Solicitare în vederea obligării pârâtului la emiterea deciziei de încadrare în funcţia de grefier arhivar cu studii superioare, începând cu data validării rezultatelor examenului promovat în acest sens, organizat de către pârâtă
- Legea nr. 554/2004: art. 10 alin. (1)
- Legea nr. 554/2004: art. 2 alin. (1) lit. f)
- NCPC: art. 133 pct. 2
- NCPC: art. 134
- NCPC: art. 135 alin. (1)
Prin acțiunea înregistrată pe rolul Tribunalului Constanța, secția de contencios administrativ și fiscal, sub nr. x/2021 la data de 12.03.2021, reclamanta A. a solicitat în contradictoriu cu pârâta Curtea de Apel Constanța, cu citarea Ministerului Justiției pentru opozabilitate, obligarea pârâtei să emită o decizie de promovare din funcția de grefier arhivar cu studii medii în funcția de grefier arhivar cu studii superioare, ca urmare a declarării ca admis la examenul de promovare în grad/treaptă profesională superioară în cadrul aceleiași instanțe pentru personalul auxiliar de specialitate, organizat de Curtea de Apel Constanța în data de 11.12.2018, respectiv obligarea acesteia să achite diferențele de drepturi salariale începând cu data de 11.12.2018, la zi, actualizate cu indicele de inflație la data plății efective, cu calcularea și plata dobânzii legale aferente drepturilor pretinse, de la data exigibilității sumelor până la data plății efective.
(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 4191 din 22 septembrie 2022)
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
Înalta Curte, constatând îndeplinite condițiile prevăzute de art. 133 pct. 2, 134 și 135 alin. (1) C. proc. civ., urmează a pronunța regulatorul de competență în raport cu obiectul cauzei, precum și cu dispozițiile legale incidente pricinii:
Obiectul demersului judiciar inițiat de reclamanta din prezenta cauză este reprezentat de solicitarea de obligare a Curții de Apel Constanța, în calitate de ordonator de credite, la emiterea deciziei de încadrare în funcția de grefier arhivar cu studii superioare, începând cu data validării rezultatelor examenului promovat în acest sens, organizat de către pârâtă. În cuprinsul acțiunii au fost invocate dispozițiile Legii nr. 554/2004, însă fondul litigiului dedus judecății este legat de exercitarea funcției publice deținute și de raportul individual de muncă în sens larg.
Contenciosul administrativ definit prin art. 2 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 554/2004 reprezintă activitatea de soluționare, de către instanțele competente potrivit legii organice, a litigiilor în care cel puțin una dintre părți este o autoritate publică, iar conflictul s-a născut fie din emiterea sau încheierea, după caz, a unui act administrativ, în sensul acestei legi, fie din nesoluționarea în termenul legal ori din refuzul nejustificat de a rezolva o cerere referitoare la un drept sau interes legitim, astfel cum rezultă din prevederile art. 8, care reglementează obiectul acțiunii judiciare.
Actul administrativ este actul unilateral cu caracter individual sau normativ, emis de o autoritate publică în vederea executării ori a organizării executării legii, dând naștere, modificând sau stingând raporturi juridice.
Potrivit art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, „(1) Litigiile privind actele administrative emise sau încheiate de autoritățile publice locale și județene, precum și cele care privesc taxe și impozite, contribuții, datorii vamale, precum și accesorii ale acestora de până la 3.000.000 de RON se soluționează în fond de tribunalele administrativ-fiscale, iar cele privind actele administrative emise sau încheiate de autoritățile publice centrale, precum și cele care privesc taxe și impozite, contribuții, datorii vamale, precum și accesorii ale acestora mai mari de 3.000.000 de RON se soluționează în fond de secțiile de contencios administrativ și fiscal ale curților de apel, dacă prin lege organică specială nu se prevede altfel”.
Astfel, reclamanta a înțeles să învestească instanța cu un veritabil litigiu referitor la raportul său de muncă, în calitate de personal auxiliar de specialitate în cadrul Tribunalului Constanța, solicitând obligarea Curții de Apel Constanța la emiterea deciziilor de încadrare – acte administrative, concomitent cu obligarea Ministerului Justiției la modificarea statului de funcții.
Faptul că, pentru a atinge finalitatea dorită, reclamanta a înțeles să solicite și obligarea Ministerului Justiției la modificarea statutului de funcții, nu are nicio relevanță în determinarea competenței de soluționare în fond a cauzei, obiectul acțiunii vizând protecția drepturilor subiective rezultate din raportul de muncă dintre părți.
În speță nu prezintă relevanță rangul autorității publice competente să modifice statutul de funcții al instanței în cadrul căreia funcționează reclamanta, acțiunea acesteia fiind determinată de refuzul Curții de Apel Constanța de a emite o decizie de încadrare, iar acesta nu este o autoritate publică centrală.
Împrejurarea că persoana vătămată a chemat în judecată în calitate de pârât și o autoritate publică centrală nu atrage, în mod automat, competența de judecată a cauzei în primă instanță în favoarea curții de apel, din acest punct de vedere important fiind caracterul unitar al acțiunii formulate de reclamantă, prin care se urmărește protecția pe cale judiciară a drepturilor subiective rezultate din raportul său de muncă, astfel că în cauză este incidentă norma de competență instituită de art. 10 alin. (1) teza I din Legea nr. 554/2004.
Pentru considerentele expuse și în conformitate cu dispozițiile art. 135 alin. (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competența de soluționare a cauzei, în primă instanță, în favoarea Tribunalului București, secția a II-a contencios administrativ și fiscal.
Sursa informației: www.scj.ro.