Transmiterea unui imobil din domeniul public al statului în domeniul public al municipiului și utilizarea în vederea sistematizării zonei, respectiv pentru realizarea de locuinţe şi sedii pentru administraţia publică locală
- H.G. nr. 1147/2010: art. 1
- H.G. nr. 1147/2010: art. 2 alin. (2)
- Legea nr. 554/2004: art. 24 alin. (2)
- NCPC: art. 496
Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 14.12.2015 pe rolul Curții de Apel Târgu-Mureș – secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, reclamantul Ministerul Apărării Naționale, prin Direcția pentru relația cu Parlamentul și asistență juridică, a solicitat, în contradictoriu cu pârâții Municipiul Târgu Mureș prin Primar A. și Consiliul Local al municipiului Târgu Mureș:
– în principal, obligarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureș să adopte o hotărâre prin care imobilul cu numărul x Târgu Mureș – integral – înscris în C.F. nr. x Târgu Mureș, număr cadastral x, cu suprafața în acte de 64.094 mp și suprafața măsurată de 56.697 mp, situat în municipiul Târgu Mureș, str. x, să revină (în aceleași condiții în care a fost predat) din domeniul public al Municipiului Târgu Mureș și din administrarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureș, în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării Naționale, sub sancțiunea penalităților de întârziere sau a amenzii prevăzute de art. 24 alin. (2) din Legea nr. 554/2004;
– în subsidiar, obligarea pârâților la încheierea și asumarea unui protocol de colaborare, care să conțină un termen de îndeplinire a obligațiilor de către Municipiul Târgu Mureș și Consiliul local al Municipiului Târgu Mureș, potrivit dispozițiilor art. 2 alin. (2) din H.G. nr. 1147/2010.
(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 4819 din 20 octombrie 2022)
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
Analizând actele și lucrările dosarului, sentința recurată în raport cu motivul de casare invocat, Înalta Curte constată că recursul este nefondat.
Argumentele de fapt și de drept relevante.
Reclamantul Ministerul Apărării Naționale a învestit instanța de contencios administrativ și fiscal cu o acțiune prin care a solicitat, în contradictoriu cu pârâții Municipiul Târgu Mureș prin Primar A. și Consiliul Local al municipiului Târgu Mureș:
– în principal, obligarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureș să adopte o hotărâre prin care imobilul cu numărul x Târgu Mureș, înscris în C.F. nr. x Târgu Mureș, număr cadastral x, cu suprafața în acte de 64.094 mp și suprafața măsurată de 56.697 mp, situat în municipiul Târgu Mureș, str. x, să revină (în aceleași condiții în care a fost predat) din domeniul public al Municipiului Târgu Mureș și din administrarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureș, în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării Naționale, sub sancțiunea penalităților de întârziere sau a amenzii prevăzute de art. 24 alin. (2) din Legea nr. 554/2004;
– în subsidiar, obligarea pârâților la încheierea și asumarea unui protocol de colaborare, care să conțină un termen de îndeplinire a obligațiilor de către Municipiul Târgu Mureș și Consiliul local al Municipiului Târgu Mureș, potrivit dispozițiilor art. 2 alin. (2) din H.G. nr. 1147/2010.
Potrivit art. 1 și 2 din Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010 privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Apărării Naționale în domeniul public al municipiului Târgu Mureș și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureș, județul Mureș:
„Art. 1. Se aprobă transmiterea unui imobil, având datele de identificare prevăzute în anexa ce face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al statului și din administrarea Ministerului Apărării Naționale în domeniul public al municipiului Târgu Mureș și în administrarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureș, județul Mureș.
Art. 2. (1) După preluare, imobilul transmis potrivit art. 1 se utilizează în vederea sistematizării zonei, respectiv pentru realizarea de locuințe și sedii pentru administrația publică locală.
(2) Consiliul Local al Municipiului Târgu Mureș va transmite, conform legii, în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării Naționale, un număr de 200 de unități locative, împreună cu terenul aferent, în ansambluri de locuințe realizate prin programe derulate de Agenția Națională pentru Locuințe, pe un teren pus la dispoziție de către Primăria Municipiului Târgu Mureș.
(3) Structura pe camere a unităților locative se va stabili ulterior, pe baza unui protocol încheiat între părțile interesate.
(4) În cazul în care nu se respectă obligațiile prevăzute la alin. (1) și (2), imobilul menționat la art. 1 revine în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării Naționale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare”.
În Anexa la Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010 se prevăd datele de identificare a imobilului ce a făcut obiectul transmiterii, după cum urmează:
– Locul unde este situat imobilul care se transmite – județul Mureș, municipiul Târgu Mureș, str. x;
– Codul de clasificare din inventarul bunurilor aflate în administrarea Ministerului Apărării Naționale care alcătuiesc domeniul public al statului – imobil x, cod 8.29.09, nr. M.F. 104.106, valoarea de inventar: 506.101 RON;
– Caracteristici tehnice ale imobilului – suprafața construită = 10.711,45 m2, suprafața desfășurată = 14.603,17 m2, suprafața totală a terenului (inclusiv construcțiile) = 64.550 m2.
Atât prin apărările formulate în fața instanței de fond, cât și prin cererea de recurs, recurenții-pârâți au susținut că au făcut demersuri pentru îndeplinirea obligațiilor ce le reveneau în baza H.G. nr. 1147/2010, respectiv: s-a emis Hotărârea nr. 83/27.09.2012 de aprobare a documentației de urbanism; s-a încheiat Protocolul din data de 18 decembrie 2012, prin care s-a convenit cu privire la amplasamentul apartamentelor în cele 10 blocuri P+3E; s-a realizat Studiul de fezabilitate aferent obiectivului de către S.C. Proiect S.R.L. Târgu – Mureș; s-a adoptat Hotărârea nr. 129/25.04.2013 pentru reglementarea situației juridice a unor terenuri și aprobarea trecerii în folosință gratuită către Agenția Națională de Locuințe, a terenului în suprafață de 13.200 mp, situat în Târgu Mureș, str. x f.n.; s-a adoptat Hotărârea nr. 130/25.04.2013 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiției.
Or, examinând înscrisurile de mai sus, se constată că toate acestea vizează imobilul situat în Municipiul Târgu Mureș, str. x f.n., și nu imobilul vizat de Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010, respectiv cel situat în Municipiul Târgu Mureș, str. x.
În condițiile în care prin Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010 imobilul ce face obiectul transmiterii este identificat în Anexă, iar art. 2 alin. (1) din Hotărârea de Guvern prevede că după preluare, imobilul transmis potrivit art. 1 se utilizează în vederea sistematizării zonei, respectiv pentru realizarea de locuințe și sedii pentru administrația publică locală, recurenții-pârâți nu puteau proceda la efectuarea demersurilor de sistematizare a zonei pentru un alt imobil, și nu pentru cel identificat în Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010.
În acest context, prima instanță a reținut în mod corect că imobilul care se impunea a fi sistematizat era chiar cel preluat de la Statul Român în baza Hotărârii de Guvern nr. 1147/2010, iar demersurile a căror dovadă a fost depusă la dosar sunt lipsite de relevanță juridică, în condițiile în care acestea vizează un alt teren, întrucât în timp ce pârâtul Municipiul Târgu-Mureș s-a obligat să sistematizeze imobilul predat de reclamant, obligația pârâtului Consiliul Local al municipiului Târgu-Mureș viza transmiterea a 200 de unități locative „pe un teren pus la dispoziție de către primăria Municipiului Târgu-Mureș”.
În consecință, întrucât, conform Hotărârii de Guvern nr. 1147/2010, Municipiul Târgu-Mureș s-a obligat să sistematizeze imobilul predat de reclamant, iar recurenții-pârâți nu au făcut dovada îndeplinirii obligațiilor stabilite prin art. 1 și 2 din Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010 cu privire la imobilul preluat, devine incidentă sancțiunea prevăzută la art. 2 alin. (4) din aceeași hotărâre, potrivit căreia, în cazul nerespectării obligațiilor prevăzute la alin. (1) și (2), imobilul revine în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Apărării Naționale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Prin urmare, aspectele invocate de către recurenți prin cererea de recurs nu sunt de natură să conducă la reformarea hotărârii recurate, legalitatea soluției pronunțate fiind confirmată de către instanța de control judiciar.
Temeiul legal al soluției adoptate în recurs.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 496 din C. proc. civ., Înalta Curte va respinge recursul declarat de Municipiul Târgu Mureș prin Primar și Consiliul Local al Municipiului Târgu Mureș împotriva sentinței nr. 42 din 10 iulie 2020, pronunțate de Curtea de Apel Târgu – Mureș – secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, ca nefondat.
Sursa informației: www.scj.ro.