Sentința nr. 1870/2024 a C. Ap. București privind anularea art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma ASF nr. 27/2017
Sent. civ. a C. Constanța |
Actul normativ | Sumar |
Sentința nr. 1870/2024 a C. Ap. București
(M. Of. nr. 315 din 9 aprilie 2025) |
Art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma ASF nr. 27/2017, astfel cum a fost modificat prin Norma ASF nr. 34/2023
Sintagma „însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție” |
Anularea art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma ASF nr. 27/2017, astfel cum a fost modificat prin Norma ASF nr. 34/2023, respectiv anularea sintagmei „însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție”. |
În M. Of. nr. 315 din data de 9 aprilie 2025 s-a publicat Sentința nr. 1870/2024 a C. Ap. București privind soluționarea cererii având ca obiect anularea art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma ASF nr. 27/2017, astfel cum a fost modificat prin Norma ASF nr. 34/2023, respectiv anularea sintagmei „însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție”.
Redăm, în continuare, dispozițiile relevante din sentință.
Obiectul acțiunii
Anularea art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma ASF nr. 27/2017 și a sintagmei „însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție”.
Dispoziții relavante
Dispozițiile art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma A.S.F. nr. 27/2017 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Norma A.S.F. nr. 27/2017 sau Norma contestată, prevăd următoarele:
„Art. 5
(1) Pentru a primi contravaloarea activului personal net în condițiile art. 4, participantul, personal sau prin mandatar, depune la administratorul fondului de pensii administrat privat următoarele documente:
b) decizia administrativă privind acordarea pensiei pentru limită de vârstă sau a unei pensii similare stabilite în baza legilor care reglementează acordarea pensiei în cazul unor categorii profesionale, însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție”.
(…)
Analizând actele existente la dosar, Curtea reține următoarea stare de fapt: prin Norma A.S.F. nr. 34/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 920 din 12.10.2023, s-a modificat Norma A.S.F. nr. 27/2017 în ceea ce privește utilizarea activului net personal al participantului la un fond de pensii administrat privat, în sensul introducerii în sarcina participanților care solicită plata activului net în caz de pensionare pentru limită de vârstă obligația de a depune o copie după documentul care atestă eliberarea din funcție. Această obligație a fost instituită avându-se în vedere situația persoanelor care se pensionează din magistratură, în implementarea art. 136 din Legea nr. 411/2004.
În acest context, reclamantul, după ce a primit Decizia de pensionare nr. 193.782 din 8.11.2023, s-a adresat cu o solicitare către administratorul fondului privat de pensii la care a aderat, solicitând acordarea contravalorii activului personal net în temeiul art. 135 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 coroborat cu art. 4 din Norma nr. 27/2017. Ca urmare a formulării acestei solicitări, administratorul fondului de pensii private i-a solicitat să depună documentul care atestă data eliberării din funcție ca urmare a pensionării, invocându-se Norma A.S.F. nr. 34/2023 care modifică Norma nr. 27/2017, fiindu-i adus la cunoștința reclamantului că acest document se solicită doar persoanelor care s-au pensionat din magistratură.
Față de această solicitare, reclamantul s-a adresat cu plângere prealabilă depusă la emitentul Normei nr. 34/2023, solicitând revocarea art. 5 alin. (1) lit. b), astfel cum a fost modificat sub aspectul eliminării sintagmei „însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție”. Plângerea prealabilă a fost respinsă prin Decizia nr. 152 din 15.02.2024.
Fiind nemulțumit de modificarea inserată prin Norma nr. 34/2023 Normei nr. 27/2017, respectiv a art. 5 alin. (1) lit. b), reclamantul s-a adresat instanței de contencios cu solicitarea de anulare a dispozițiilor art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma nr. 34/2023 de modificare a Normei ASF nr. 27/2017 sub aspectul eliminării sintagmei „însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție”.
Apreciind asupra cererii de chemare în judecată în raport cu criticile invocate, cu apărările formulate, cu probele administrate în cauză și dispozițiile legale aplicabile, Curtea apreciază acțiunea formulată ca fiind întemeiată.
În ceea ce privește prima critică, respectiv cea referitoare la împrejurarea că prin modificarea adusă art. 5 alin. (1) lit. b) prin Norma ASF nr. 34/2023 s-a adăugat nelegal la legislația primară, Curtea apreciază această critică întemeiată, pentru motivele ce vor fi expuse.
Este de necontestat faptul că Norma ASF nr. 34/2023, prin care s-au adus modificări Normei ASF nr. 27/2017, are caracter de legislație secundară, fiind emisă în executarea dispozițiilor Legii nr. 411/2004.
Astfel, se poate observa că în cuprinsul Notei privind aprobarea proiectului Normei pentru modificarea și completarea Normei ASF nr. 27/2017 (fila 122-125, vol. I) se specifică, la expunerea de motive, că adoptarea modificării se impune „pentru crearea cadrului legal necesar implementării prevederilor Legii nr. 411/2004”, iar în ceea ce privește necesitatea emiterii actului se specifică „necesitatea emiterii proiectului de act normativ constă în detalierea prevederilor art. 37, art. 38 și ale art. 136 din Legea nr. 411/2004, astfel cum au fost modificate prin O.U.G. nr. 174/2022”.
(…)
Pe cale de consecință, rezultă că prin norma secundară emisă în executarea/implementarea unei norme principale se pot cuprinde reglementări în limitele cadrului stabilit de actul normativ principal, fără a se putea adăuga conținutului acestuia. În aceeași ordine de idei, prin actul normativ secundar nu va fi permisă instituirea unor reglementări prin care să se introducă excepții de la aplicarea conținutului cu caracter general al normei din cadrul actului normativ principal, în executarea căreia se emite actul normativ secundar.
(…)
Prin urmare, pentru a stabili dacă prin modificarea adusă art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma nr. 34/2023 s-a respectat principiul potrivit căruia actele normative secundare sunt emise în scopul bunei administrări a executării cadrului normativ primar, ce reclamă stabilirea de măsuri și reguli subsecvente, care să asigure corecta aplicare a acestuia, precum și dacă Norma ASF nr. 34/2023 sub aspectul modificării aduse art. 5 alin. (1) lit. b) a fost emisă în baza legii, secundum legem, și dacă asigură aplicarea sau ducerea la îndeplinire a Legii nr. 411/2004, Curtea observă în primul rând că Norma ASF nr. 34/2023 sub aspectul modificării art. 5 alin. (1) lit. b) a fost emisă din necesitatea detalierii art. 136 din Legea nr. 411/2004.
(…)
Este adevărat că potrivit notei privind aprobarea proiectului Normei pentru modificarea Normei ASF nr. 27/2017 se precizează că necesitatea emiterii actului modificator este impusă și de necesitatea detalierii dispozițiilor art. 37 și 38 din Legea nr. 411/2004, însă, cum aceste două articole vizează pensiile de invaliditate și împrejurarea intervenirii decesului asiguratului, nu fac obiectul analizei în prezenta cauză.
Ca atare, Curtea are în vedere că modificarea criticată a fost emisă din necesitatea detalierii dispozițiilor art. 136 din Legea nr. 411/2004, context în care a fost modificat art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma ASF nr. 27/2017 în sensul de a se dispune că „Pentru a primi contravaloarea activului personal net în condițiile art. 4, participantul, personal sau prin mandatar, depune la administratorul fondului de pensii administrat privat următoarele documente: b) decizia administrativă privind acordarea pensiei pentru limită de vârstă sau a unei pensii similare stabilite în baza legilor care reglementează acordarea pensiei în cazul unor categorii profesionale, însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție”.
(…)
Curtea apreciază că prin inserarea sintagmei „însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție” în conținutul art. 5 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 411/2004 se încalcă dispozițiile art. 77 și 78 din Legea nr. 24/2000, întrucât se depășește cadrul stabilit de legea principală (Legea nr. 411/2004, care statuează că toți participanții au dreptul la pensia privată de la momentul îndeplinirii condițiilor de pensionare), reglementând printr-o normă secundară excepții de la regula stabilirii dreptului de a solicita pensia privată (implicit acordarea activului net personal). Astfel, prin inserarea solicitării ca atașat solicitării activului net personal să se depună dovada eliberării din funcție se introduce implicit o excepție de la regulă în sensul că pentru toți participanții pentru care emiterea deciziei de acordare a pensiei pentru limită de vârstă coincide și cu încetarea activității acordarea activului net se va realiza la data îndeplinirii condiției pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă, în vreme ce, în cazul participanților pentru care mai este nevoie de îndeplinirea unei formalități pentru încetarea activității după emiterea deciziei pentru acordarea pensiei pentru limită de vârstă, acordarea activului net se va face după realizarea formalității. Or, prin această reglementare în fapt, prin norme, se modifică legea în sensul că pentru o anumită categorie de participanți dreptul la pensie, implicit acordarea activului personal net, nu se raportează la data nașterii dreptului de pensie, ci la data încetării activității, aspect care nu se distinge în cuprinsul legii.
Trebuie precizat că, în situația în care legiuitorul ar fi apreciat necesar a se face această distincție între categoriile de participanți, ar fi trebuit să se regăsească în cuprinsul legii principale; aceasta nu poate fi inserată prin legislația secundară.
În cauză nu se analizează existența unor posibile justificări de ordin social pentru a se reglementa diferit între categoriile de participanți, ci se analizează strict dacă în adoptarea normelor cu caracter secundar s-au respectat dispozițiile art. 77-78 din Legea nr. 24/2000, concluzia fiind de evidentă încălcare a acestora.
(…)
Față de împrejurarea că a fost apreciată întemeiată prima critică care atrage nulitatea ordinului, Curtea apreciază că nu se mai impune analiza celorlalte critici privitoare la instituirea unei discriminări indirecte, respectiv afectarea dreptului la proprietate.
Pentru aceste motive, se va admite cererea de chemare în judecată, va anula art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma ASF nr. 27/2017, astfel cum a fost modificat prin Norma ASF nr. 34/2023, respectiv anularea sintagmei „însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție”.
Sentința nr. 1870/2024 a C. Ap. București
Prin sentința civilă nr. 1870/2024, Curtea de Apel București a admis cererea formulată de reclamantul X, în contradictoriu cu pârâta Autoritatea de Supraveghere Financiară.
Pe cale de consecință s-a dispus:
Anularea art. 5 alin. (1) lit. b) din Norma ASF nr. 27/2017, astfel cum a fost modificat prin Norma ASF nr. 34/2023, respectiv anularea sintagmei „însoțită, după caz, de o copie a documentului care atestă data eliberării din funcție”.