Unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene (O.U.G. nr. 90/2017)

11 dec. 2017
Vizualizari: 3604
Art. 5^8 și art. 5^9 din O.U.G. nr. 146/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 5^7 se introduc două noi articole, art. 5^8 și 5^9, cu următorul cuprins:

„Art. 5^8

(1) Ministerul Finanțelor Publice, prin Trezoreria Statului, poate îndeplini calitatea de comerciant acceptant pentru toate instituțiile publice fără a fi necesară încheierea de contracte cu acestea în acest scop și poate oferi prin sistemul propriu instituțiilor publice servicii de plata online cu carduri de plată a veniturilor bugetului general consolidat și altor sume, prin intermediul instituțiilor de credit acceptatoare, în următoarele condiții cumulative:

a) instituțiile de credit acceptatoare se selectează potrivit legislației în vigoare în domeniul achizițiilor publice;
b) comisioanele suportate de Trezoreria Statului nu pot depăși nivelul prevăzut la art. 53 alin. (2) lit. b) și nu se percep comisioane fixe sau alte costuri suplimentare față de acestea;
c) nu se constituie niciun fel de garanții de către Trezoreria Statului și instituțiile publice;
d) nu se acceptă solicitarea de alte costuri sau comisioane, inclusiv licențe, mentenanțe, update sau upgrade, de către emitenții cardurilor, instituțiile de credit acceptatoare sau sistemele de plăți, pentru Trezoreria Statului și instituțiile publice;
e) restituirea sumelor către plătitori, inclusiv operațiunile de tip refuz la plată, se efectuează potrivit legislației naționale în vigoare și normelor metodologice aprobate potrivit alin. (8);
f) plata comisioanelor prevăzute la lit. b) se realizează prin plata facturilor emise la termenele stabilite de către instituțiile de credit acceptatoare;
g) instituțiile de credit acceptatoare realizează zilnic printr-o singură tranzacție transferul sumelor aferente plăților efectuate online cu carduri de plată în contul Ministerului Finanțelor Publice deschis la Trezoreria Operativă Centrală în termen de maximum o zi lucrătoare de la data autorizării tranzacțiilor;
h) instituțiile de credit acceptatoare respectă procedura de transmitere a informațiilor necesare distribuirii sumei menționate la lit. g), stabilită prin norme metodologice aprobate potrivit alin. (8).

(2) Modalitatea de furnizare a serviciilor prevăzute la alin. (1) de către instituțiile de credit acceptatoare se stabilește prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice.

(3) Cheltuielile privind implementarea, dezvoltarea și mentenanța aplicațiilor pentru serviciile oferite de Trezoreria Statului prin intermediul instituțiilor de credit acceptatoare de plăți electronice cu carduri de plată se suportă din bugetul de stat sau, după caz, din bugetul Trezoreriei Statului, în funcție de aprobarea cheltuielilor cu această destinație în bugetele respective.

(4) Comisioanele prevăzute la alin. (1) lit. b), pentru veniturile bugetului general consolidat achitate de către persoanele fizice, se suportă de la bugetul de stat.

(5) Serviciile de plată online prevăzute în prezentul articol sunt aplicabile pentru veniturile bugetului general consolidat și alte sume, achitate de persoanele fizice.

(6) Ministerul Finanțelor Publice poate presta serviciile de plăți online cu carduri de plată a veniturilor bugetului general consolidat și alte sume și de la persoane juridice. Tipurile de venituri care pot fi achitate de către persoanele juridice, nivelul comisioanelor, entitatea care suportă comisionul, în acest caz, se stabilesc prin ordin al ministrului finanțelor publice.

(7) Ministerul Finanțelor Publice poate presta serviciile de plăți online cu carduri de plată și pentru alte persoane juridice care încasează venituri ale bugetului general consolidat sau alte sume prevăzute de lege, de la persoane fizice sau juridice. Tipurile de venituri prevăzute de lege sau sumele care pot fi achitate către aceste persoane juridice, nivelul comisioanelor, entitatea care suportă comisionul, în acest caz, se stabilesc prin ordin al ministrului finanțelor publice. Termenele de plată a sumelor cuvenite în conturile cărora acestea se cuvin se stabilesc prin norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice.

(8) În aplicarea prevederilor prezentului articol se emit norme metodologice aprobate prin ordin al ministrului finanțelor publice”.

Art. 5^9

Pentru furnizarea serviciilor de plăți online cu carduri de plată prin modalitățile prevăzute la art. 53 și 58, Trezoreria Statului poate dezvolta un sistem propriu de plată cu cardul a veniturilor bugetului general consolidat și a altor sume”.

 

Art. 6^1 alin. (2) din O.U.G. nr. 146/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Vechea reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În vechea reglementare, art. 6^1, alin. (2) prevedea:

„(2) Suma care face obiectul cesionării se achită de către instituțiile publice în contul indicat de cesionar, deschis la Trezoreria Statului, numai dacă operatorul economic nu are obligații de plată către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 6^1, alin. (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Suma care face obiectul cesionării se achită de către instituțiile publice în contul indicat de cesionar, deschis la Trezoreria Statului, numai dacă operatorul economic nu are obligații de plată către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale. În situația în care cesionarul nu este înregistrat fiscal în România, pe numele acestuia se deschide la Activitatea de trezorerie și contabilitate publică a municipiului București un cont distinct de disponibil aferent fiecărui contract de cesiune, codificat cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului (8609468)”.

 

Art. 6^1 alin. (7) din O.U.G. nr. 146/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 6^1, după alin. (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:

„(7) Prevederile art. 6 alin. (2) și alin. (3) se aplică în mod corespunzător și contului prevăzut la alin. (6) lit. b)”.

 

Art. 33 prevede faptul că art. XII din O.U.G. nr. 114/2009 privind unele măsuri financiar-bugetare, publicată în M. Of. nr. 919 din 29 decembrie 2009, aprobată prin Legea nr. 240/2011, se modifică după cum urmează:

 

Art. XII alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 114/2009 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. XII alin. (1) lit. b) prevedea:

„(1) Începând cu data de 1 ianuarie 2010, achitarea obligațiilor financiare aferente contractului de credit încheiat între județul Suceava și ceilalți 61 de împrumutați din același județ cu Deutsche Bank AG Londra, în anul 2004, finanțator care ulterior, în luna iulie 2004, a transferat contractul la Deutsche Bank Luxembourg pentru finanțarea Programului „Utilități și mediu la standarde europene în județul Suceava”, se efectuează din următoarele surse, în ordinea de mai jos:

(…)

b) veniturile proprii ale unităților administrativ-teritoriale împrumutate;

(…)”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la alin. (1), lit. b) se modifică și va avea următorul cuprins:

„b) veniturile proprii ale unităților administrativ-teritoriale împrumutate și sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale”.

 

Art. XII alin. (1) lit. c) din O.U.G. nr. 114/2009 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. XII alin. (1) lit. c) prevedea:

„c) sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, cu această destinație”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la alin. (1), lit. c) se abrogă.

 

Art. 8 din O.G. nr. 5/2017 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Noua reglementare

Noua reglementare este prevăzută în art. 34 din O.U.G. nr. 90/2017, după cum urmează:

Potrivit art. 34, după art. 7 din O.G. nr. 5/2017 privind stabilirea unor măsuri organizatorice la nivelul administrației publice centrale cu privire la Centenarul României, publicată în M. Of. nr. 608 din 27 iulie 2017, se introduce un nou articol, art. 8, cu următorul cuprins:

„Alocarea de la bugetul de stat a sumelor aferente manifestărilor, acțiunilor și proiectelor de aniversare a Centenarului României (1918-2018) și a Primului Război Mondial, formulate și asumate de ministere, autorități, instituții publice și entități, se realizează prin bugetul Ministerului Culturii și Identității Naționale.

Pentru manifestările, acțiunile și proiectele derulate la nivelul autorităților, instituțiilor publice și entităților ai căror conducători sunt ordonatori principali de credite ai bugetului de stat, precum și instituțiilor din subordinea/coordonarea acestora, indiferent de sistemul de finanțare, inclusiv cele derulate de Ministerul Culturii și Identității Naționale și de instituțiile din subordinea/coordonarea Ministerului Culturii și Identității Naționale, alocațiile de la bugetul de stat se cuprind în bugetul Ministerului Culturii și Identității Naționale la titlul «Alte cheltuieli».

Se autorizează Ministerul Finanțelor Publice ca, pe parcursul execuției bugetare, la propunerea Ministerului Culturii și Identității Naționale, să introducă modificările în structura bugetului de stat și în volumul și structura bugetului Ministerului Culturii și Identității Naționale și a bugetelor ordonatorilor principali de credite prevăzuți la alin. (2), corespunzător valorii manifestărilor, acțiunilor și proiectelor.

Pentru manifestările, acțiunile și proiectele derulate la nivelul unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, alocațiile de la bugetul de stat se cuprind în bugetul Ministerului Culturii și Identității Naționale la titlul «Transferuri între unități ale administrației publice» și se acordă de către acesta sub formă de transfer către bugetele locale”.

 

Conform art. 35, art. 9 din Legea cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată în M. Of. nr. 720 din 24 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

 

Art. 9 alin. (2) și (3) din Legea nr. 7/1996 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 9 alin. (2) și (3) prevedeau:

„(2) Subvenția de la bugetul de stat se acordă pentru finanțarea cheltuielilor de personal, altele decât cele aferente Programului național de cadastru și carte funciară, pentru cheltuielile curente și de capital ale Agenției Naționale și ale unităților subordonate, precum și pentru cheltuielile aferente proiectelor finanțate din fonduri externe rambursabile și nerambursabile în condițiile legii.

(3) Veniturile proprii ale Agenției Naționale și ale unităților subordonate se constituie din:

a) tarife aferente serviciilor și produselor furnizate;
b) închirieri de spații și aparatură;
c) donații și sponsorizări primite potrivit legii;
d) alte sume încasate în condițiile legii și se utilizează pentru finanțarea activităților cuprinse în Programul național de cadastru și carte funciară, prevăzut la alin. (23), program ce se poate finanța și din fonduri externe nerambursabile, precum și din alte surse financiare alocate din bugetul unităților administrativ-teritoriale”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 9 alin. (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:

(2) Subvenția de la bugetul de stat se acordă pentru finanțarea valorii totale a proiectelor finanțate din fonduri externe rambursabile, potrivit O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările și completările ulterioare, și pentru finanțarea valorii totale a proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile potrivit O.U.G. nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Veniturile proprii ale Agenției Naționale și instituțiilor subordonate se constituie din:

a) tarife aferente serviciilor și produselor furnizate de Agenția Națională și instituțiile subordonate;
b) închirieri de spații și aparatură;
c) donații și sponsorizări primite potrivit legii;
d) alte sume încasate în condițiile legii”.

 

Art. 9 alin. (3^1)-(3^3) din Legea nr. 7/1996 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după alin. (3) se introduc trei noi alineate, alin. (3^1)-(3^3), cu următorul cuprins:

„(3^1) Veniturile proprii prevăzute la alin. (3) se utilizează pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale Agenției Naționale și ale instituțiilor subordonate, precum și pentru cofinanțarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, altele decât cele prevăzute la alin. (2).

(3^2) Activitățile cuprinse în Programul național de cadastru și carte funciară, prevăzut la alin. (23), se pot finanța și din fonduri externe nerambursabile, precum și din alte surse financiare alocate din bugetul unităților administrativ-teritoriale.

(3^3) Sumele rambursate de autoritatea de management aferente cheltuielilor efectuate în cadrul proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă prevăzute la alin. (2) se restituie de către Agenția Națională în conturile de cheltuieli bugetare ale ordonatorului principal de credite din care a fost acordată subvenția, în termen de 7 zile lucrătoare de la data încasării, cu respectarea prevederilor art. 8 din O.U.G. nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările și completările ulterioare, în cazul în care restituirea subvenției se efectuează în anul următor celui în care s-a acordat”.

 

Art. 9 alin. (3^1)-(3^3) din Legea nr. 7/1996 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după alin. (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:

„(4^1) Sumele încasate de către instituțiile subordonate se virează în conturile corespunzătoare de venituri proprii ale bugetului Agenției Naționale, în funcție de natura acestora, o dată pe săptămână”.

 

Art. 36 prevede că începând cu data de 1 ianuarie 2018, cheltuielile de personal pentru personalul din cadrul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară și instituțiilor subordonate, se suportă din veniturile proprii ale acesteia, iar drepturile de hrană de care beneficiază personalul contractual angajat pe perioadă determinată sau nedeterminată în cadrul Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară și instituțiilor subordonate se acordă în continuare la nivelul datei de 31 decembrie 2017.

 

Art. 98 alin. (2^1) din O.U.G. nr. 195/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Noua reglementare

Noua reglementare este prevăzută în art. 37 din O.U.G. nr. 90/2017, după cum urmează:

Conform art. 37, după alin. (2) al art. 98 din O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în M. Of. nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:

„(2^1) Prin excepție de la prevederile alin. (2), în perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2018 un punct-amendă este 145 lei”.

 

Alte prevederi din O.U.G. nr. 90/2017

Art. 38 prevede faptul că creditele de angajament prevăzute în fișa programului „Etapa a II-a a Programului național de dezvoltare locală”, anexă la bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, rămase neutilizate la sfârșitul exercițiului bugetar al anului 2017 se utilizează pentru încheierea contractelor de finanțare multianuale pentru obiectivele de investiții incluse în lista aprobată în anul 2017 prin ordin al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene.

Începând cu data intrării în vigoare a prezenței ordonanțe de urgență, beneficiarii Programului național de dezvoltare locală nu mai transmit solicitări de finanțare pentru alte obiective de investiții, în condițiile prevăzute la art. 9 alin. (1) din O.U.G. nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare locală, aprobată prin Legea nr. 89/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Creditele de angajament rămase neutilizate după încheierea contractelor de finanțare prevăzute la alin. (1) se pot utiliza pentru finanțarea obiectivelor de investiții pentru care s-au depus solicitări în termenul legal, în anul 2017, care au fost incluse în analiza de specialitate și nu li s-au alocat fonduri din lipsa creditelor de angajament.

Potrivit noii reglementări, art. 39 dispune că prin derogare de la prevederile art. 104 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în M. Of. nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, începând cu anul 2018, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației Naționale, se asigură, pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat, finanțarea cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, inclusiv plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială, precum și contribuțiile aferente acestora, precum și diferențele salariale prevăzute la art. 1 și 2 din Legea nr. 85/2016 privind plata diferențelor salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada octombrie 2008 – 13 mai 2011.

Creditele bugetare aferente cheltuielilor prevăzute mai sus se repartizează de către Ministerul Educației Naționale pe inspectorate școlare în vederea repartizării pe unități de învățământ.

Atunci când, la nivelul unor unități de învățământ, sumele repartizate în baza costului standard sunt insuficiente pentru plata drepturilor anterior prevăzute inspectoratele școlare pot efectua redistribuiri ale acestor sume între unități de învățământ de pe raza județului/municipiului București sau pot proceda la alocarea sumelor rămase nerepartizate, după caz. Redistribuirea sau, după caz, alocarea de sume rămase nerepartizate unor unități de învățământ de pe raza unor județe diferite se realizează de către Ministerul Educației Naționale.

Redistribuirea sumelor potrivit prevederilor anterioare conduce implicit la modificarea bugetelor inițiale aprobate, calculate pe baza costului standard per preșcolar/elev.

Începând cu anul 2018, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației Naționale, se asigură fondurile necesare pentru executarea hotărârilor judecătorești devenite executorii până la 31 decembrie 2017, având ca obiect acordarea de daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eșalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii prin care s-au acordat drepturi salariale personalului din învățământul preuniversitar de stat.

Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești mai sus prevăzute se va realiza astfel:

a) în anul 2018 se plătește 5% din valoarea titlului executoriu;
b) în anul 2019 se plătește 10% din valoarea titlului executoriu;
c) în anul 2020 se plătește 25% din valoarea titlului executoriu;
d) în anul 2021 se plătește 25% din valoarea titlului executoriu;
e) în anul 2022 se plătește 35% din valoarea titlului executoriu.

În vederea calculării și plății sumelor reprezentând daunele-interese moratorii prevăzute la alin. (5), Ministerul Educației Naționale aprobă metodologia de calcul al acestora, prin ordin al ministrului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezenței ordonanțe de urgență, cu consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de activitate învățământ.

Fondurile aprobate pentru plata daunelor-interese moratorii se repartizează de către Ministerul Educației Naționale inspectoratelor școlare, în vederea repartizării pe unități de învățământ.

Sumele reprezentând daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale, acordate prin hotărâri judecătorești devenite executorii după data de 1 ianuarie 2018, se achită de la bugetul de stat, eșalonat în 5 ani de la data titlului executoriu. Prevederile alin. (6)-(8) se aplică în mod corespunzător.

Art. 40 stabilește faptul că art. 35 și 36 intră în vigoare la data 1 ianuarie 2018.

Unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene (O.U.G. nr. 90/2017) was last modified: ianuarie 2nd, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.