Rectificarea bugetului de stat pe anul 2021 (O.U.G. nr. 97/2021)

9 sept. 2021
Vizualizari: 410

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

O.U.G. nr. 97/2021 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2021

 

(M. Of. nr. 858 din 8 septembrie 2021)

 

Bugetul de stat pe anul 2021, aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2021 nr. 15/2021 se modifică și se completează potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.

 

În M. Of. nr. 858 din 8 septembrie 2021 s-a publicat O.U.G. nr. 97/2021 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2021.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectiva ordonanță.

 

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziții generale

CAPITOLUL II: Dispoziții finale

Anexele nr. 1-9

 

 

Art. 2

(1) Influențele asupra veniturilor bugetului de stat pe anul 2021, detaliate pe capitole și subcapitole, sunt prevăzute în anexa nr. 1.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(2) Detalierea influențelor asupra cheltuielilor bugetare pe anul 2021 pe capitole, titluri de cheltuieli și pe ordonatori principali de credite este prevăzută în anexa nr. 2.

(3) Bugetul de stat pe anul 2021 se majorează la venituri cu suma de 6.414,3 milioane lei, iar la cheltuieli se majorează cu suma de 17.599,5 milioane lei credite de angajament și cu suma de 10.017,9 milioane lei credite bugetare, iar deficitul se majorează cu suma de 3.603,6 milioane lei.

 

Art. 3

Pentru asigurarea finanțării activității Institutului Revoluției Române din Decembrie 1989 în anul 2021, se autorizează Senatul României, ca în anexa nr. 3/02/15 „Sinteza bugetelor centralizate ale instituțiilor publice finanțate parțial din venituri proprii pe anii 2021-2024”, să introducă modificări în volumul și structura bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul 2021 ale instituțiilor publice subordonate finanțate parțial din venituri proprii, inclusiv prin introducerea la partea de venituri de capitole, subcapitole și paragrafe și la partea de cheltuieli de titluri, articole, alineate, subcapitole și/sau paragrafe noi, după caz, să efectueze virări de credite de angajament și credite bugetare, inclusiv la și de la cheltuieli de personal și cheltuieli de capital, și între bugetele instituțiilor publice subordonate finanțate parțial din venituri proprii, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate la titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice”, alineatul 51.01.01 „Transferuri către instituții publice”.

 

Art. 14

(1) În bugetul Ministerului Sănătății, din influența prevăzută la capitolul 56.01 „Transferuri cu caracter general între diferite nivele ale administrației”, titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice”, în sumă de 1.811.260 mii lei reprezentând atât credite bugetare, cât și credite de angajament, suma de 1.058.529 mii lei este aferentă alineatului 51.01.11 „Transferuri din bugetul de stat către bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate” și suma de 752.731 mii lei este aferentă alineatului 51.01.69 „Transferuri de la bugetul de stat către bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pentru acoperirea deficitului rezultat din aplicarea prevederilor legale referitoare la concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate”.

(2) În bugetul Ministerului Sănătății, din influența prevăzută la capitolul 66.01 „Sănătate”, titlul 20 „Bunuri și servicii”, în sumă de 2.285.000 mii lei reprezentând credite de angajament și în sumă de 1.550.000 mii lei reprezentând credite bugetare, suma de 1.235.000 mii lei reprezentând credite de angajament și suma de 500.000 mii lei reprezentând credite bugetare, sunt destinate achiziției de vaccinuri împotriva COVID-19, iar suma de 35.000 mii lei reprezentând atât credite de angajament, cât și credite bugetare este destinată aplicării măsurilor de stimulare a vaccinării prin acordarea de tichete de masă pentru persoanele care se vaccinează cu schemă completă.

(3) Se autorizează Ministerul Sănătății să majoreze sumele prevăzute la alin. (2) prin virări de credite de angajament și bugetare, în condițiile Legii nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu încadrarea în bugetul aprobat.

(4) Se autorizează Ministerul Sănătății, în anexa nr. 3/26/13 „Bugetul pe capitole, subcapitole, paragrafe, titluri de cheltuieli, articole și alineate pe anii 2021-2024 (sume alocate pentru activități finanțate integral din venituri proprii) „, să majoreze veniturile proprii la capitolul 36.10 „Diverse venituri”, subcapitolul 36.10.50 „Alte venituri” cu suma de 425.000 mii lei.

 

Art. 19

(1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pe anul 2021 pentru finanțarea cheltuielilor bugetelor locale se majorează cu suma de 1.613.265 mii lei, după cum urmează:

a) se diminuează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor cu suma de 34.571 mii lei, potrivit anexei nr. 3, astfel:

a^1) se suplimentează cu suma de 15.359 mii lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanțării cheltuielilor de funcționare ale căminelor pentru persoane vârstnice de la nivelul județelor, potrivit prevederilor art. 18 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 17/2000 privind asistența socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

a^2) se diminuează cu suma de 50.932 mii lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanțării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru școli al României, reprezentând diferența per sold între sumele alocate cu această destinație prin Legea nr. 15/2021, cu modificările ulterioare, și necesarul stabilit pentru finanțarea Programului în perioada septembrie-decembrie a anului școlar 2021-2022, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 881/2021 privind stabilirea bugetului pentru implementarea programului pentru școli al României în perioada 2017-2023 pentru anul școlar 2021-2022, precum și pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 640/2017 pentru aprobarea Programului pentru școli al României în perioada 2017-2023 și pentru stabilirea bugetului pentru implementarea acestuia în anul școlar 2017-2018;

a^3) se majorează cu suma de 442 mii lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea drepturilor copiilor cu cerințe educaționale speciale care frecventează învățământul special și se alocă bugetului propriu al județului Gorj, pentru punerea în executare a Sentinței civile nr. 768/18.12.2020, pronunțată de Tribunalul Gorj – Secția contencios administrativ și fiscal, definitivă prin Decizia civilă nr. 1.215/28.04.2021, pronunțată de Curtea de Apel Craiova în Dosarul nr. 172/95/2019;

a^4) se majorează cu suma de 560 mii lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate plății sprijinului sub formă de contribuții care va asigura completarea drepturilor salariale neacoperite din fondurile proprii ale unităților de cult locale, pentru personalul neclerical angajat în unitățile de cult din țară, prevăzut în anexa nr. 8, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a) din secțiunea a 3-a lit. E a capitolului III „Culte” din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;

b) se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor municipiului București și municipiului București, cu suma de 79.311 mii lei, potrivit anexei nr. 4, astfel:

b^1) se suplimentează cu suma de 45.676 mii lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanțării cheltuielilor de funcționare ale căminelor pentru persoane vârstnice de la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor municipiului București și municipiului București, potrivit prevederilor art. 18 alin. (5) lit. c) din Legea nr. 17/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

b^2) se diminuează cu suma de 12.779 mii lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanțării cheltuielilor determinate de implementarea Programului pentru școli al României la nivelul municipiului București, reprezentând diferența per sold între sumele alocate cu această destinație prin Legea nr. 15/2021, cu modificările ulterioare, și necesarul stabilit pentru finanțarea Programului în perioada septembrie-decembrie a anului școlar 2021-2022, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 881/2021;

b^3) se alocă sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată în suma de 46.404 mii lei, destinate finanțării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 150 de unități de învățământ preuniversitar de stat, potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 91/2021 privind aprobarea continuării Programului-pilot de acordare a unui suport alimentar pentru preșcolarii și elevii din 150 de unități de învățământ preuniversitar de stat;

b^4) se majorează cu suma de 10 mii lei sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate plății sprijinului sub formă de contribuții care va asigura completarea drepturilor salariale neacoperite din fondurile proprii ale unităților de cult locale, pentru personalul neclerical angajat în unitățile de cult de la nivelul municipiului București, prevăzut în anexa nr. 8, potrivit prevederilor art. 9 alin. (1) lit. a) din secțiunea a 3-a lit. E a capitolului III „Culte” din anexa nr. I la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare;

c) se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată destinate finanțării cheltuielilor privind drumurile județene și comunale cu suma de 280.000 mii lei, repartizată pe județe potrivit anexei nr. 5. Repartizarea pe unități administrativ-teritoriale se face de către consiliul județean prin hotărâre, după consultarea primarilor, în funcție de lungimea și starea tehnică a drumurilor;

d) se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale cu suma de 1.277.134 mii lei, potrivit anexei nr. 6, având următoarea destinație:

d^1) suma de 2.547 mii lei se alocă pentru finanțarea serviciilor publice de salvare acvatică-salvamar și a postului de prim ajutor, aferente plajei din comuna Costinești, județul Constanța, potrivit prevederilor art. 4 alin. (21) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre și controlul activităților desfășurate pe plajă, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 274/2006, cu modificările și completările ulterioare;

d^2) suma de 1.054.361 mii lei se alocă pe județe și municipiul București, potrivit prevederilor art. 20;

d^3) suma de 220.226 mii lei se alocă pentru echilibrarea bugetelor locale și se repartizează unităților administrativ-teritoriale, ca urmare a aplicării prevederilor art. 6 din Legea nr. 15/2021, cu modificările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanță de urgență, direct proporțional cu necesarul stabilit, utilizând modelul de calcul aprobat prin ordin al ministrului finanțelor și transmis de Ministerul Finanțelor direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/administrațiilor județene ale finanțelor publice în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență;

e) se majorează sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor învățământului particular și cel confesional, acreditate, cu suma de 11.391 mii lei, potrivit anexei nr. 7.

(2) În situațiile în care Programul pentru școli al României se derulează de către consiliile locale ale comunelor, orașelor și municipiilor, prin hotărâre a consiliului județean se vor repartiza sume cu această destinație unităților administrativ-teritoriale respective, cu diminuarea veniturilor bugetului local al județului și majorarea corespunzătoare a veniturilor comunelor, orașelor și municipiilor, după caz. Sumele repartizate potrivit prevederilor prezentului alineat se reflectă în bugetele locale ale comunelor, orașelor și municipiilor la indicatorul de venituri „Sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor”.

(3) Repartizarea pe comune, orașe, municipii, sectoare și municipiul București, după caz, a sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată prevăzute la alin. (1) lit. b1) se face prin decizie a directorului direcției generale regionale a finanțelor publice/șefului administrației județene a finanțelor publice, la propunerea agenției județene pentru plăți și inspecție socială/Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București, iar repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea unităților de învățământ particular și confesional, acreditate, prevăzute la alin. (1) lit. e), se face prin decizie a directorului direcției generale regionale a finanțelor publice/șefului administrației județene a finanțelor publice, în baza actului administrativ emis de inspectorul școlar general al inspectoratului școlar județean/al municipiului București cu privire la repartizarea sumelor pe unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale, precum și pe unități de învățământ.

(4) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale prevăzute în anexa nr. 7 la Legea nr. 15/2021, cu modificările ulterioare, majorate potrivit prevederilor alin. (1) lit. d3), se repartizează unităților administrativ-teritoriale potrivit prevederilor art. 6 din Legea nr. 15/2021, cu modificările ulterioare, astfel cum au fost modificate prin prezenta ordonanță de urgență.

(5) În cazul în care în urma aplicării prevederilor alin. (4) sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale cuvenite unităților administrativ-teritoriale sunt mai mici decât cele repartizate inițial, nu se procedează la diminuarea acestora și se mențin sumele repartizate inițial.

Rectificarea bugetului de stat pe anul 2021 (O.U.G. nr. 97/2021) was last modified: septembrie 9th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.