Regulament de organizare şi funcţionare a birourilor şi oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024 (HBEC nr. 1/H/2024)
Actul publicat în Monitorul Oficial | Preambul | Sumar |
Hotărârea Biroului Electoral Central (HBEC) nr. 1/H/2024 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a birourilor și oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 (M. Of. nr. 908 din 9 septembrie 2024) | Având în vedere: – art. 7-15, 17 și 18 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente; – art. 8 și 9 din Legea nr. 288/2015 privind votul prin corespondență, precum și modificarea și completarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente; – art. 12 alin. (2)-(4) din O.U.G. nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024; Ținând cont de: – H.G. nr. 1.035/2024 privind stabilirea cheltuielilor necesare pregătirii, organizării și desfășurării în bune condiții a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024; – H.G. nr. 1.036/2024 privind stabilirea măsurilor tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024; În temeiul: – art. 11 alin. (9) și al art. 12 alin. (5) din Legea nr. 208/2015. | Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a birourilor și oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024. |
În M. Of. nr. 908 din data de 9 septembrie 2024 s-a publicat Hotărârea Biroului Electoral Central (HBEC) nr. 1/H/2024 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a birourilor și oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.
Redăm, în continuare, principalele prevederi ale hotărârii:
Art. 1
Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a birourilor și oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Anexă
REGULAMENT de organizare și funcționare a birourilor și oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024
Art. 1
(1) Membrii și personalul tehnic auxiliar ai birourilor și oficiilor electorale sunt cetățeni români cu drept de vot.
(2) Candidații la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților, soțul/soția, rudele și afinii acestora până la gradul al doilea inclusiv nu pot fi membri ai birourilor sau oficiilor electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților.
(3) În realizarea atribuțiilor ce revin birourilor și oficiilor electorale, membrii acestora exercită o funcție ce implică autoritatea de stat.
(4) Exercitarea corectă și imparțială a funcției de membru al biroului sau al oficiului electoral este obligatorie. Nerespectarea acestei obligații atrage răspunderea contravențională sau penală, după caz.
(5) Nimeni nu poate fi în același timp membru și/sau personal tehnic auxiliar al două sau mai multor birouri/oficii electorale constituite la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.
(6) Procesele-verbale întocmite cu prilejul constituirii și completării birourilor și oficiilor electorale atestă calitatea de membru al biroului sau oficiului electoral, după caz.
(7) Președinții birourilor și oficiilor electorale reprezintă interesele acestora în relația cu terții.
(…)
Art. 10
(1) Membrii și personalul tehnic auxiliar al birourilor și oficiilor electorale își desfășoară activitatea, de regulă, în fiecare zi a săptămânii în intervalul orar 9.00-17.00.
(2) Distinct de intervalele orare în care își desfășoară activitatea membrii și personalul tehnic auxiliar al birourilor și oficiilor electorale, relația cu publicul este asigurată în fiecare zi a săptămânii în intervalul orar 9.00-17.00. Programul zilnic de lucru cu publicul se afișează la sediile birourilor și oficiilor electorale.
(3) În zilele în care se împlinesc termene privind acțiuni care țin de competența biroului sau oficiului electoral se asigură programul de lucru cu publicul în intervalul 9.00-24.00.
(4) În ziua sau zilele votării, după caz, și până la încheierea procesului de centralizare a rezultatelor, birourile și oficiile electorale asigură permanența activității și a programului de lucru cu publicul.
Art. 11
Aplicarea hotărârilor, deciziilor și a măsurilor adoptate de birourile și oficiile electorale este obligatorie și ele devin executorii în aria de competență teritorială a acestora de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, de la data comunicării către părțile interesate și/sau de la data afișării pe pagina proprie de internet sau la sediul biroului sau oficiului electoral, după caz.
Art. 12
Deciziile birourilor și oficiilor electorale prin care se soluționează întâmpinări, contestații sau alte cereri trebuie să conțină în mod obligatoriu:
a) denumirea, numărul și adresa sediului biroului/oficiului electoral, precum și, dacă este cazul, adresa de e-mail, numărul de telefon și/sau fax;
b) data ședinței;
c) elemente de identificare a contestatarului;
d) obiectul întâmpinării/contestației;
e) probele care au fost administrate;
f) susținerile altor părți interesate, dacă este cazul;
g) soluția dată și măsurile luate de biroul/oficiul electoral, cu arătarea motivelor de fapt și de drept;
h) calea de atac și termenul de exercitare a acesteia, unde este cazul;
i) semnăturile membrilor biroului sau oficiului electoral.
Art. 13
Actele birourilor/oficiilor electorale sunt redactate de către membrii și/sau personalul tehnic auxiliar al acestora, din dispoziția președintelui biroului/oficiului electoral.
Art. 14
(1) Birourile electorale ale secțiilor de votare din țară nu pot funcționa cu mai puțin de 5 membri. La toate operațiunile, prezența președintelui biroului electoral al secției de votare din țară sau a locțiitorului acestuia este obligatorie.
(2) Birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate nu pot funcționa cu mai puțin de 3 membri, dintre care unul este președintele.
Art. 15
(1) Membrul biroului electoral al secției de votare are obligația de a face cunoscute alegătorilor numele, prenumele și funcția în biroul electoral, prin intermediul unui ecuson, purtat în mod vizibil asupra sa.
(2) În exercitarea atribuțiilor care le revin, membrii și personalul tehnic auxiliar ai birourilor și ai oficiilor electorale sunt obligați să aibă un comportament bazat pe respect, bună-credință, corectitudine și amabilitate, fiindu-le interzise manifestările indecente.
Art. 16
(1) Birourile electorale de circumscripție, birourile electorale pentru votul prin corespondență și oficiile electorale își încetează activitatea la data indicată prin decizie a Biroului Electoral Central, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 12 alin. (2) și (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.
(2) Birourile electorale ale secțiilor de votare își încetează activitatea în ziua imediat următoare alegerilor, la ora 24.00. După încetarea activității birourilor electorale ale secțiilor de votare, atribuțiile acestora sunt duse la îndeplinire de biroul electoral de circumscripție sau oficiul electoral ierarhic superior.