Scutirea de TVA pentru livrări intracomunitare

8 ian. 2020
Vizualizari: 3899

Prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/1912 al Consiliului din 4 decembrie 2018 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 282/2011 în ceea ce privește anumite scutiri pentru operațiunile comunitare, au fost introduse reguli noi privind aplicarea scutirilor pentru operațiunile intracomunitare, respectiv pentru livrările intracomunitare și pentru stocurile aflate la dispoziția clientului (call-off stock).

Scutiri pentru livrări intracomunitare

Începând cu data de 1 ianuarie 2020, sunt stabilite două modalități (cazuri) în care se poate beneficia de scutire de TVA prevăzută la art. 138 din Directiva 112/2006 (Directiva TVA), transpusă la art. 294 alin. (2) lit. a) – c) din Codul fiscal.

Cazul 1 (Transport organizat de vânzător). Vânzătorul indică faptul că bunurile au fost expediate sau transportate de acesta sau de o parte terță în numele său și vânzătorul:

  1. a) fie se află în posesia a cel puțin 2 (două) dovezi referitoare la expediere/transport (vezi Nota 1) care nu sunt contradictorii, emise de două părți diferite care sunt independente atât una de cealaltă, cât și de vânzător și de cumpărător,

Nota 1. Dovada expedierii/transportului poate fi făcută cu orice documente referitoare la expedierea sau transportul bunurilor precum:

– un document CMR semnat sau;

– o scrisoare de trăsură semnată;

– un conosament;

– o factură de transport aerian de mărfuri; sau

– o factură de la transportatorul bunurilor.

  1. b) fie se află în posesia unei singure dovezi referitoare la expediere/transport (vezi Nota 1) împreună cu o singură dovadă privind recepția bunurilor expediate/transportate (vezi Nota 2) care nu este contradictorie, emise de două părți diferite care sunt independente atât una de cealaltă, cât și de vânzător și de cumpărător;

Nota 2. Dovada recepției bunurilor expediate/transportate poate fi făcută cu următoarele documente:

– o poliță de asigurare corespunzătoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care să ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor;

– documentele oficiale eliberate de o autoritate publică, precum un notariat, care să ateste sosirea bunurilor în statul membru de destinație;

– o chitanță eliberată de un antrepozitar în statul membru de destinație care să ateste depozitarea bunurilor în respectivul stat membru.

Cazul 2 (Transport organizat de cumpărător).

Vânzătorul se află în posesia următoarelor documente:

(a) o declarație scrisă din partea cumpărătorului, care atestă că bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de către o terță parte în numele cumpărătorului și care menționează statul membru de destinație a bunurilor (vezi Nota 3);

Nota 3. Această declarație scrisă precizează:

– data emiterii,

– numele și adresa cumpărătorului,

– cantitatea și natura bunurilor,

– data și locul de sosire a bunurilor,

– în cazul livrării de mijloace de transport,

– numărul de identificare al mijlocului de transport, și

– identificarea persoanei care acceptă bunurile în numele cumpărătorului. Cumpărătorul furnizează vânzătorului declarația scrisă până cel târziu în a zecea zi a lunii următoare livrării.

și

(b) dovezi privind efectuarea expedierii/transportului (dovezile menționate la lit. a) si b) ale Cazului 1).

Stocuri la dispoziția clientului(Call-off stock)

Persoanele impozabile care transferă bunuri în cadrul regimului de stocuri la dispoziția clientului, precum și persoanele impozabile cărora le sunt livrate aceste bunuri au obligația de a ține registre, al căror conținut este reglementat de Regulament.

Scutirea de TVA pentru livrări intracomunitare was last modified: ianuarie 8th, 2020 by Emilian Duca

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Emilian Duca

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:
Alina Duca

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris: