din valoarea în vamă a mărfurilor, astfel cum se menționează la art. 73 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 (denumit în continuare Codul vamal al Uniunii);

b) cererea și autorizația pentru utilizarea garanției globale, cuprinzând o eventuală reducere sau exonerare, astfel cum se menționează la art. 95 din Codul vamal al Uniunii;

c) cererea și autorizația pentru amânarea plății cuantumului taxelor de plătit, în măsura în care permisiunea nu este acordată în legătură cu o singură operațiune, astfel cum se menționează la art. 110 din Codul vamal al Uniunii;

d) cererea și autorizația pentru exploatarea spațiilor de depozitare temporară, astfel cum se menționează la art. 148 din Codul vamal al Uniunii;

e) cererea și autorizația de instituire a serviciilor de transport maritim regulat, astfel cum se menționează la art. 120 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;

f) cererea și autorizația pentru statutul de emitent autorizat, astfel cum se menționează la art. 128 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;

g) cererea și autorizația pentru utilizarea regulată a declarației simplificate, astfel cum se menționează la art. 166 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii;

h) cererea și autorizația pentru vămuirea centralizată (atunci când implică două sau mai multe state membre ale Uniunii Europene), astfel cum se menționează la art. 179 din Codul vamal al Uniunii;

i) cererea și autorizația de depunere a unei declarații vamale sub forma unei înscrieri în evidențele declarantului, inclusiv pentru regimul de export, astfel cum se menționează la art. 182 din Codul vamal al Uniunii;

j) cererea și autorizația pentru autoevaluare, astfel cum se menționează la art. 185 din Codul vamal al Uniunii;

k) cererea și autorizația pentru statutul de cântăritor autorizat de banane, astfel cum se menționează la articolul 155 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;

l) cererea și autorizația de utilizare a regimului de perfecționare activă, astfel cum se menționează la art. 211 alin. (1) lit. (a) din Codul vamal al Uniunii;
m) cererea și autorizația de utilizare a regimului de perfecționare pasivă, astfel cum se menționează la art. 211 alin. (1) lit. (a) din Codul vamal al Uniunii;

n) cererea și autorizația de utilizare a regimului de destinație finală, astfel cum se menționează la art. 211 alin. (1) lit. (a) din Codul vamal al Uniunii;

o) cererea și autorizația de utilizare a regimului de admitere temporară, astfel cum se menționează la articolul 211 alin. (1) lit. (a) din Codul vamal al Uniunii;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

p) cererea și autorizația de exploatare a spațiilor de depozitare pentru antrepozitarea vamală a mărfurilor, astfel cum se menționează la art. 211 alin. (1) lit. (b) din Codul vamal al Uniunii;

q) cererea și autorizația pentru acordarea statutului de destinatar agreat pentru operațiunile TIR, astfel cum se menționează la art. 230 din Codul vamal al Uniunii;

r) cererea și autorizația pentru statutul de expeditor agreat pentru regimul de tranzit unional, astfel cum se menționează la art. 233 alin. (4) lit. (a) din Codul vamal al Uniunii;

s) cererea și autorizația pentru statutul de destinatar agreat pentru regimul de tranzit unional, astfel cum se menționează la art. 233 alin. (4) lit. (b) din Codul vamal al Uniunii;

t) cererea și autorizația pentru utilizarea sigiliilor speciale, astfel cum se menționează la art. 233 alin. (4) lit. (c) din Codul vamal al Uniunii;

u) cererea și autorizația pentru utilizarea unei declarații de tranzit cu cerințe reduse privind datele, astfel cum se menționează la art. 233 alin. (4) lit. (d) din Codul vamal al Uniunii;

v) cererea și autorizația pentru utilizarea unui document electronic de transport ca declarație vamală, astfel cum se menționează la art. 233 alin. (4) lit. (e) din Codul vamal al Uniunii.

Art. 2 din OPANAF nr. 3533/2017

Conform art. 2, Sistemul de decizii vamale se utilizează pentru cererile și autorizațiile cu valabilitate pe teritoriul României, precum și pentru cele care implică mai mult de un stat membru al Uniunii Europene, în conformitate cu art. 22 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii.

Fac excepție de la aceste prevederi:

a) autorizarea unui regim special prin intermediul unei declarații vamale, întocmită cu respectarea prevederilor art. 163 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446;

b) autorizarea regimului de admitere temporară pentru declarații vamale de admitere temporară efectuate verbal sau prin altă acțiune;

c) autorizarea regimului de admitere temporară prin intermediul unui carnet ATA sau CPD;

d) cererea și decizia privind rambursarea sau remiterea cuantumurilor taxelor la import sau la export, astfel cum se menționează la art. 116 din Codul vamal al Uniunii.

Art. 3 din OPANAF nr. 3533/2017

Art. 3 prevede faptul că structura din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală competentă să primească și să prelucreze cererile, precum și să emită și să gestioneze ulterior autorizațiile, respectiv să modifice, să revoce, să anuleze și să suspende aceste autorizații, este:

a) Direcția Generală a Vămilor în cazul cererilor și autorizațiilor care implică sau care sunt valabile în mai mult de un stat membru al Uniunii Europene, precum și al celor prevăzute la art. 1 lit. a), e), f), j), t), u) și v);

b) biroul vamal la care se desfășoară formalitățile vamale în cazul cererilor și autorizațiilor prevăzute la art. 1 lit. c), g), i), k), q) r) și s);

c) direcția regională vamală în a cărei arie de competență se află locul în care contabilitatea principală în scopuri vamale a solicitantului este ținută sau disponibilă și în care urmează a fi desfășurate cel puțin o parte dintre activitățile care fac obiectul autorizației, pentru cererile și autorizațiile vamale care nu se încadrează la lit. a) și b).

Utilizarea Sistemului de decizii vamale (OPANAF nr. 3533/2017) was last modified: ianuarie 3rd, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.