„Provocările majore ale GL3 au fost legate de riscurile proliferării platformelor online de intermediere avocat-client și ale noilor forme de publicitate din mediul online”
Principala provocare pentru GL 3 a fost și este încă proliferarea platformelor online de intermediere avocat-client în perioada pandemiei, care au pus probleme în privința riscurilor deontologice, inclusiv în ceea ce privește promovarea avocaților și publicitatea pe aceste platforme.
Încă de la început, am realizat că utilizarea platformelor online de către avocați poate afecta regulile profesionale de conduită și profesia în sine dacă nu îi vom coordona în aceste demersuri, legale de altfel, prin Regulamentul (UE) 2019/1150 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind promovarea echității și a transparenței pentru întreprinderile utilizatoare de servicii de intermediere online și OUG nr. 23 din 31 martie 2021 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/1.150 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind promovarea echității și a transparenței pentru întreprinderile utilizatoare de servicii de intermediere online, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996.
În legătură cu platformele de intermediere avocat-client în mediul online, au apărut o serie de probleme legate de independența, demnitatea, încrederea și integritatea avocatului, întrucât există riscuri de interferență a furnizorilor de platforme în relația avocatului cu clientul. Și există riscuri și mai mari ca acești furnizori să controleze piața avocaturii. Dacă furnizorul platformei de intermediere face regulile acesteia, sunt dubii că se va putea garanta secretul profesional, sunt riscuri că nu se va evita conflictul de interese, atâta vreme cât cunoașterea clientelei apare mai dificilă în mediul online, dar mai ales în situația în care furnizorul de platformă este deținut de o parte care ar putea fi implicată indirect într‑un caz.
Nu vom putem garanta libera alegere a avocatului în condițiile în care ierarhizarea acestora pe platforme este făcută de algoritmi și, eventual, de sumele plătite pentru pachetele promoționale, impuse de proprietarul platformei? Cum putem identifica publicitatea înșelătoare a avocaților înscriși pe aceste platforme? De asemenea, aceste platforme ar putea să practice publicitatea comparativă, prin punctaje și referințe ale clienților, o formă de publicitate care este interzisă. Cum facem cu regulile privitoare la onorarii, care interzic partajarea acestora cu non avocați, dar care, uneori, cer comisioane din onorariu pentru intermediere? Mai sunt multe probleme legate de responsabilitatea avocaților și a proprietarilor de platforme.
Toate aceste aspecte au fost îndelung dezbătute în cadrul grupului de lucru GL 3, de la principiile privind relația avocatului cu editorul de platformă și protecția secretului profesional până la problemele care țin de practicile comerciale neloiale și respectarea transparenței și a echității impuse de noile reglementări europene cu privire la platformele de intermediere online.
O altă provocare majoră a fost legată de publicitate, pentru că prevederile statutului avocaților în acest sens deveniseră anacronice în contextul concurenței acerbe cu alte profesii, mai ales cu cele din domeniul financiar, care tot mai des, lansează oferte de consultanță integrate împreună cu avocații. Aceste profesii își fac o publicitate agresivă în mediul online, punând în umbră avocații constrânși de reguli deontologice cu privire la publicitate, care au devenit rigide.
Au fost foarte multe ședințe ale GL3, în care am urmărit formularea de propuneri privind compatibilizarea regulilor publicității profesionale prin prisma modificării și completării Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat prin Legea nr. 25/2017; Consiliul UNBR, întrunit la 10‑11 septembrie 2021 a considerat că este necesară integrarea în Statutul profesiei a propunerilor GL3 sub forma unor instrumente flexibile, care să poată fi adaptate evoluției accelerate a noilor forme de comunicare în mediul online, precum și noilor reglementări privind oferta serviciilor avocațiale pe platformele de intermediere online.
Astfel că, în principal, rezultatele activității GL3 s‑au concretizat în Hotărârea Consiliului UNBR nr. 195 din 10‑11 septembrie 2021 privind modificarea și completarea Statutului profesiei de avocat referitor la publicitate, „Ghidul privind utilizarea platformelor on‑line de către avocați” (anexa 1), „Ghidul de bune practici privind publicitatea avocatului și a formelor de exercitare a profesiei” (anexa 2), publicată în Monitorul Oficial nr. 1055 din 4 noiembrie 2021.
GL3 va continua monitorizarea publicității avocaților în mediul online, precum și a evoluției platformelor de intermediere avocat-client în plină expansiune și va propune măsurile necesare pentru afirmarea avocaților în noile contexte concurențiale. Analizarea tipologiei de derapaje deontologice sesizate în exercitarea profesiei de avocat privind concurența neloială, racolarea de clientelă, comunicarea etc. și înaintarea de propuneri privind modificarea/completarea legislației incidente sau privind măsurile ce trebuie adoptate de organele de conducere a profesiei.
* Material susținut cu ocazia Congresului Avocaților 2022 – „Avocatura azi. Tendințe și perspective” și publicat în Revista „Avocatul”, iunie/2022.