Regimul acordării finanţărilor nerambursabile pentru programele, proiectele sau acţiunile privind sprijinirea activităţii românilor de pretutindeni şi a organizaţiilor reprezentative ale acestora – modificări (Legea nr. 276/2017)

10 ian. 2018
Vizualizari: 1454
Art. 8 din Legea nr. 321/2006 (modificată prin Legea nr. 276/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 8 prevedea:

„(1) Finanțările anuale nerambursabile se acordă în tranșe, conform contractelor încheiate. Se pot acorda avansuri de până la 30% din sumele ce urmează a fi alocate, fără solicitarea unei scrisori de garanție bancară. Pentru avansul primit, beneficiarii vor prezenta documente justificative cu privire la utilizarea acestora, odată cu prezentarea decontului final sau a deconturilor parțiale, dar nu mai târziu de data de 10 decembrie a anului în care se acordă finanțarea.

(2) Ultima tranșă a finanțării este de cel puțin 15% și se acordă numai după încheierea activității și prezentarea documentelor justificative și a raportului de evaluare a programului, proiectului sau acțiunii.

(3) Decontarea sumelor finanțate se realizează în conformitate cu prevederile de drept comun în materie, cu respectarea clauzelor cuprinse în contractele încheiate de beneficiarul finanțării nerambursabile pentru realizarea programelor, proiectelor sau acțiunilor”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 8 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Finanțările anuale nerambursabile se acordă integral sau în tranșe, conform acordurilor de finanțare, încheiate în condițiile legii.

(2) Prin derogare de la prevederile art. 52 alin. (8) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, pentru finanțarea de programe, proiecte sau acțiuni în sprijinul românilor de pretutindeni, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni poate efectua plăți în avans din fonduri publice către beneficiari până la 100% din valoarea finanțării, în cazul granturilor, și de până la 50% din valoarea finanțării, în celelalte cazuri.
Sumele reprezentând plăți în avans sunt angajate în baza acordurilor de finanțare, fără a fi necesară emiterea unei hotărâri a Guvernului, și sunt justificate conform prevederilor din respectivele acorduri de finanțare.

(3) Acordurile de finanțare conțin, printre altele:

a) obiectivul finanțării;

b) descrierea activităților ce trebuie realizate și a rezultatelor urmărite sau care trebuie atinse, aria geografică și termene de realizare sau calendar de implementare;

c) modalitatea de transfer al fondurilor;

d) procentul de cofinanțare, dacă este cazul;

e) modul de raportare a activităților finanțate;

f) drepturile și obligațiile părților, inclusiv cu privire la returnarea unor eventuale sume care nu au fost utilizate conform acordului de finanțare;

g) modalitatea de soluționare a diferendelor.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

În cazul în care beneficiarii sunt organizații internaționale sau persoane juridice de drept public poate fi folosit modelul de acord al respectivului beneficiar.

(4) În cazul contractelor de finanțare nerambursabilă încheiate pentru implementare indirectă de programe, proiecte sau acțiuni în sprijinul românilor de pretutindeni, beneficiarii vor prezenta documente justificative cu privire la utilizarea finanțărilor, odată cu prezentarea decontului final sau a deconturilor parțiale. Decontarea sumelor finanțate se realizează în conformitate cu prevederile de drept comun în materie, cu respectarea clauzelor cuprinse în contractele de finanțare încheiate.

(5) Cheltuielile indirecte eligibile finanțate prin acordurile de finanțare nu pot depăși 25% din valoarea cheltuielilor directe. Metodologia de calcul al ratei de 25% se aprobă prin ordin al ministrului pentru românii de pretutindeni.

(6) Sunt considerate cheltuieli neeligibile:

a) provizioanele constituite pentru pierderi sau datorii;

b) dobânzile;

c) impozite, inclusiv TVA în cazul în care beneficiarul are dreptul la rambursarea TVA;

d) amortizarea echipamentelor aflate în proprietatea beneficiarului sau folosite de acesta în leasing;

e) cheltuieli care au ca rezultat creșterea valorii activelor corporale existente prin îmbunătățiri, extinderi;

f) cheltuieli directe ale beneficiarului finanțate prin acorduri cu terțe părți.

(7) Beneficiarul de finanțare nerambursabilă poate solicita modificarea acordului de finanțare, în următoarele situații:

a) este necesară realocarea unor sume către unul sau mai multe capitole din bugetul programului, proiectului sau acțiunii, fără ca o astfel de realocare să afecteze bugetul total și nici scopurile urmărite sau obiectivele programului, proiectului sau acțiunii respective;

b) este necesară adăugarea unei activități noi fără depășirea bugetului alocat.

(8) Prin derogare de la prevederile art. 4 și 25 din Legea nr. 590/2003 privind tratatele, acele acorduri de finanțare care constituie tratate internaționale în sensul Legii nr. 590/2003 sunt încheiate și intră în vigoare în conformitate cu procedura prevăzută de prezenta lege. Negocierea și semnarea acordurilor de finanțare care constituie tratate internaționale sunt aprobate prin ordin al ministrului pentru românii de pretutindeni sau un împuternicit al acestuia.

(9) Acordurile de finanțare intră în vigoare la data semnării sau la data prevăzută de acestea.

(10) Constatarea de către finanțator a nerespectării de către beneficiar, cu rea-credință a condițiilor din procedurile de selecție ori încălcarea acordurilor de finanțare de către beneficiari din motive imputabile lor, pot constitui cauze de neeligibilitate pentru acordarea de finanțări nerambursabile ulterioare, în funcție de gravitatea încălcării procedurilor sau a acordului și consecințele acestei încălcări pentru bugetul finanțatorului, imaginea sa ori pentru interesele comunității românilor de pretutindeni căreia îi era destinat programul, proiectul sau acțiunea.

(11) Cauza de neeligibilitate prevăzută la alin. (10) încetează dacă beneficiarul prezintă garanții de îndepărtare a cauzelor care au condus la nerespectarea procedurilor de selectare ori a acordului de finanțare respectiv”.

 

Art. 10 din Legea nr. 321/2006 (modificată prin Legea nr. 276/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 10 prevedea:

„(1) Ordonatorul de credite răspunde de operațiunile financiare privind fondurile destinate realizării programelor, proiectelor sau acțiunilor pentru sprijinirea activității românilor de pretutindeni și a organizațiilor reprezentative ale acestora. Eliberarea fondurilor către destinatarul acestor programe, proiecte sau acțiuni se face de ordonatorul de credite pe baza fundamentărilor privind legalitatea, oportunitatea, necesitatea și economicitatea acestora, elaborate de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni.

(2) Justificarea sumelor alocate pe baza fundamentărilor prevăzute la alin. (1) se face de către Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, prin prezentarea de documente legale din care să rezulte utilizarea sumelor pe destinațiile prevăzute în notele de fundamentare.

(3) Răspunderea privind utilizarea și justificarea sumelor pe destinațiile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege revine Ministerului pentru Românii de Pretutindeni”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 10 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Ordonatorul de credite răspunde de operațiunile financiare privind fondurile utilizate în cadrul implementării directe de programe, proiecte sau acțiuni proprii în sprijinul românilor de pretutindeni.

(2) În cazul implementării indirecte de programe, proiecte sau acțiuni și alocării de granturi, ordonatorul de credite răspunde pentru legalitatea, oportunitatea și necesitatea eliberării fondurilor către beneficiari. Răspunderea pentru utilizarea fondurilor în conformitate cu destinația din acordul de finanțare sau, după caz, din ordinul ministrului pentru românii de pretutindeni revine beneficiarului.

(3) Justificarea sumelor alocate pentru implementarea directă și indirectă de programe, proiecte și acțiuni în sprijinul românilor de pretutindeni se realizează prin prezentarea de documente justificative din care să rezulte utilizarea sumelor conform destinațiilor prevăzute în acordurile de finanțare sau, după caz, contractele de achiziții sau donații.

(4) Ministerul pentru Românii de Pretutindeni administrează programele, proiectele sau acțiunile în sprijinul românilor de pretutindeni pe bază de rezultate, conform procedurilor și principiilor de management bazat pe rezultate, aprobate prin ordin al ministrului pentru românii de pretutindeni. Justificarea sumelor alocate prin granturi se face de către beneficiar, prin documentele prevăzute în acest sens în acordul de finanțare sau prin ordin al ministrului pentru românii de pretutindeni.

(5) Nerespectarea de către beneficiari a obligațiilor asumate prin acordurile de finanțare se sancționează cu obligarea acestora la restituirea sumelor primite și utilizate contrar acordului de finanțare, la care se adaugă penalitățile calculate la sumele deja acordate, în conformitate cu prevederile legale”.

 

Art. 11 din Legea nr. 321/2006 (modificată prin Legea nr. 276/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 11 prevedea:

„(1) Modul de utilizare a sumelor acordate sub forma finanțărilor nerambursabile este supus controlului reprezentanților finanțatorului, precum și organelor cu atribuții în materie.

(2) Nerespectarea de către beneficiari a obligațiilor asumate prin contractele de acordare a finanțărilor nerambursabile se sancționează cu obligarea acestora la restituirea sumelor primite, la care se adaugă penalitățile calculate la sumele deja acordate, în conformitate cu prevederile contractuale”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 11 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Modul de utilizare a sumelor acordate sub forma finanțărilor nerambursabile este supus controlului și monitorizării reprezentanților finanțatorului, precum și organelor cu atribuții în materie.

(2) Ministerul pentru Românii de Pretutindeni realizează controlul și monitorizarea modului de utilizare a finanțărilor prin structuri proprii sau prin reprezentanții misiunilor diplomatice, oficiilor consulare și institutelor culturale române, care vor acorda sprijin în monitorizarea și controlul programelor, proiectelor și acțiunilor care se desfășoară în aria geografică de circumscripție.

(3) Beneficiarul are obligația de a păstra la sediul său și de a pune la dispoziția finanțatorului, la cerere sau conform termenilor din acordul de finanțare, documentele justificative ale cheltuielilor efectuate în cadrul programului, proiectului sau acțiunii pentru o perioadă de 5 ani de la data finalizării activităților finanțate.

(4) Ministerul pentru Românii de Pretutindeni poate solicita beneficiarilor contractarea unui audit extern, acreditat conform legislației aplicabile, la finalul programului, proiectului sau acțiunii, pentru finanțări ce depășesc 1.000.000 lei. Cheltuielile de audit sunt cheltuieli eligibile directe și sunt prevăzute explicit în bugetul proiectului, programului sau acțiunii. În cazul în care beneficiarul grantului este o organizație internațională sau o persoană juridică de drept public, auditul se poate realiza conform regulilor respectivului beneficiar”.

 

Art. 12 din Legea nr. 321/2006 (modificată prin Legea nr. 276/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 12 prevedea:

„(1) Finanțarea programelor, proiectelor sau acțiunilor pentru sprijinirea activității românilor de pretutindeni și a organizațiilor reprezentative ale acestora se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni.

(2) Repartizarea sumei alocate conform prevederilor alin. (1) se realizează cu respectarea destinațiilor prevăzute în anexă”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 12 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Fondurile pentru implementarea directă, indirectă și alocarea de granturi destinate programelor, proiectelor sau acțiunilor pentru sprijinirea românilor de pretutindeni și a organizațiilor acestora se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, în limita fondurilor aprobate cu această destinație prin legile bugetare anuale.

(2) Implementarea indirectă de proiecte, programe și acțiuni în sprijinul românilor de pretutindeni se realizează în limita destinațiilor și categoriilor de cheltuieli prevăzute în anexă”.

 

Pct. I, lit. b), d), f), g), r) și s) din anexa la Legea nr. 321/2006 (modificată prin Legea nr. 276/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. I, lit. b), d), f), g), r) și s) din anexă prevedea:

„b) realizarea, difuzarea și retransmisia de emisiuni și programe prin mass-media audiovizuale și prin cablu, destinate românilor de pretutindeni, în colaborare cu instituții sau organizații specializate, inclusiv Societatea Română de Televiziune și Societatea Română de Radiodifuziune;

(…)

d) înființarea, dotarea și modernizarea unor posturi locale de radio și televiziune destinate românilor de pretutindeni;

(…)

f) achiziția, construcția, reparația, întreținerea și dotarea facultăților, școlilor, grădinițelor și cluburilor sportive ale românilor de pretutindeni;

g) achiziția, construcția, reparația, întreținerea și dotarea bisericilor românilor de pretutindeni;

(…)

r) înființarea și dotarea centrelor educaționale interdisciplinare ale românilor de pretutindeni;

s) finanțarea serviciilor de internet și de realizare a paginilor și website-urilor asociațiilor, fundațiilor, organizațiilor, instituțiilor, persoanelor fizice sau juridice românești din străinătate și din România, legal constituite, în condițiile în care dezvoltă programe, proiecte sau acțiuni în sprijinul românilor de pretutindeni;”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexă, la pct. I, lit. b), d), f), g), r) și s) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„b) realizarea de programe și servicii media audiovizuale, precum și difuzarea, furnizarea și/sau retransmisia acestora prin intermediul rețelelor de comunicații electronice, inclusiv internet, destinate românilor de pretutindeni, în colaborare cu instituții sau organizații specializate, inclusiv Societatea Română de Televiziune și Societatea Română de Radiodifuziune;

(…)

d) înființarea unor radiodifuzori și/sau dotarea și modernizarea radiodifuzorilor în scopul furnizării unor servicii de programe de televiziune/radiodifuziune și a unor servicii media audiovizuale destinate românilor de pretutindeni;

(…)

f) achiziția, construcția, reparația, întreținerea și dotarea unităților de învățământ și a cluburilor culturale, sportive și de creație ale românilor de pretutindeni;

g) achiziția, construcția, reparația, întreținerea și dotarea bisericilor și altor unități de cult ale românilor de pretutindeni și a centrelor sociale, educaționale și spirituale;

(…)

r) înființarea și dotarea centrelor educaționale interdisciplinare, a centrelor de informare și a programelor, proiectelor sau acțiunilor derulate de centre comunitare ale românilor de pretutindeni;

s) finanțarea furnizării serviciilor de acces la internet și de realizare a paginilor de internet ale asociațiilor, fundațiilor, unităților de cult, organizațiilor, instituțiilor, persoanelor fizice autorizate sau juridice din străinătate și din România, legal constituite, în condițiile în care dezvoltă programe, proiecte sau acțiuni în sprijinul românilor de pretutindeni;”.

 

Pct. I, lit. z) și aa) din anexa la Legea nr. 321/2006 (modificată prin Legea nr. 276/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexă, la pct. I, după lit. y) se introduc două noi litere, lit. z) și aa), cu următorul cuprins:

„z) acordarea de premii în bani și în natură românilor de pretutindeni care au obținut rezultate deosebite sau au avut realizări remarcabile în domeniul relațiilor cu românii de pretutindeni, conform criteriilor stabilite prin metodologia aprobată prin ordin al ministrului pentru românii de pretutindeni. aa) cheltuieli de audit extern, în condițiile în care Ministerul pentru Românii de Pretutindeni solicită contractarea unui astfel de audit”.

 

Pct. II, lit. f), g), l), u) și x) din anexa la Legea nr. 321/2006 (modificată prin Legea nr. 276/2017)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. II, lit. f), g), l), u) și x) din anexă prevedea:

„ f) achiziția, construcția, reparația, întreținerea și dotarea facultăților, școlilor, bisericilor, bibliotecilor, centrelor culturale, caselor limbii și culturii române și sediilor organizațiilor românilor de pretutindeni;

g) chirie, energie electrică, telefon, fax, internet, realizarea paginilor și website-urilor și alte asemenea cheltuieli privind funcționarea școlilor, bibliotecilor, centrelor culturale, caselor limbii și culturii române, posturilor de radio și televiziune și sediilor organizațiilor românilor de pretutindeni;

(…)

l) achiziția de material didactic, mobilier școlar, echipament sportiv, aparatură diversă, aparatură de multiplicat și tipărit, de înregistrare audio și video, de emisie radio și de televiziune, aparate telefonice, mașini de scris, aparate foto, reportofoane, calculatoare, imprimante, scanere și alte echipamente de tehnică de calcul, inclusiv periferice, copiatoare, faxuri, mobilier bisericesc, obiecte de cult, veșminte preoțești, autovehicule și alte bunuri, din țară și din străinătate, pentru dotarea claselor de studiu, școlilor, grădinițelor, bisericilor, bibliotecilor, centrelor culturale, caselor limbii și culturii române, posturilor de radio și de televiziune, centrelor educaționale și sediilor organizațiilor românilor de pretutindeni;

(…)

u) vizite ale reprezentanților organizațiilor românilor de pretutindeni în România (transport, cazare, masă sau diurnă);

(…)

x) onorarii, indemnizații, premii, burse, burse de studiu, burse de merit și alte asemenea cheltuieli”.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexă, la pct. II, lit. f), g), l), u) și x) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„f) costuri privind achiziția, construcția, reparația, întreținerea și dotarea unităților de învățământ, sportive și de creație, bisericilor și altor unități de cult, bibliotecilor, centrelor culturale, centrelor educaționale interdisciplinare, centrelor de informare, centrelor comunitare, caselor limbii și culturii române și sediilor organizațiilor românilor de pretutindeni, inclusiv achiziția de terenuri;

g) chirie, cheltuieli de întreținere, energie electrică, telefon, fax, internet, realizarea paginilor web și altele asemenea;

(…)

l) achiziția de material didactic, mobilier școlar, echipament sportiv, aparatură diversă, aparatură de multiplicat și tipărit, de înregistrare audio și video, de emisie radio și de televiziune, aparate telefonice, mașini de scris, aparate foto, proiectoare, reportofoane, calculatoare, imprimante, scanere și alte echipamente IT, inclusiv periferice, copiatoare, faxuri, mobilier bisericesc, obiecte de cult, veșminte preoțești, autovehicule și alte bunuri;

(…)

u) costuri privind vizite în România ale reprezentanților organizațiilor românilor de pretutindeni – transport, cazare, masă sau diurnă, taxe de participare la evenimente;

(…)

x) onorarii, indemnizații, premii, burse de orice fel și alte asemenea cheltuieli”.

 

Pct. II lit. y) din Legea nr. 321/2006 (modificată prin Legea nr. 276/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexă, la pct. II, după lit. x) se introduce o nouă literă, lit. y), cu următorul cuprins:

„y) în cazul acordării burselor pentru sprijinirea românilor de pretutindeni, în România, în străinătate și în statele de reședință, de către Ministerul pentru Românii de Pretutindeni în cadrul programelor, proiectelor sau acțiunilor desfășurate, metodologia de acordare și cuantumul burselor se vor stabili prin ordin al ministrului pentru românii de pretutindeni”.

 

Pct. III din Legea nr. 321/2006 (modificată prin Legea nr. 276/2017)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la anexă, după pct. II se introduce un nou punct, pct. III, cu următorul cuprins:

„III. Pentru cheltuielile prevăzute la pct. II se vor aplica următoarele reguli:

a) pentru cheltuielile privind deplasările în țară și în străinătate, referitoare la cazare, transport, indemnizații de deplasare și altele asemenea ordonatorul de credite poate stabili prin ordin normative proprii, în funcție de condițiile specifice și modul de desfășurare a programelor, proiectelor sau acțiunilor în sprijinul românilor de pretutindeni, care nu pot depăși drepturile stabilite pentru personalul instituțiilor publice, potrivit legislației în vigoare;

b) pentru cheltuielile de masă, tratații, reprezentare și altele asemenea ordonatorul de credite poate stabili prin ordin normative proprii, în funcție de condițiile specifice și de modul de desfășurare a programelor, proiectelor sau în sprijinul românilor de pretutindeni, care nu pot depăși normativele de cheltuieli stabilite potrivit legislației în vigoare pentru autoritățile și instituțiile publice”. 

 

Alte prevederi din Legea nr. 276/2017

 

Art. II din Legea nr. 276/2017 prevede faptul că Legea nr. 321/2006 privind regimul acordării finanțărilor nerambursabile pentru programele, proiectele sau acțiunile privind sprijinirea activității românilor de pretutindeni și a organizațiilor reprezentative ale acestora, precum și a modului de repartizare și de utilizare a sumei prevăzute în bugetul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni pentru această activitate (M. Of. nr. 626 din 20 iulie 2006; cu modif. ult.), precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, se va republica, dându-se textelor o nouă numărătoare.

Regimul acordării finanțărilor nerambursabile pentru programele, proiectele sau acțiunile privind sprijinirea activității românilor de pretutindeni și a organizațiilor reprezentative ale acestora – modificări (Legea nr. 276/2017) was last modified: ianuarie 9th, 2018 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.