Senatul României. Liceele economice în fața reformei curriculare: oportunități și provocări în contextul noilor planuri-cadru

Senatul României, prin Comisia pentru învățământ, știință și inovare, a organizat joi, 12 iunie 2025, dezbaterea publică „Liceele economice și provocarea formării competențelor necesare antreprenoriatului și inovării”.

Scopul a fost acela de a colecta puncte de vedere din partea actorilor educaționali cu privire la noua formă a planurilor-cadru propuse pentru liceele cu profil economic. 

În contextul reformei planurilor-cadru pentru învățământul liceal, au fost analizate implicațiile juridice și educaționale ale noilor propuneri aplicabile liceelor cu profil economic.

Discuțiile s-au concentrat pe efectele potențiale ale reorganizării planurilor-cadru asupra autonomiei instituțiilor de învățământ, dar și asupra echilibrului între componentele teoretice și cele practice ale procesului educațional. Participanții au subliniat riscurile reducerii orelor destinate disciplinelor fundamentale – precum limba română, matematică și limbile străine – în paralel cu extinderea numărului de ore de practică, în lipsa unei infrastructuri consolidate de parteneriate cu mediul economic.

Au fost formulate rezerve și în ceea ce privește intenția de uniformizare a planurilor-cadru pentru liceele economice și cele profesionale, întrucât o astfel de măsură ar putea ignora diferențele structurale de nivel educațional și de aspirații între cele două tipuri de învățământ, afectând negativ pregătirea de bază și șansele de continuare a studiilor la nivel universitar.

Totodată, s-a atras atenția asupra lipsei de flexibilitate a noilor planuri, care ar putea limita capacitatea unităților de învățământ de a adapta curricula la nevoile locale și la realitățile pieței muncii. Participanții au solicitat un cadru legislativ care să permită organizarea eficientă a stagiilor de practică, cu finanțare adecvată și implicare activă a agenților economici.

Reprezentanții instituțiilor de învățământ economic au pledat pentru o abordare diferențiată, centrată pe competențele antreprenoriale și pe specificul formării economice, avertizând că actualele propuneri curriculare pot conduce la o scădere a calității pregătirii și la dificultăți în tranziția către învățământul dual, așa cum este prevăzut în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

În final, s-a subliniat necesitatea continuării consultărilor în format extins, pentru ca reforma planurilor-cadru să răspundă atât cerințelor legale, cât și nevoilor reale ale elevilor, cadrelor didactice și pieței muncii.

Sursa informației

Vezi și Senatul României. Legea pentru completarea art. 291 alin. (2) din C. fiscal și alte acte normative adoptate în ședința din 7 octombrie 2024