Răspunsul CSM la solicitarea UNBR privind adoptarea de bune practici în vederea identificării unei modalități corecte de stabilire a onorariului cuvenit curatorului special

14 mart. 2016
Vizualizari: 2474

Despre

  • Plata remuneraţiei cuvenite curatorului special
  • Sarcina persoanei ale cărei interese sunt ocrotite
  • CSM avansează adresa UNBR către INM

UNBR a publicat răspunsul Consiliului Superior al Magistraturii la solicitarea Uniunii Naționale a Barourilor din România privind adoptarea de bune practici în vederea identificării unei modalități corecte de stabilire a onorariului cuvenit curatorului special.

Potrivit răspunsului CSM, „Comisia a reținut că legea reglementează atât situațiile în care se impune numirea unui curator special, cât și aspectele legate de remunerarea acestuia, fără a putea fi constatată existența unor dispoziții incomplete. Prevederile Codului de procedură civilă pe acest aspect sunt completate de cele ale O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, art. 48 și 49 referindu-se în mod expres la persoanele care vor avansa plata onorariului cuvenit curatorului special desemnat de instanță, inclusiv la situațiile în care aceste sume sunt avansate din bugetul statului sau rămân în sarcina acestuia.

De regulă, plata remunerației cuvenite curatorului special se face de persoana ale cărei interese sunt ocrotite prin numirea curatorului. Această persoană nu este întotdeauna reclamantul, deoarece persoana fizică lipsită de capacitatea de exercițiu a drepturilor civile care nu are reprezentant legal sau cea cu capacitate de exercițiu restrânsă poate avea și o altă calitate în procesul civil. Aceeași situație este și în cazul existenței unui conflict de interese între reprezentantul legal și cel reprezentat sau când o persoană juridică ori o entitate dintre cele prevăzute la art. 56 alin. (2) din Codul de procedură civilă, chemată să stea în judecată, nu are reprezentant.

În plus, legea cuprinde dispoziții referitoare la stabilirea obligației de plată a remunerației cuvenite curatorului special și în sarcina altor persoane. Astfel, dacă regula este în sensul că avansarea remunerației curatorului special numit de instanță în condițiile art. 58 și 167 din Codul de procedură civilă este în sarcina persoanei ale cărei interese sunt ocrotite prin numirea curatorului, art. 48 alin. (2) din O.U.G . nr. 80/2013 prevede că instanța poate stabili ca avansarea remunerației curatorului să se facă de cealaltă parte, când o asemenea măsură este în interesul continuării procesului.

[…]

În concluzie , legea are suficiente dispoziții referitoare la persoana în sarcina căreia se stabilește obligația de avansare a remunera{iei cuvenite curatorului special. În plus, în situații de excepție, există posibilitatea legală ca aceste sume să fie avansate din bugetul statului”.

De asemenea, CSM mai precizează: „nu este în competența Consiliului Superior al Magistraturii să exprime aprecieri cu privire la practica instanțelor de judecată în legătură cu aspectele sesizate, în condițiile în care dispozițiile procedurale reglementează amănunțit modalitatea de plată a remunerației cuvenite curatorului special.

Totodată, Comisia a decis ca adresa Uniunii Naționale a Barourilor din România să fie comunicată Institutului Național al Magistraturii pentru a fi avută în vedere în activitatea de formare profesională continuă a judecătorilor”.

Sursa informației este UNBR (www.unbr.ro).

Răspunsul CSM la solicitarea UNBR privind adoptarea de bune practici în vederea identificării unei modalități corecte de stabilire a onorariului cuvenit curatorului special was last modified: martie 11th, 2016 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: