Unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene (O.U.G. nr. 90/2017)

11 dec. 2017
Vizualizari: 3612
Cap. II („Modificarea și completarea unor acte normative”)

În Cap. II („Modificarea și completarea unor acte normative”) sunt prezentate modificările aduse de O.U.G. nr. 90/2017 următoarelor acte normative:

O.U.G. nr. 103/2013 (M. Of. nr. 703 din 15 noiembrie 2013; cu modif. ult.);
Legea nr. 448/2006 (M. Of. nr. 1 din 3 ianuarie 2008; cu modif. ult.);
O.U.G. nr. 88/2013 (M. Of. nr. 1 din 3 ianuarie 2008; cu modif. ult.);
O .U.G. nr. 146/2002 (M. Of. nr. 295 din 16 aprilie 2008; cu modif. ult.);
O.U.G. nr. 114/2009 (M. Of. nr. 919 din 29 decembrie 2009; cu modif. ult.);
O.G. nr. 5/2017 (M. Of. nr. 608 din 27 iulie 2017);
Legea nr. 7/1996 (M. Of. nr. 720 din 24 septembrie 2015; cu modif. ult.);
O.U.G. nr. 195/2002 (M. Of. nr. 670 din 3 august 2006; cu modif. ult.).

În continuare prezentăm respectivele modificări.

 

Art. 20 alin .(2) și (3) din O.U.G. nr. 103/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 20 alin. (2) și (3) din O.U.G. nr. 103/2013 prevedea:

„(2) Finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau a indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate în baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se asigură integral de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, în baza numărului de beneficiari comunicat de unitățile administrativ-teritoriale.

(3) La finele exercițiului financiar, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată neutilizate pentru plata obligațiilor prevăzute la alin. (1) care depășesc procentul de 90% din totalul plăților efectuate se restituie la bugetul de stat”.

Noua reglementare

Noua reglementare este stabilită prin art. 29 din O.U.G. nr. 90/2017.

Art. 29 stabilește faptul că alin. (2) și (3) ale art. 20 din O.U.G. nr. 103/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, publicată în M. Of. nr. 703 din 15 noiembrie 2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 28/2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(2) Finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau a indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate în baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se asigură de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, în proporție de cel mult 90% din necesarul de fonduri stabilit în baza numărului de beneficiari comunicat de unitățile administrativ-teritoriale.

(3) La finele exercițiului financiar, sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată neutilizate, precum și cele utilizate pentru plata obligațiilor prevăzute la alin. (1) și (2), care depășesc procentul de 90% din totalul plăților efectuate, se restituie la bugetul de stat”.

 

Art. 30 prevede faptul că Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în M. Of. nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

 

Art. 40 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Vechea reglementare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În vechea reglementare, art. 40 alin. (1) prevedea:

„(1) Autoritățile administrației publice locale au obligația să prevadă în bugetul local sumele necesare din care se suportă salarizarea, precum și celelalte drepturi cuvenite asistentului personal, potrivit legii. Sumele se asigură integral de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, în baza numărului de beneficiari comunicat de unitățile administrativ-teritoriale”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 40, alin. (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Autoritățile administrației publice locale au obligația să prevadă în bugetul local sumele necesare din care se suportă salarizarea, precum și celelalte drepturi cuvenite asistentului personal, potrivit legii. Sumele se asigură în proporție de cel mult 90% de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, în baza numărului de beneficiari comunicat de unitățile administrativ-teritoriale”.

 

Art. 51 alin. (5^2) din Legea nr. 448/2006 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 51 alin. (5^2) prevedea:

„(5^2) Finanțarea centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap care se înființează și funcționează ca structuri cu sau fără personalitate juridică, în subordinea consiliilor județene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București, în structura direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului, se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată alocate de la bugetul de stat cu această destinație, în proporție de 100% din necesarul stabilit anual de Ministerul Muncii și Justiției Sociale, la elaborarea bugetului de stat, în baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale, aprobate potrivit legii”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 51, alin. (5^2) va avea următorul cuprins:

„(5^2) Finanțarea centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap care se înființează și funcționează ca structuri cu sau fără personalitate juridică, în subordinea consiliilor județene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București, în structura direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului, se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată alocate cu această destinație, în proporție de cel mult 90% din necesarul stabilit anual de Ministerul Muncii și Justiției Sociale, la elaborarea bugetului de stat, în baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale, aprobate potrivit legii”.

 

Art. 31 stabilește faptul că O.U.G. nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaționale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în M. Of. nr. 593 din 20 septembrie 2013, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

 

Art. 9 din O.U.G. nr. 88/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 9 prevedea:

„(1) Până la data de 31 decembrie 2017, entitățile publice au obligația de a utiliza toate funcționalitățile sistemului național de raportare, la solicitarea Ministerului Finanțelor Publice sau a unităților subordonate acestuia și potrivit calendarului stabilit în acest scop.

(2) Până la data de 31 decembrie 2017, în paralel cu utilizarea sistemului național de raportare, entitățile publice au obligația de a întocmi și de a depune situațiile financiare și celelalte tipuri de rapoarte stabilite pe baza datelor din evidența contabilă, pe suport hârtie, în formatul și la termenele stabilite de normele contabile în vigoare și de a depune bugetele de venituri și cheltuieli aprobate potrivit legislației în vigoare la unitățile Trezoreriei Statului, pe suport hârtie.

(3) Începând cu anul 2018, rapoartele acceptate de sistem nu se mai transmit pe suport hârtie către Ministerul Finanțelor Publice și unitățile subordonate”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 9 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Până la data de 31 decembrie 2018, entitățile publice au obligația de a utiliza toate funcționalitățile sistemului național de raportare, la solicitarea Ministerului Finanțelor Publice sau a unităților subordonate acestuia și potrivit calendarului stabilit în acest scop.

(2) Până la data de 31 decembrie 2018, în paralel cu utilizarea sistemului național de raportare, entitățile publice au obligația de a întocmi și de a depune situațiile financiare și celelalte tipuri de rapoarte stabilite pe baza datelor din evidența contabilă, pe suport hârtie, în formatul și la termenele stabilite de normele contabile în vigoare și de a depune bugetele de venituri și cheltuieli aprobate potrivit legislației în vigoare la unitățile Trezoreriei Statului, pe suport hârtie.

(3) Începând cu anul 2019, rapoartele acceptate de sistem nu se mai transmit pe suport hârtie către Ministerul Finanțelor Publice și unitățile subordonate”.

 

Art. 32^1 și 32^2 din O.U.G. nr. 88/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 32 se introduc două noi articole, art. 32^1 și 32^2, cu următorul cuprins:

„Art. 32^1

În urma verificărilor efectuate potrivit art. 32, conducătorii entităților publice au obligația de a sesiza în scris unității Trezoreriei Statului la care își au deschise conturile, conform termenelor stabilite prin procedura de funcționare a sistemului, orice neconcordanțe identificate față de situațiile de raportare întocmite de entitatea publică potrivit legii, pe baza datelor din evidențele contabile proprii”.

„Art. 32^2

În cazul în care entitatea publică nu sesizează unității Trezoreriei Statului neconcordanțe sau nu validează rapoartele generate de sistemul național de raportare conform termenelor prevăzute la art. 321, acestea se consideră acceptate, iar răspunderea privind eventualele diferențe identificate față de situațiile de raportare întocmite de entitatea publică potrivit legii revine exclusiv conducătorului acesteia”.

 

Art. 33 alin. (4)-(8) din O.U.G. nr. 88/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Noua reglementarePotrivit noii reglementări, la art. 33, după alin. (3) se introduc cinci noi alineate, alin. (4)-(8), cu următorul cuprins:

„(4) În scopul asigurării continuității operaționale a sistemului național de raportare, entitățile publice care nu pot accesa funcționalitățile acestuia pot efectua operațiuni de plăți sau alte operațiuni în relația cu sistemul, prin utilizarea infrastructurii tehnice pusă la dispoziție la sediile unităților Trezoreriei Statului la care își au deschise conturile, conform procedurii de continuitate aprobate în procedura de funcționare a sistemului național de raportare.

(5) În cazul în care funcționalitățile sistemului național de raportare nu pot fi accesate în condițiile alin. (4), unitățile Trezoreriei Statului, la solicitarea scrisă a entităților publice, pot accepta efectuarea de operațiuni de plăți pe baza bugetului de venituri și cheltuieli aprobat potrivit legislației în vigoare, depus pe suport hârtie, și a documentelor de plată întocmite prin utilizarea unor coduri de angajament stabilite pentru astfel de situații prin procedura de funcționare a sistemului.

(6) Codurile de angajament stabilite potrivit alin. (5) pot fi utilizate și de unitățile Trezoreriei Statului în cazul operațiunilor efectuate asupra conturilor entităților publice în cadrul procesului de executare silită prin poprire prevăzut de lege.

(7) Prin procedura de funcționare a sistemului pot fi stabilite reguli privind corecții asupra unor sume încasate în conturile de cheltuieli bugetare care nu pot fi atribuite automat angajamentelor înregistrate în sistemul de control al angajamentelor.

(8) Entitatea publică are obligația corectării plăților efectuate conform alin (5)-(7), în termen de 30 de zile de la data efectuării acestora, conform regulilor stabilite prin procedura de funcționare a sistemului”.

 

Art. 37 alin. (4)-(8) din O.U.G. nr. 88/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 36 se introduce un nou articol, art. 37, cu următorul cuprins:

În scopul înregistrării în sistemul național de raportare, al efectuării operațiunilor din bugetul Trezoreriei Statului și din bugetul Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, precum și al raportării situațiilor financiare sau altor tipuri de rapoarte specifice Trezoreriei Statului, direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice li se alocă coduri, în sistem informatic, în structura aprobată pentru codurile de identificare fiscală”.

 

Art. 32 stabilește faptul că O.U.G. nr. 146/2002 privind formarea și utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată în M. Of. nr. 295 din 16 aprilie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

 

Art. 5 alin. (10^1)-(10^3) din O.U.G. nr. 146/2002 (modificată prin O.U.G. nr. 90/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, după alin. (10) se introduc trei noi alineate, alin. (10^1)-(10^3), cu următorul cuprins:

„(10^1) Sumele prevăzute la alin. (10) pot fi executate silit în cazul în care în actele normative care reglementează acordarea transferurilor sau subvențiilor respective se prevede astfel sau în cazul în care ordonatorii de credite care le acordă stabilesc că acestor sume nu le sunt aplicabile prevederile alin. (10) privind executarea silită.

(10^2) În situația prevăzuta la alin. (101), ordonatorii de credite dispun plata sumelor în conturi deschise la Trezoreria Statului, altele decât cele în care se face viramentul potrivit alin. (10), începând cu data de 11 decembrie 2017.

(10^3) În cazul în care se constată indicarea eronată a conturilor pentru plata sumelor prevăzute la alin. (10), instituțiile publice solicită beneficiarului sumei restituirea acesteia sau efectuarea corecțiilor între conturi de către acesta cu informarea instituției publice plătitoare. Operațiunea se efectuează în limita sumei rămase disponibile în cont, aferente tranzacției care face obiectul corecției”.

Unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene (O.U.G. nr. 90/2017) was last modified: ianuarie 2nd, 2018 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.