Despre
- Proiect de lege privind interceptarea avocaților
- Interceptarea „prin ricoșeu”
- Preşedinţia Adunării Naţionale a Franței
La data de din 3 iunie 2015, la Președinția Adunării Naționale a Franței a fost înregistrat un Proiect de lege pentru garantarea concretă a respectării secretului profesional al avocatului, anunță UNBR.
Conform inițiatorului, deputatul dl. Jean-François Mancel, „trebuie reafirmată urgent, prin lege, importanța crucială a dreptului apărării la un proces echitabil și o justiție imparțială, concretizând respectarea secretului profesional între avocat și clientul său. (…) Fără o garanție concretă a respectării acestui secret profesional, nu putem avea o exercitare normală a drepturilor de apărare. Și fără această exercitare normală a drepturilor apărării, nu există Stat de drept. Pentru că, să nu ne înșelăm: secretul profesional nu a fost instituit pentru protejarea avocatului, ci a justițiabilului și a drepturilor acestuia”.
Având în vedere absența dispozițiilor legale privind interdicția interceptării „prin ricoșeu” a avocaților (când mandatul de interceptare este emis doar pentru client, nu pentru avocat), inițiatorul propune, după modelul din SUA, ca avocații să comunice poliției, justiției și administrației numerele liniilor telefonice pe care le utilizează și legea să interzică interceptarea acestor linii, cu excepția cazului în care avocatul însuși este suspectat de săvârșirea unei infracțiuni. Decanul baroului trebuie informat în prealabil de judecătorul de instrucție, care nu poate ordona interceptarea decât după autorizarea scrisă din partea președintelui din jurisdicția sa.
Redăm în continuare traducerea integrală a Proiectului de lege pentru garantarea concretă a respectării secretului profesional al avocatului, așa cum a fost publicată pe site-ul UNBR:
Nr. 2849
_____
ADUNAREA NAȚIONALĂ
CONSTITUȚIA DIN 4 OCTOMBRIE 1958
LEGISLATURA A PAISPREZECEA
Înregistrat la Președinția Adunării Naționale din 3 iunie 2015.
PROPUNERE DE LEGE
Pentru garantarea concretă a respectării
secretului profesional al avocatului,
(Înaintată comisiei legilor constituționale, legislației și administrației generale
a Republicii, în absența constituirii unei comisii speciale în termenele prevăzute de articolele 30 și 31 din Regulament.)
prezentată de
Dl. Jean-François MANCEL,
deputat.
Articolul 1
Articolul 100-7 din codul de procedură penală este modificat :
1. Primul alineat este completat cu cuvintele : „și fără ca acesta să fi primit în prealabil aprobarea scrisă a președintelui jurisdicției sale”.
2. Al doilea alineat este eliminat.
3. Al treilea alineat este completat cu cuvintele: „și fără ca judecătorul de instrucție să fi primit în prealabil aprobarea scrisă a președintelui jurisdicției sale”.
Articolul 2
Sub-secțiunea 2 a secțiunii 3 din capitolul I al titlului III al aceluiași cod este completată cu articolul L. 100-8 redactat în felul următor:
„Art. 100-8. – Avocatul comunică poliției, justiției și administrației numerele liniilor pe care le utilizează.
„Nicio interceptare nu poate avea loc pe aceste linii, decât dacă se stabilește, în legătură cu elemente precise și detaliate, că avocatul este suspectat în prealabil că a comis o infracțiune. Decanul baroului trebuie informat în prealabil de judecătorul de instrucție, care nu poate ordona interceptarea decât după autorizarea scrisă din partea președintelui din jurisdicția sa.
„Cabinetul, vehiculul și domiciliul avocatului nu pot face obiectul niciunei percheziții, decât dacă se stabilește, în legătură cu elemente precise și detaliate, că avocatul este suspectat în prealabil că a comis o infracțiune. Percheziția nu poate avea loc decât cu aprobarea scrisă a președintelui jurisdicției de care aparține magistratul instructor. Percheziția necesită aprobarea președintelui jurisdicției de care depinde magistratul instructor.
„Formalitățile prevăzute de prezentul articol sunt prescrise sub pedeapsa de nulitate”.
Articolul 3
Aceeași sub-secțiune este completată de articolul 100-9 având conținutul următor:
„Art. 100-9. – Orice încălcare a prevederilor articolelor de la 100 la 100-8 din prezentul cod este pedepsită cu sancțiunile de mai jos:
– Când încălcarea este comisă de judecătorul de instrucție, acestuia i se ia dosarul din oficiu iar Consiliul superior al magistraturii se pronunță asupra dosarului său. El suportă pedeapsa corecțională de la punctul 3° din articolul 131-4 din codul penal.
– Când încălcarea este comisă de un funcționar al poliției, acesta este suspendat imediat în așteptarea hotărârii judecătorești dacă persoana ascultată intentează acțiune în justiție. El suportă pedeapsa corecțională de la punctul 3° din articolul 131-4 din codul penal”.
Articolul 4
Prin derogare de la principiul articolului 2 din codul civil, orice procedură de interceptare vizată în articolele 100-7 și 100-8 din codul de procedură penală în curs în momentul intrării în vigoare a prezentei legi trebuie suspendată în așteptarea aprobării președintelui jurisdicției de care aparține magistratul instructor.
Accesați sursa informațiilor, comunicatul de presă publicat pe site-ul UNBR (www.unbr.ro)