Reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare şi investiţii (O.U.G. nr. 100/2018)

29 nov. 2018
Vizualizari: 720

Actul publicat în Monitor

Sumar

 

O.U.G. nr. 100/2018 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare și investiții

(M. Of. nr. 991 din 22 noiembrie 2018)

Se reglementează cadrul general privind condițiile pe care o societate reglementată de Legea societăților nr. 31/1990, trebuie să le îndeplinească pentru a fi considerată fond suveran de dezvoltare și investiții.

 

În M. Of. nr. 991 din 22 noiembrie 2018 s-a publicat O.U.G. nr. 100/2018 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare și investiții.

Astfel, prin respectiva ordonanță se reglementeză cadrul general privind condițiile pe care o societate reglementată de Legea societăților nr. 31/1990, trebuie să le îndeplinească pentru a fi considerată fond suveran de dezvoltare și investiții.

 

Prezentare generală

 

Conform art. 2 lit. a), prin expresia „fonduri suverane de dezvoltare și investiții” se desemnează societățile pe acțiuni înființate conform Legii nr. 31/1990, deținute integral de stat, care au ca activitate principală operațiuni financiare, inclusiv efectuarea de investiții financiare în nume și cont propriu, cu aport în numerar și în natură la capitalul social, inclusiv sub formă de acțiuni deținute de stat la societăți, inclusiv strategice, atât pe piața internă, cât și pe piața externă, care îndeplinesc criteriile economice și cerințele de clasificare în afara conturilor guvernamentale potrivit metodologiei Uniunii Europene. Fondurile suverane pot desfășura și alte operațiuni economice ca activități secundare.

De asemenea, prin sintagma „strategia fondurilor suverane de dezvoltare și investiții” se face referire la strategia pe termen mediu privind efectuarea investițiilor financiare în scopul obținerii de profit și de dezvoltare economică a țării, inclusiv privind administrarea acțiunilor deținute în portofoliu, în condițiile îndeplinirii unor obiective de risc și rentabilitate stabilite de către adunarea generală a acționarilor corelat cu asigurarea resurselor de finanțare necesare desfășurării activității fiecărui fond suveran de dezvoltare și investiții, în condițiile prevăzute de respectiva ordonanță.

Scopul fondurilor suverane de investiții este reprezentat de dezvoltarea și finanțarea din fonduri proprii și din fonduri atrase, de proiecte de investiții rentabile și sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participarea directă ori prin intermediul altor fonduri de investiții sau al unor societăți de investiții, singure sau împreună cu alți investitori instituționali sau privați, inclusiv prin participarea în parteneriate public-private, cât și administrarea activelor financiare proprii, în vederea obținerii de profit.

Astfel, fondurile respective sunt persoane juridice române ale căror condiții de organizare și funcționare se stabilesc prin hotărâre a Guvernului și care se înființează și funcționează ca societăți pe acțiuni, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990. Totodată, acestea sunt deținute în întregime, în mod direct pe toată durata de funcționare, de către statul român.

Conform art. 5, statul poate aporta bunuri mobile și imobile, inclusiv numerar la capitalul social al fiecărui Fond, iar resursele financiare necesare acoperirii vărsămintelor în numerar se asigură din bugetul autorității publice centrale care exercită, în numele statului român, drepturile și obligațiile izvorâte din calitatea de acționar unic, în limita prevederilor bugetare aprobate cu această destinație și/sau din venituri rezultate din privatizare înregistrate în contul Trezoreriei Statului.

De asemenea, transferul dreptului de proprietate asupra acțiunilor aduse aport la capitalul social al fiecărui Fond, care sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată sau tranzacționate pe un sistem multilateral de tranzacționare, este considerat transfer direct în sensul legislației pieței de capital.

Administrarea fondurilor se face în sistem dualist, de către un consiliu de supraveghere și un directorat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, durata mandatului membrilor consiliului de supraveghere fiind de 5 ani cu drept de reînnoire.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Potrivit art. 7, strategia fiecărui Fond se elaborează de către directorat, se avizează de Consiliul de supraveghere și se aprobă de către adunarea generală a acționarilor, în baza unor linii directoare aprobate în prealabil prin hotărâre de Guvern. Astfel, strategia este corelată cu un set de indicatori de performanță pe termen mediu și lung stabiliți de adunarea generală a acționarilor, anterior elaborării strategiei de către conducerea fiecărui Fond.

Această strategie are în vedere următoarele domenii:

a) finanțarea întreprinderilor în diverse etape ale dezvoltării, indirect, prin fonduri dedicate, indiferent de structura acționariatului, dacă și numai dacă aceste întreprinderi sunt relevante pentru un anumit sector economic/industrial;

b) finanțarea companiilor românești de importanță strategică, respectiv dezvoltarea sectoarelor-cheie, în care companiile românești au șansa de a obține un avantaj competitiv la nivel global;

c) investiții în industrie;

d) investiții în proiecte de infrastructură;

e) finanțarea start-upurilor și a întreprinderilor într-un stadiu incipient de dezvoltare;

f) crearea de locuri de muncă în mod durabil, prioritar geografic în zonele cu dezvoltare mai puțin avansată și prioritar economic în sectoarele cu potențial ridicat de creștere economică;

g) stimularea inovației și a noilor tehnologii;

h) dezvoltarea capitalului uman și social pe termen lung;

i) creșterea competitivității economiei românești;

j) urmărirea strategiei energetice;

k) piețele de capital;

l) alte domenii și activități de dezvoltare care sunt de interes pentru economia națională.

Trebuie remarcat și faptul că se interzice acordarea în favoarea Fondurilor a oricăror garanții guvernamentale, precum și a oricăror alte forme de sprijin din partea statului, iar cheltuielile cu taxele și tarifele necesare înființării fiecărui Fond se suportă din bugetul autorității publice centrale care exercită, în numele statului român, drepturile și obligațiile izvorâte din calitatea de acționar unic, în limita prevederilor bugetare aprobate cu această destinație.

De asemenea, înstrăinarea sau achiziția de către fiecare Fond a unor acțiuni sau alte active se realizează în condiții de piață, de transparență și de competitivitate, conform reglementărilor în vigoare.

În fine, Fondurilor nu li se aplică prevederile O.G. nr. 64/2001, iar actul constitutiv inițial al fiecărui Fond, precum și modificările ulterioare se aprobă de către adunarea generală a acționarilor după obținerea acordului prealabil al Guvernului.

Reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare și investiții (O.U.G. nr. 100/2018) was last modified: noiembrie 29th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.