Statut privind organizarea şi exercitarea profesiei de practician în insolvenţă – (republicare)
Actul publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
Statutul din 29 septembrie 2007 privind organizarea și exercitarea profesiei de practician în insolvență, aprobat prin Hotărârea Congresului Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România nr. 3/2007, republicată în M. Of. nr. 20/10.01.2024. (M. Of. nr. 1108 din 6 noiembrie 2024) |
Se republică Statutul din 29 septembrie 2007 privind organizarea și exercitarea profesiei de practician în insolvență. |
În M. Of. nr. 1108 din data de 6 noiembrie 2024 s-a republicat Statutul din 29 septembrie 2007 privind organizarea și exercitarea profesiei de practician în insolvență.
Vă prezentăm, în continuare, prevederile Statutului:
Structură
CAPITOLUL I: Dispoziții generale, obiective și atribuții
CAPITOLUL II: Membrii Uniunii. Drepturile și obligațiile acestora
CAPITOLUL III: Organizarea și conducerea Uniunii
SECȚIUNEA 0:
SECȚIUNEA 1: Congresul Uniunii
SECȚIUNEA 2: Adunarea reprezentanților permanenți
SECȚIUNEA 3: Președintele Uniunii și Biroul executiv
SECȚIUNEA 4: Consiliul național de conducere al Uniunii
SECȚIUNEA 5: Instanța superioară de disciplină a Uniunii
SECȚIUNEA 6: Secretariatul general al Uniunii
SECȚIUNEA 7: Institutul Național pentru Pregătirea Practicienilor în Insolvență
CAPITOLUL IV: Organizarea și conducerea filialelor
SECȚIUNEA 1: Constituire
SECȚIUNEA 2: Adunarea generală
SECȚIUNEA 3: Consiliul de conducere al filialei
SECȚIUNEA 4: Instanțele locale de disciplină
CAPITOLUL V: Accesul în profesia de practician în insolvență
SECȚIUNEA 1: Accesul în profesie în baza unui examen
SECȚIUNEA 2: Accesul în profesie pe bază de cerere
SECȚIUNEA 3: Accesul și exercitarea profesiei pentru persoanele fizice străine
SECȚIUNEA 4: Înregistrarea în Registrul formelor de organizare a persoanelor juridice străine
CAPITOLUL VI: Pregătirea profesională
CAPITOLUL VII: Îndrumătorii de stagiu
CAPITOLUL VIII: Registrul formelor de organizare. Conținut, înscriere
CAPITOLUL IX: Transformarea formelor de organizare
SECȚIUNEA 1: A. Fuziunea și divizarea formelor de organizare
SECȚIUNEA 2: B. Dizolvarea formelor de organizare
CAPITOLUL X: Înregistrarea și radierea în Registrul formelor de organizare
CAPITOLUL XI: Tabloul Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România
CAPITOLUL XII: Patrimoniul și veniturile Uniunii
CAPITOLUL XIII: Procedura de administrare a fondului de lichidare constituit conform art. 4 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările ulterioare, și art. 39 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare
CAPITOLUL XIV: Abateri și sancțiuni
CAPITOLUL XV: Dispoziții finale
Art. 7
Pot fi membri ai Uniunii, având totodată calitatea de practician în insolvență, persoanele fizice române sau străine, în condițiile O.U.G. și ale prezentului statut.
Art. 8
(1) Profesia de practician în insolvență poate fi exercitată în următoarele forme, definite la art. 4-22 din O.U.G.:
a) cabinete individuale, denumite în continuare CI;
b) cabinete asociate, denumite în continuare CA;
c) societate profesională cu răspundere limitată, denumită în continuare SPRL;
d) întreprindere profesională unipersonală cu răspundere limitată, denumită în continuare IPURL.
(2) Practicianul în insolvență nu își poate organiza și desfășura activitatea concomitent în mai multe forme de organizare și nu poate avea calitatea de asociat decât într-o societate profesională, cu excepția constituirii de filiale ale SPRL, în care este partener.
(3) Obiectul de activitate al formelor de organizare este exercitarea profesiei de practician în insolvență, inclusiv acordarea de consultanță privind aplicarea procedurilor de prevenire a insolvenței și de insolvență.
(4) Formele de exercitare a profesiei se pot asocia liber, conform dreptului de liberă asociere, pentru gestionarea în bune condiții a procedurilor de insolvență, fără ca forma de asociere rezultată să fie înscrisă în Tabloul UNPIR sau Registrul formelor de organizare.
Art. 9
(1) Forma de exercitare a profesiei de practician în insolvență poate fi schimbată oricând cu oricare dintre formele menționate la art. 8 alin. (1), cu înștiințarea Uniunii în termen de cel mult 30 de zile de la data la care schimbarea devine efectivă, în condițiile art. 22 din O.U.G.
(2) La schimbarea formei de exercitare a profesiei, pentru operațiunile legate de înregistrările în Tabloul practicienilor în insolvență din Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (denumit în continuare Tabloul UNPIR) și cele în Registrul formelor de organizare se va percepe o taxă al cărei cuantum va fi stabilit de Congresul Uniunii.
(3) La schimbarea formei de exercitare a profesiei operează de drept transmiterea portofoliului de dosare. Transmiterea portofoliului de dosare mai operează și în ipoteza fuziunii și divizării formelor de organizare a profesiei conform cap. IX.
(…)
Art. 65
Primirea în profesie se face pe baza unui examen organizat de Uniune, cu excepția persoanelor care pot solicita înscrierea în profesie beneficiind de scutirea de examen și de perioadă de stagiu, în condițiile art. 30 alin. (2) din O.U.G.
Art. 66
(1) Examenul pentru dobândirea calității de practician în insolvență stagiar se organizează în mod unitar, la nivel național, de către Consiliul național de conducere al Uniunii.
(2) Examenul pentru dobândirea calității de practician în insolvență stagiar se va desfășura, de regulă, anual, dacă Consiliul național de conducere al Uniunii nu decide altfel.
(3) Secretariatul general al Uniunii va anunța cu cel puțin 60 de zile înainte într-un cotidian național, precum și pe site-ul Uniunii data începerii sesiunii de examen și data-limită pentru depunerea documentației de înscriere conținând cererea de înscriere și documentele care dovedesc îndeplinirea condițiilor stabilite la art. 23 din O.U.G.
(4) Documentația de înscriere se va depune la consiliul de conducere al filialei, care va asigura analizarea îndeplinirii condițiilor și transmiterea acesteia la Secretariatul general al Uniunii.
(5) Documentația de înscriere va fi verificată prin grija Secretariatului general al Uniunii, care va afișa la sediul central și va transmite filialelor, cu cel puțin 7 zile înaintea datei examenului, lista cuprinzând candidații care îndeplinesc condițiile pentru susținerea examenului. Afișarea listei candidaților se va face prin anonimizarea numelor acestora, respectiv prin alocarea unui cod unic de identificare.
(6) Consiliul național de conducere al Uniunii va desemna comisiile de analizare a contestațiilor și de supraveghere a desfășurării examenului. Președintele comisiei de supraveghere a examenului este, de regulă, vicepreședintele Consiliului național de conducere al Uniunii, responsabil cu organizarea. Președintele comisiei de analizare a contestațiilor este, de regulă, prim-vicepreședintele Consiliului național de conducere al Uniunii.
(…)
Art. 134
Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezentul statut.
Anexe
ANEXA nr. 1: REGULI de desfășurare a examenului pentru dobândirea calității de practician în insolvență stagiar
Examenul constă într-o probă scrisă, sub forma unui test-grilă.
În funcție de numărul candidaților, comisia de pregătire a examenului va putea decide desfășurarea examenului în mai multe serii. Organizatorii examenului vor putea pune la dispoziția candidaților, la intrarea în sală, unele detalii privind desfășurarea acestuia.
Lucrările vor fi notate de la 1 la 10, proporțional cu punctajul obținut. Nota minimă de promovare a examenului este 8.
Comisiile de pregătire a subiectelor, de analizare a contestațiilor și pentru supravegherea desfășurării examenului de acces în profesie, detaliile privind desfășurarea examenului de acces în profesie, calendarul desfășurării acestuia, inclusiv detaliile privind numărul de întrebări, timpul acordat, modalitatea de elaborare, transmitere și afișare a subiectelor, precum și orice alte detalii necesare unei bune organizări a examenului se aprobă de către Consiliul național de conducere al UNPIR.
Rezultatele examenului vor fi afișate la sediul Uniunii și al fiecărei filiale, pentru candidații respectivi, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data susținerii acestuia.
Contestațiile asupra rezultatelor examenului vor putea fi depuse la Secretariatul general al Uniunii, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la afișarea lor, prin fax sau având data poștei în acest termen. Transmiterea contestațiilor prin poștă se va efectua doar prin poșta rapidă sau prioripost.
Contestațiile vor fi analizate în cel mult 15 zile de la data expirării termenului de depunere a contestațiilor, de către o comisie formată din 3 membri desemnați de Consiliul național de conducere al Uniunii. Pentru toate contestațiile primite se va proceda la reprocesarea grilelor. Activitatea Comisiei de analizare a contestațiilor încetează la data semnării procesului-verbal.
Președintele Comisiei de analizare a contestațiilor este, de regulă, prim-vicepreședintele Consiliului național de conducere al Uniunii.
Rezultatele contestațiilor vor fi afișate la sediul Uniunii.
ANEXA nr. 2: REGULAMENT de organizare și desfășurare a examenului de definitivat în profesia de practician în insolvență
1. Art. 1
Examenul de definitivat se va organiza de regulă la sediul UNPIR/I.N.P.P.I.
2. Art. 2
(1) La examenul de definitivat pot participa numai practicienii în insolvență stagiari care au efectuat stagiul complet de pregătire profesională, în conformitate cu dispozițiile art. 53 din Statutul privind organizarea și exercitarea profesiei de practician în insolvență, au participat la săptămâna centralizată de pregătire și care au urmat numărul minim de 40 de ore/puncte de pregătire profesională.
(2) Stagiul complet de pregătire profesională se calculează de la momentul înregistrării în tabloul UNPIR, începând cu prima zi și până la data susținerii examenului de definitivat.
3. Art. 3
(1) Documentația de înscriere la examen se va depune la filiala UNPIR la care este arondat practicianul stagiar până la data aprobată de CNC și va conține următoarele documente:
a) cererea de înscriere;
b) raportul de activitate privind stagiul de pregătire profesională efectuat, inclusiv dovada de participare la stagiul intensiv de pregătire;
c) caracterizarea întocmită de coordonatorul/coordonatorii de stagiu pe lângă care stagiarul a funcționat ca salariat sau colaborator;
d) dovada participării la săptămâna centralizată de pregătire, precum și faptul că a urmat numărul minim de 40 de ore/puncte de pregătire profesională;
e) studiul de caz;
f) dovada achitării taxei de susținere a examenului de definitivat în cuantum de 1.500 lei.
(2) Întreaga documentație se va depune în dosar de plastic, cu șină și perforații.
(3) Documentele mai sus menționate, avizate de filiala UNPIR din care face parte practicianul în insolvență stagiar, se vor transmite către Secretariatul I.N.P.P.I.
Secretariatul I.N.P.P.I. va proceda la verificarea documentației, efectuarea stagiului complet de pregătire profesională, inclusiv a punctelor de pregătire profesională, și va afișa pe site-ul www.unpir.ro și www.inppi.ro lista cu persoanele admise în vederea susținerii examenului de definitivat.
Măsura respingerii participării la examenul de definitivat poate face obiectul contestației. Contestația va fi soluționată de Comisia de analizare a contestațiilor desemnată de I.N.P.P.I.
4. Art. 4
Raportul de activitate va conține elemente precum: participarea la întocmirea de dosare de ofertă, planuri de reorganizare (unde a fost cazul), tabele de creanțe, operațiuni legate de Buletinul procedurilor de insolvență, adunări ale creditorilor, licitații, operațiuni de inventariere, numărul de dosare la care a colaborat, cu specificarea felului procedurii, precum și orice alte repere ale activității. Raportul de activitate va prevedea și participarea la stagii de pregătire.
5. Art. 5
Studiul de caz se recomandă a avea un volum de maximum 10 pagini tehnoredactate, cu font Times New Roman sau Arial, cu dimensiunea caracterelor de 12 puncte, utilizând diacritice, textul va respecta o spațiere între rânduri de 1,5 linii. Obligatoriu paginile lucrării vor fi numerotate.
6. Art. 6
Studiul de caz se va depune în 3 exemplare.
7. Art. 7
Examenul pentru dobândirea calității de practician în insolvență definitiv constă în susținerea orală a lucrării scrise în fața unei comisii de examinare. Lucrarea scrisă va reprezenta un studiu de caz practic din perioada efectuării stagiului.
8. Art. 8
Durata prevăzută pentru susținerea lucrării va fi de circa 10 minute, timp în care candidatul va evidenția în fața Comisiei de examinare principalele aspecte ale cazului, elementele de practică curentă și cele specifice.
9. Art. 9
Nota minimă de promovare a examenului este 7.
10. Art. 10
Comisia de examinare, desemnată de Consiliul național de conducere al UNPIR, are următoarele atribuții:
a) verifică cunoștințele teoretice și practice ale candidatului în domeniul insolvenței;
b) declară respinși candidații care nu au obținut nota minimă de promovare a examenului;
c) declară admiși candidații care au obținut nota minimă de promovare a examenului;
d) poate dispune amânarea susținerii examenului de definitivat pentru candidații care nu îndeplinesc cerințele legale privind susținerea examenului, în cazul în care se constată că lucrarea scrisă nu a fost redactată în conformitate cu prevederile prezentului regulament;
e) înaintează rezultatele examenului de definitivat Consiliului național de conducere al UNPIR în vederea validării acestora.
11. Art. 11
(1) Comisia poate avea în componență membri ai Consiliului național de conducere al Uniunii, inclusiv practicieni în insolvență cu experiență în profesie.
(2) De regulă, numărul comisiilor este de 3, acesta putând fi majorat sau micșorat în funcție de numărul de candidați înscriși la examen.
(3) Președintele fiecărei comisii, după consultarea cu membrii acesteia, va comunica Secretariatului I.N.P.P.I. data și ora la care vor începe lucrările comisiei, urmând ca acestea să fie afișate pe site-ul I.N.P.P.I. și al UNPIR în termen util.
ANEXA nr. 3: METODOLOGIE de atestare a calificării de practician în insolvență și a calității de membru al Uniunii Naționale a Practicienilor în Insolvență din România (Uniune)
ANEXA nr. 4: REGULAMENT privind procedura disciplinară
Art. 5
(1) În localitățile în care își desfășoară activitatea curțile de apel se organizează și funcționează o instanță locală de disciplină. Instanței locale de disciplină îi vor fi arondate filialele ale căror membri își desfășoară activitatea pe raza tribunalelor aparținând curților de apel respective.
(2) Instanța locală de disciplină este constituită din 7 membri, un președinte și 6 membri aleși în funcție de criteriile stabilite în statut.
(3) Instanțele locale de disciplină împreună cu filialele UNPIR arondate sunt:
Nr. | Instanța locală de disciplină | Județele arondate |
1. | Alba | Alba
Hunedoara Sibiu |
2. | Bacău | Bacău
Neamț |
3. | Brașov | Brașov
Covasna |
4. | București | București
Ilfov Ialomița Călărași Teleorman Giurgiu |
5. | Cluj | Cluj
Bistrița-Năsăud Maramureș Sălaj |
6. | Constanța | Constanța
Tulcea |
7. | Craiova | Dolj
Gorj Mehedinți Olt |
8. | Galați | Galați
Brăila Vrancea |
9. | Iași | Iași
Vaslui |
10. | Oradea | Bihor
Satu Mare |
11. | Pitești | Argeș
Vâlcea |
12. | Ploiești | Prahova
Buzău Dâmbovița |
13. | Suceava | Suceava
Botoșani |
14. | Timișoara | Timiș
Arad Caraș-Severin |
15. | Târgu Mureș | Mureș
Harghita |