Registrul central electronic pentru conturi de plăţi şi bancare identificate prin IBAN. Procedura privind obligaţia instituţiilor de credit, instituţiilor de plată şi instituţiilor emitente de monedă electronică de a furniza informaţii (OPANAF nr. 3746/2020)

4 nov. 2020
Vizualizari: 439

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3746/2020 privind organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN și pentru aprobarea procedurii privind obligația instituțiilor de credit, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică de a furniza informații conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

 

(M. Of. nr. 1015 din 2 noiembrie 2020)

 

 

Se stabilește modalitatea de organizare și funcționare a Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN.

Totodată, se aprobă procedura privind obligația instituțiilor de credit, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică de a furniza informații conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

 

În M. Of. nr. 1015 din 2 noiembrie 2020 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3746/2020 privind organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN și pentru aprobarea procedurii privind obligația instituțiilor de credit, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică de a furniza informații conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. 

Vă prezentăm, în continuare, dispozițiile regăsite în respectivul ordin.

Art. 1

Se aprobă organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală prevăzut la art. 611 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală cu modificările și completările ulterioare, conform anexei nr. 1 la prezentul ordin”.

Art. 2

„Se aprobă procedura privind obligația instituțiilor de credit, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică de a furniza informații conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală cu modificările și completările ulterioare, prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin”.

Art. 3

„Se aprobă procedura de înrolare a instituțiilor raportoare în sistemul informatic pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor Publice în vederea transmiterii datelor și informațiilor conform art. 61 alin. (1) și (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, prevăzută în anexa nr. 3 la prezentul ordin”.

Art. 4

„Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin”.

Art. 5

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

„La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.770/2015 pentru aprobarea Procedurii de furnizare de informații conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 983 din 30 decembrie 2015, se abrogă”.

Art. 6

„Direcțiile de specialitate din cadrul aparatului propriu al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și unitățile fiscale subordonate acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin”.

Art. 7

„Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, dispoziții prevăzute în Actul privind organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală prevăzut la art. 611 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

Art. 1

„Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN, denumit în continuare Registru, se gestionează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală. Informațiile din registru sunt puse la dispoziția beneficiarilor printr-un sistem informatic pus la dispoziție de către Centrul Național pentru Informații Financiare”.

Art. 2

„Furnizorii datelor, informațiilor și documentelor înregistrate în Registru sunt instituțiile prevăzute la art. 61 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală”.

Art. 3

„Beneficiarii datelor și informațiilor înregistrate în Registru sunt instituțiile prevăzute la art. 611 alin. (4) și (5) din Codul de procedură fiscală”.

Art. 4

Organizarea evidenței conturilor de plăți și a conturilor bancare în Registru are următoarea structură:

a) datele de identificare ale contului:

– numărul IBAN/cod client/cod de evidență/număr contract/număr de cont intern/cod unic de identificare cu structură și sintaxă similară sau diferită de codul IBAN, după caz;

– numărul BBAN;

– data deschiderii;

– data închiderii;

– denumire titular cont;

– tip cont;

– tip monedă;

– CUI entitate raportoare;

– ID cont;

b) datele de identificare ale titularului de cont client:

– cod de identificare fiscală, cod numeric personal sau număr de identificare fiscală

– număr de ordine în registrul comerțului;

– act de identitate;

– serie și număr act;

– domiciliul;

– adresă sediu social;

– țară;

– rezidență;

– adresa de corespondență;

– data nașterii;

– locul nașterii;

– data atribuirii numărului de ordine în registrul comerțului;

c) datele de identificare ale persoanelor care dețin drept de semnătură pentru conturile deschise sau pretind că acționează în numele clientului:

– numele și prenumele;

– cod numeric personal sau număr de identificare fiscală;

– act de identitate;

– serie și număr act;

– data nașterii;

– locul nașterii;

– domiciliul;

– rezidența;

– adresa de corespondență;

d) datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client:

– numele și prenumele;

– cod numeric personal sau număr de identificare fiscală;

– act de identitate;

– serie și număr act;

– cetățenie;

– domiciliul;

– țară;

– rezidență;

– adresa de corespondență;

– data nașterii;

– locul nașterii;

e) datele de identificare ale concesionarului casetei de valori:

– numele și prenumele;

– cod numeric personal sau număr de identificare fiscală;

– act de identitate;

– serie și număr act;

– domiciliul;

– țară;

– rezidență;

– adresa de corespondență;

– data nașterii;

– locul nașterii;

– data de început a concesionării;

– data de sfârșit a concesionării”.

Art. 5

„Actualizarea informațiilor în Registru se efectuează automat ca urmare a transmiterii de către instituțiile de credit, instituțiile de plată și instituțiile emitente de monedă electronică a informațiilor conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală”.

Art. 6

„Informațiile cuprinse în Registru sunt păstrate pentru o perioadă de 10 ani de la încetarea relației de afaceri dintre entitățile prevăzute la art. 61 alin. (1) și clienți”.

Art. 7

Autoritățile publice centrale și locale au acces la informațiile din Registru, potrivit art. 611 alin. (4) din Codul de procedură fiscală, în baza protocoalelor încheiate cu Agenția Națională de Administrare Fiscală, la cerere, prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziție de către Ministerul Finanțelor Publice, respectiv Agenția Națională de Administrare Fiscală. Autoritățile și instituțiile prevăzute la art. 1 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, au acces la informațiile din Registru în vederea îndeplinirii obligațiilor ce le revin acestora. Informațiile din Registru sunt direct accesibile, fără întârziere și fără a fi filtrate, Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor”.

Art. 8

„Solicitarea și transmiterea de informații referitoare la conturile de plăți și conturile bancare identificate prin IBAN se realizează exclusiv în format electronic, prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziție de către Ministerul Finanțelor Publice, respectiv Agenția Națională de Administrare Fiscală”.

Art. 9

„Prelucrările de date cu caracter personal se fac cu respectarea dispozițiilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor)”.

Registrul central electronic pentru conturi de plăți și bancare identificate prin IBAN. Procedura privind obligația instituțiilor de credit, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică de a furniza informații (OPANAF nr. 3746/2020) was last modified: noiembrie 4th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.