Rambursarea TVA pentru persoane impozabile stabilite în afara UE
Ordinul președintelui ANAF nr. 3159/2017 pentru aprobarea Procedurii de soluționare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adăugată formulate de către persoane impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare (intrare în vigoare: 14 noiembrie 2017, M. Of. nr. 892/ 14 nov. 2017)
Prin acest ordin se aprobă Procedura de soluționare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adăugată formulate de către persoane impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene (denumită în continuare persoana neînregistrată), precum și modelul și conținutul următoarelor formulare:
– Cerere de rambursare pentru persoanele impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene (formular
313);
– Decizie de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru persoanele impozabile neînregistrate și care nu sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene.
1. Pentru a beneficia de rambursarea taxei, persoana neînregistrată, trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute la pct. 74 din Normele metodologice de aplicare a art. 302 alin. (1) lit. b) Cod fiscal, respectiv:
– nu a avut în România sediul activității economice/sediu fix de la care a efectuat operațiuni economice/domiciliul/reședința obișnuită pe parcursul perioadei de rambursare;
– nu a livrat bunuri/prestat servicii considerate ca fiind livrate/prestate pe teritoriul României pe parcursul perioadei de rambursare cu excepția:
(i) serviciilor de transport și auxiliare acestora scutite conform art. 294, 295, 296 Cod fiscal; sau
(ii) livrării de bunuri și prestării de servicii către o persoană care are obligația de a plăti TVA conform art. 307 alin. (2) – (6) Cod fiscal; sau
(iii) prestării de servicii electronice, telecomunicații, radiodifuziune, televiziune către persoane neimpozabile stabilite în România, supuse regimului special.
2. Persoana neînregistrată are obligația de a desemna un reprezentant în România în scopul rambursării, cu excepția persoanelor impozabile nestabilite în UE care utilizează regimul special pentru servicii electronice, telecomunicații, radiodifuziune, televiziune. Actul de împuternicire va fi depus la organul fiscal central în a cărui evidență fiscală este înregistrat reprezentantul.
3. Solicitarea rambursării taxei se face prin depunerea unei cereri de rambursare (formularul 313), în format electronic la registratura organului fiscal central competent sau prin poștă, cu scrisoare recomandată.
Cererea se depune în maxim 9 luni de la sfârșitul anului calendaristic în care taxa devine exigibilă.
4. Acest ordin se aplică cererilor de rambursare depuse după data de 14 noiembrie 2017. Cererile depuse anterior acestei date vor fi soluționate potrivit prevederilor în vigoare la data depunerii acestora (OPANAF nr. 5/2010).
Notă: Rambursarea TVA conform acestei proceduri se aplică pe bază de reciprocitate. În prezent pot beneficia de rambursare persoanele impozabile stabilite în Elveția, Norvegia și Turcia.