Punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind îndrumările informale referitoare la probleme noi sau nerezolvate, care apar în cazuri individuale, legate de aplicarea art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 (OPCC nr. 2436/2024)

12 sept. 2024
Vizualizari: 85
Actul publicat în Monitorul OficialPreambulSumar
Ordinul președintelui Consiliului Concurenței (OPCC) nr. 2436/2024 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind îndrumările informale referitoare la probleme noi sau nerezolvate, care apar în cazuri individuale, legate de aplicarea art. 5 și 6 din Legea concurenței nr. 21/1996 – scrisori de îndrumare

(M. Of. nr. 915 din 11 septembrie 2024)

 

În baza:

– art. 19 alin. (4) lit. e), ale art. 26 alin. (1) și ale art. 27 alin. (1) din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modif. și compl. ult.

În urma adoptării în plenul Consiliului Concurenței, se pun în aplicare Instrucțiunile privind îndrumările informale referitoare la probleme noi sau nerezolvate, care apar în cazuri individuale, legate de aplicarea art. 5 și 6 din Legea concurenței nr. 21/1996 – scrisori de îndrumare.

 

În M. Of. nr. 915 din 11 septembrie 2024 s-a publicat Ordinul președintelui Consiliului Concurenței (OPCC) nr. 2436/2024 pentru punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind îndrumările informale referitoare la probleme noi sau nerezolvate, care apar în cazuri individuale, legate de aplicarea art. 5 și 6 din Legea concurenței nr. 21/1996 – scrisori de îndrumare.

Redăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectivul act normativ:

Art. 1

În urma adoptării în plenul Consiliului Concurenței, se pun în aplicare Instrucțiunile privind îndrumările informale referitoare la probleme noi sau nerezolvate, care apar în cazuri individuale, legate de aplicarea art. 5 și 6 din Legea concurenței nr. 21/1996 – scrisori de îndrumare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2

La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 68/2005 privind punerea în aplicare a instrucțiunilor privind orientările informale referitoare la noile probleme ridicate de aplicarea, în cazuri individuale, a art. 5 și 6 din Legea concurenței nr. 21/1996 (scrisori de îndrumare), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 27 aprilie 2005.

Art. 3

Structurile de specialitate din cadrul Consiliului Concurenței vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.

INSTRUCȚIUNI din 30 august 2024 privind îndrumările informale referitoare la probleme noi sau nerezolvate, care apar în cazuri individuale, legate de aplicarea art. 5 și 6 din Legea concurenței nr. 21/1996 – scrisori de îndrumare

CAPITOLUL I: Introducere

1.Întreprinderile sunt, în general, bine poziționate în a evalua legalitatea faptelor lor, astfel încât să ia o decizie informată cu privire la încheierea unui acord sau adoptarea unei practici unilaterale și la forma acesteia. Acestea au la dispoziție legislația, practica și jurisprudența națională și europeană în materie.

2.Scopul prezentelor instrucțiuni este de a oferi întreprinderilor lămuriri cu privire la criteriile de emitere a unei scrisori de îndrumare, la procedura care trebuie urmată și la efectele unei astfel de scrisori. Acestea se referă numai la aplicarea prevederilor art. 5 și 6 din Legea concurenței nr. 21/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea concurenței, nu și la normele privind concentrările economice.

3.Conform prezentelor instrucțiuni, termenul „acord” se utilizează pentru înțelegeri, decizii ale asocierilor de întreprinderi și practici concertate. Termenul „practici unilaterale” se referă la comportamentul întreprinderilor dominante. Termenul „întreprinderi” acoperă și „asocierea de întreprinderi”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

4.Atunci când există situații care generează incertitudini reale, deoarece ridică unele probleme noi sau nerezolvate legate de aplicarea art. 5 sau 6 din Legea concurenței, întreprinderile pot solicita îndrumări informale din partea Consiliului Concurenței.

5.Consiliul Concurenței poate acorda îndrumare asupra problemelor cu caracter de noutate sau nerezolvate privind interpretarea art. 5 sau 6 din Legea concurenței, printr-o scrisoare de îndrumare, atunci când consideră oportun și sub rezerva priorităților sale în materie de asigurare a respectării normelor de concurență. Prin urmare, o cerere de scrisoare de îndrumare nu conferă unui solicitant dreptul să primească astfel de îndrumări.

CAPITOLUL II: Criteriile de evaluare pentru emiterea unei scrisori de îndrumare

6.Legea concurenței conferă Consiliului Concurenței competența de a investiga încălcarea art. 5 și 6 din aceasta, precum și de a impune măsuri și sancțiuni. Unul dintre obiectivele majore ale Legii concurenței este să asigure în mod eficient respectarea normelor de concurență, permițând astfel Consiliului Concurenței să își focalizeze resursele asupra celor mai grave încălcări ale regulilor de concurență.

7.Legea concurenței permite Consiliului Concurenței să emită scrisori de îndrumare întreprinderilor, respectiv să stabilească un cadru legal pentru emiterea acestora. Practica emiterii unor asemenea scrisori de îndrumare nu trebuie să impieteze asupra îndeplinirii de către autoritatea de concurență a misiunii sale principale, respectiv aplicarea efectivă a regulilor de concurență. Consiliul Concurenței poate să furnizeze îndrumare informală întreprinderilor numai în măsura în care aceasta este compatibilă cu prioritățile sale de aplicare a regulilor de concurență.

8.Atunci când este sesizat cu o cerere de scrisoare de îndrumare, Consiliul Concurenței va analiza dacă este oportun să dea curs acestei cereri. Emiterea unei scrisori de îndrumare poate fi luată în considerare numai dacă evaluarea prima facie a faptelor și a aspectelor juridice asociate comportamentului avut în vedere sugerează că este util a furniza, printr-o scrisoare de îndrumare, clarificări privind aplicarea art. 5 sau 6 din Legea concurenței în cazul acordului sau al practicii unilaterale respective.

O astfel de evaluare prima facie va avea în vedere următoarele două elemente cumulative:

a)problema este nouă sau nerezolvată: evaluarea acordului sau a practicii unilaterale din perspectiva art. 5 sau 6 din Legea concurenței ridică o problemă privind aplicarea legii care nu este suficient clarificată în legislația, practica decizională și jurisprudența națională și europeană în materie și pentru care nu sunt disponibile public suficiente îndrumări generale în scrisorile de îndrumare anterioare; și

b)există interesul pentru furnizarea de îndrumări, respectiv faptul că evaluarea acordului sau a practicii unilaterale sugerează că o clarificare publică a aplicabilității art. 5 sau 6 din Legea concurenței prin intermediul unei scrisori de îndrumare ar aduce o valoare adăugată în ceea ce privește securitatea juridică, ținând seama de unul sau mai multe dintre următoarele elemente, precum:

(i)importanța economică efectivă sau potențială a bunurilor sau a serviciilor care fac obiectul acordului sau practicii unilaterale, în special ținând seama de interesele consumatorilor;

(ii)relevanța obiectivelor acordului sau ale practicii unilaterale pentru realizarea priorităților Consiliului Concurenței;

(iii)amploarea investițiilor, în raport cu dimensiunea întreprinderilor, legate de acord sau de practica unilaterală și care sunt efectuate sau urmează să fie efectuate de întreprinderile în cauză;

(iv)măsura în care acordul sau practica unilaterală ar putea să corespundă unei utilizări răspândite la nivel național.

9.Consiliul Concurenței nu va lua în considerare o cerere de scrisoare de îndrumare în situația în care acordul sau practica unilaterală la care se referă cererea face obiectul unei proceduri în fața Consiliului Concurenței sau a Comisiei Europene sau în situația în care există un proces pendinte în fața instanțelor judecătorești naționale sau europene. De asemenea, aceeași problemă nu trebuie să fi fost evaluată anterior în jurisprudența națională sau europeană sau în decizii, scrisori de îndrumare etc. emise de Consiliul Concurenței sau de Comisia Europeană.

10.Consiliul Concurenței nu va lua în considerare probleme pur ipotetice și nu va emite o scrisoare de îndrumare în acest caz. Întreprinderile pot transmite Consiliului Concurenței o cerere de scrisoare de îndrumare pentru probleme ridicate de un acord sau de o practică unilaterală pe care o au în vedere, respectiv înainte de încheierea acordului sau a punerii în aplicare a practicii unilaterale. Pentru ca cererea acestora să fie luată în considerare, planificarea tranzacției trebuie să fi atins un stadiu suficient de avansat.

CAPITOLUL III: Aspecte procedurale privind cererea

11.Cererea de scrisoare de îndrumare poate fi prezentată de una sau mai multe întreprinderi care au intenția să încheie un acord ori să adopte o practică unilaterală ce ar putea intra sub incidența art. 5 sau 6 din Legea concurenței, în legătură cu problemele de interpretare ridicate de acordul sau practica unilaterală respectivă.

12.Cererea de scrisoare de îndrumare se adresează Consiliului Concurenței, la adresa poștală a acestuia sau la adresa electronică: office@consiliulconcurentei.ro.

13.În cererea de scrisoare de îndrumare se vor specifica în mod clar:

a)identitatea tuturor întreprinderilor implicate, precum și cel puțin o persoană de contact, indicând totodată adresa sau adresele de comunicare cu autoritatea de concurență;

b)descrierea problemelor de concurență și formularea de întrebări precise asupra cărora se solicită îndrumări informale;

c)informații complete în legătură cu toate aspectele relevante, pentru a putea efectua o evaluare corectă a problemelor ridicate, și documentația aferentă acestora, precum și orice alte informații sau documente considerate de solicitant utile;

d)o autoevaluare detaliată, pentru ca autoritatea de concurență să poată proceda la evaluarea de la pct. 8 lit. a), din care să rezulte motivul/motivele pentru care cererea prezintă una sau mai multe aspecte noi sau nerezolvate, privind aplicarea art. 5 sau 6 din Legea concurenței care nu sunt suficient clarificate în legislația, practica decizională și jurisprudența națională și europeană în materie și pentru care nu sunt disponibile public suficiente îndrumări generale în scrisorile de îndrumare anterioare;

e)o autoevaluare detaliată, pentru ca autoritatea de concurență să poată proceda la evaluarea de la pct. 8 lit. b), cu privire la motivul/motivele pentru care o clarificare publică a aplicabilității art. 5 sau 6 din Legea concurenței printr-o scrisoare de îndrumare ar oferi valoare adăugată în ceea ce privește securitatea juridică;

f)propria interpretare, în măsura posibilității solicitantului, asupra problemelor noi sau nerezolvate referitoare la aplicarea art. 5 sau 6 din Legea concurenței ridicate de acordul ce se intenționează a fi încheiat, respectiv de practica unilaterală ce se intenționează a fi adoptată;

g)orice alte informații care permit evaluarea cererii, ținând seama de aspectele explicate la pct. 9 și 10, inclusiv o declarație potrivit căreia, după cunoștințele solicitantului, acordul sau practica unilaterală la care se referă cererea nu face obiectul unei proceduri în fața Consiliului Concurenței sau a Comisiei Europene sau al unui proces pendinte în fața instanțelor judecătorești naționale sau europene;

h)dacă cererea conține elemente care sunt considerate a fi confidențiale, respectiv a reprezenta secrete de afaceri sau a conține alte informații confidențiale, acestea vor fi identificate în mod clar, împreună cu motivarea care susține acest caracter.

14.Înainte de depunerea oficială a cererii de îndrumare, întreprinderile pot contacta Consiliul Concurenței pentru a discuta într-un mod informal și în condiții de confidențialitate intenția lor de a transmite cererea.

CAPITOLUL IV: Procesarea cererii

15.Consiliul Concurenței va evalua cererea de scrisoare de îndrumare pe baza informațiilor furnizate și nu va procesa cererile care nu îndeplinesc cerințele prevăzute la pct. 13. Totuși, Consiliul Concurenței poate utiliza informațiile suplimentare de care dispune din surse publice, proceduri anterioare sau din orice alte surse și poate cere solicitantului să furnizeze informații suplimentare. Dacă consideră a fi necesar în vederea soluționării cererii de scrisoare de îndrumare, Consiliul Concurenței va putea cere, cu acordul solicitantului, informații suplimentare unor terți, fără posibilitatea de a aplica acestora sancțiunea contravențională prevăzută de Legea concurenței pentru nefurnizarea informațiilor.

16.Consiliul Concurenței poate comunica informațiile care i se transmit Comisiei Europene și autorităților de concurență din statele membre și poate primi informații de la acestea. Consiliul Concurenței poate discuta fondul cererii cu Comisia Europeană și cu autoritățile de concurență din statele membre înainte de a emite o scrisoare de îndrumare.

17.În aplicarea pct. 14-16, normele prevăzute la art. 311 din Legea concurenței se aplică informațiilor furnizate de solicitant sau de terți.

18.Dacă nu se emite nicio scrisoare de îndrumare, Consiliul Concurenței informează în scris solicitantul în acest sens, în termen de 30 de zile de la înregistrarea cererii în cazul în care nu au fost solicitate informații suplimentare sau de la primirea răspunsului la informațiile suplimentare solicitate, după caz.

19.Solicitantul își poate retrage cererea în orice moment. În astfel de cazuri nu se va emite nicio scrisoare de îndrumare. Informațiile furnizate în contextul unei cereri de scrisori de îndrumare rămân la dispoziția Consiliului Concurenței și pot fi utilizate pentru a iniția proceduri ulterioare prevăzute de Legea concurenței.

20.O cerere de scrisoare de îndrumare nu aduce atingere competenței Consiliului Concurenței de a deschide proceduri în conformitate cu Legea concurenței în legătură cu faptele prezentate în cerere.

CAPITOLUL V: Conținutul scrisorii de îndrumare

21.Scrisoarea de îndrumare cuprinde:

a)o descriere succintă a faptelor pe care se bazează;

b)principalul raționament juridic pe care se bazează Consiliul Concurenței pentru a interpreta aplicarea art. 5 sau 6 din Legea concurenței în cazul problemelor noi sau nerezolvate ridicate de acordul ce urmează a fi încheiat sau de practica unilaterală avută în vedere prin cererea de scrisoare de îndrumare.

22.Prin scrisoarea de îndrumare se poate răspunde la o parte din problemele asupra cărora se solicită îndrumare prin cererea formulată. Aceasta poate include, de asemenea, aspecte suplimentare față de cele cuprinse în cerere. Acolo unde este cazul, Consiliul Concurenței poate stabili în scrisoarea de îndrumare un termen pentru aplicarea acesteia.

23.Scrisorile de îndrumare sau un rezumat al acestora vor fi publicate pe pagina de internet a Consiliului Concurenței, ținându-se seama de interesele legitime ale întreprinderilor în cauză, astfel încât secretul de afaceri sau alte informații confidențiale ale acestora să nu fie divulgate. În acest sens, solicitantul are obligația de a indica motivat Consiliului Concurenței informațiile considerate a fi confidențiale, respectiv a reprezenta secrete de afaceri sau a conține alte informații confidențiale. În funcție de motivarea furnizată, Consiliul Concurenței va conveni cu solicitantul asupra unei versiuni publice înainte de publicarea scrisorii de îndrumare sau a rezumatului acesteia, după caz.

CAPITOLUL VI: Efectele scrisorilor de îndrumare

24.Scrisorile de îndrumare au principalul scop de a ajuta întreprinderile să își evalueze în cunoștință de cauză acordurile sau practicile unilaterale. Întreprinderile au responsabilitatea de a efectua propria evaluare în ceea ce privește aplicabilitatea art. 5 sau 6 din Legea concurenței. Scrisorile de îndrumare reflectă opinia Consiliului Concurenței cu privire la faptele care i-au fost prezentate și nu creează drepturi sau obligații pentru solicitanți sau pentru terți.

25.Faptul că un acord sau o practică unilaterală a constituit baza factuală a unei scrisori de îndrumare nu împiedică Consiliul Concurenței să examineze ulterior același acord sau aceeași practică unilaterală în cadrul unei proceduri prevăzute de Legea concurenței. În acest caz, Consiliul Concurenței va lua în considerare scrisoarea de îndrumare emisă, ținând seama, în special, de schimbările intervenite în faptele care au făcut obiectul evaluării, de orice noi aspecte descoperite de Consiliul Concurenței sau conținute într-o plângere, de evoluția jurisprudenței și a practicii decizionale sau de modificările politicii naționale sau europene în materie de concurență și de evoluția piețelor în cauză. Consiliul Concurenței nu va aplica nicio amendă solicitantului în ceea ce privește orice acțiune întreprinsă de acesta care se bazează cu bună-credință pe scrisoarea de îndrumare a Consiliului Concurenței, emisă cu respectarea prevederilor pct. 26. Totuși, solicitantul nu poate pretinde că se bazează cu bună-credință pe o scrisoare de îndrumare dacă faptele pe care se întemeiază aceasta s-au schimbat în mod substanțial. În cazul în care interesul public impune acest lucru, Consiliul Concurenței poate să modifice sau să revoce o scrisoare de îndrumare, fără a avea însă obligația să dispună o asemenea măsură înainte de examinarea acordului sau a practicii unilaterale ce a făcut obiectul respectivei scrisori de îndrumare.

26.Clarificările privind aplicabilitatea art. 5 sau 6 din Legea concurenței cuprinse într-o scrisoare de îndrumare sunt condiționate în mod expres de exactitatea și veridicitatea informațiilor furnizate de solicitant, precum și de faptul ca acestea să fie complete; în cazul identificării unor neconcordanțe substanțiale față de informațiile furnizate de solicitant, scrisoarea de îndrumare rămâne fără efect, fiind emisă cu luarea în considerare a unor elemente faptice nereale, inexacte sau incomplete.

27.Scrisoarea de îndrumare emisă de Consiliul Concurenței nu are caracterul unui act administrativ. Aceasta va fi semnată de către președintele Consiliului Concurenței în numele Consiliului Concurenței.

28.Prezentele instrucțiuni sunt puse în aplicare prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Punerea în aplicare a Instrucțiunilor privind îndrumările informale referitoare la probleme noi sau nerezolvate, care apar în cazuri individuale, legate de aplicarea art. 5 și 6 din Legea concurenței nr. 21/1996 (OPCC nr. 2436/2024) was last modified: septembrie 12th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.