Securitatea juridică şi independenţa justiţiei: fundamentele drepturilor omului în faţa arbitrariului puterii

24 oct. 2024
Articol UJ Premium
1.115 views
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

În analiza din capitolul I, am subliniat faptul că drepturile omului au apărut ca o reacție împotriva opresiunii și abuzurilor de putere, având rolul fundamental de a proteja individul de deciziile arbitrare ale autorităților. În această lumină, securitatea juridică devine esențială, presupunând o predictibilitate și o stabilitate a deciziilor guvernamentale. Drepturile omului au fost concepute pentru a oferi individului o protecție împotriva abuzurilor puterii și pentru a preveni opresiunea politică. Acest concept este strâns legat de ideea de limitare a puterii și de protejare a libertății individuale[1]. Securitatea juridică se referă la stabilitatea și previzibilitatea legilor și deciziilor judiciare, care sunt esențiale pentru protejarea drepturilor individuale. O autoritate care acționează în mod arbitrar sau imprevizibil subminează încrederea și securitatea juridică a cetățenilor[2]. Drepturile omului au evoluat în contextul secolului al XVIII‑lea, ca parte a luptei împotriva absolutismului monarhic. Teoreticienii vremii, cum ar fi Montesquieu și Rousseau, au criticat autorita­rismul și au propus concepte care să limiteze puterea și să garanteze drepturile fundamen­tale[3]. Arbitrariul puterii politice se referă la faptul că deciziile puterii sunt bazate pe voința capricioasă a liderilor, fără a respecta reguli clare și stabile. Acest aspect a fost criticat de teoreticienii dreptului natural și ai Iluminismului, care au subliniat necesitatea unor reguli fixe și transparente pentru protejarea libertăților individuale[4].

Securitatea juridică presupune că indivizii sunt conștienți de legalitatea sau ilegalitatea acțiunilor autorităților, astfel încât să poată acționa în conformitate cu legea și să evite sancțiunile. Acest principiu este esențial pentru garantarea drepturilor și libertăților cetățenilor, asigurând că legile sunt clare, accesibile și previzibile. Securitatea juridică se bazează pe principiul că legile trebuie să fie cunoscute publicului și să fie aplicate în mod uniform. Aceasta înseamnă că autoritățile trebuie să facă publice deciziile și reglementările, astfel încât cetățenii să știe ce comportamente sunt permise și care sunt sancționate[5]. Caracterul public al dreptului înseamnă că normele devin obligatorii numai dacă sunt aduse la cunoștința publicului. Acest lucru este esențial pentru ca individul să poată distinge între ceea ce este licit și ilicit și să se conformeze regulilor stabilite. În plus, acest caracter public impune o precauție din partea guvernanților pentru a evita încălcarea legii și pentru a asigura că deciziile lor sunt bine fundamentate și corect aplicate[6]. Termenul „previzi­bilitate” derivă din „prevedere”, care implică nu doar existența unor dispoziții legale, dar și necesitatea de prudență și precauție din partea autorităților. Această idee este esențială pentru înțelegerea modului în care legea trebuie să funcționeze pentru a proteja drepturile individuale și pentru a asigura stabilitatea socială[7]. Publicarea deciziilor este o componentă crucială a principiului previzibilității, asigurând că toți cei afectați de deciziile guverna­mentale au acces la informațiile necesare pentru a respecta legea. Acest aspect este impor­tant pentru prevenirea abuzurilor și pentru menținerea încrederii publicului în sistemul juridic[8].

Previziunea legală este esențială pentru securitatea juridică și stabilitatea sistemului de drept. „A prevedea” înseamnă a anticipa și a reglementa situațiile care ar putea apărea în viitor, pe baza unui cadru legal stabilit anterior. În drept, acest lucru se reflectă prin crearea de norme care să fie aplicabile în situații viitoare, pentru ca individul să poată înțelege și respecta legea în mod corect[9]. Prevederea legală este întotdeauna orientată spre viitor, deoarece scopul legii este de a reglementa comportamentele și situațiile care urmează să se întâmple. Astfel, orice normă juridică trebuie să fie formulată în așa fel încât să fie aplicabilă și să ofere claritate în fața faptelor viitoare[10]. Prevederea este esențială pentru securitatea juridică, deoarece cetățenii pot anticipa consecințele acțiunilor lor și se pot conforma legii înainte ca faptele să se întâmple efectiv. Aceasta contribuie la stabilitatea și predictibilitatea sistemului de drept[11]. Legislația trebuie să fie creată și publicată înainte ca faptele care sunt reglementate să aibă loc. Aceasta permite ca normele și regulile să fie aplicate, oferind astfel cetățenilor informațiile necesare pentru a acționa conform legii și pentru a preveni încălcarea acesteia[12].

Principiul nemo censetur ignorare legem este esențial în contextul dreptului, subliniind că fiecare persoană are datoria de a cunoaște legea. Acest principiu este strâns legat de conceptul de securitate juridică, care presupune că legea trebuie să fie cunoscută și accesibilă pentru toți cei care trebuie să o respecte. Astfel, pentru ca un individ să fie tras la răspundere pentru acțiunile sale, acestea trebuie să fie evaluate în conformitate cu legea existentă la momentul respectiv. Conform acestui principiu, ignorarea legii nu este accep­tabilă, iar fiecare persoană are obligația de a cunoaște și respecta legea. Acest principiu susține că toți indivizii trebuie să fie conștienți de normele legale care le reglementează comportamentul, având astfel acces la o justiție predictibilă și stabilă[13]. Independența și imparțialitatea judecătorului sunt fundamentale pentru asigurarea unei justiții corecte. Judecătorul trebuie să fie capabil să ia decizii bazate exclusiv pe lege, și nu sub influența altor factori externi. Aceasta asigură că fiecare persoană este judecată echitabil și că dreptu­rile omului sunt protejate[14]. Principiul separației puterilor este crucial pentru prevenirea abuzului de putere și menținerea echilibrului între diferitele puteri. Într‑un sistem demo­cratic, puterea judiciară trebuie să fie separată de puterea executivă și legislativă pentru a evita influențele politice asupra deciziilor judiciare[15]. Art. 123 alin. (2) din Constituția României din 8 decembrie 1991, modificată în 2003, consacră independența judecătorilor: „Judecătorii sunt independenți și se supun numai legii”. Această prevedere garantează că judecătorii trebuie să ia decizii bazate exclusiv pe lege, și nu pe influențe externe, asigurând astfel imparțialitatea și integritatea sistemului judiciar[16]. Independența judecătorului înseamnă că acesta trebuie să pronunțe hotărâri fără intervenții externe, fie că acestea provin din interiorul sistemului jurisdicțional sau din exterior[17], asigurându‑se că justiția se aplică în mod echitabil și că drepturile fundamentale ale individului sunt respectate[18]. Aceste principii sunt fundamentale pentru menținerea unei societăți juste și pentru protejarea drepturilor individuale. Independența judecătorilor și claritatea legilor sunt esențiale pentru prevenirea arbitrariului și asigurarea securității juridice.

Independența judecătorului este fundamentală pentru asigurarea justiției echitabile și imparțiale, dar aceasta trebuie înțeleasă nu doar în contextul teoretic al separației puterilor în stat, ci și în contextul real al funcționării practice a acestui principiu. Principiul separației puterilor presupune că puterile legislativă, executivă și judecătorească trebuie să fie distincte și independente una față de cealaltă pentru a preveni abuzul de putere și pentru a menține un echilibru între ele[19]. Art. 123 alin. (2) din Constituția României oferă un cadru legal care protejează judecătorii de influențe externe și de presiuni politice. Cu toate acestea, aplicarea efectivă a principiului independenței poate fi influențată de factori extraconstituționali[20], precum presiuni politice, simpatii sau antipatii personale și potențiale conflicte de interese care nu sunt întotdeauna vizibile în mod public. De exemplu, jude­cătorii ar putea fi influențați de structuri interne ale sistemului judiciar sau de factori externi care le afectează imparțialitatea[21]. Chiar și în prezența unei Constituții care garantează independența judiciară, presiunile politice sau influențele externe pot compromite imparțialitatea judecătorilor. Aceste presiuni pot veni din partea celorlalte puteri, dar și din interese private care pot căuta să influențeze rezultatul unor cazuri. Preferințele politice personale ale judecătorilor, chiar dacă nu sunt exprimate public, pot influența modul în care aceștia iau decizii. Acest lucru poate compromite obiectivitatea și imparțialitatea necesară pentru asigurarea justiției. Și aspectele legate de moralitate și etică pot influența deciziile judecătorilor. Deși judecătorii ar trebui să se bazeze strict pe lege, influențele morale personale pot influența evaluarea cazurilor și aplicarea legii[22]. Principiul separației puterilor include nu doar separarea formală, ci și mecanismele de control și echilibru care permit fiecărei puteri să le supravegheze pe celelalte. Pentru ca principiul independenței judecătorului să funcționeze efectiv, este esențial ca protecția legală să fie susținută de măsuri concrete care să prevină influențele externe și interne care ar putea compromite imparțialitatea și obiectivitatea[23]. Acest lucru necesită nu doar garanții constituționale, ci și o vigilență continuă în monitorizarea și aplicarea acestor principii pentru a asigura o justiție echitabilă și imparțială.

Există o dezbatere considerabilă în jurul rolului și influenței puterii judecătorești în contextul separării puterilor în stat. În mod tradițional, Montesquieu a definit separația puterilor în stat ca o modalitate de a preveni abuzul de putere, alocând fiecărei puteri un domeniu distinct și limitat de competență. Totuși, în practică, rolul și influența puterii judecătorești au evoluat semnificativ, iar judecătorii pot influența profund politica și legislația. Această situație ridică întrebări despre faptul de a ști dacă justiția trebuie considerată o putere politică sau nu. Unele teorii susțin că, prin interpretarea și aplicarea legii, judecătorii nu doar aplică legea existentă, ci contribuie și la formarea dreptului. Acest proces poate influența semnificativ evoluția legislației și a politicii publice, dând naștere la noi norme și principii juridice[24]. Judecătorii pot avea atribuții de control asupra actelor legislative și executive, ceea ce le permite să influențeze și să „guverneze” indirect. Acest control poate implica evaluarea constituționalității legilor și a acțiunilor executive, aspecte care pot avea un impact considerabil asupra direcției politicii publice[25]. În practică, politizarea justiției este un fenomen real, în care considerente politice pot influența numirea și deciziile judecătorilor. Aceasta poate conduce la percepția că justiția este o putere politică[26], având un impact asupra legilor și politicii, chiar dacă scopul este menținerea apolitismului. Judecătorii sunt limitați la interpretarea și aplicarea legii, fără autoritatea de a iniția sau modifica legi. Această limitare ajută la menținerea separației între puterea judecătorească și celelalte două puteri, legislativă și executivă[27]. Pentru a preveni influențele externe și politice, sistemele judiciare sunt structurate pentru a asigura independența și imparțialitatea judecătorilor. Protecția constituțională și normele etice contribuie la obiectivitatea și corectitudinea în luarea deciziilor[28]. Judecătorii sunt considerați ca având o funcție jurisdicțională, nu politică, și sunt așteptați să aplice legea conform principiilor constituționale și legale, nu să influențeze politica[29]. Deși teoria separației puterilor sugerează că justiția ar trebui să fie o putere non‑politică, în practică, influența puterii judecătorești asupra legislației și politicii poate duce la percepția că justiția are o dimensiune politică. Este esențial ca sistemele juridice să își mențină independența și imparțialitatea, asigurând în același timp că influența asupra politicii și legislației este exercitată într‑un mod care respectă principiile fundamentale ale dreptății și echilibrului[30].

Ascensiunea rolului judecătorului, în special prin intermediul justiției constituționale, reflectă o tendință mai largă de a echilibra și controla puterea statului, în contextul protecției drepturilor fundamentale ale omului. În această lumină, este important să analizăm cauzele și efectele acestei tendințe asupra drepturilor omului și asupra structurii politice generale[31]. În ultimele decenii, s‑a observat o mișcare dinspre un stat providențial spre o societate civilă mai activă și mai autonomă. Aceasta înseamnă că indivizii și grupurile din societatea civilă își doresc mai multă protecție împotriva posibilelor abuzuri ale statului și doresc să aibă un mecanism eficient de apărare a drepturilor lor fundamentale. Istoria modernă a arătat că, în contextul unor regimuri autoritare sau abuzive, protecția drepturilor individuale devine crucială. Așadar, societățile care au trecut prin astfel de regimuri au dezvoltat instituții juridice, cum ar fi justiția constituțională, pentru a preveni recidiva unor astfel de situații. Justiția constituțională funcționează ca un mecanism de intermediere între stat și societatea civilă. Aceasta contribuie la echilibrarea puterii statului prin controlul constitu­ționalității legilor și prin protecția drepturilor fundamentale, oferind un spațiu instituțional dedicat soluționării conflictelor legate de drepturile și libertățile fundamentale. Prin intermediul justiției constituționale, problemele politice nu mai sunt gestionate direct de clasa politică, ci sunt transferate către sistemul juridic. Acest lucru ajută la prevenirea abuzurilor și asigură că drepturile fundamentale sunt respectate, chiar și atunci când există presiuni politice.

Prin intermediul justiției constituționale, drepturile fundamentale ale omului sunt protejate într‑un mod mai robust. Judecătorii pot interveni pentru a asigura respectarea drepturilor stabilite prin Constituție și tratate internaționale, oferind un mecanism de apărare împotriva abuzurilor statului[32]. Deciziile pronunțate de instanțele constituționale pot stabili precedente importante care protejează drepturile fundamentale și pot influența modul în care legile sunt interpretate și aplicate[33]. Prin transferul unor probleme politice către justiția constituțională, conflictele politice sunt transformate în conflicte juridice[34]. Aceasta poate reduce polarizarea și tensiunea politică, oferind un cadru mai obiectiv și rațional pentru rezolvarea disputelor[35]. Totuși, există critici care argumentează că acest transfer poate duce la o „politizare” a justiției, în măsura în care judecătorii pot fi percepuți ca influențând politica. În plus, există riscul ca justiția constituțională să fie folosită ca un instrument pentru a promova anumite agende politice, subminându‑i astfel independența[36].

Justiția, în special prin intermediul instanțelor constituționale, joacă un rol esențial în menținerea echilibrului între puterea politică și protecția drepturilor fundamentale. Acest rol de „frână” și „garanție” se manifestă în mai multe moduri. Instanțele constituționale pot inter­veni pentru a preveni abuzurile de putere din partea autorităților politice. Prin revi­zuirea constituționalității legilor și acțiunilor guvernamentale, justiția contribuie la menținerea limitelor legale ale autorității politice și protejează cetățenii de măsurile arbitrare sau nejustificate[37]. Justiția constituțională asigură că deciziile politice respectă principiile fundamentale stabilite de Constituție. Acest control ajută la menținerea unei structuri de guvernare previzibile și legale, limitând puterea politică[38]. Instanțele constituționale au responsabilitatea de a proteja drepturile fundamentale ale indivizilor, inclusiv dreptul la un proces echitabil, libertatea de exprimare și alte libertăți civile. Aceste instanțe pot oferi remedii atunci când drepturile fundamentale sunt încălcate, asigurând că legea este aplicată într‑un mod care respectă standardele internaționale ale drepturilor omului[39]. Prin interpretarea și aplicarea legii, justiția contribuie la clarificarea și consolidarea drepturilor fundamentale. Instanțele constituționale pot stabili precedente care ghidează aplicarea legilor în mod consistent, oferind protecție pe termen lung pentru drepturile indivizilor[40]. Exemplele din diverse jurisdicții arată cum a acționat justiția constituțională ca un mecanism de protecție în fața abuzurilor politice. De exemplu, Curtea Constituțională a Germaniei și Curtea Supremă a Statelor Unite au avut un impact semnificativ în limitarea puterii executive și în protejarea drepturilor fundamentale[41]. Totuși, funcția de „frână” și „garanție” nu este lipsită de provocări. Criticii pot argumenta că influența justiției constitu­ționale asupra politicii poate duce la o „politizare” a instanțelor, influențând echilibrul tradițional între puteri. Este esențial ca sistemul judiciar să mențină imparțialitatea și independența pentru a preveni aceste riscuri[42]. Justiția constituțională joacă un rol crucial în prevenirea abuzurilor de putere și în protejarea drepturilor fundamentale. Prin intervenția sa în fața deciziilor politice și prin asigurarea respectării drepturilor fundamentale, justiția contribuie la menținerea unui sistem de guvernare echitabil și previzibil. Totuși, pentru a‑și îndeplini eficient aceste funcții, justiția trebuie să rămână independentă și imparțială, evitând influențele politice care i‑ar putea compromite obiectivitatea[43].

În multe sisteme juridice, actul de justiție este supus unui control prin intermediul căilor de atac și al recursurilor. De exemplu, în majoritatea țărilor, hotărârile instanțelor pot fi contestate sau revizuite de instanțe superioare sau de organisme internaționale. Totuși, aspectul „meta politic” al deciziilor constituționale ridică întrebări despre responsabilitatea și controlul acestora[44]. Chiar și atunci când judecătorii constituționali au un mandat independent, este important ca ei să fie supuși unor standarde riguroase de transparență și responsabilitate. Mecanismele de control pot include evaluări ale performanței, responsabilitatea față de principiile eticii judiciare și, în anumite jurisdicții, proceduri de revocare pentru încălcări grave ale standardelor legale sau etice[45]. Judecătorii constituționali beneficiază adesea de imunitate în cadrul funcției lor, dar acest lucru nu înseamnă că deciziile lor sunt infailibile. În sistemele democratice, există adesea mecanisme pentru a corecta erorile, cum ar fi recursurile constituționale sau procesele de amendare a legii. De asemenea, instanțele internaționale pot oferi un context suplimentar pentru corectarea deciziilor contestate[46]. Chiar dacă deciziile instanțelor constituționale sunt definitive și aplicabile imediat, ele sunt adesea rezultatul unei analize complexe și aprofundate. Greșelile în deciziile constituționale pot duce la reforme legislative ulterioare și la modificări constituționale, ceea ce reflectă natura dinamică a interpretării legii[47]. Legalismul presupune aplicarea strictă a legii, ceea ce poate duce la suprapunerea acestuia cu politicul, în special dacă interpretarea legii este influențată de contextul politic. Totuși, idealul unui sistem juridic funcțional este de a separa interpretarea legală de presiunea politică, asigurând astfel o justiție imparțială și echitabilă[48].

În filosofia politică, conflictul între „dreptate” și „bine” este central. Dreptatea se referă la aplicarea corectă a legilor și respectarea drepturilor fundamentale, în timp ce „binele” se referă la concepte mai largi de bunăstare și de bine comun[49]. John Gray argumentează că prioritizarea dreptății ca virtute supremă este problematică într‑o societate pluralistă, unde diverse concepții despre bine sunt în competiție. Potrivit lui Gray, acceptarea diversității valorilor și renunțarea la conceptul absolut de dreptate pot conduce la soluții mai flexibile și mai incluzive[50]. Unele sisteme juridice au dezvoltat modalități de a integra pluralismul valorilor în aplicarea dreptății. De exemplu, în contextul UE, curțile de justiție trebuie să echilibreze drepturile fundamentale cu diversitatea valorilor culturale și politice ale statelor membre[51]. În practică, dilemele dintre legalism și pluralismul valoric pot crea tensiuni, iar soluțiile pot varia în funcție de contextul politic și cultural. Este esențial ca sistemele juridice să fie adaptabile și receptive la schimbările sociale și la evoluțiile în concepțiile despre dreptate și bine[52]. Rolul judecătorilor constituționali și al justiției în general este complex și în continuă evoluție. Deși justiția constituțională are un impact semnificativ asupra protecției drepturilor fundamentale și poate acționa ca o „frână” în fața abuzurilor politice, este important să se asigure că sistemele juridice sunt echilibrate, transparente și capabile să răspundă criticilor și provocărilor care apar. Într‑o societate pluralistă, dilemele între dreptate și bine, legalism și politic sunt esențiale pentru definirea și aplicarea corectă a legii.

Independența judecătorului, în special a celui constituțional, este un principiu fundamental, dar, așa cum am subliniat, această independență trebuie echilibrată pentru a evita riscurile potențiale de abuz și de influență politică. Problema se complică atunci când considerăm că rolul judecătorului constituțional se extinde dincolo de interpretarea legii și în sfera modelării politice. Chiar și independența judecătorilor trebuie să fie reglementată pentru a preveni abuzurile. În mod ideal, independența le permite judecătorilor să aplice legea fără presiuni externe, dar trebuie să existe mecanisme de control și responsabilitate pentru a preveni deciziile arbitrare sau influențate de interese externe. Aceste mecanisme pot include evaluări periodice ale performanței, auditurile de conformitate și transparența în procesele de numire și revocare[53]. În multe jurisdicții, independența judecătorului este echilibrată prin instituirea unor proceduri de apel și de recurs, prin verificări externe și prin transparența procesului decizional. Aceste măsuri ajută la asigurarea că deciziile sunt fundamentate pe lege, și nu sunt influențate de interese externe sau politice[54]. Judecătorii constituționali, prin interpretarea Constituției, au un rol important în modelarea contextului politic și juridic. Acest rol, deși esențial pentru menținerea unui sistem juridic echitabil, poate duce la percepția că aceștia „creează” dreptul sau influențează politica în mod semnificativ. De exemplu, deciziile privind constituționalitatea unor legi sau politici pot avea un impact profund asupra direcției politice a unei țări[55]. Legalismul constituțional, când impune reguli stricte, poate uneori să submineze conceptul de dreptate în sensul său cel mai larg. În unele cazuri, aplicarea strictă a legii poate duce la rezultate care nu reflectă întotdeauna idealul de dreptate, mai ales când dreptatea trebuie să ia în considerare complexitatea și particularitățile cazurilor individuale[56]. Dreptatea, așa cum este definită în mod tradițional, poate fi văzută ca fiind unilaterală, bazată pe principii și norme clare. Totuși, în realitatea politică și socială, dreptatea este adesea un concept fluid care necesită negocieri și compromisuri pentru a fi realizată efectiv. Acest lucru este vizibil în procesele de mediere în soluționarea conflictelor, unde se caută soluții care armonizează diferite interese și perspective[57]. Negocierea și compromisurile sunt esențiale pentru realizarea unui echilibru între drepturile individuale și binele comun. Într‑o societate pluralistă, unde sunt prezente multiple valori și interese, procesul de negociere ajută la găsirea unor soluții acceptabile pentru toate părțile implicate, chiar dacă aceste soluții nu sunt întotdeauna perfecte sau absolut corecte din perspectiva dreptății pure[58]. Problema este complexă și necesită un echilibru atent între legalism și flexibilitatea necesară pentru a asigura o justiție reală și echitabilă.

John Gray evidențiază o problemă crucială în dezbaterea despre rolul și limitele puterii judiciare: politizarea dreptului și impactul acesteia asupra vieții politice și sociale. Analizând această temă, putem explora câteva aspecte esențiale privind limitarea puterii judecătorului pentru a preveni abuzurile și pentru a asigura respectarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Încercarea de a transforma deciziile politice în decizii juridice poate duce la politizarea sistemului juridic[59]. În practică, acest proces nu înseamnă doar mutarea dezbaterilor politice în sfera juridică, ci conduce adesea la corozivitatea vieții politice, în care conflictele juridice devin arena principală pentru disputele politice. Acest lucru se întâmplă deoarece judecătorii, în loc să se limiteze la interpretarea legii, ajung să se implice activ în problemele politice și sociale, ceea ce poate destabiliza sistemul politic[60]. Gray subliniază că în conflictele fundamentale privind drepturile constituționale, nu există loc pentru compromisuri. Deciziile juridice în aceste cazuri pot conduce la o victorie totală pentru una dintre părți și la înfrângerea completă a celeilalte, ceea ce poate crea tensiuni și diviziuni în societate, în loc să faciliteze soluționarea pașnică a disputelor[61].

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Pentru a preveni ca puterea judecătorului să devină discreționară și să reprezinte o problemă în protejarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, este esențial să existe mecanisme și principii care să limiteze și să controleze această putere. Principiul suprem al dreptului, un principiu metajuridic, care transcende cadrul legal specific și oferă o fundamentare robustă pentru protejarea drepturilor fundamentale, poate funcționa ca un mecanism de limitare a puterii judecătorului. Acest principiu ar trebui să reflecte valori universale și să asigure că toate deciziile sunt în concordanță cu standardele fundamentale ale dreptății și echității[62]. Deși separația puterilor în stat este un principiu important, este necesar ca aceasta să fie însoțită de un sistem de control și echilibru. Puterea judecătorului trebuie să fie limitată prin mecanisme de recurs și apel, prin transparența procesului decizional și prin evaluări periodice. De asemenea, instituțiile legislative și executive ar trebui să aibă roluri active în supravegherea și reglementarea activității judiciare[63]. Deciziile judiciare ar trebui să fie fundamentate pe principiul proporționalității, care asigură că intervențiile în drepturile fundamentale sunt justificate și proporționale cu scopul urmărit. În plus, eficiența sistemului judiciar trebuie evaluată pentru a preveni abuzurile și pentru a asigura că drepturile sunt protejate în mod adecvat[64].

Fundamentarea metajuridică pentru limitarea puterii judecătorului ar trebui să se bazeze pe principii universale și norme etice, care transcend cadrul juridic specific. Aceste principii ar putea include respectul pentru demnitatea umană, dreptul la un proces echitabil și protecția drepturilor fundamentale. Ancorarea deciziilor judiciare în aceste principii asigură că justiția nu este doar un instrument al puterii discreționare, ci un mecanism care servește valorile fundamentale ale societății[65]. Într‑o democrație funcțională, dialogul dintre diferitele ramuri ale guvernului și dintre instanțele judiciare și societate este esențial. Acest dialog ajută la menținerea unui echilibru între respectul pentru lege și adaptarea la schimbările sociale și politice, asigurând că drepturile fundamentale sunt protejate fără a submina funcționarea democratică[66].

Principiul neretroactivității este esențial pentru protejarea drepturilor omului și pentru menținerea stabilității juridice. Acest principiu subliniază importanța respectării temporalității legilor[67], asigurând că modificările legislative nu afectează drepturile și obligațiile stabilite înainte de intrarea în vigoare a noii legislații. Într‑o societate democratică și legală, respectarea acestui principiu este crucială pentru asigurarea echității și previzibilității în aplicarea legii. Principiul neretroactivității se leagă de concepția filosofică a timpului și a dreptății. Legea, ca instrument de reglementare a comportamentului uman, este destinată să se aplice pentru viitor[68]. Aceasta înseamnă că legea nu poate modifica sau influența situațiile juridice care au fost stabilite înainte de intrarea sa în vigoare. Filosofic, acest principiu asigură că drepturile și obligațiile existente nu sunt afectate retroactiv, protejând astfel stabilitatea și predictibilitatea în raporturile juridice[69]. Prin interzicerea aplicării legii asupra faptelor deja consumate, principiul neretroactivității protejează drepturile câștigate anterior modificărilor legislative. Astfel, se previne aplicarea abuzivă a legii și se asigură că diplomația și echitatea sunt respectate în sistemul juridic. Acest principiu este considerat o garanție esențială în cadrul drepturilor fundamentale, având un impact direct asupra modului în care drepturile și libertățile sunt protejate și aplicate[70].

În România, principiul neretroactivității era prevăzut de Codul civil anterior, dar a fost consolidat și consacrat de Constituția din 1991. În contextul Constituției, acest principiu devine un fundament constituțional care se aplică nu doar instanțelor judecătorești, ci și legislativului și altor autorități publice. Astfel, principiul neretroactivității devine parte integrantă a arhitecturii legale și politice a statului, asigurând coerența și stabilitatea normativă[71]. Aplicarea principiului neretroactivității are un rol crucial în protejarea drepturilor și libertăților fundamentale. Aceasta previne intervențiile arbitrare ale legii asupra drepturilor deja stabilite și asigură că indivizii pot avea încredere în faptul că drepturile lor nu vor fi afectate retroactiv de schimbările legislative. Acest principiu contribuie la menținerea stabilității și predictibilității în raporturile juridice, fiind esențial pentru funcționarea corectă a statului de drept[72]. În contextul aplicării principiului neretroactivității, judecătorul are rolul de a asigura că legislația se aplică doar pentru viitor și nu afectează drepturile și obligațiile stabilite anterior. Astfel, judecătorul nu poate folosi legea retroactiv pentru a modifica sau influența situațiile juridice existente, ceea ce ajută la prevenirea abuzurilor de putere și la protejarea drepturilor fundamentale[73]. Principiul neretroactivității funcționează ca un principiu metajuridic care transcende problemele specifice ale separării puterilor în stat și asigură că drepturile fundamentale sunt protejate. Acesta oferă un cadru de limitat și de control asupra aplicării legii, garantând că modificările legislative nu afectează drepturile și situațiile juridice preexistente[74].

Principiul Pacta sunt servanda, derivat din dreptul natural, susține că acordurile și tratatele sunt obligatorii și trebuie respectate de către părțile semnatare, ceea ce înseamnă că înțelegerea între părți devine lege pentru acele părți, depășind cadrul pur legal și având implicații și pe plan moral. Deși Pacta sunt servanda este un principiu juridic, el are și o dimensiune morală semnificativă, reflectând valoarea integrității și a angajamentelor luate. Acest principiu impune că, odată ce regulile sunt stabilite și acceptate, ele trebuie respectate, indiferent de schimbările ulterioare în contextul juridic sau politic. Această abordare ajută la menținerea unui sistem juridic echitabil și previzibil, protejând astfel drepturile și libertățile fundamentale[75].

Principiul neretroactivității și Pacta sunt servanda sunt interdependente în asigurarea stabilității și echității juridice. În timp ce neretroactivitatea se ocupă de aplicarea legilor pentru viitor și protejează drepturile existente, Pacta sunt servanda garantează că angajamentele și acordurile sunt respectate în cadrul legal stabilit. Împreună, aceste principii contribuie la menținerea unui cadru juridic stabil și echitabil, care respectă drepturile și obligațiile stabilite anterior și asigură integritatea sistemului juridic[76]. Atât principiul neretroactivității, cât și Pacta sunt servanda limitează puterea discreționară a autorităților, asigurând că regulile și angajamentele stabilite sunt respectate, reflectând angajamentele etice și juridice ale societății în raport cu indivizii[77]. Ele subliniază profund importanța temporalității în drept și influența sa asupra securității juridice și protecției drepturilor omului, reflectând modul în care trecutul, prezentul și viitorul sunt interconectate într‑un sistem juridic echitabil și stabil. Timpul fixează prezentul faptei, garantând că acesta nu poate fi alterat din punct de vedere legal decât în limitele acceptabile de stabilitate și continuitate[78]. Ireversibilitatea timpului este esențială pentru libertatea politică și limitarea puterii[79], asigurând că legile sunt aplicate corect și că drepturile fundamentale sunt protejate de schimbările arbitrare ale puterii. În acest fel, timpul devine o condiție minimă pentru protecția libertății și prevenirea abuzurilor de putere[80]. Prin prevenirea aplicării retroactive a legilor și respectarea angajamentelor, aceste principii facilitează coexistența armonioasă a diferitelor valori și interese într‑un cadru juridic echitabil și stabil[81].

Chiar dacă principiul neretroactivității este respectat, acesta nu garantează că legea în sine este justă sau echitabilă. O putere politică opresivă poate adopta legi care sunt retrospectiv aplicabile în mod arbitrar. În acest caz, principiul neretroactivității protejează stabilitatea temporală, dar nu abordează problemele fundamentale de echitate și justiție ale legilor în sine[82]. Problema arbitrariului este mai bine rezolvată printr‑o separare efectivă a puterilor și prin instituirea unor mecanisme de control reciproc. Numai atunci când legiuitorul și alte organe sunt supuse unui control adecvat și nu acționează discreționar, principiul neretroactivității poate fi eficient în protejarea drepturilor omului[83].

Filosofia politică și juridică joacă un rol crucial în fundamentarea și înțelegerea drepturilor omului. Teorii precum cele ale dreptului natural, care afirmă că drepturile fundamentale sunt inerente și universale, oferă baza filosofică pentru reglementările legale și constituționale. Filosofi precum John Locke și Jean‑Jacques Rousseau au influențat profund gândirea despre drepturile naturale și contractul social, contribuind la dezvoltarea sistemelor de drept modern[84]. Problemele etice și morale sunt inevitabile în orice sistem care vizează protejarea drepturilor fundamentale. Dezbaterea despre prioritățile între dreptate și bine sau despre modul în care diferitele concepții despre o „viață bună” pot influența legiferarea și aplicarea legii reflectă complexitatea filosofică a drepturilor omului. Această complexitate subliniază necesitatea unei reflecții continue și a unei evaluări critice a principiilor fundamentale în contextul schimbărilor sociale și politice[85].


* Articol extras din lucrarea Diana Dănișor, Gheorghe Dănișor, Filosofia drepturilor omului. O critică a modernității, Ed. Universul Juridic, București, 2024.

[1] J. Rawls, A Theory of Justice, Harvard University Press, Cambridge, 1971, Section 40.

[2] N. Luhmann, Law as a Social System, Oxford University Press, Chapter 5, https://luhmann.ir/wp-content/uploads/2021/07/Law-as-a-Social-System.pdf.

[3] C. de Montesquieu, De l’esprit des lois, Ed. Gallimard, Paris, 1979, Book XI, Chapter 6; J.-J. Rousseau, Du contrat socialou Principes du droit politique, collection complète des œuvres, Geneva, 1780-1789, www.rousseauonline.ch, version du 7 octobre 2012, Livre I, Chapitre 6.

[4] J. Locke, Two Treatises of Government, Awnsham Churchill, 1690, Chapter 9.

[5] H.L.A. Hart, The Concept of Law, Clarendon Press, 1961, Chapter 5.

[6] L.L. Fuller, The Morality of Law, Yale University Press, New Haven, Connecticut, 1964, Chapter 3.

[7] R. Dworkin, Law’s Empire, Harvard University Press, 1986, Chapter 4.

[8] H. Kelsen, Doctrina pură a dreptului, Ed. Humanitas, București, 2000, cap. I.

[9] R. Dworkin, Taking Rights Seriously, Harvard University Press, 1978, Chapter 6.

[10] H.L.A. Hart, The Concept of Lawop. cit., Chapter 4.

[11] L.L. Fuller, The Morality of Lawop. cit., Chapter 2.

[12] H. Kelsen, Pure Theory of Law, Oxford University Press, 1967, Chapter 3.

[13] W. Blackstone, Commentaries on the Laws of England, Book I, J.B. Lippincott Co., Philadelphia, 1893, Chapter 1, https://avalon.law.yale.edu/subject_menus/blackstone.asp.

[14] A. Hamilton, în The Federalist Papers nr. 78.

[15] C. de Montesquieu, De l’esprit des loisop. cit., Livre XI, Chapitre 6.

[16] Constituția României, art. 123 alin. (2).

[17] D.C. Dănișor, Drept constituțional și instituții politice, vol. I, Teoria generală, Ed. Sitech, Craiova, 2006, p. 484.

[18] B. Cardozo, The Nature of the Judicial Process, Yale University Press, 1921, Chapter 2.

[19] C. de Montesquieu, De l’esprit des loisop. cit., Livre XI, Chapitre 6.

[20] D.C. Dănișor, Drept constituțional și instituții politiceop. cit., p. 480.

[21] J. Rawls, A Theory of Justiceop. cit., Section 10.

[22] R. Dworkin, Law’s Empireop. cit., Chapter 7.

[23] A. Hamilton, J. Madison, J. Jay, în The Federalist Papers nr. 51/1788, New York, https://guides.loc.gov/federalist-papers/full-text.

[24] R. Dworkin, Law’s Empireop. cit., Chapter 7.

[25] A. Hamilton, în The Federalist Papers nr. 78.

[26] D.C. Dănișor, Drept constituțional și instituții politiceop. cit., p. 501.

[27] C. de Montesquieu, De l’esprit des loisop. cit., Livre XI, Chapitre 6.

[28] J. Rawls, A Theory of Justiceop. cit., Section 10.

[29] N. Luhmann, Law as a Social Systemop. cit., Chapter 8.

[30] R. Dworkin, Law’s Empireop. cit., Chapter 7. Dworkin explorează rolul activ al judecătorilor în crearea dreptului prin interpretarea acestuia. A. Hamilton, în The Federalist Papers, discută despre rolul justiției în controlul constituționalității legilor și influența sa asupra altor puteri. C.R. Sunstein, The Second Bill of Rights: FDR’s Unfinished Revolution and Why We Need It More Than Ever, Basic Books, 2004, Chapter 3. Sunstein analizează impactul politizării justiției și influența acestuia asupra drepturilor și politicii. C. de Montesquieu, în De l’esprit des loisop. cit., Livre XI, Chapitre 6, detaliază principiul separației puterilor și rolul distinct al fiecărei puteri. J. Rawls, în A Theory of Justiceop. cit., Section 10, discută despre independența judecătorilor și importanța acesteia pentru echitatea sistemului juridic. N. Luhmann, în Law as a Social Systemop. cit., Chapter 8, explorează funcția jurisdicțională a justiției și limitările acesteia.

[31] R. Bellamy (ed.), în The Rule of Law and the Separation of Powers, Routledge, 2005, Chapter 5, analizează impactul separației puterilor asupra protecției drepturilor fundamentale. F. Abul-Ethem, în The Role of the Judiciary in the Protection of Human Rights and Development: A Middle Eastern Perspective, în Fordham International Law Journal nr. 3/2002, vol. 26, explorează rolul activ al judecătorilor în protecția drepturilor fundamentale. H.P. Monaghan, în Judicial Review and the National Political Process: A Functional Reconsideration of the Role of the Supreme Court, în Harvard L. Review, 1980, https://scholarship.law.colum bia.edu/faculty_scholarship/788, discută despre modul în care justiția constituțională transformă conflictele politice în conflicte juridice. R. Kagan, în Adversarial Legalism: The American Way of Law, Harvard University Press, 2001, și N. Komesar, în Law’s Limits: Rule of Law and the Supply and Demand of Rights, Cambridge University Press, 2001, analizează riscurile și limitările legate de influența politică asupra justiției.

[32] R. Bellamy (ed.), The Rule of Law and the Separation of Powersop. cit., Chapter 5.

[33] E. Cotran. A. Omar Sherif (eds.), The Role of the Judiciary in the Protection of Human Rights, în Middle East and Islamic Studies – Book Archive pre-2000, Brill Book Archive Part 2, 1997.

[34] D.C. Dănișor, Drept constituțional și instituții politiceop. cit., p. 501.

[35] H.P. Monaghan, Judicial Review and the National Political Process: A Functional Reconsideration of the Role of the Supreme Courtop. cit.

[36] R. Ekins, The Limits of Judicial Power. A Programme of Constitutional Reform, Policy Exchange, Londra, 2022, https://policyexchange.org.uk/wp-content/uploads/2022/10/The-Limits-of-Judicial-Power.pdf.

[37] R.L. Brown, Bills of Rights, Routledge, 2007, Chapter „Accountability, Liberty, and the Constitution”.

[38] B. Ackerman, The Decline and Fall of the American Republic, Belknap Press, 2013, Chapter 4.

[39] R. Dworkin, Taking Rights Seriouslyop. cit., Chapter 6.

[40] T.R. Phillips, The Constitutional Right to a Remedy, 78 N.Y.U. L. Rev. 1309, 1310 n. 6, 2003, https://www.nyulawreview.org/wp-content/uploads/2018/08/8.pdf.

[41] A. Bickel, The Least Dangerous Branch, Yale University Press, 1986, Chapter 7.

[42] A. Lijphart, Patterns of Democracy: Government Forms and Performance, Yale University Press, 1999, Chapter 8.

[43] R.L. Brown, în Bills of Rightsop. cit., analizează modul în care justiția constituțională controlează abuzurile de putere. B. Ackerman, în The Decline and Fall of the American Republicop. cit., Chapter 4, explorează rolul justiției constituționale în menținerea limitelor legale ale puterii politice. R. Dworkin, în Taking Rights Seriouslyop. cit., Chapter 6, discută despre protecția drepturilor fundamentale de către justiția constituțională. T.R. Phillips, în The Constitutional Right to a Remedyop. cit., abordează impactul justiției constituționale asupra drepturilor fundamentale. A. Bickel, în The Least Dangerous Branchop. cit., Chapter 7, analizează influența curților constituționale asupra politicii. A. Lijphart, Patterns of Democracyop. cit., Chapter 8, discută despre echilibrul dintre puterile statului și riscurile politizării justiției.

[44] C.R. Sunstein, Radicals in Robes: Why Extreme Right-Wing Courts Are Wrong for America, Basic Books, 2005, Chapter 5.

[45] R. Dworkin, Law’s Empireop. cit., Chapter 3.

[46] B. Ackerman, We the People, vol. 2, Transformations, Harvard University Press, 2000.

[47] C.M. Oldfather, Writing, Cognition, and the Nature of the Judicial Function, în Faculty Publications nr. 92/2008, https://scholarship.law.marquette.edu/facpub/92.

[48] J. Rawls, A Theory of Justiceop. cit., Chapter 7.

[49] J. Gray, Dincolo de liberalism și conservatorism, Ed. All, București, 1998, p. 40.

[50] J. Gray, Two Faces of Liberalism, The New Press, 2002, Chapter 2.

[51] E.A. Mearns Jr., The Constitution of Europe, by J.H.H. Weiler, 32 Case W. Res. J. Int’l L. 169 (2000), https://scholarlycommons.law.case.edu/jil/vol32/iss1/7.

[52] J. Habermas, Between Facts and Norms: Contributions to a Discourse Theory of Law and Democracy, MIT Press, 1996 , Chapter 8.

[53] G. O’Donnell, Horizontal Accountability in New Democracies, Lynne Rienner Publishers, Boulder, Colorado, 2022, Chapter 3, https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9781685854133-004/html.

[54] A. Sweet Stone, Governing with Judges: Constitutional Politics in Europe, în Oxford Academic, 7 Apr. 2004, https://doi.org/10.1093/0198297718.001.0001, accesat la 14 august 2024.

[55] M. Tushnet, Taking the Constitution Away from the Courts, Princeton University Press, 2000, Chapter 4.

[56] F.I. Michelman, Constitutional Essentials. On the Constitutional Theory of Political Liberalism, Oxford University Press, 2022.

[57] J. Rawls, Justice as Fairness: A Restatement, Harvard University Press, Belknap Press, 2001, Chapter 8, https://doi.org/10.2307/j.ctv31xf5v0.

[58] J. Habermas, Between Facts and Normsop. cit., Chapter 9.

[59] J. Gray, Dincolo de liberalism și conservatorismop. cit., p. 45.

[60] J. Gray, Two Faces of Liberalismop. cit., Chapter 3.

[61] Ibidem.

[62] R. Dworkin, Taking Rights Seriouslyop. cit., Chapter 6.

[63] C. de Montesquieu, De l’esprit des loisop. cit., Chapitre 9.

[64] R. Alexy, A Theory of Constitutional Rights, Oxford University Press, 2009, Chapter 7.

[65] J. Rawls, Political Liberalism, Columbia University Press, 1993, Chapter 10.

[66] J. Habermas, The Structural Transformation of the Public Sphere, MIT Press, 1989, Chapter 11.

[67] G. Haarscher, Philosophie des droits de l’Homme, Ed. de L’Université de Bruxelles, 1993, p. 26.

[68] Vezi D.C. Dănișor, I. Dogaru, Gh. Dănișor, Teoria generală a dreptului, ed. a 2-a, Ed. C.H. Beck, București, 2008, unde se tratează pe larg acest subiect. Vezi, de asemenea, D.C. Dănișor, Drept constituțional și instituții politiceop. cit.

[69] H.L.A. Hart, The Concept of Lawop. cit., Chapter 5.

[70] R. Dworkin, Law’s Empireop. cit., Chapter 4.

[71] Constituția României, art. 15.

[72] R. Alexy, A Theory of Constitutional Rightsop. cit., Chapter 8.

[73] J. Rawls, A Theory of Justiceop. cit., Chapter 6.

[74] J. Habermas, Between Facts and Normsop. cit., Chapter 9.

[75] R. Dworkin, Law’s Empireop. cit., Chapter 4.

[76] J. Habermas, Between Facts and Normsop. cit., Chapter 9.

[77] R. Alexy, A Theory of Constitutional Rightsop. cit., Chapter 8.

[78] J. Habermas, Between Facts and Normsop. cit., Chapter 9.

[79] G. Haarscher, Philosophie des droits de l’Hommeop. cit., p. 27.

[80] R. Alexy, A Theory of Constitutional Rightsop. cit., Chapter 8.

[81] J. Rawls, A Theory of Justiceop. cit., Chapter 6.

[82] J. Gray, Two Faces of Liberalismop. cit., Chapter 7.

[83] J. Rawls, A Theory of Justiceop. cit., Chapter 6.

[84] J. Habermas, Between Facts and Normsop. cit.

[85] R. Nozick, Anarchy, State, and Utopia, Basic Books, New York, 1974.

Securitatea juridică și independența justiției: fundamentele drepturilor omului în fața arbitrariului puterii was last modified: octombrie 24th, 2024 by Diana Dănișor

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Diana Dănişor

Este prof. univ. dr. habil. la Facultatea de Drept, Universitatea din Craiova.
A mai scris:

Gheorghe Dănișor

Este jurist, filosof, eseist și poet, profesor emerit al Facultății de Drept a Universității din Craiova, conducător de doctorat, titular al disciplinelor Teoria generală a dreptului și Filosofia dreptului, doctor în drept al Universității din București. Este membru titular al Academiei Oamenilor de Știință din România, membru de onoare al Academiei de Științe Juridice din România, cercetător I la Institutul de Cercetări „C.S. Nicolăescu-Plopșor” al Academiei Române, membru al Uniunii Scriitorilor din România, președinte de onoare al Asociației Culturale „Noul Literator” din Craiova și președinte al Asociației Culturale „Constantin Rădulescu-Motru” din Craiova.
A mai scris: