Registrul de evidență fiscală
Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 3254/2017 privind Registrul de evidență fiscală pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (*intrare în vigoare: 9 ianuarie 2018, M. Of. nr. 10/ 9 ian. 2018)
Registrul de evidență fiscală (Registrul) este utilizat cu scopul de a colecta informațiile pe baza cărora se determină venitul net anual/pierderea netă anuală. Venitul net/pierderea netă trebuie să corespundă cu cea din Declarația privind venitul net realizat din România (formular 200), respectiv Declarația anuală de venit pentru asociațiile fără personalitate juridică și entități supuse regimului transparenței fiscale (formular 204).
1. Contribuabilii vizați. Au obligația completării Registrului:
a) contribuabilii care obțin venituri din activități independente pentru care venitul net se stabilește în sistem real: (i) persoane fizice rezidente, (ii) persoane fizice nerezidente care desfășoară o activitate independentă prin intermediul unui sediu permanent în România, inclusiv contribuabilii care sunt scutiți de impozit pe venit conform art. 60 pct. (1) lit. a) – persoane cu handicap și d) – activități agricole Cod fiscal);
b) contribuabilii care obțin venituri din activități independente și pentru care venitul se stabilește pe baza normelor de venit (aceștia completează numai partea privind veniturile);
c) contribuabilii care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală (completează numai partea de venituri sau își îndeplinesc obligațiile declarative în baza docuemntelor emise de plătitorul de venit). Cei care au optat pentru stabilirea impozitului ca impozit final nu vor completa Registrul.
d) societăți fără personalitate juridică și entități supuse regimului transparenței fiscale.
2. Completarea Registrului. Registrul se completează anual cu veniturile totale și cheltuielile totale efectuate în scopul realizării veniturilor, în anul curent, pentru activitatea desfășurată în anul fiscal anterior până la data depunerii declarației de venit.
În cazul în care există mai multe surse de venit, Registrul se va completa pe fiecare sursă de venit. În Registru se înscriu doar cheltuielile deductibile (cele care îndeplinesc condițiile de la art. 68 alin. (4) Cod fiscal). Cheltuielile nedeductibile nu se înregistrează în Registru, respectiv:
– cheltuielile care depășesc limitele prevăzute la art. 68 alin. (5) Cod fiscal;
– cheltuielile care depășesc limitele prevăzute la art. 68 alin. (7) Cod fiscal;
– cheltuielile cu contribuțiile sociale obligatorii (aceste cheltuieli se deduc la recalcularea venitului net de către organul fiscal competent);
– TVA colectată/ TVA dedusă.
Registrul se păstrează la domiciliul fiscal al contribuabilului/sediului asocierii.
3. Forma registrului. Registrul se ține în formă scrisă sau electronică. Acesta se întocmește într-un singur exemplar, fără a se lăsa rânduri libere, se completează câte o filă pentru fiecare sursă de venit.