Proiectul de modificare a Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului. Schimbările preconizate (partea a II-a)

3 iun. 2020
Articol UJ Premium
Vizualizari: 758
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Așa cum anunțam într-un articol anterior, continuăm prezentarea principalelor prevederi din proiectul de modificare a Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Amintim că noutățile legislative vizează atât autoritățile cu atribuții în implementarea legislației în materie, cât și entitățile raportoare.

Principalele modificări vizate

– Prevederi suplimentare în ceea ce privește modul de păstrare a păstrare a documentelor obținute în urma conformării cu cerințele prudențiale

Dacă la acest moment este imperativ să fie păstrate, printre altele, informațiile prelucrate în baza mijloacelor de identificare electronică, pe viitor această obligație va cuprinde și informațiile obținute din folosirea serviciilor de încredere relevante din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE, sau orice alt proces de identificare sigur, la distanță sau electronic, reglementat, recunoscut, aprobat sau acceptat de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.

– Dispoziții actualizate în materie de persoană desemnată și mecanisme interne

Obligația de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilități în aplicarea legii se va face corespunzător naturii și dimensiunii entității raportoare, cu aprobarea conducerii acesteia, iar documentele întocmite în acest sens se vor păstra exclusiv la sediul entității. Această cerință de desemnare a unei/mai multor persoane nu va fi aplicabilă persoanelor fizice ori persoanelor fizice autorizate ce dețin calitatea de entități raportoare, în forma actuală a legii doar primele fiind exceptate.

În altă ordine de idei, în politicile și procedurile interne ale entității raportoare va trebui indicat expres termenul în care elementele comune ale operațiunilor care au legătură între ele prezintă relevanță, precum și orice alte scenarii ce constituie asemenea operațiuni.

De asemenea, normele interne stabilite la nivel de grup se vor aplica inclusiv distribuitorilor, care nu apar în varianta actuală a legii.

În cadrul informărilor reciproce privind țările terțe, cele non-UE, a căror legislație nu permite punerea în aplicare a normelor interne stabilite la nivel de grup, identificarea lor se va realiza ținând cont de eventualele constrângeri care ar putea împiedicarea buna funcționare a acestor norme, inclusiv dispozițiile de confidențialitate, de protecția datelor, precum și altele care limitează schimbul de informații potențial relevante în acest scop.

– Prevederi modificate referitoare la regimul supravegherii și controlului

Ca element de noutate, Oficiul Național pentru Prevenirea Combaterea Spălării Banilor (ONPCSB) va transmite Comisiei Europene lista autorităților și organismelor care supraveghează și controlează modul de aplicare a legii, precum și datele de contact ale acestora.

De asemenea, se modifică cadrul legal privind sancțiunile ce pot fi impuse entităților raportoare de către Banca Națională a României în calitate de autoritate cu rol de supraveghere și control și întemeiul legii. Se mărește plaja de sancțiuni principale și complementare, persoanele care pot fi sancționate, procedura de sancționare etc.

În ceea ce privește dispozițiile privind autorizarea caselor de schimb valutar, acestea se vor aplica și entităților care dețin în administrare structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare turistică, ce solicită să desfășoare operațiuni de cumpărare valute de la persoane fizice. Atât acestea cât și casele de schimb valutar clasice vor putea își vor putea desfășura activitatea pentru care au fost autorizate strict la punctele de schimb valutar care au fost premergător supuse înregistrării la Comisia de autorizare a activității de schimb valutar din cadrul Ministerului Finanțelor Publice.

– Se instituie o nouă procedură ce vizează autorizarea și/sau înregistrarea furnizorilor de servicii de schimb între monede virtuale și monede fiduciare de portofele digitale, de către Comisia de autorizare a activității de schimb valutar din cadrul Ministerului Finanțelor Publice

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Procedura se va stabili prin HG, iar ministerul de resort va emite un aviz tehnic pentru acești furnizori condiționată de plata unei taxe anuale. Pot deveni furnizori persoanele juridice naționale precum și cele dintr-un stat membru UE ori dintr-un stat semnatar al Acordului privind Spațiul Economic European sau cele din Confederația Elevețiană constituite cu respectarea prevederilor legale aplicabile. În acest sens, se reglementează și o procedură de notificare a Comisiei de către autoritatea competentă din România ori din statul de origine, prima fiind stabilită prin HG-ul amintit anterior.

Furnizorii de rețele și servicii de comunicații electronice vor fi obligați să respecte deciziile Comisiei referitoare la restricționarea accesului către paginile de internet a furnizorilor neautorizați/neînregistrați, respectiv a celor privind reclama și publicitatea acestor tipuri de servicii.

– Noi obligații instituite în sarcina autorităților cu atribuții de autorizare sau înregistrare și a organismelor de autoreglementare de împiedicare, în ceea ce privește entitățile raportoare prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. e), f) și h) din lege, a persoanelor condamnate definitiv pentru infracțiunea de spălare a banilor sau de finanțare a terorismului să dețină o funcție de conducere în cadrul acestor entități sau să fie beneficiarii reali ai acestora

– Completarea dispozițiilor pentru emitenții de monedă electronică și prestatorii de servicii de plată din alte state membre

Emitenții de monedă electronică și prestatorii de servicii de plată autorizați în alte state membre care desfășoară activitate pe teritoriul României în baza dreptului de stabilire sub altă formă decât prin intermediul unei sucursale, potrivit legislației aplicabile, stabilesc un punct unic de contact pe teritoriul României în situațiile prevăzute de Regulamentul delegat (UE) 2018/1108 de completare a Directivei (UE) 2015/849. Punctul unic de contact va îndeplini funcțiile prevăzute în regulamentul indicat.

Instituțiile autorizate în alte state membre care prestează în România servicii de remitere de bani prin intermediul agenților și instituțiile emitente de monedă electronică autorizate în alte state membre care desfășoară activitate pe teritoriul României prin intermediul distribuitorilor se vor conforma în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare OUG-ului la cerințele privind punctul unic de contact și vor comunica Băncii Naționale a României datele aferente.

– Prevederi actualizate în privința competențelor ONPCSB în măsura în care constată (in)existența unor indicii de spălare a banilor, finanțare a terorismului, ori alte infracțiuni

Pe de o parte, ONPCSB va informa strict organele de urmărire penală, nu și alte autorități, cu privire la indicii de săvârșire a altor infracțiuni decât cele de spălare a banilor sau de finanțare a terorismului.

Pe de altă parte, dacă nu constată astfel de indicii, Oficiul va păstra informațiile în evidență timp de 10 ani de la momentul înregistrării lor (5 în reglementarea actuală), după care, în măsura în care nu sunt valorificate și completate în această perioadă, se vor distruge și șterge de drept din bazele de date.

Suplimentar, se introduc două noi excepții care permit folosirea ca probe în cadrul procedurilor judiciare, civile sau administrative, a documentelor transmise în aplicarea prevederilor legii de BNR și ASF către Oficiu.

– Cadru legal actualizat privind schimbul de informații între ONPCSB/autoritățile și instituțiile cu atribuții de reglementare, informare și control în domeniu/organele de stat specializate în culegerea de informații și instituții străine care au funcții asemănătoare sau cu alte autorități competente din state membre UE sau state terțe

Acest schimb se va desfășura în mod spontan sau la cerere și, în plus față de reglementarea actuală, cu promptitudine. Totodată, informațiile primite de Oficiu de la o unitate de informații financiare străină va putea fi transmisă inclusiv Serviciului Român de Informații, în măsura în care se referă la presupuse operațiuni suspecte de finanțare a terorismului.

În egală măsură, nu se va interzice și nici nu se vor pune condiții nerezonabile ori restrictive în mod nejustificat pentru acordarea de asistență sau schimbul de informații cu autoritățile competente din alte state membre, și nici nu se va putea refuza o cerere de asistență pentru unul din următoarele motive:

– cererea implică și aspecte fiscale;

– dreptul intern impune entităților raportoare să păstreze secretul sau confidențialitatea, cu excepția asigurată notarilor, avocaților, executorilor judecătorești și altor persoane care exercită profesii liberale, în anumite condiții;

– există o anchetă, o investigație sau o procedură în curs de desfășurare, cu excepția cazului în care asistența ar împiedica ancheta, investigația sau procedura în cauză;

– natura sau statutul autorității competente solicitante cu atribuții similare este diferit de cel al autorității sau instituției competente căreia i se adresează solicitarea.

– Noi dispoziții legate de personalul care lucrează sau a lucrat pentru Banca Națională a României, Autoritatea de Supraveghere Financiară și Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor în materie de secret profesional

– Prevederi actualizate în privința regimului răspunderilor și a sancțiunilor, astfel încât să corespundă modificărilor aduse legislației prin proiectul de OUG

– Noi termene pentru implementarea legislației secundare, care încep să curgă de la intrarea în vigoare a OUG-ului.

Este vorba despre prorogarea termenelor privind aprobarea, adoptarea ori emiterea, după caz, a:

– HG-ului referitor la procedura de autorizare/înregistrare a caselor de schimb valutar care solicită să desfășoare activități de schimb valutar pentru persoane fizice, precum și a entităților care dețin în administrare structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare turistică, ce solicită să desfășoare operațiuni de cumpărare de valute de la persoane fizice;

– Regulamentului de organizare și funcționare a ONPCSB;

– Ordinului președintelui Oficiului privind forma și conținutul rapoartelor de tranzacții suspecte și a celor care nu prezintă suspiciuni, precum și metodologia de transmitere a lor;

– Reglementărilor sectoriale ale autorităților de supraveghere și organismelor de autoreglementare.

Vezi și Proiectul de modificare a Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Schimbările preconizate (partea I)


* Articol preluat de pe site-ul http://www.chirita-law.com/stiri/.

Proiectul de modificare a Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Schimbările preconizate (partea a II-a) was last modified: iunie 10th, 2020 by Florin Mircea

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice