Unele măsuri referitoare la garanţiile de bună execuţie constituite în cadrul contractelor de achiziţie publică şi al contractelor sectoriale (O.U.G. nr. 19/2022)

7 mart. 2022
Vizualizari: 2917
Actul publicat în Monitorul OficialSumar
 

O.U.G. nr. 19/2022 privind unele măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție constituite în cadrul contractelor de achiziție publică și al contractelor sectoriale

 

(M. Of. nr. 216 din 4 martie 2022)

Se aprobă unele măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție constituite în cadrul contractelor de achiziție publică și al contractelor sectoriale.

În M. Of. nr. 216 din 4 martie 2022 s-a publicat O.U.G. nr. 19/2022 privind unele măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție constituite în cadrul contractelor de achiziție publică și al contractelor sectoriale.

Vă prezentăm, în continuare, prevederile Ordonanței.

Art. 1

„(1) Prezenta ordonanță de urgență se aplică pentru următoarele categorii de contracte, aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate, integral sau parțial, din fondurile publice prevăzute la art. 2 alin. (1) pct. 27 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și, respectiv, la art. 2 alin. (1) pct. 32 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, precum și celor finanțate, integral sau parțial, din fondurile proprii ale autorităților/entităților contractante prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, cu modificările și completările ulterioare:

a) contractele de achiziție publică, definite la art. 3 alin. (1) lit. m)-o) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare;

b) contractele sectoriale, definite la art. 3 alin. (1) lit. l)-n) din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare;

c) contractele de achiziție publică în domeniile apărării și securității, definite la art. 3 pct. 11-13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare;

d) contractele de achiziție publică, definite la art. 3 lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările și completările ulterioare.

(2) În cazul contractelor prevăzute la alin. (1), aflate în curs de derulare, pentru care este necesară constituirea unei noi garanții de bună execuție ca urmare a retragerii autorizației de funcționare a societății de asigurări care a emis instrumentul de garantare, la solicitarea autorităților/entităților contractante, se constituie o nouă garanție de bună execuție, prin oricare dintre modalitățile prevăzute la art. 40 alin. (1) și (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 46 alin. (1) și (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, cu modificările și completările ulterioare, de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la momentul expirării termenului prevăzut la art. 262 alin. (32) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, respectiv 90 de zile de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment, dar nu mai târziu de 31 ianuarie 2023.

(3) În cazul în care obiectul contractului permite efectuarea de recepții parțiale ale produselor/serviciilor/lucrărilor, respectiv dacă există părți/obiecte din acesta care sunt distincte din punct de vedere fizic și funcțional, autoritatea/entitatea contractantă solicită constituirea unei noi garanții de bună execuție astfel:

a) pentru produsele/serviciile/lucrările recepționate – minimum 30% din valoarea garanției inițiale aferente acestora, cu condiția ca, în cazul contractelor de lucrări, riscul pentru vicii ascunse să fie minim;

b) pentru produsele/serviciile/lucrările rămase de furnizat/prestat/executat – 100% din valoarea garanției inițiale aferente acestora.”

Art. 2

„(1) În cazul în care părțile contractante convin, noua garanție de bună execuție prevăzută la art. 1 alin. (2) se poate constitui prin următoarele modalități:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) prin rețineri succesive din sumele datorate pentru facturi parțiale, fără a fi necesară îndeplinirea condiției prevăzute la art. 40 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 46 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, cu modificările și completările ulterioare;

b) prin combinarea a două sau mai multe dintre modalitățile de constituire prevăzute de lege, cu condiția ca acestea să fie constituite concomitent.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul contractelor cărora le sunt aplicabile prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condițiilor generale și specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziție aferente obiectivelor de investiții finanțate din fonduri publice.

(3) În situația prevăzută la alin. (1) lit. a), autoritatea/entitatea contractantă stabilește mecanismul de constituire a noii garanții de bună execuție prin rețineri succesive din sumele datorate, ținând cont atât de complexitatea contractului și riscurile asociate, cât și de stadiul fizic și valoric al execuției acestuia.

(4) În situația prevăzută la alin. (1) lit. b), autoritatea/entitatea contractantă stabilește mecanismul de combinare a modalităților de constituire a garanțiilor de bună execuție și ordinea executării acestora.”

Art. 3

„Modificările contractelor prevăzute la art. 1 alin. (1), rezultate ca urmare a aplicării prevederilor art. 2 alin. (1), sunt asimilate situației prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la art. 240 alin. (2) din Legea nr. 99/2016, cu modificările și completările ulterioare, după caz.”

Art. 4

„Prevederile prezentei ordonanțe de urgență se aplică contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și care se află în situația prevăzută la art. 1 alin. (2) la aceeași dată.”

Art. 5

„Cel mai târziu cu 30 de zile înaintea expirării termenului de 90 de zile prevăzut la art. 1 alin. (2), autoritățile de management responsabile pentru managementul și implementarea asistenței financiare nerambursabile acordate de Uniunea Europeană, precum și autoritățile care gestionează programe finanțate din fonduri publice vor proceda, după caz, la elaborarea reglementărilor pentru punerea în aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, conform regulilor specifice programelor cu finanțare externă nerambursabilă, respectiv programelor finanțate din fonduri publice.”

 

Unele măsuri referitoare la garanțiile de bună execuție constituite în cadrul contractelor de achiziție publică și al contractelor sectoriale (O.U.G. nr. 19/2022) was last modified: martie 7th, 2022 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.