Rework: Cum să munceşti mai bine, mai eficient, mai plăcut. Sfaturi de la fondatorii companiei creatoare de aplicaţii de management 37signals

31 oct. 2015
Vizualizari: 1560
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Articol de Jason Fried și David Heinemeier Hansson, publicat în revista DOR – vară 2011.

Începe să faci ceva

Cu toții avem câte un prieten care spune: „Și mie mi‑a venit ideea de a crea eBay. Dacă aș fi pus‑o în practică, aș fi fost acum miliardar!”. E o logică jalnică și nerealistă. Faptul că ai avut o  asemenea idee nu are nicio legătură cu crearea propriu‑zisă a site‑ului eBay. Contează ceea ce faci; nu ceea ce gândești, spui sau planifici.

Crezi că ai o idee într‑atât de valoroasă? Atunci încearcă să o vinzi și vezi ce primești în schimbul ei. Nu cine știe ce, vei spune, probabil. Până când nu începi să faci ceva, ideea ta genială este doar atât, o idee. Și cu toții avem câte una asemenea.

Iată ce‑i sfătuia Stanley Kubrick pe cineaștii în devenire: „Puneți mâna pe o cameră și pe o rolă de film și faceți un film, nu contează de care”. Kubrick știa că, atunci când ești începător într‑un domeniu, trebuie să începi să creezi. Cel mai important lucru este să începi să faci ceva. Prin urmare, ia‑ți o cameră, apasă pe butonul de înregistrare și începe să filmezi.

Ideile sunt ieftine și numeroase. Ideea inițială de la care pornești este un aspect atât de neînsemnat al unei afaceri încât e aproape un element neglijabil.

Adevărata întrebare este cât de bine reușești să o pui în practică.

Lipsa timpului nu e o scuză

Cea mai frecventă scuză invocată este: „Nu am timp”. Majoritatea oamenilor susțin că le‑ar plăcea să‑și deschidă propria afacere, să învețe să cânte la un instrument muzical, să scoată pe piață o invenție, să scrie o carte sau să facă orice altceva, însă nu sunt decât 24 de ore într‑o zi.

Să fim serioși! Mereu există timp berechet dacă îl folosești așa cum trebuie. Și să nu crezi cumva că trebuie să‑ți dai demisia de la locul de muncă. Păstrează‑ți postul și începe să lucrezi seara la proiectul tău.

În loc să te uiți la televizor sau să joci World of Warcraft, lucrează la ideea ta. În loc să te culci la ora zece, pune‑te în pat la unsprezece. Nu se pune problema să muncești până în zori sau să lucrezi câte șaisprezece ore pe zi, ci să găsești câteva ore libere în fiecare săptămână. E suficient cât să pui lucrurile în mișcare.

Când vei face asta, îți vei da seama dacă entuziasmul și interesul tău sunt reale sau e vorba doar de ceva trecător. Dacă nu iese bine, continuă să mergi la serviciu zi de zi, ca și până acum. Nu ai riscat și nu ai pierdut decât ceva timp, deci nu e mare scofală.

Dacă‑ți dorești ceva suficient de mult, îți faci timp, indiferent de celelalte obligații pe care le ai. Adevărul este că majoritatea oamenilor pur și simplu nu‑și doresc ceva suficient de mult și își protejează eul invocând scuza lipsei de timp. Nu încerca să scapi cu scuze. Tu ești singurul răspunzător pentru îndeplinirea visurilor tale.

În plus, momentul perfect nu apare niciodată. Mereu ai să fii prea tânăr, prea bătrân, prea ocupat, prea sărac sau prea altcumva. Dacă te agiți în permanență să găsești momentul ideal, nu vei mai face niciodată nimic.

Ședințele sunt toxice

Cele mai rele întreruperi sunt ședințele. Iată de ce:
• De obicei se folosesc cuvinte și concepte abstracte, nu lucruri concrete.
• De obicei oferă o cantitate infimă de informații pe minut.
• Deviază de la subiect cu o ușurință incredibilă.
• Necesită pregătire amănunțită, pentru care majoritatea oamenilor nu au timp.
• Adeseori au o ordine de zi atât de vagă, încât nimeni nu știe cu certitudine care este scopul lor.
• Adeseori e prezent cel puțin un idiot care are în mod inevitabil ocazia să‑i facă pe ceilalți să‑și piardă timpul cu tâmpeniile lui.
• Ședințele se înmulțesc. O ședință duce la una și încă una…

Din păcate, ședințele sunt planificate asemenea emisiunilor TV. Îți rezervi jumătate de oră sau o oră fiindcă așa funcționează programele de planificare – nu vei vedea pe nimeni planificând o ședință de șapte minute în Outlook. Păcat! Dacă e nevoie doar de șapte minute pentru a atinge scopul ședinței, atunci ar trebui să‑ți ocupe doar acest timp. Nu o prelungi de la șapte minute la jumătate de oră.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Dacă stai și te gândești, adevăratul preț al ședințelor este uluitor. Să spunem că planifici o ședință care durează o oră și inviți zece persoane să participe. Practic, este o ședință de zece ore, nu una de o oră. Dai la schimb zece ore productive pentru o oră de ședință. Cel mai probabil e vorba mai curând de cincisprezece ore, fiindcă intervine și o perioadă de adaptare cauzată de faptul că trebuie să întrerupi ceea ce făceai, să te duci în altă parte pentru ședință și apoi să reiei activitatea anterioară.

Oare merită vreodată să dai zece sau cincisprezece ore de productivitate pentru o oră de ședință? Uneori poate. Însă e un preț destul de mare pe care trebuie să‑l plătești. Dacă judecăm doar din perspectiva costurilor, astfel de ședințe devin rapid pierderi, nu câștiguri. Gândește‑te la timpul pe care‑l irosești de fapt și întreabă‑te dacă merită într‑adevăr efortul.

Dacă ajungi la concluzia că este absolut necesar să vă întâlniți, încearcă să faci ședința productivă respectând aceste reguli simple:
• Pune un cronometru. Când sună alarma, ședința s‑a încheiat. Fără discuție.
• Cheamă cât mai puțini oameni.
• Pregătește întotdeauna o ordine de zi clară.
• Începe cu o problemă concretă.
• Întâlniți‑vă în locul în care se manifestă problema respectivă, nu în sala de conferințe. Indică detalii concrete și sugerează schimbări concrete.
• Încheie cu o soluție și numește un responsabil pentru implementarea acesteia.

Pune‑te să dormi

E o idee proastă să renunți la somn. E adevărat, câștigi niște ore în plus imediat, însă plătești înzecit mai târziu: îți distrugi creativitatea, moralul și atitudinea.

Din când în când, poți să muncești o noapte întreagă dacă înțelegi pe deplin care sunt urmările. Dar nu‑ți face un obicei din asta. Dacă devine ceva constant, încep să se acumuleze și costurile:

Încăpățânarea: Când ești foarte obosit, ți se pare întotdeauna mai ușor să continui pe calea greșită adoptată până acum în loc să te gândești dacă nu există și o altă soluție. Linia de sosire e un miraj permanent și ajungi să mergi prea mult timp prin deșert.

Lipsa creativității: Creativitatea este printre primele lucruri care dispar dacă nu dormi suficient. Oamenii care sunt de zece ori mai eficienți decât ceilalți nu lucrează de zece ori mai mult, ci își folosesc creativitatea pentru a găsi soluții care necesită doar o zecime din efort. Dacă nu dormi, nu vei mai reuși să găsești aceste soluții miraculoase.

Moralul scăzut: Atunci când nu lucrează la randament maxim, creierului tău îi place să se ocupe de sarcini mai puțin solicitante, cum ar fi lecturarea pe internet a încă unui articol despre lucruri lipsite de importanță. Atunci când ești obosit, îți piere motivația de a te ocupa de problemele importante.

Irascibilitatea: Capacitatea de a fi răbdător și tolerant se reduce drastic atunci când ești obosit. Dacă dai peste cineva care se poartă nesăbuit, sunt șanse mari ca persoana respectivă să nu fi dormit suficient.

Acestea sunt doar câteva dintre urmările lipsei de somn. Cu toate acestea, sunt persoane care găsesc o mândrie de tip masochist în lipsa de somn. Se și laudă cât sunt de obosiți. Nu te lăsa impresionat! Oboseala li se va întoarce împotrivă în cele din urmă.

Angajează oameni care scriu bine

Dacă trebuie să alegi dintre mai mulți angajați pentru un post, angajează‑l pe cel mai talentat la scris. Nu contează dacă e om de marketing, de vânzări, designer, programator sau altceva; faptul că are talent la scris îți va fi de folos.

Faptul că scrie bine nu ține doar de scris. Dacă se exprimă clar în scris înseamnă că are o minte limpede. Persoanele talentate la scris știu cum să comunice. Fac lucrurile ușor de înțeles. Sunt în stare să se pună în locul altcuiva. Știu ce anume să omită. Iar acestea sunt calități de dorit la un candidat pentru orice job.

A scrie e un comportament care revine în prim‑plan la nivelul întregii noastre societăți. Uită‑te doar câte e‑mailuri și SMS‑uri trimite lumea acum în loc să vorbească la telefon. Ia aminte la cât de mult se comunică prin mesageria instantanee și pe bloguri. Scrisul e moneda actuală de schimb pentru ideile strălucite.

Inspirația e perisabilă

Cu toții avem idei. Ideile sunt nemuritoare, nu au termen de garanție.

Pune un cronometru. Cheamă cât mai puțini oameni. Pregătește întotdeauna ordinea de zi. Când sună alarma, ședința s-a încheiat.

Însă nu și inspirația. Inspirația este ca laptele sau ca fructele proaspete: are termen de garanție.

Dacă vrei să faci ceva, trebuie să acționezi acum. Nu poți să pui ideea undeva pe un raft la păstrare și să aștepți două luni, până când ai timp de ea. Nu poți să spui pur și simplu că ai să te ocupi mai târziu. Mai târziu, îți va lipsi entuziasmul necesar.

Dacă te simți inspirat într‑o zi de vineri, renunță la weekend și apucă‑te de treabă. Cu energia pe care ți‑o dă inspirația, poți face în 24 de ore o muncă de două săptămâni. Din punctul ăsta de vedere, inspirația funcționează ca o mașină a timpului.

Inspirația e ceva miraculos: îți sporește productivitatea și te motivează. Însă nu te așteaptă. Inspirația trebuie exploatată imediat. Dacă te lovește, nu‑i da drumul și treci la treabă.


* Articol preluat din revista DoR.

Rework: Cum să muncești mai bine, mai eficient, mai plăcut. Sfaturi de la fondatorii companiei creatoare de aplicații de management 37signals was last modified: noiembrie 6th, 2017 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: