Regulamentul ASF nr. 10/2015 privind administrarea fondurilor de investiţii alternative – modificări (Regulamentul ASF nr. 13/2017)

15 dec. 2017
Vizualizari: 714
Actul modificatActul modificatorSumar
Regulamentul ASF nr. 10/2015
(M. Of. nr. 562 din 28 iulie 2015; cu modif. ult.)
Regulamentul ASF nr. 13/2017
(M. Of. nr. 992 din 14 decembrie 2017)

– modifică: art. 8 alin. (5) lit. a), art. 13 alin. (10) lit. f), art. 17 alin.(8)

– introduce: art. 13 alin. (13)-(20)

– abrogă: art. 19 alin. (1), art. 44 alin. (1^1)

În M. Of. nr. 992 din 14 decembrie 2017, a fost publicat Regulamentul ASF nr. 13/2017 pentru modificarea și completarea Regulamentului ASF nr. 10/2015 privind administrarea fondurilor de investiții alternative.

În continuare, vom prezenta modificările aduse Regulamentului ASF nr. 10/2015 prin Regulamentul ASF nr. 13/2017.

Potrivit art. I din Regulamentul ASF nr. 13/2017 (M. Of. nr. 992 din 14 decembrie 2017), Regulamentul ASF nr. 10/2015 privind administrarea fondurilor de investiții alternative (M. Of. nr. 562 din 28 iulie 2015; cu modif. ult.), se modifică și se completează după cum urmează:

 

Art. 8 alin. (5) lit. a) din Regulamentul ASF nr. 10/2015 (modificat prin Regulamentul ASF nr. 13/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 alin. (5) lit. a) prevedea:

„(5) În aplicarea prevederilor art. 17 alin. (1) din Legea nr. 74/2015 și cu luarea în considerare a prevederilor art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 231/2013, A.F.I.A. se asigură că persoanele care sunt încadrate pe posturi de execuție legate direct de activitatea de administrare a portofoliilor sau de administrare a riscurilor respectă cumulativ următoarele condiții:

a) au experiență continuă de 12 luni în compartimente de specialitate (exclusiv economic/informatic administrativ- logistic/resurse umane) într-o entitate de tip A.F.I.A., S.A.I., S.S.I.F., societate de investiții financiare (S.I.F.), depozitar F.I.A./O.P.C.V.M. sau în alte entități similare aflate sub supravegherea unor autorități competente în domeniul pieței de capital din alte state membre ale UE, în cadrul A.S.F. sau al altor autorități naționale competente din alte state membre ale UE și au absolvit un curs de specializare organizat de instituții de specialitate de natura organismelor de formare profesională, naționale sau internaționale, care atestă dobândirea unor cunoștințe în domeniul administrării investițiilor sau administrării riscului și care să le permită îndeplinirea responsabilităților aferente funcției ocupate;”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 8 alin. (5), lit. a) se modifică și va cu următorul cuprins:

„a) au absolvit un curs de specializare organizat de instituții de specialitate de natura organismelor de formare profesională, naționale sau internaționale, care atestă dobândirea unor cunoștințe în domeniul administrării investițiilor sau administrării riscului și care să le permită îndeplinirea responsabilităților aferente funcției ocupate;”.

 

Art. 13 alin. (10) lit. f) din Regulamentul ASF nr. 10/2015 (modificat prin Regulamentul ASF nr. 13/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art.13 alin. (10) lit. f) prevedea:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„(10) În vederea autorizării persoanei responsabile cu administrarea riscului, A.F.I.A. depune la A.S.F. o cerere de autorizare, însoțită de următoarele documente:

f) dovada obținerii certificării prevăzute la art. 19 alin. (1);”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 13 alin. (10), lit. f) se modifică și va avea următorul cuprins:

„f) dovada obținerii certificării prevăzute la art. 8 alin. (5) lit. a);”.

 

Art. 13 alin. (13)-(20) din Regulamentul ASF nr. 10/2015 (modificat prin Regulamentul ASF nr. 13/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 13, după alin. (12) se introduc opt noi alineate, alin. (13)-(20), cu următorul cuprins:

„(13) În situația în care A.F.I.A. este autorizată și în calitate de S.A.I., iar departamentul de administrare a riscului este format din mai multe persoane, cerințele de eligibilitate și de înregistrare în Registrul A.S.F. prevăzute în prezentul regulament pentru persoana responsabilă cu administrarea riscurilor sunt aplicabile doar persoanelor care vor deține exclusiv această calitate în cadrul A.F.I.A.

(14) Retragerea autorizației ofițerului de conformitate al A.F.I.A. se realizează în mod corespunzător cu retragerea autorizației reprezentantului compartimentului de control intern al S.A.I. prevăzută de Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind evaluarea și aprobarea membrilor structurii de conducere și a persoanelor care dețin funcții-cheie în cadrul entităților reglementate de Autoritatea de Supraveghere Financiară și art. 39 din Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară nr. 9/2014 privind autorizarea și funcționarea societăților de administrare a investițiilor, a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare și a depozitarilor organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare, cu modificările ulterioare.

(15) Retragerea autorizației persoanei responsabile cu administrarea riscului se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului Autorității de Supraveghere Financiară nr. 14/2015.

(16) A.F.I.A. are obligația să solicite A.S.F. retragerea autorizației persoanei responsabile cu administrarea riscului cel târziu la data încetării sau schimbării raporturilor de muncă.

(17) În cazul în care A.F.I.A. nu își îndeplinește obligația prevăzută la alin. (16), persoana responsabilă cu administrarea riscului este în drept să solicite retragerea autorizației sale, toate taxele și comisioanele aferente fiind suportate de către A.F.I.A.

(18) Retragerea la cerere a autorizației persoanei responsabile cu administrarea riscului se decide de către A.S.F. în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii, însoțită de explicarea motivelor care au condus la această solicitare, de documentele justificative cu privire la data încetării sau schimbării raporturilor de muncă și de dovada achitării în contul A.S.F. a tarifelor stabilite conform reglementărilor în vigoare.

(19) În situația în care A.F.I.A. nu mai are autorizată o persoană în funcția de ofițer de conformitate sau în cazul indisponibilității temporare a acesteia, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, unul dintre membrii departamentului de conformitate al A.F.I.A. va prelua provizoriu atribuțiile persoanei autorizate. În cazul în care departamentul este format dintr-un singur membru, unul dintre directorii/membrii directoratului A.F.I.A. va îndeplini provizoriu, pentru o perioadă de maximum 3 luni într-un an calendaristic, și funcția de ofițer de conformitate. Persoana care îndeplinește provizoriu funcția de ofițer de conformitate este notificată A.S.F.

(20) În situația în care A.F.I.A. nu mai are autorizată o persoană în funcția de administrator de risc sau în cazul indisponibilității temporare a acesteia în conformitate cu prevederile prezentului regulament, unul dintre directorii/membrii directoratului A.F.I.A. va îndeplini provizoriu, pentru o perioadă de maximum 3 luni într-un an calendaristic, și funcția de administrator de risc. Directorul din cadrul A.F.I.A. care are în atribuție coordonarea și supravegherea funcției de administrare a portofoliului în cadrul A.F.I.A. nu poate prelua temporar atribuțiile funcției de administrare a riscurilor. Persoana care îndeplinește provizoriu această funcție este notificată A.S.F.”. 

 

Art. 17 alin. (8) din Regulamentul ASF nr. 10/2015 (modificat prin Regulamentul ASF nr. 13/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 17 alin. (8) prevedea:

„(8) În aplicarea prevederilor art. 18 alin. (1) și (8) și cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) lit. e) și art. 19 alin. (1) din Legea nr. 74/2015, A.F.I.A. autorizat/înregistrat de/la A.S.F. notifică A.S.F. la momentul depunerii cererii de autorizare și, ulterior, ori de câte ori intervin modificări, cu privire la modalitatea în care este asigurată funcția de evaluare. Notificarea conține și informații și date care atestă îndeplinirea de către evaluatorul intern sau, după caz, de evaluatorul extern a condițiilor prevăzute la art. 18 alin. (8) lit. a) și a celor prevăzute la art. 18 alin. (9) din Legea nr. 74/2015, în cazul evaluatorilor externi, respectiv a celor prevăzute la art. 18 alin. (8) lit. b) din aceeași lege, în cazul evaluatorilor interni, precum și a dispozițiilor art. 67-74 din Regulamentul (UE) nr. 231/2013”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 17, alin. (8) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(8) În aplicarea prevederilor art. 18 alin. (1) și (8) și cu respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) lit. e) și art. 19 alin. (1) din Legea nr. 74/2015, A.F.I.A. autorizat/înregistrat de/la A.S.F. notifică A.S.F. la momentul depunerii cererii de autorizare și, ulterior, ori de câte ori intervin modificări, cu privire la modalitatea în care este asigurată funcția de evaluare. Notificarea conține și informații și date care atestă îndeplinirea de către evaluatorul intern sau, după caz, de evaluatorul extern a condițiilor prevăzute la art. 18 alin. (8) lit. a) și a celor prevăzute la art. 18 alin. (9) din Legea nr. 74/2015, în cazul evaluatorilor externi, respectiv a celor prevăzute la art. 18 alin. (8) lit. b) din aceeași lege, în cazul evaluatorilor interni, precum și a dispozițiilor art. 67-74 din Regulamentul (UE) nr. 231/2013. Funcția de evaluare a activelor F.I.A. este cea care calculează valoarea activului net pe acțiune, conform metodelor de evaluare stabilite prin legislația națională”. 

 

Art. 19 alin. (1) din Regulamentul ASF nr. 10/2015 (modificat prin Regulamentul ASF nr. 13/2017)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 19 alin. (1) prevedea:

„(1) În aplicarea prevederilor art. 45 alin. (3) lit. b) și ale art. 68 din Regulamentul (UE) nr. 231/2013, procesul de validare a metodelor de măsurare a riscurilor care includ prognoze și estimări bazate pe modele, precum și de validare a modelelor utilizate pentru evaluarea activelor unui F.I.A., prin metoda marcării la model, este asigurat de către o persoană care îndeplinește condițiile prevăzute la art. 8 alin. (5), cursul de specializare fiind în acest caz unul organizat de către: CFA Institute, Professional Risk Managers’ International Association, Global Association of Risk Professionals sau, cu aprobarea A.S.F., de către o altă instituție care organizează cursuri/programe de pregătire profesională similare”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 19, alin. (1) se abrogă.

 

Art. 1 din Regulamentul ASF nr. 10/2015 (modificat prin Regulamentul ASF nr. 13/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 44 alin. (1^1) prevedea:

„(1^1) Dovada obținerii certificării prevăzute la art. 13 alin. (10) lit. f) se depune la A.S.F. în termen de maximum 12 luni de la termenul prevăzut la art. 63 alin. (1) din Legea 74/2015 definită la art. 2. În cazul în care dovada obținerii certificării nu se depune la data depunerii documentației complete pentru autorizarea în calitate de A.F.I.A., S.A.I./A.O.P.C. administrate intern depun la A.S.F. un document eliberat de instituția care organizează cursul/programul de pregătire profesională prevăzut la art. 19 alin. (1), care atestă că persoana pentru care se solicită autorizarea pentru funcția-cheie de administrare a riscurilor este înscrisă la un asemenea curs/program”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 44, alin. (1^1) se abrogă.

 

Alte prevederi din Regulamentul ASF nr. 13/2017

Conform art. II din Regulamentul ASF nr. 13/2017, respectivul regulament se publică în Monitorul Oficial al României, în Buletinul Autorității de Supraveghere Financiară, precum și pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară și intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României.

Documentul prevăzut la art. I pct. 2 privind modificarea art. 13 alin. (10) lit. f) va fi depus de persoanele care au solicitat până la data intrării în vigoare a respectivului regulament autorizarea în calitate de administrator de risc în cadrul A.F.I.A. până cel târziu la data de 1 iunie 2018.

Regulamentul ASF nr. 10/2015 privind administrarea fondurilor de investiții alternative – modificări (Regulamentul ASF nr. 13/2017) was last modified: decembrie 15th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.