RetuRO – problematică și propuneri de înregistrare în contabilitate

Vizualizari: 925
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

În ultimii ani, discuția privind sustenabilitatea a luat avânt, ducând inclusiv la modificări de natură legislativă care au impus o serie de obligații în sarcina mai multor operatori economici. Pe scurt, de aproximativ jumătate de an, se colectează o garanție de 50 de bani, indiferent de tipul sau conținutul ambalajului, pentru orice ambalaj primar nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase. Merită menționat faptul că există în Parlament o propunere de modificare a Legii nr. 249/2015 pentru eliminarea vinurilor din sfera de aplicare a sistemului de Garanție-Returnare (SGR) pentru ambalaje nereutilizabile. Până la momentul publicării acestui articol, modificarea nu a fost adoptată.

Suma reprezentând garanția poate fi recuperată imediat ce ambalajele folosite sunt returnate în orice magazin sau în spațiile special amenajate pentru a colecta ambalajele pentru care s-a perceput garanție. Valoarea garanției, în prezent în sumă fixă și, mai degrabă, neglijabilă, poate fi ajustată în viitor, odată ce consumatorii devin familiari cu acest sistem.

Garanția se aplică pentru fiecare unitate de produs în ambalaj SGR și este evidențiată distinct în documentele fiscale ale producătorilor, distribuitorilor și comercianților, la comercializarea produselor, inclusiv către consumatorii sau utilizatorii finali.

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) este cel mai amplu proiect de economie circulară din România până în prezent, care își propune să contribuie la atingerea obiectivelor de colectare și reciclare pentru aluminiu și sticlă impuse de Uniunea Europeană. Scopul acestui sistem este să colecteze ambalajele de pe piață și să le reintroducă într-un ciclu economic circular, pentru a deveni resurse pentru ambalaje noi.

După ce ambalajul este golit, consumatorii vor putea să-l returneze în orice punct special amenajat de către comercianți, inclusiv în orice magazin din România. În schimb, ei vor primi înapoi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesar să prezinte bonul fiscal sau să returneze produsul în magazinul de achiziție.

Toți comercianții, indiferent de dimensiunea afacerii, vor fi obligați să organizeze centre de colectare și să ofere un punct de returnare pentru consumatori. Ei vor avea opțiunea să aleagă între un sistem automat sau manual de colectare, în funcție de fluxul de consumatori. Colectarea ambalajelor se dorește a nu afecta activitatea principală a comerciantului.

După colectare, administratorul SGR, RetuRo SA, a implementat deja un sistem de preluare a ambalajelor goale, pentru a evita supraaglomerarea spațiilor de depozitare. RetuRo este compania înființată de către un consorțiu format din trei acționari privați și un acționar public și desemnată, prin lege, administrator al SGR.

Prezentăm, în cele ce urmează, monografia contabilă pentru principalele categorii de operatori economici interesați în SGR. Pentru această monografie am identificat următoarele părți interesate: comercianții, distribuitorii, producătorii, societățile din domeniul HORECA și persoanele juridice consumatoare. Monografia se bazează pe Ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările și completările ulterioare.

1. Monografie contabilă pentru comercianți

În sensul H.G. nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările și completările ulterioare, comerciantul reprezintă operatorul economic autorizat să desfășoare activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali.

Potrivit art. 6 alin. (1) al H.G. nr. 1.074/2021, comercianții au următoarele obligații:

a) să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR;

b) să încheie contracte cu administratorul SGR în vederea îndeplinirii obligațiilor puse în sarcina lor de H.G. nr. 1.074/2021;

c) să indice valoarea garanției distinct de prețul produsului, atât la raft, cât și în documentele fiscale aferente produsului în ambalaj;

d) să plătească valoarea garanției operatorilor economici de la care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR, cu excepția cazului în care producătorul a decis să suporte plata garanției în mod direct;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

e) să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători;

f) să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR care nu sunt marcate corespunzător;

g) să încaseze de la clienții lor garanția aferentă produselor în ambalaje SGR, cu excepția cazului în care comerciantul decide să suporte costul garanției în cazul oferirii produselor ambalate în ambalaje SGR, cu titlu gratuit, către consumatorul și/sau utilizatorul final, spre exemplu ca premii sau mostre gratuite, caz în care garanția va fi suportată în mod direct de către producător, dacă oferirea gratuită se face la instrucțiunea acestuia, sau de către comerciant, dacă oferirea gratuită se face de către comerciant și nu va fi percepută de la consumatorul și/sau utilizatorul final;

h) să organizeze puncte de returnare și să preia, în cadrul punctelor de returnare, toate ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali;

i) să restituie acestora valoarea garanției la momentul returnării ambalajelor SGR;

j) să protejeze ambalajele SGR preluate în cadrul punctelor de returnare împotriva deteriorării, furtului și a altor situații similare, până la preluarea acestora de către administratorul SGR;

k) să permită exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia;

l) să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structură de vânzare și/sau magazin online pe care le operează, evidența numărului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de către consumatorii sau utilizatorii finali, defalcat pe tip de material și volum, precum și evidența garanțiilor plătite, încasate la vânzarea produselor și returnate către consumatori la punctul de returnare, respectiv încasate de la administratorul SGR.

Este important de menționat că sunt și alte obligații impuse comercianților, obligații care se regăsesc în hotărârea menționată.

În continuare, ilustrăm, printr-o monografie contabilă, cele mai frecvente situații în care se poate regăsi un comerciant în ceea ce privește obligațiile menționate.

Societatea Comerciant Verde SRL are ca obiect principal de activitate codul CAEN 4711 – Comerț cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun.

Societatea Comerciant Verde SRL cumpără 30 de sticle de băutură răcoritoare (cu zahăr adăugat de peste 8g/100 ml) la 2 litri, la un preț de achiziție de 10 lei/sticla plus 0.5 lei pe sticlă, reprezentând garanția percepută conform legislației. Garanția se aplică pentru fiecare unitate de produs în ambalaj SGR și este evidențiată distinct în documentele fiscale.

Dintre cele 30 de sticle, vinde 15 sticle unui client și îi încasează garanția de 0.5 lei pe sticlă, pe lângă prețul băuturii răcoritoare. Prețul de vânzare este de 12 lei pe sticlă. Ulterior, clientul returnează trei sticle și primește banii înapoi. Cinci sticle dintre cele 30 de sticle achiziționate se sparg, iar șase sticle sunt oferite gratuit clienților, fără a colecta de la aceștia garanția. Oferirea gratuită se face de către comerciant. Două sticle au ajuns la termenul de expirare și sunt scoase din circuitul economic, nerecuperându-se ambalajele lor.

De la un alt producător, SC Comerciant Verde SRL primește 10 sticle de apă minerală pentru care producătorul a decis să suporte contravaloarea garanției. Prețul pe sticlă este de 5 lei. Toate sticlele vor fi oferite gratuit unor clienți trași la sorți, neîncasându-se garanția de la clientul final. Oferirea gratuită se face la instrucțiunile producătorului.

În aceeași lună, SC Comerciant Verde SRL primește, la punctul de colectare, 80 de sticle de la diverși clienți (fără a putea ști sau controla de unde s-au cumpărat inițial acele sticle). Clienții primesc vouchere care pot fi folosite doar la SC Comerciant Verde SRL în sumă de 20 de lei (40 de sticle * 0.5 lei/sticlă) și primesc numerar în valoare de 20 lei (40 de sticle * 0.5 lei/sticlă).

Automatul utilizat de SC Comerciant Verde SRL înștiințează administratorul SGR că s-au colectat 80 de sticle. Societatea RetuRo SA emite o factură în numele furnizorului (numită, de Normele metodologice ale art. 319 C. fisc., autofactură), la furnizor fiind trecute datele comerciantului – SC Comerciant Verde SRL, iar la cumpărător datele RetuRo SA. SC RetuRo SA va trece pe factură tariful de gestionare pe care îl va încasa comerciantul, în plus față de valoarea garanției care va fi returnată comerciantului.

Ulterior, un client al SC Comerciant Verde SRL vine cu 20 de vouchere (din cele 40 emise) și le folosește la cumpărături, achiziționând produse la preț total de vânzare de 119 lei. Alte 15 vouchere sunt transformate în numerar, de clienți. Restul de 5 vouchere expiră și SC Comerciant Verde SRL notifică RetuRo în acest sens, trimițându-i suma aferentă.

1. Societatea Comerciant Verde SRL cumpără 30 de sticle de băutură răcoritoare la 2 litri, la un preț de achiziție de 10 lei/ sticla plus 5 lei pe sticlă, reprezentând garanția.

% = 401 Furnizori 372 lei
267 Creanțe imobilizate 15 lei
371 Mărfuri 300 lei
4426 TVA deductibilă 57 lei

De menționat că garanția plătită distribuitorului nu intră în sfera de aplicare a TVA. În consecință, baza impozabilă din factură nu va cuprinde TVA calculată asupra garanției.

Dintre cele 30 de sticle, vinde 15 sticle unui client și îi încasează garanția de 0.5 lei pe sticlă, pe lângă prețul băuturii răcoritoare.

5311 Casa în lei = % 221.7 lei
167 Alte împrumuturi și datorii asimilate 7.5 lei
707 Venituri din vânzarea mărfurilor 180 lei
4427 TVA colectată 34.2 lei

Descărcarea gestiunii:

607 Cheltuieli privind mărfurile = 371 Mărfuri 150 lei

Ulterior, clientul returnează 3 sticle și primește banii înapoi:

% = 5311 Casa în lei 44.34 lei
167 Alte împrumuturi și datorii asimilate 1.5 lei
707 Venituri din vânzarea mărfurilor 36 lei
4427 6.84 lei

Corecția descărcării gestiunii:

607 Cheltuieli privind mărfurile = 371 Mărfuri – 30 lei

Cinci sticle dintre cele 30 de sticle achiziționate se sparg:

607 Cheltuieli privind mărfurile = 371 Mărfuri 50 lei

Respectiv, pentru ambalajele care nu mai pot fi reciclate:

6588 Alte cheltuieli de exploatare = 267 Creanțe imobilizate 2.5 lei

Șase sticle sunt oferite gratuit clienților, fără a colecta de la aceștia garanția. Oferirea gratuită se face de către comerciant:

607 Cheltuieli de protocol = 371 Mărfuri 60 lei

Respectiv, pentru ambalajele pentru care nu s-a colectat garanția:

6588 Alte cheltuieli de exploatare = 267 Creanțe imobilizate 3 lei

Două sticle au ajuns la termenul de expirare și sunt scoase din circuitul economic, nerecuperându-se ambalajele lor:

6588 Alte cheltuieli de exploatare = 371 Mărfuri 20 lei

Respectiv, pentru ambalajele care nu mai pot fi reciclate:

6588 Alte cheltuieli de exploatare = 267 Creanțe imobilizate 1 leu

De la un alt producător, SC Comerciant Verde SRL primește 10 sticle de apă minerală, pentru care producătorul a decis să suporte contravaloarea garanției. Prețul pe sticlă este de 5 lei:

D 8033 Valori materiale primite în păstrare sau custodie 50 lei

Toate sticlele sunt oferite gratuit unor clienți trași la sorți, neîncasându-se garanția de la client. Oferirea gratuită se face la instrucțiunile producătorului:

C 8033 Valori materiale primite în păstrare sau custodie 50 lei

În aceeași lună, SC Comerciant Verde SRL primește, la punctul de colectare, 80 de sticle de la diverși clienți (fără a putea ști sau controla de unde s-au cumpărat inițial acele sticle). Clienții primesc vouchere care pot fi folosite doar la SC Comerciant Verde SRL, în sumă de 20 de lei (40 de sticle * 0.5 lei/sticlă), și primesc numerar în valoare de 20 lei (40 de sticle * 0.5 lei/sticlă). Se înregistrează obligatia față de clienți de a deconta, din valoarea cumpărăturilor, voucherele emise. Totodată, se reflectă în contabilitate și creanța față de administratorul SGR (dreptul de a recupera sumele plătite consumatorilor finali pentru ambalajele returnate).

461 Debitori diverși/SGR = % 40
5311 Casa în lei 20
462 Creditori diverși/Vouchere SGR 20

Respectiv:

D 8033 Valori materiale primite în păstrare sau custodie 40 lei

Automatul utilizat de SC Comerciant Verde SRL înștiințează administratorul SGR că s-au colectat 80 de sticle. Societatea RetuRo SA emite o factură în numele furnizorului (numită, de Normele metodologice ale art. 319 C. fisc., autofactura), la furnizor fiind trecute datele comerciantului – SC Comerciant Verde SRL, iar la cumpărător, datele RetuRo SA. SC RetuRo SA va trece pe factură tariful de gestionare pe care îl va încasa comerciantul, în plus față de valoarea garanției care va fi returnată comerciantului.

4111 Clienți/SGR = %
461 Debitori diverși/ SGR 40 lei
708 Venituri din activități diverse Tarif de gestionare
4427 TVA colectată TVA la tarif de gestionare

Predarea ambalajelor către RetuRo SA:

C 8033 Valori materiale primite în păstrare sau custodie 40 lei

Periodic, se va face regularizarea garanției plătite distribuitorului sau furnizorului cu garanția reținută de la clienții cărora li s-au vândut produsele cu ambalaje pentru care s-a reținut garanția:

167 Alte împrumuturi și datorii asimilate = 267 Creanțe imobilizate 6 lei

Ca urmare, în contul 267 – Creanțe imobilizate vor rămâne evidențiate garanțiile plătite pentru ambalaje aferente stocurilor nevândute.

Ulterior, un client al SC Comerciant Verde SRL vine cu 20 de vouchere (dintre cele 40 emise) și le folosește la cumpărături, achiziționând produse în valoare de 119 lei.

581 Viramente interne = % 119 lei
707 Venituri din vânzarea mărfurilor 100 lei
4427 TVA colectată 19 lei

Respectiv:

% = 581 Viramente interne 119 lei
5311 Casa în lei 109 lei
462 Creditori diverși/Vouchere SGR 10 lei
D 8033 Valori materiale primite în păstrare sau custodie 40 lei

Alte 15 vouchere sunt transformate în numerar de clienți:

462 Creditori diverși/Vouchere SGR = 5311 Casa în lei 7.5 lei

În funcție de modalitatea prin care se returnează clienților garanția reținută, considerăm că se vor folosi dispoziții de plată sau un ordin de plată/extras de cont pentru plata prin bancă.

Restul de 5 vouchere expiră și SC Comerciant Verde SRL notifică RetuRo în acest sens, trimițându-i suma aferentă.

462 Creditori diverși/ Vouchere SGR = 5121

Conturi la bănci în lei

2.5 lei

În ceea ce privește monografia prezentată, menționăm că, potrivit politicilor contabile adoptate, se pot utiliza, alternativ, și alte conturi. Astfel, apreciem că se poate utiliza și contul 461 – Debitori diverși, pentru a evidenția garanția plătită pentru ambalaje, ca alternativă la contul 267 – Creanțe imobilizate, respectiv 462 – Creditori diverși, ca alternativă la contul 167 – Alte împrumuturi și datorii asimilate. Indiferent de conturile utilizate, rolul acestora este de a permite atât raportarea informațiilor contabile, cât și urmărirea respectării condițiilor impuse de legislația specifică.

2. Monografie contabilă pentru producători

În sensul H.G. nr. 1.074/2021, producătorii sunt operatorii economici prevăzuți la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, cu modificările și completările ulterioare, și anume acei operatori economici responsabili pentru preluarea și valorificarea de la consumatorii/utilizatorii finali a ambalajelor/deșeurilor de ambalaje, după cum urmează:

a) operatorii economici care introduc pe piața națională produse ambalate, operatorii economici care importă/ achiziționează intracomunitar produse ambalate pentru utilizare/consum Aceștia sunt responsabili pentru deșeurile generate de ambalajele primare, secundare și terțiare folosite pentru ambalarea produselor lor, cu excepția ambalajelor de desfacere care sunt folosite pentru ambalarea, la locul de vânzare, a produselor;

b) operatorii economici care supraambalează produse ambalate individual în vederea revânzării/redistribuirii. Aceștia sunt responsabili pentru deșeurile generate de ambalajele secundare și terțiare pe care le introduc pe piața națională;

c) operatorii economici care introduc pe piața națională ambalaje de desfacere, inclusiv pungi de transport din Aceștia sunt responsabili pentru deșeurile generate de respectivele ambalaje;

d) operatorii economici care dau spre închiriere, sub orice formă, cu titlu profesional, ambalaje. Aceștia sunt responsabili pentru respectivele

Potrivit H.G. nr. 1.074/2021, producătorii sunt obligați:

a) să încheie contracte cu administratorul SGR;

b) să marcheze ambalajele SGR;

c) să utilizeze pentru raportarea ambalajelor puse pe piață, care fac obiectul SGR, programul informatic dezvoltat, gestionat și pus la dispoziție de către administratorul SGR;

d) să înregistreze, în registrul ambalajelor SGR, fiecare tip de ambalaj SGR pus pe piață;

e) să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR pe tip de material, greutate și volume, precum și evidența garanțiilor percepute aferente;

f) să comunice administratorului SGR evidența actualizată privind numărul total al produselor în ambalaje SGR pe tip de material, greutate și volume, precum și evidența garanțiilor percepute aferente, până la data de 10 a lunii imediat următoare pentru produsele în ambalaje SGR introduse pe piața națională în luna de referință, în formatul și procedura stabilite de administratorul SGR;

g) să plătească administratorului SGR lunar, prin transfer bancar, valoarea garanției aferente produselor în ambalaje SGR introduse pe piața națională, până la data de 25 a lunii următoare introducerii pe piață a produselor;

h) să perceapă de la clienții lor garanția aferentă produselor în ambalajele SGR introduse pe piața națională și achiziționate de către aceștia, cu excepția cazului în care producătorul decide să suporte costul garanției în cazul oferirii produselor ambalate în ambalaje SGR, cu titlu gratuit, către consumatorul și/sau utilizatorul final, spre exemplu ca premii sau mostre gratuite, caz în care garanția va fi suportată în mod direct de către producător și nu va fi percepută de la clienții acestuia sau de la comercianți, respectiv de la consumatorul și/ sau utilizatorul final;

i) să plătească administratorului SGR tariful de administrare conform contractului încheiat cu administratorul SGR.

Producătorii, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligați să realizeze următoarele obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR:

a) 65% sticlă, 65% plastic, 65% metal pentru anul 2024;

b) 75% sticlă, 80% plastic, 80% metal pentru anul 2025;

c) 85% sticlă, 90% plastic, 90% metal, începând cu anul 2026.

Gradul de îndeplinire a obiectivelor de returnare se va calcula prin raportul dintre numărul total de ambalaje SGR introduse pe piața națională și numărul total de ambalaje SGR validate în baza codului de bare ca fiind returnate în cadrul SGR în anul calendaristic de referință și va fi verificat de către Administrația Fondului pentru Mediu.

În cazul neîndeplinirii obiectivelor de returnare a ambalajelor SGR, administratorul SGR va fi obligat să declare și să achite contribuțiile stabilite prin O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu. Contribuțiile constau în contravaloarea garanției pentru ambalajele de metal, respectiv dublul garanției pentru ambalajele de plastic sau sticlă, corespunzător cantității de ambalaje nereturnate comparativ cu țintele prezentate. Contribuțiile plătite de administratorul SGR se recuperează ulterior de la producători, prin tariful de administrare.

Este important de menționat că sunt și alte obligații impuse producătorilor, obligații care se regăsesc în hotărârea menționată. În ceea ce urmează, monografia contabilă prezentată se adresează în principal producătorilor de bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase, care obțin aceste produse, le ambalează și le vând.

Societatea Producător SRL produce băuturi răcoritoare. Pentru a le ambala, introduce pe piața națională 3,000 de ambalaje (cu un volum de 2 litri) pe care le particularizează cu însemnele societății și sigla SGR. Costul de producție al băuturii este de 5 lei/litru. În perioada de referință s-au obținut 4,000 de litri. Costul de achiziție al ambalajelor este de 0.7 lei, personalizarea a costat 0.4 lei și ambalarea a costat 0.4 lei pe sticlă.

Băutura răcoritoare vândută de SC Producător SRL se încadrează la băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este de peste 8 g/100 ml. Acciza nearmonizată este de 60 de lei/hl, în echivalent – 1.2 lei / sticlă de 2 litri.

Din cele 2000 de sticle de băutură răcoritoare produsă și ambalată, un număr de 1900 de sticle sunt vândute către un distribuitor pentru suma de 15 lei/sticlă. Un număr de 100 de sticle sunt date în custodie distribuitorului care va asigura distribuirea gratuită, la instrucțiunile producătorului, către consumatorii finali. Pentru 1,900 de ambalaje se percepe de la distribuitor garanția SGR, dar pentru 100 de sticle nu se percepe această garanție, acestea urmând să fie distribuite gratuit către consumatorul final, tras la sorți potrivit unei campanii organizate de producător.

Obținerea băuturii răcoritoare (4,000 litri * 5 lei/litru):

345 Produse finite = 711 Venituri aferente costurilor stocurilor de produse 20,000 lei

Achiziția ambalajelor presupuse a proveni din Uniunea Europeană (3,000 bucăți * 0.7 lei/bucată):

3023

Materiale pentru ambalat

= 401

Furnizori

2,100 lei

Înregistrarea TVA prin mecanismul taxării inverse:

4426 TVA

deductibilă

= 4427 TVA colectată 399 lei

Evidențierea datoriei către RetuRo SA pentru ambalajele puse pe piață (3,000 buc * 0.5 lei):

267 Creanțe imobilizate = 462 Creditori diverși/SGR 1,500 lei

Personalizarea ambalajelor (3,000 bucăți * 0.4 lei/bucată):

% = 401 Furnizori 1,428 lei
3023 Materiale pentru ambalat 1,200 lei
4426 TVA deductibilă 228 lei

Ambalarea băuturii în vederea vânzării – costuri de ambalare (3,000 bucăți * 0.4 lei/bucată):

345 Produse finite = 711 Venituri aferente costurilor stocurilor de produse 1,200 lei

Evidențierea ambalajelor folosite (2000 sticle * 1.1 lei /sticlă):

6023 Cheltuieli privind materialele pentru ambalat = 3023 Materiale pentru ambalat 2,200 lei

Capitalizarea acestor cheltuieli în costul de producție:

345 Produse finite = 711 Venituri aferente costurilor stocurilor de produse 2,200 lei

Înregistrarea accizei nearmonizate (2000 sticle * 1.2 lei /sticlă):

635 Cheltuieli cu alte impozite,

taxe și vărsăminte asimilate

= 446 Alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate 2,400 lei

Includerea accizei nearmonizate în costul de producție:

345 Produse finite = 711 Venituri aferente costurilor stocurilor de produse 2,400 lei

Total cost pe sticlă: 5 lei/litru * 2 litri + 1.1 lei + 0.4 lei + 1.2 lei = 12.7 lei

Vânzarea celor 1900 de sticle la prețul de 15 lei/sticlă:

4111 Clienți = % 34,865 lei
167 Alte împrumuturi și datorii asimilate 950 lei
7015 Venituri din vânzarea produselor finite 28,500 lei
4427 TVA colectată 5,415 lei

Descărcarea gestiunii (1900 sticle * 12.7 lei /sticlă):

711 Venituri aferente costurilor stocurilor de produse = 345 Produse finite 24,130 lei

Plasarea în custodie a sticlelor ce vor fi distribuite gratuit consumatorului final (100 sticle * 12.7 lei /sticlă):

354 Produse aflate la terți = 345 Produse finite 1,270 lei

Evidențierea garanției aferente celor 100 de sticle * 0.5 lei/sticlă:

6588 Alte cheltuieli de exploatare = 267 Creanțe imobilizate 50 lei

Primirea notificării de la distribuitor că sticlele au fost acordate cu titlu gratuit consumatorilor finali:

623 Cheltuieli de protocol = 371 Mărfuri 1,270 lei

Periodic, se va face regularizarea garanției plătite SGR pentru ambalajele introduse pe piață cu garanția reținută de la clienții (inclusiv distribuitori) cărora li s-au vândut produsele cu ambalaje pentru care s-a reținut garanția:

167 Alte împrumuturi și datorii asimilate = 267 Creanțe imobilizate 950 lei

Înregistrarea tarifului de gestionare/administrare către RetuRo SA:

% = 401 Furnizori
628 Alte cheltuieli cu serviciile executate de terți
4426 TVA

deductibilă

În contul 267 – Creanțe imobilizate vor rămâne evidențiate garanțiile plătite pentru ambalaje aferente stocurilor nevândute.

3. Monografie contabilă pentru distribuitori

În sensul H.G. nr. 1.074/2021, distribuitorul este operatorul economic din lanțul de distribuție, altul decât producătorul, care furnizează un produs ambalat în ambalaje primare nereutilizabile care fac obiectul SGR pentru distribuire, consum sau utilizare pe piața națională în cadrul unei activități comerciale, în schimbul unei plăți sau gratuit.

Societatea Distribuitor SRL achiziționează, de la SC Producător SRL, 1900 de sticle de băutură răcoritoare pentru prețul de 15 lei pe sticlă. Suplimentar, se recepționează 100 de sticle care vor fi date gratuit consumatorilor finali, potrivit instrucțiunilor primite de la SC Producător SRL.

Toate cele 1900 de sticle, împreună cu cele 100 de sticle ce vor fi acordate gratuit, sunt vândute către un comerciant pentru prețul de 18 lei/sticlă. Pe parcursul transportului, 10 sticle se sparg. În consecință, se emite o factură storno către un comerciant, reprezentând cele 10 sticle nelivrate în condiții corespunzătoare.

Achiziția de la SC Producător SRL a 1900 de sticle de băutură răcoritoare pentru prețul de 15 lei pe sticlă:

% = 401 Furnizori 34,865 lei
267 Creanțe imobilizate 950 lei
371 Mărfuri 28,500 lei
4426 TVA deductibilă 5,415 lei

Primirea celor 100 de sticle ce vor fi distribuite gratuit clienților finali, la instrucțiunile SC Producător SRL:

D 8033 Valori materiale primite în păstrare sau custodie 1,500 lei

Vânzarea celor 1900 de sticle la prețul de 18 lei/sticlă:

4111 Clienți = % 41,648 lei
167 Alte împrumuturi și datorii asimilate 950 lei
707 Venituri din vânzarea mărfurilor 34,200 lei
4427 TVA colectată 6,498 lei

Descărcarea gestiunii:

607 Cheltuieli privind mărfurile = 371 Mărfuri 28,500 lei

Predarea celor 100 de sticle care vor fi distribuite gratuit către comerciant:

C 8033 Valori materiale primite în păstrare sau custodie 1,500 lei

Emiterea facturii de stornare a celor 10 sticle distruse pe parcursul transportului:

4111 Clienți = % – 219.2 lei
167 Alte împrumuturi și datorii asimilate – 5 lei
707 Venituri din vânzarea mărfurilor – 180 lei
4427 TVA colectată -34.2 lei

Înregistrarea garanției aferente celor 10 sticle distruse pe parcursul transportului:

6588 Alte cheltuieli de exploatare = 267 Creanțe imobilizate 5 lei

Plata furnizorului SC Producător SRL:

401 Furnizori = 5121 Conturi la bănci în lei 34,865 lei

Încasarea facturii de la clientul-comerciant:

5121 Conturi la bănci în lei = 4111 Clienți 41,428.8 lei

Periodic, se va face regularizarea garanției plătite producătorului sau furnizorului cu garanția reținută de la clienții cărora li s-au vândut produsele cu ambalaje pentru care s-a reținut garanția:

167 Alte imprumuturi și datorii asimilate = 267 Creanțe imobilizate 945 lei

4. Monografie contabilă pentru HORECA

În sensul H.G. nr. 1.074/2021, comerciantul HORECA este operatorul economic din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, în special unitățile care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi.

Potrivit H.G. nr. 1.074/2021, comercianții HORECA sunt obligați să perceapă garanția de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare și să nu perceapă garanția pentru produsele în ambalaje SGR consumate la locul structurii de vânzare.

Comercianții HORECA nu au obligația de a organiza puncte de returnare. Ambalajele SGR ale produselor consumate la locul structurii de vânzare a comercianților HORECA vor fi preluate și gestionate de către administratorul SGR în cadrul Sistemului de Garanție-Returnare, în aceeași manieră cu cele colectate din cadrul punctelor de returnare.

SC Restaurant SRL achiziționează 100 de sticle de băutură răcoritoare (cu zahăr adăugat de peste 8g/100 ml) de la SC Distribuitor SRL la prețul de 20 de lei/bucată. Dintre acestea:

– 10 sticle le livrează la diverși clienți pentru prețul de 30 de lei/bucată;

– 30 de sticle sunt vândute la locul de desfacere al activității pentru prețul de 30 de lei/bucată;

– 20 de sticle sunt folosite în prepararea a diverse cocktailuri.

La finalul lunii, dintre cele 60 de sticle descărcate din gestiune, se regăsesc doar 40 de ambalaje marcate SGR, diferența fiind reprezentată de sticle livrate la clienți, cele luate de clienții care au servit masa în restaurant, ambalajele deteriorate care nu mai pot fi reciclate și ambalajele dispărute fără a putea identifica o cauză.

Achiziția de la SC Distribuitor SRL a 100 de sticle de băutură răcoritoare pentru prețul de 20 lei pe sticlă:

% = 401 Furnizori 2,430 lei
267 Creanțe imobilizate 50 lei
371 Mărfuri 2,000 lei
4426 TVA

deductibilă

380 lei

Livrarea către clienți a celor 10 sticle (în cadrul serviciilor de restaurant și catering):

4111 Clienți / 5125 Sume în curs de decontare / 5311 Casa în lei = % 332 lei
167 Alte imprumuturi și datorii asimilate 5 lei
704 Venituri din servicii prestate/707 Venituri din vânzarea mărfurilor 300 lei
4427 TVA colectată 27 lei

Vânzarea către clienții care au servit masa în restaurant a celor 30 sticle:

5125 Sume în curs de decontare/5311 Casa în lei = % 981 lei
704 Venituri din servicii prestate 900 lei
4427 TVA colectată 81 lei

Utilizarea a 20 sticle pentru prepararea de cocktailuri:

301 Materii prime = 371 Mărfuri 400

Respectiv:

601 Cheltuieli cu materiile prime = 301 Materii prime 400

Înregistrarea pe costuri a ambalajelor dispărute/deteriorate – 10 ambalaje. Din 50 de sticle consumate în restaurant s-au recuperat doar 40 marcate SGR.

6588 Alte cheltuieli de exploatare = 267 Creanțe imobilizate 5 lei

Predarea celor 40 de ambalaje către RetuRo SA. Societatea RetuRo SA emite o factură în numele furnizorului (numită, de Normele metodologice ale art. 319 C. fisc., autofactura), la furnizor fiind trecute datele comerciantului HORECA, iar la cumpărător, datele RetuRo SA. SC RetuRo SA va trece pe factură tariful de gestionare pe care îl va încasa SC Restaurant SRL, în plus față de valoarea garanției care va fi returnată comerciantului.

4111 Clienți/ SGR = %
267 Creanțe imobilizate 20 lei
708 Venituri din activități diverse Tarif de gestionare
4427 TVA

colectată

TVA la tarif de gestionare

Regularizarea garanției plătite SGR cu garanția reținută de la clienții cărora li s-au vândut sticlele cu băutură:

167 Alte imprumuturi și datorii asimilate = 267 Creanțe imobilizate 5 lei

În contul 267 – Creanțe imobilizate vor rămâne evidențiate garanțiile plătite pentru ambalaje aferente stocurilor nevândute.

5. Monografie contabilă pentru consumatori persoane juridice

În acest moment, nu există obligații impuse de legislație în sarcina consumatorilor-persoane juridice în ceea ce privește predarea ambalajelor primare nereutilizabile. În funcție de politica firmei, de a recicla sau nu aceste ambalaje, garanția plătită este o cheltuială sau, dimpotrivă, se recuperează la reciclare.

Societatea Consumator Responsabil SRL achiziționează, de la SC Distribuitor SRL, pentru uz propriu, 100 de sticle de apă minerală. Aceste sticle sunt puse la dispoziția salariaților în zilele cu temperaturi ridicate, potrivit legii. Prețul de achiziție pe sticlă este de 20 de lei. Politica firmei este de a recicla toate ambalajele primare nereutilizabile. La finalul lunii, din cele 100 de sticle, un salariat al companiei predă, unui centru de colectare ambalaje SGR, 90 de sticle. Diferența de 10 sticle este reprezentată, pe de o parte, de sticlele care nu au putut fi predate spre reciclare din motive de integritate a ambalajului, respectiv, din sticlele care nu au fost introduse în dispozitivul special instalat în acest scop de SC Consumator Responsabil SRL.

Salariatul primește numerar în valoare de 20 de lei, și pentru diferența de 25 de lei primește un voucher care va putea fi utilizat ulterior. Numerarul este depus în casierie în baza unei chitanțe și a bonului emis de automatul SGR.

Achiziția de la SC Distribuitor SRL a 100 de sticle de apă minerală pentru prețul de 20 lei pe sticlă:

% = 401 Furnizori 2,230 lei
267 Creanțe imobilizate 50 lei
302 Materiale consumabile 2,000 lei
4426 TVA deductibilă 180 lei

Utilizarea apei pentru a fi pusă la dispoziția salariaților:

6458 Alte cheltuieli privind asigurările și protecția socială = 302 Materiale consumabile 2,000 lei

Trecerea garanției pentru 10 sticle pierdute/deteriorate pe cheltuieli:

6588 Alte cheltuieli de exploatare = 267 Creanțe imobilizate 5 lei

În opinia noastră, înregistrarea garanției ce nu se va mai recupera pe costul de achiziție al produselor nu este potrivită, deoarece garanția plătită pentru ambalaje reprezintă o sumă care poate fi recuperată, indiferent de decizia societății, de a o recuperea sau nu.

6. Monografie contabilă pentru RetuRo

În sensul H.G. nr. 1.074/2021, administratorul SGR este persoana juridică română, unică la nivel național, constituită sub forma unei societăți pe acțiuni potrivit prevederilor Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare[1], înființată exclusiv pentru a implementa, gestiona, opera și a asigura finanțarea sistemului de garanție-returnare.

În acest sens, administratorul SGR este obligat să:

– stabilească și să perceapă de la producători tariful de administrare al SGR pentru acoperirea costurilor financiare aferente ducerii la îndeplinire a obligațiilor ce îi revin;

– să achite tariful de gestionare prin transfer bancar operatorilor punctelor de returnare, comercianților HORECA, precum și operatorilor stațiilor de sortare, după caz, pentru ambalajele preluate de către administratorul SGR;

– să declare și să achite contribuțiile stabilite prin O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu[2], aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare[3], în cazul neîndeplinirii obiectivelor de returnare a ambalajelor SGR prevăzute la art. 4 alin. (2);

– să achite garantiile pentru ambalajele returnate de către comercianți.

De asemenea, garanțiile nerevendicate se folosesc în mod exclusiv pentru susținerea funcționării și creșterea eficienței Sistemului de Garanție-Returnare și reprezintă venituri înregistrate de către administratorul SGR.

Prezentăm în continuare înregistrările contabile aferente acestor operațiuni:

1. Înregistrarea tarifului de administrare perceput producătorilor conform facturii emise către aceștia:

411Clienți/ Producători = %
708 Venituri din activități diverse Tarif de administrare
4427 TVA colectată

2. Înregistrarea tarifului de gestionare plătit operatorilorpunctelor de returnare, comercianților HORECA, precum și operatorilor stațiilor de sortare, după caz, pentru ambalajele preluate de către administratorul SGR conform facturii primite de la aceștia:

% = 401 Furnizori/ Comerciant
6588 Alte cheltuieli de exploatare/ Tariful plătit Tarif de gestionare
4426 TVA

deductibilă

TVA la tarif de gestionare
6588 Alte cheltuieli de exploatare/ Ambalajele ridicate Plata ambalajelor

De asemenea, în cadrul aceleiași facturi sunt evidențiate și garanțiile de restituit pentru ambalajele returnate.

3. Înregistrarea achitării contribuțiilor stabilite prin O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu:

635 Cheltuieli cu alte impozite, taxe

și vărsăminte asimilate

= 446 Alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate

4. Înregistrarea garanțiilor nerevendicate conform notificării primite de la comerciant:

5121 Conturi la bănci în lei  

=

7588 Alte venituri din exploatare

5. Tratamentul fiscal al unor cheltuieli cu garanțiile aferente ambalajelor

În ceea ce privește tratamentul fiscal al cheltuielilor înregistrate în legătură cu ambalajele care nu sunt predate unui centru de colectare, prezentăm mai jos regimul fiscal considerat adecvat în opinia autorilor:

Cheltuială Regim fiscal
Cheltuieli înregistrate în legătură cu ambalajele care sunt aferente produselor oferite drept protocol Cheltuieli deductibile – parte a cheltuielilor de protocol
Cheltuieli înregistrate în legătură cu ambalajele care sunt aferente produselor oferite ca parte a campaniilor de marketing și promovare Cheltuieli deductibile – parte a cheltuielilor de marketing
Cheltuieli înregistrate în legătură cu ambalajele care sunt distruse în procesul personalizării/ambalării produselor Deductibile în limita pierderilor tehnologice care sunt cuprinse în norma de consum proprie necesară pentru fabricarea unui produs sau prestarea unui serviciu

Diferența este nedeductibilă

Cheltuieli înregistrate în legătură cu ambalajele care sunt aferente produselor găsite lipsă în gestiune fără a putea fi imputate Cheltuieli nedeductibile, tratament aliniat celui privind cheltuielile cu produsele găsite lipsă în gestiune fără a putea fi imputate
Cheltuieli înregistrate în legătură cu ambalajele care sunt aferente produselor distruse pe parcursul transportului Cheltuiala înregistrată în legătură cu ambalajele are același regim fiscal ca al produselor distruse pe parcursul transportului
Cheltuieli înregistrate în legătură cu ambalajele care sunt aferente produselor distruse și considerate perisabilități Ambalajele aferente perisabilităților înregistrate în limitele prevăzute de legislație – deductibile, ceea ce depășește limitele

– nedeductibile

Cheltuieli înregistrate în legătură cu ambalajele care sunt aferente produselor expirate și care nu se mai recuperează Cheltuieli deductibile, tratament aliniat celui privind cheltuielile cu produse expirate
Cheltuieli înregistrate în legătură cu ambalajele în care se află alimente destinate consumului uman, cu data-limită de consum aproape de expirare, dacă transferul acestora este

efectuat potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare

Cheltuieli deductibile, tratament aliniat celui privind cheltuielile cu alimente destinate consumului uman, cu data-limită de consum aproape de expirare
Cheltuieli înregistrate în legătură cu ambalajele în care se află produse agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal, dacă direcționarea/dirijarea vizează transformarea acestora în compost/biogaz sau neutralizarea acestora, potrivit prevederilor legale privind diminuarea risipei alimentare Cheltuieli deductibile, tratament aliniat celui privind cheltuielile cu ambalajele în care se află produse agroalimentare, devenite improprii consumului uman sau animal

Concluzie

Sancționată în trecut din cauza nerespectării obligațiilor impuse de legislația europeană în materie de protecție a mediului, România a adoptat de curând, așa cum am arătat, Sistemul de Garanție-Returnare pentru o reciclare eficientă. La baza sistemului stă principiul potrivit căruia poluatorul trebuie să plătească, adică cei responsabili de daunele aduse mediului ar trebui să suporte costurile necesare remedierii.

Operatorii economici, fie ei producători, intermediari, comercianți din domeniul HORECA sau nu, se confruntă și cu costuri suplimentare legate de gestionarea ambalajelor și a garanțiilor, precum și cu obligații suplimentare de a furniza rapoarte trimestriale suplimentare privind ambalajele. La rândul lor, consumatorii suportă costuri suplimentare în legătură cu aceste ambalaje. Aceste obligații sunt impuse de legislația europeană și urmăresc să asigure un mediu sigur și sănătos.

Surse bibliografice:

– Ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările și completările ulterioare;

– H.G. nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție- returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

– O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, cu modificările și completările ulterioare;

– Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, cu modificările și completările ulterioare;

– Ministerul Finanțelor, Tratamentul contabil aferent garanțiilor reținute de comercianți în cazul sistemului de garanție- returnare (SGR) aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile, 2024, https://mfinante.gov.ro/despre- minister/noutati/-/asset_publisher/CZub9nBZjx9C/content/1;

– https://returosgr.ro/; https://environment.ec.europa.eu/economy-and-finance/ensuring-polluters-pay_en.


* Este extras din Revista Consultant Fiscal nr. 1/2024.

[1] https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/257120.

[2] https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/269178.

[3] https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/71301.

RetuRO – problematică și propuneri de înregistrare în contabilitate was last modified: noiembrie 6th, 2024 by Monica Marinela Avram

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Monica Marinela Avram

Este economist, Ministerul Finanțelor; Expert contabil; Consultant fiscal.

Alexandra Lazăr

Este economist, Ministerul Finanțelor; Expert contabil; Auditor financiar.

Mirela Păunescu

Este conf. univ. dr. în cadrul Facultății de Contabilitate și Informatică de Gestiune, Academia de Studii Economice din București; consultant fiscal, expert contabil, auditor financiar.
A mai scris: