Rolul negocierii în restructurarea companiilor în dificultate și cultura prevenției în business

16 mart. 2021
1 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 5 (1 votes, average: 5,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 152

Obișnuiți fiind cu termenul de „negociere” folosit frecvent, în mediul de business, la începutul unor noi relații de business sau atunci când vorbim despre contracte sau achiziții, foarte puțin auzim despre negociere ca parte componentă importantă în procesul de prevenție în business și redresare a afacerii. Conceptul este tot mai puțin folosit, pe măsură ce gradul de dificultate al companiei crește, iar acest lucru poate fi observat în slaba accesare a procedurilor de restructurare, precum concordatul preventiv sau O.G. nr. 6, în ultimii ani, comparativ cu potențialul de redresare pe care aceste proceduri l-ar putea asigura.

Analizând numărul procedurilor de insolvență comparativ cu cele de prevenție, 5.900 versus câteva zeci anual, descoperim cu ușurință că negocierea nu este încă o uzanță universală în zona de distress. Companiile și creditorii preferă terenul arhicunoscut al procedurilor puternic reglementate, restrictive, care sunt mari consumatoare de timp, însemnă costuri mai mari și determină rezultate satisfăcătoare mai mult pentru unele dintre părți.

Această practică, cu rezultate neproductive pentru mediul de afaceri și care afectează pe termen lung relațiile dintre actorii economici, își are rădăcinile în încercările unilaterale ale companiilor de a renegocia, fără succes, aspecte ale businessului, fără a apela la profesioniști. Astfel, numeroși antreprenori se găsesc în situația de a nu fi obținut ceea ce și-au dorit în urma unor negocieri și nu mai acordă atenție unei astfel de etape, chiar dacă negocierea maximizează șansele reușitei în afaceri.

O altă cauză a lipsei culturii negocierii în România este și scurta istorie capitalistă pe care o avem comparativ cu statele din Vest, astfel că oamenilor de afaceri români le lipsește exercițiul negocierii. În plus, lipsa unei legislații clare, ușor aplicabile în domeniul prevenției în business și lipsa de consecvență în materie politică și economică, încurajează de multe ori comportamentul de amânare în detrimentul restructurării și negocierii.

Atunci când vorbim despre negociere ca parte componentă a prevenției în business, rezultatele procesului de negociere se materializează în salvarea la timp a companiilor de la insolvență, în credibilitate mai mare în fața partenerilor de business și în relații mai solide, de durată, cu creditorii. Conform unei analize CITR, realizate pe propriul portofoliu, 57% dintre companiile în dificultate au amânat, în medie, timp de trei ani accesarea unei proceduri de restructurare. Asta în contextul în care 73% dintre antreprenori spun că au devenit mai buni manageri ca urmare a experienței din perioada de redresare prin insolvență, care include o importantă componentă de negociere.

În plus, față de alte proceduri de soluționare a dificultăților financiare, precum insolvența, procedurile preventive care includ negociere pot conduce la soluții favorabile tuturor părților implicate, care să ofere a doua șansă companiilor și să crească rata de recuperare a creanțelor pentru creditori.

Inteligența artificială în materie penală

Materialul complet este disponibil aici.

Rolul negocierii în restructurarea companiilor în dificultate și cultura prevenției în business was last modified: martie 16th, 2021 by Vasile Godîncă-Herlea

Vă recomandăm:

Abonează-te la newsletter