Regulamentul privind realizarea, verificarea şi recepţia lucrărilor sistematice de cadastru şi înscrierea din oficiu a imobilelor în cartea funciară – modificări (ODGANCPI nr. 430/2022)

Actul modificat

Actul modificator Preambul Sumar
Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ODGANCPI) nr. 1/2020 pentru aprobarea Regulamentului privind realizarea, verificarea şi recepţia lucrărilor sistematice de cadastru şi înscrierea din oficiu a imobilelor în cartea funciară

(M. Of. nr. 56 şi 56 bis din 28 ianuarie 2020)

ODGANCPI nr. 430/2022 pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind realizarea, verificarea şi recepţia lucrărilor sistematice de cadastru şi înscrierea din oficiu a imobilelor în cartea funciară, aprobat prin ODGANCPI nr. 1/2020

(M. Of. nr. 405 din 28 aprilie 2022)

Având în vedere:

art. 11 alin. (2), art. 14 alin. (1) şi art. 20 din Legea nr. 7/1996;

În temeiul: – art. 3 alin. (13) din Legea nr. 7/1996

 

modifică: art. 4 alin. (2), art. 4 alin. (3), art. 49, art. 53 alin. (5) tabelele nr. 1 și 2;

introduce: art. 42 alin. (3), art. 53 alin. (14).

În M. Of. nr. 405 din 28 aprilie 2022 s-a publicat Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ODGANCPI) nr. 430/2022 pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind realizarea, verificarea şi recepţia lucrărilor sistematice de cadastru şi înscrierea din oficiu a imobilelor în cartea funciară, aprobat prin ODGANCPI nr. 1/2020. 

Redăm, în cele ce urmează, modificările și completările respectivului ordin.

Art. 4 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) OCPI coordonează activitățile de înregistrare sistematică realizate la nivel de sector cadastral și colaborează cu unitatea administrativ-teritorială pentru buna desfășurare a activităților de înregistrare sistematică. Prin intermediul personalului de specialitate, OCPI participă la realizarea lucrărilor, respectiv: verifică și recepționează documentele tehnice întocmite de către Prestator, organizează publicarea documentelor tehnice cu sprijinul primăriei, soluționează cererile de rectificare formulate în perioada publicării documentelor tehnice.

Prin biroul de cadastru și publicitate imobiliară în evidența căruia se află UAT, OCPI deschide cărțile funciare și transmite UAT extrasele de carte funciară rezultate în urma înregistrării imobilelor în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, în vederea comunicării lor”.

Noua reglementare

La articolul 4, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) OCPI coordonează la nivel local activităţile de înregistrare sistematică şi colaborează cu unitatea administrativ-teritorială pentru buna desfăşurare a activităţilor de înregistrare sistematică. Prin intermediul personalului de specialitate, OCPI participă la realizarea lucrărilor, respectiv: verifică şi recepţionează documentele tehnice întocmite de către Prestator, organizează publicarea documentelor tehnice cu sprijinul primăriei, participă prin reprezentanţi în Comisia de soluţionare a cererilor de rectificare formulate în perioada publicării documentelor tehnice.

Prin biroul de cadastru şi publicitate imobiliară în evidenţa căruia se află UAT, OCPI deschide cărţile funciare şi transmite UAT extrasele de carte funciară rezultate în urma înregistrării imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, în vederea comunicării lor”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 

Art. 4 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) Conform Legii, primarul UAT are obligația să înștiințeze prin orice mijloc de publicitate pe deținătorii imobilelor cu privire la obligațiile pe care aceștia le au în desfășurarea lucrărilor sistematice de cadastru și anume: să permită accesul Prestatorului în vederea executării măsurătorilor, să prezinte actele de proprietate echipelor care realizează interviurile, să participe la identificarea limitelor imobilelor, să verifice informațiile privitoare la imobilele pe care le dețin, în etapa de publicare a rezultatelor. Prin compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate, primarul pune la dispoziția Prestatorului informațiile și evidențele deținute de primărie, prin eliberarea de certificate sau orice alte documente necesare regizării lucrării de înregistrare sistematică. Primarul contrasemnează documentele tehnice cadastrale, anterior recepționării lor de către comisia de recepție stabilită în acest scop la nivelul OCPI în vederea însușirii tuturor datelor cu privire la terenuri și construcții și pentru eliminarea procedurilor administrative de emitere a unor certificate confirmative. Contrasemnarea documentelor tehnice poate fi efectuată și prin emiterea unei adeverințe care să confirme însușirea de către primar a informațiilor cuprinse în documentele tehnice cadastrale”.

Noua reglementare

La articolul 4, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) Conform Legii, primarul UAT are obligaţia să înştiinţeze prin orice mijloc de publicitate pe deţinătorii imobilelor cu privire la obligaţiile pe care aceştia le au în desfăşurarea lucrărilor sistematice de cadastru, şi anume: să permită accesul Prestatorului în vederea executării măsurătorilor, să prezinte actele de proprietate echipelor care realizează interviurile, să participe la identificarea limitelor imobilelor, să verifice informaţiile privitoare la imobilele pe care le deţin, în etapa de publicare a rezultatelor. Prin compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate, primarul pune la dispoziţia Prestatorului informaţiile şi evidenţele deţinute de primărie, prin eliberarea de certificate sau orice alte documente necesare realizării lucrării de înregistrare sistematică. Primarul contrasemnează documentele tehnice cadastrale, anterior recepţionării lor de către comisia de recepţie stabilită în acest scop la nivelul OCPI, în vederea însuşirii tuturor datelor cu privire la terenuri şi construcţii şi pentru eliminarea procedurilor administrative de emitere a unor certificate confirmative. Contrasemnarea documentelor tehnice poate fi efectuată şi prin emiterea unei adeverinţe care să confirme însuşirea de către primar a informaţiilor cuprinse în documentele tehnice cadastrale. Primarul desemnează reprezentanţi în Comisia de soluţionare a cererilor de rectificare”.

 

Art. 19 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) Planul principalelor activități completat conform progresului lucrărilor, constituie documentul în baza căruia Prestatorul va întocmi Raportul de activitate, care se transmite lunar Achizitorului”.

Noua reglementare

La articolul 19, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) Planul principalelor activităţi va sta la baza întocmirii Raportului de activitate, care se transmite lunar Achizitorului. Modelul Raportului de activitate va fi pus la dispoziţia Prestatorului, după încheierea contractului”.

 

Art. 42 alin. (3)

Noua reglementare

La articolul 42, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:

„(3) În cazul în care Achizitorul este ANCPI, publicarea anunţului prealabil este asigurată de OCPI”.

 

Art. 49

Vechea reglementare

„(1) Primirea, înregistrarea și soluționarea cererilor de rectificare se realizează de către comisia de soluționare a cererilor de rectificare din cadrul OCPI desemnată pentru îndeplinirea acestor atribuții. Soluționarea cererilor de rectificare se realizează în perioada afișării publice, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data finalizării perioadei de afișare.

(2) Pe durata perioadei de publicare și de soluționare a cererilor de rectificare, Prestatorul și primăria asigură suport tehnic comisiei, prin reprezentanți desemnați în acest scop.

(3) Atribuțiile comisiei pentru soluționarea cererilor de rectificare sunt următoarele, dar fără a se limita la acestea:

– acordarea lămuririlor necesare contestatarilor;

– înregistrarea cererilor de rectificare și a contestațiilor;

– marcarea imobilelor contestate în documentele cadastrale;

– analiza documentelor depuse de contestatari;

– verificarea în teren a imobilelor contestate, dacă se consideră necesar;

– întocmirea procesului-verbal de soluționare a cererilor de rectificare;

– întocmirea unui tabel centralizator, care conține imobilele care trebuie rectificate sau actualizate de către Prestator.

(4) Înregistrarea cererilor de rectificare se va face într-un registru întocmit în acest scop, ce cuprinde rubricile: data depunerii cererii, numele și prenumele contestatarului, adresa acestuia, identificatorul imobilului contestat din documentele tehnice publicate, obiectul cererii, numele posesorului contestat după caz, soluția dată în rezolvarea cererii, alte mențiuni.

(5) Separat de registrul cererilor de rectificare se va ține un registru care conține numele persoanelor care s-au prezentat pentru verificarea informațiilor înregistrate în documentele tehnice publicate cu privire la imobilele pe care acestea le dețin, data prezentării, identificatorul imobilului verificat/sectorul cadastral, semnătura persoanei și eventuale mențiuni.

(6) Verificarea informațiilor înregistrate se realizează prin consultarea documentelor tehnice al cadastrului precum și prin punerea la dispoziția persoanelor interesate, prin intermediul reprezentanților UAT, a datelor despre imobil.

(7) Cererile de rectificare se soluționează prin proces-verbal care se comunică în condițiile Codului de procedură civilă. Modelul procesului verbal de soluționare a cererilor de rectificare este prezentat în Anexa nr. 9.

(8) Împotriva procesului-verbal se poate formula plângere la judecătoria în a cărei rază de competență se află imobilul, în termen de 15 zile de la comunicare.

(9) În cazul în care soluționarea unei cereri de rectificare implică modificări și ale altor imobile, datele asociate acestor imobile se actualizează sau corectează, după caz. În aceste situații prin procesul-verbal de soluționare a cererii de rectificare, care se comunică tuturor părților implicate, se dispune actualizarea/corectarea datelor referitoare la imobilele afectate.

(10) Cererile de rectificare, actele doveditoare și procesul-verbal de soluționare a cererilor de rectificare, se scanează (cu rezoluția 200 dpi, alb-negru) și se predau Prestatorului în format .pdf, în vederea actualizării documentelor tehnice și a fișierelor .cgxml.

(11) Cererile de rectificare, procesul-verbal de soluționare și registrul cererilor de rectificare se arhivează împreună cu documentele tehnice ale cadastrului”.

Noua reglementare

Articolul 49 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(1) Soluţionarea cererilor de rectificare se realizează de către Comisia de soluţionare a cererilor de rectificare formată din reprezentanţi ai OCPI, ai UAT şi ai Prestatorului, desemnaţi pentru îndeplinirea acestor atribuţii.

(2) Comisia de soluţionare a cererilor de rectificare (denumită în continuare comisie) se constituie prin decizie a directorului OCPI cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilită pentru afişarea documentelor tehnice ale cadastrului spre publicare. Comisia este formată din membri titulari şi membri supleanţi.

(3) Participarea reprezentanţilor desemnaţi la activitatea comisiei este obligatorie. Primarul UAT, Prestatorul şi directorul OCPI sunt responsabili pentru desemnarea de reprezentanţi în comisie şi pentru asigurarea prezenţei acestora la activitatea comisiei.

(4) Comisia îşi desfăşoară activitatea la sediul oficiului teritorial şi/sau la sediul primăriei unităţii administrative-teritoriale.

(5) Activitatea comisiei se desfăşoară până la data la care vor fi emise şi comunicate, potrivit legii, toate procesele-verbale de soluţionare a cererilor de rectificare/contestaţiilor.

(6) Comisia se convoacă prin mijloace electronice şi/sau telefonic la sediul primăriei sau la sediul OCPI de către directorul OCPI, ori de câte ori este nevoie.

(7) Atribuţiile comisiei de soluţionare a cererilor de rectificare sunt următoarele, dar fără a se limita la acestea:

– acordarea lămuririlor necesare contestatarilor;

– înregistrarea cererilor de rectificare şi a contestaţiilor;

– marcarea imobilelor contestate în documentele cadastrale;

– analiza documentelor depuse de contestatari;

– verificarea în teren a imobilelor contestate, dacă se consideră necesar;

– întocmirea procesului-verbal de soluţionare a cererilor de rectificare;

– întocmirea unui tabel centralizator, care conţine imobilele care trebuie rectificate sau actualizate de către Prestator.

(8) Înregistrarea cererilor de rectificare se va face într-un registru ţinut în format letric sau digital, întocmit în acest scop, ce cuprinde rubricile: data depunerii cererii, numele şi prenumele contestatarului, adresa acestuia, identificatorul imobilului contestat din documentele tehnice publicate, obiectul cererii, numele posesorului contestat, după caz, şi eventuale menţiuni.

(9) Separat de registrul cererilor de rectificare se va ţine un registru care conţine numele persoanelor care s-au prezentat pentru verificarea informaţiilor înregistrate în documentele tehnice publicate cu privire la imobilele pe care acestea le deţin, data prezentării, identificatorul imobilului verificat/sectorul cadastral, semnătura persoanei şi eventuale menţiuni.

(10) Completarea registrului menţionat la alin. (9) este atribuţia membrului desemnat de către primarul unităţii administrativ-teritoriale în Comisia de soluţionare a cererilor de rectificare.

(11) Verificarea informaţiilor înregistrate se realizează prin consultarea documentelor tehnice ale cadastrului, precum şi prin punerea la dispoziţia persoanelor interesate, prin intermediul reprezentanţilor UAT, a datelor despre imobil.

(12) Soluţionarea cererilor de rectificare se realizează în perioada afişării publice, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data finalizării perioadei de afişare.

(13) Cererile de rectificare se soluţionează prin proces-verbal care se comunică în condiţiile Codului de procedură civilă. Modelul procesului-verbal de soluţionare a cererilor de rectificare este prezentat în anexa nr. 9.

(14) Împotriva procesului-verbal se poate formula plângere la judecătoria în a cărei rază de competenţă se află imobilul, în termen de 15 zile de la comunicare.

(15) În cazul în care soluţionarea unei cereri de rectificare implică modificări şi ale altor imobile, datele asociate acestor imobile se actualizează sau se corectează, după caz. În aceste situaţii, prin procesul-verbal de soluţionare a cererii de rectificare, care se comunică tuturor părţilor implicate, se dispune actualizarea/corectarea datelor referitoare la imobilele afectate.

(16) Cererile de rectificare, actele doveditoare şi procesul-verbal de soluţionare a cererilor de rectificare se scanează (cu rezoluţia 200 dpi, alb-negru) şi se predau Prestatorului în format .pdf, în vederea actualizării documentelor tehnice şi a fişierelor .cgxml.

(17) Cererile de rectificare, procesul-verbal de soluţionare şi registrul cererilor de rectificare se arhivează împreună cu documentele tehnice ale cadastrului”.

 

Art. 53 alin. (5): tabelele nr. 1 și 2

Vechea reglementare

(5) Durata activităților în cadrul lucrărilor de înregistrare sistematică se stabilește în funcție de obiectul lucrărilor, conform Tabelelor nr. 1 și 2.

Tabel nr. 1 Activități pentru lucrări realizate la nivel de UAT

Nr. crt. Descriere activitate Responsabil de activitate Durata estimată a activității(zile)
1 Realizare Livrare 1 «Raport Preliminar» Prestator 25
2 Verificarea și recepția Livrării 1 «Raport Preliminar» Achizitor 10
3 Acceptanță Livrare 1 «Raport Preliminar» Achizitor 5
4 Derularea lucrărilor de specialitate și realizare Livrare 2, care conține 2 sublivrări:Sublivrarea 2.1 – Plan cadastral preliminar al intravilanului Sublivrarea 2.2 – Documente tehnice ale cadastrului spre publicare Prestator 240 – 500
5 Verificarea și recepția Livrării 2, care include:Verificarea și recepția Sublivrării 2.1 – Plan cadastral preliminar al intravilanului Verificarea și recepția Sublivrării 2.2 – Documente tehnice ale cadastrului spre publicare OCPI 1040-100
6 Acceptanța Sublivrării 2.1 – Plan cadastral preliminar al intravilanului Sublivrării 2.2 – Documente tehnice ale cadastrului spre publicare Achizitor 55/livrare/livrareparțială
7 Pregătirea publicării documentelor tehnice ale cadastrului Primărie, OCPI 7
8 Publicarea documentelor tehnice ale cadastrului și primirea cererilor de rectificare Primărie, OCPI 60
9 Soluționarea cererilor de rectificare OCPI cu sprijinul Prestatorului, reprezentantului UAT 30
10 Actualizarea documentelor tehnice în urmasoluționării cererilor de rectificare si realizare Livrare 3 «Documente tchnice ale cadastrului finale» Prestator 30
11 Verificarea și recepția Livrării 3 «Documente tehnice ale cadastrului finale» OCPI 25
12 Acceptanța Livrării 3 «Documente tehnice ale cadastrului finale» Achizitor 5

Tabel nr. 2 Activități pentru lucrări realizate pe sectoare cadastrale

Nr. crt. Descriere activitate Responsabil de activitate Durata estimată a activității (zile)
Lucrări realizate la nivel de sector cadastral pentru un număr estimat de maxim 2500 imobile
1 Derularea lucrărilor de specialitate Prestator 60-220
2 Verificarea și recepția Livrării – «Documente tehnice ale cadastrului spre publicare» OCPI 50
3 Acceptanța Livrării – «Documente tehnice ale cadastrului spre publicare» Achizitor 7
4 Pregătirea publicării documentelor tehnice ale cadastrului Primărie, OCPI 10
5 Publicarea documentelor tehnice ale cadastrului și primirea cererilor de rectificare OCPI cu sprijinul Prestatorului și reprezentantului UAT 60
6 Soluționarea cererilor de rectificare OCPI 30
7 Actualizarea documentelor tehnice în urma soluționării cererilor de rectificare și întocmirea «Documentelor tehnice ale cadastrului finale» Prestator 25
8 Verificarea și recepția Livrării – «Documente tehnice ale cadastrului finale» OCPI 15
9 Acceptanța Livrării – «Documente tehnice ale cadastrului finale»”.

Noua reglementare

La articolul 53 alineatul (5), tabelele nr. 1 şi 2 se modifică şi vor avea următorul cuprins:

Tabel nr. 1 Activităţi pentru lucrări realizate la nivel de UAT

Nr. crt. Descriere activitate Responsabil de activitate Durata estimată a activităţii (zile)
1 Realizare Livrare 1 «Raport Preliminar» Prestator 25
2 Verificarea şi recepţia Livrării 1 «Raport Preliminar» Achizitor 10
3 Acceptanţă Livrare 1 «Raport Preliminar» Achizitor 5
4 Derularea lucrărilor de specialitate şi realizare Livrare 2, care conţine 2 sublivrări:

Sublivrarea 2.1 – Plan cadastral preliminar al intravilanului

Sublivrarea 2.2 – Documente tehnice ale cadastrului spre publicare

Prestator 240-500
5 Verificarea şi recepţia Livrării 2, care include:

– Verificarea şi recepţia Sublivrării 2.1 – Plan cadastral preliminar al intravilanului

– Verificarea şi recepţia Sublivrării 2.2 – Documente tehnice ale cadastrului spre publicare

OCPI 1040-100
6 Acceptanţa

– Sublivrării 2.1 – Plan cadastral preliminar al intravilanului

– Sublivrării 2.2 – Documente tehnice ale cadastrului spre publicare

Achizitor 55/livrare/livrare parţială
7 Pregătirea publicării documentelor tehnice ale cadastrului Primărie, OCPI 7
8 Publicarea documentelor tehnice ale cadastrului şi primirea cererilor de rectificare Primărie, OCPI 60
9 Soluţionarea cererilor de rectificare OCPI, Prestator, UAT prin reprezentanţi desemnaţi în Comisia de soluţionare a cererilor de rectificare 90
10 Actualizarea documentelor tehnice în urma soluţionării cererilor de rectificare şi realizare Livrare 3 «Documente tehnice ale cadastrului finale» Prestator 30
11 Verificarea şi recepţia Livrării 3 «Documente tehnice ale cadastrului finale» OCPI 25
12 Acceptanţa Livrării 3 «Documente tehnice ale cadastrului finale» Achizitor 5

Tabel nr. 2 Activităţi pentru lucrări realizate pe sectoare cadastrale

Nr. crt. Descriere activitate Responsabil de activitate Durata estimată a activităţii (zile)
Lucrări realizate la nivel de sector cadastral pentru un număr estimat de 2.500 de imobile
1 Derularea lucrărilor de specialitate Prestator 60-220
2 Verificarea şi recepţia Livrării – «Documente tehnice ale cadastrului spre publicare» OCPI 50
3 Acceptanţa Livrării – «Documente tehnice ale cadastrului spre publicare» Achizitor 7
4 Pregătirea publicării documentelor tehnice ale cadastrului Primărie, OCPI 10
5 Publicarea documentelor tehnice ale cadastrului şi primirea cererilor de rectificare OCPI cu sprijinul Prestatorului şi reprezentantului UAT 60
6 Soluţionarea cererilor de rectificare OCPI, Prestator, UAT prin reprezentanţi desemnaţi în Comisia de soluţionare a cererilor de rectificare 90
7 Actualizarea documentelor tehnice în urma soluţionării cererilor de rectificare şi întocmirea «Documentelor tehnice ale cadastrului finale» Prestator 25
8 Verificarea şi recepţia Livrării – «Documente tehnice ale cadastrului finale» OCPI 15
9 Acceptanţa Livrării – «Documente tehnice ale cadastrului finale» Achizitor 7”.

 

 

Art. 53 alin. (14)

Noua reglementare

La articolul 53, după alineatul (13) se introduce un nou alineat, alineatul (14), cu următorul cuprins:

„(14) Durata estimată pentru activitatea de verificare şi recepţie aferentă fiecărei livrări, prevăzută în tabelele nr. 1 şi 2, se calculează de la data predării livrării/livrării parţiale, după caz, şi nu include zilele aferente verificării şi recepţiei documentelor redepuse ca urmare a deficienţelor constatate de Comisia de recepţie”.