Procedurile de recalculare şi de actualizare a pensiilor militare de stat (OMAI/OMAPN/ODSRI/ODSRIE/ODSTS/ODSPP nr. 31/M.25/999/8.148/237/259/221/2016)

25 mart. 2016
Vizualizari: 28120

Despre

  • M. Of. nr. 214 din 23 martie 2016
  • Ordin MAI nr. 31/2016
Art. 8 din Procedură

Art. 8 prevede faptul că în cazul în care nu au putut fi identificate soldele/salariile lunare brute realizate pentru întocmirea situației prevăzută la art. 3 lit. c), acest fapt se aduce la cunoștința casei de pensii sectoriale competente, care informează beneficiarul.

În continuare, este prevăzut faptul că în cazul prevăzut la alin. (1) beneficiarul poate opta pentru alegerea altei perioade de 6 luni consecutive potrivit art. 28 din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 9 din Procedură

Art. 9 dispune faptul că recalcularea pensiilor militare de stat, în baza prevederilor art. 109 alin. (5) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, se realizează în condițiile art. 3, prin luarea în calcul a documentelor nevalorificate până la data intrării în vigoare a acestei legi.

Art. 10 din Procedură

Art. 10 stabilește faptul că în termen de 90 de zile de la data înregistrării situației prevăzute la art. 3 lit. c) la casa de pensii sectorială competentă, casele de pensii sectoriale emit decizii de recalculare a pensiei.

În continuare, este prevăzut faptul că deciziile prevăzute la alin. (1), împreună cu baza de calcul privind recalcularea pensiei, se comunică în scris beneficiarilor, în termen de 10 zile lucrătoare de la data emiterii acestora.

Art. 11 din Procedură

Art. 11 prevede faptul că baza de calcul folosită la recalcularea pensiilor militare de stat este cea prevăzută la art. 28 din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, constituită din soldele/salariile lunare brute realizate la funcția de bază în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate în calitate de militar/polițist/funcționar public cu statut special, actualizată conform prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare la data intrării în vigoare a Legii nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, și cuprinde următoarele elemente:

a) soldele/salariile de funcție sau elemente salariale similare realizate în cele 6 luni consecutive;
b) soldele de grad/salariile gradului profesional deținut sau elemente salariale similare realizate în cele 6 luni consecutive;
c) gradațiile sau elemente similare realizate în cele 6 luni consecutive;
d) soldele/salariile/indemnizațiile de comandă/conducere sau alte elemente similare, după caz, realizate în cele 6 luni consecutive;
e) solda/salariul de merit, după caz, realizat(ă) în cele 6 luni consecutive;
f) indemnizația de dispozitiv/sporul pentru misiune permanentă sau alte elemente salariale similare, realizate în cele 6 luni consecutive;
g) sumele reprezentând alte elemente salariale decât cele de la lit. a)-f), realizate în cele 6 luni consecutive.

Art. 12 din Procedură

Art. 12 stabilește faptul că actualizarea soldei/salariului de funcție se efectuează în conformitate cu actele normative consecutive care au reglementat stabilirea funcțiilor în instituțiile de apărare națională, ordine publică și securitate națională, prin stabilirea evoluției succesive a sumelor/claselor de salarizare/coeficienților de ierarhizare până la data de 1 ianuarie 2016, respectiv prin echivalarea funcțiilor pe baza elementelor specifice reprezentate de suma/clasa de salarizare/coeficientul de ierarhizare, denumirea funcției, gradul militar/profesional al funcției, nivelul studiilor cu funcții în plată la data de 1 ianuarie 2016.

În continuare, este prevăzut faptul că actualizarea soldei/salariului de funcție prin stabilirea evoluției succesive a sumelor/claselor de salarizare/coeficienților de ierarhizare prevăzute de actele normative consecutive în vigoare la data la care a fost acordat dreptul până la data de 1 ianuarie 2016 se face prin identificarea soldei/salariului de funcție realizat în fiecare lună din cele 6 luni consecutive din documentele de plată ale acestora și utilizarea sumelor/claselor de salarizare/coeficienților de ierarhizare, după caz, transpuse la nivelul prevăzut de legislația în domeniul salarizării aplicabilă la data de 1 ianuarie 2016.

De asemenea, la actualizarea soldei/salariului de funcție prin echivalarea funcțiilor se au în vedere următoarele criterii:

a) categoria de personal, corpul profesional și arma/structura din care face parte funcția respectivă;
b) nivelul ierarhic al structurii din care fac parte funcția respectivă și gradul militar/profesional al acesteia;
c) categoria/tipul funcției, respectiv de conducere sau de execuție.

În plus, funcțiile care, ținând cont de elementele prevăzute pentru echivalarea funcțiilor și de criteriile prevăzute la alin. (3), își regăsesc un corespondent în legislația aplicabilă la data de 1 ianuarie 2016 se echivalează cu acestea.

În același sens, dacă actualizarea soldei/salariului de funcție prin echivalarea funcțiilor nu poate fi efectuată potrivit dispozițiilor alin. (3) și (4), aceasta se face prin parcurgerea, în ordine, a următoarelor proceduri:

a) se identifică o funcție cu aceeași/același sumă/clasă de salarizare/coeficient de ierarhizare care a fost echivalată/echivalat în condițiile alin. (4), cu aceasta/acesta urmând a se realiza echivalarea;
b) dacă nu este posibilă aplicarea prevederilor lit. a), se identifică o funcție cu o sumă/clasă de salarizare/coeficient de ierarhizare imediat superioară, care a fost echivalată în condițiile alin. (4), iar între elementul respectiv al funcției echivalate și elementul funcției pentru care se dorește echivalarea se realizează un raport aritmetic, al cărui rezultat se aplică elementului funcției echivalente cunoscute și care se raportează, prin comparație, la cel mai apropiat element, similar sau imediat superior, pe baza căruia se realizează echivalarea. Raportul aritmetic și echivalarea se fac utilizându-se următoarea formulă de calcul:

EFPE = (EFTN x EFPC)/EFTC
EFPE – valoarea egală sau imediat superioară regăsită în legislația aplicabilă la 1 ianuarie 2016,
unde:
EFTN – elementul funcției din trecut negăsite,
EFTC – elementul funcției din trecut cunoscute,
EFPC – elementul funcției din prezent cunoscute,
EFPE – elementul funcției din prezent echivalente.

De asemenea, actualizarea soldei/salariului de funcție prin echivalare realizată în condițiile alin. (4) și (5) nu poate avea ca rezultat stabilirea unei echivalențe între funcții de conducere și funcții de execuție, între funcții din corpuri militare/profesionale diferite și nici între funcții prevăzute cu studii superioare și funcții prevăzute cu studii medii/postliceale.

Penultimul alineat prevede faptul că în cazurile în care, prin aplicarea prevederilor alin. (5) se ajunge la una dintre situațiile prevăzute la alin. (6), actualizarea soldei/salariului de funcție prin echivalarea funcției îndeplinite se realizează la nivelul celei mai avantajoase funcții corespunzătoare categoriei profesionale și corpului profesional din care a făcui parte persoana, cu respectarea tipului de funcție și a nivelului studiilor deținute. Prin excepție, în situația funcțiilor de execuție de ofițer prevăzute cu studii medii/postliceale, echivalarea acestora se realizează cu funcțiile determinate exclusiv prin aplicarea formulei prevăzute la alin. (5).

În fine, situația cuprinzând evoluția succesivă a sumelor/claselor de salarizare/coeficienților de ierarhizare, respectiv, după caz, cea privind echivalarea funcțiilor se aprobă prin acte administrative cu caracter normativ ale conducătorilor instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale
Art. 13 din Procedură

Art. 13 stabilește faptul că în vederea actualizării soldelor de grad/salariilor gradelor profesionale deținute se utilizează suma/clasa de salarizare/coeficientul de ierarhizare, după caz, avută/avut în cele 6 luni consecutive, identificate în documentele de plată ale acestora, care se transpun la nivelul soldei de grad/salariului gradului profesional aflat în plată conform legislației aplicabile la data de 1 ianuarie 2016, potrivit gradului militar/profesional corespondent/echivalent.

În continuare, este prevăzut faptul că corespondența/Echivalarea gradului militar/profesional deținut se face potrivit prevederilor actelor normative care au reglementat/reglementează statutele profesionale ale militarilor, polițiștilor, respectiv ale funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare.

De asemenea, în situația în care se identifică grade militare/profesionale care nu mai există și care nu au corespondent în legislația aplicabilă la 1 ianuarie 2016, echivalarea gradului militar/profesional deținut se face cu gradul militar/profesional imediat superior reglementat de această legislație.

În fine, eventualele diferențe dintre solda de grad/salariul gradului profesional al funcției echivalente și nivelul transpus al soldei de grad/salariului gradului profesional aflate în plată conform legislației aplicabile la data de 1 ianuarie 2016, potrivit gradului militar/profesional echivalent, se includ în cuantumul actualizat al soldelor de grad/salariilor gradelor profesionale deținute.

Art. 14 din Procedură

Art. 14 dispune faptul că în vederea actualizării cuantumului gradațiilor se utilizează numărul de gradații avut în cele 6 luni consecutive, identificat în documentele de plată, care se transpune la nivelul cuantumului gradațiilor aflat în plată conform legislației aplicabile la data de 1 ianuarie 2016.

În continuare, în situația în care personalul a beneficiat de spor de vechime, se utilizează procentul acestui spor avut în cele 6 luni consecutive, identificat în documentele de plată, care se transpune prin aplicarea acestui procent asupra bazei de calcul a gradațiilor, potrivit legislației aplicabile la data de 1 ianuarie 2016.

De asemenea, în situația în care în documentele de plată nu este identificat numărul de gradații sau sporul de vechime, se utilizează numărul de gradații stabilit potrivit vechimii în serviciu și, după caz, vechimii în muncă și stagiului de cotizare, avute în fiecare din cele 6 luni consecutive, care se transpune la nivelul cuantumului gradațiilor aflat în plată conform legislației aplicabile la data de 1 ianuarie 2016.

Art. 15 din Procedură

Art. 15 prevede faptul că în vederea actualizării cuantumului soldelor/salariilor/indemnizațiilor de comandă/de conducere sau altor elemente salariale similare avute se utilizează procentul corespunzător funcției de comandă/conducere avut în fiecare dintre cele 6 luni consecutive.

În continuare, pe baza procentului prevăzut la alin. (1) se stabilește cuantumul actualizat al soldelor/salariilor/indemnizațiilor de comandă/de conducere, prin aplicarea acestui procent la baza de calcul prevăzută de legislația aplicabilă la data de 1 ianuarie 2016.

De asemenea, în situația în care soldele/salariile/indemnizațiile de comandă/de conducere au fost acordate sub formă de sume fixe, actualizarea se realizează prin raportarea sumei fixe la solda de funcție/salariul de funcție realizat în acea perioadă și aplicarea procentului obținut la baza de calcul prevăzută de legislația aplicabilă la data de 1 ianuarie 2016.

Art. 16 din Procedură

Art. 16 dispune în vederea actualizării cuantumului soldei/salariului de merit se utilizează procentul de care a beneficiat în cele 6 luni consecutive.

De asemenea, pe baza procentului prevăzut la alin. (1) se stabilește cuantumul actualizat al acestui drept, prin raportare la cuantumul soldei/salariului de funcție actualizat, care constituie baza de calcul a cuantumului acestui drept conform legislației aplicabile la data de 1 ianuarie 2016.

Art. 17 din Procedură

Art. 17 prevede faptul că în vederea actualizării cuantumului indemnizației de dispozitiv/sporului pentru misiune permanentă sau a altor elemente salariale similare se utilizează procentul de care a beneficiat în cele 6 luni consecutive.

De asemenea, pe baza procentului prevăzut la alin. (1) se stabilește cuantumul actualizat al acestui drept prin raportare la baza de calcul actualizată în funcție de care se determină acest drept, conform legislației aplicabile la data de 1 ianuarie 2016.

Art. 18 din Procedură

Art. 18 stabilește faptul că în vederea actualizării cuantumurilor elementelor salariale prevăzute la art. 11 lit. g), realizate în cele 6 luni consecutive, se utilizează procentul corespunzător al fiecărui element salarial, care se determină proporțional cu suma avută, aferentă acestui element din cuantumul total al elementelor prevăzute la art. 11 lit. a)-f), identificate în documentele de plată ale acestora, potrivit următoarei formule:

PgnCR (%) = [(gnCR)/(aCR + bCR + cCR + dCR + eCR+fCR)] x 100,

unde:

PgnCR (%) = procentul corespunzător cuantumului realizat al fiecărui element salarial de la art. 11 lit. g), „gn” reprezentând elementul identificat în documentele de plată;

a (b, c, d, e, f) CR = cuantumul realizat al fiecărui element salarial de la art. 11 lit. a)-f);

gnCR = cuantumul realizat al fiecărui element salarial de la art. 11 lit. g).

În continuare, este prevăzut faptul că pe baza procentului prevăzut la alin. (1) se stabilește cuantumul actualizat al fiecărui element salarial de la art. 11 lit. g), în funcție de totalul cuantumului actualizat al elementelor prevăzute la art. 11 lit. a)-f), utilizând procentul respectiv potrivit următoarei formule:

gnCA = [aCA + bCA+cCA + dCA + eCA+fCA) x PgnCR (%),

unde:

gnCA = cuantumul actualizat al fiecărui element salarial de la art. 11 lit. g);

a (b, c, d, e, f) CA = cuantumul actualizat al fiecărui element salarial de la art. 11 lit. a)-f).

De asemenea, în cazul în care elementele salariale prevăzute la art. 11 lit. g) nu se identifică în mod distinct în documentele de plată, ca denumire a fiecărui element, în vederea actualizării cuantumului elementelor respective se utilizează procentul total al acestora, prin aplicarea în mod corespunzător a dispozițiilor și formulelor de la alin. (1) și (2).

În fine, în totalul cuantumului elementelor salariale prevăzute la art. 11 lit. g) se includ și elementele care nu sunt specifice militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare și care au fost acordate potrivit dispozițiilor legale anterioare intrării în vigoare a Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 19 din Procedură

Art. 19 prevede faptul că în vederea determinării soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază, actualizate, din care se constituie baza de calcul utilizată în procesul de recalculare a pensiilor militare de stat, la cuantumul total actualizat al elementelor soldelor/salariilor brute determinate potrivit art. 12-18, majorat prin aplicarea majorărilor salariale prevăzute de Legea nr. 293/2015 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 35/2015 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe, se adaugă suma pentru suportarea (compensarea) contribuției individuale la buget, calculată prin raportare la totalul cuantumului respectiv, conform legislației aplicabile la data de 1 ianuarie 2016 care reglementează determinarea venitului brut realizat din solde/salarii lunare.

Art. 20 din Procedură

Art. 20 dispune faptul că baza de calcul folosită pentru recalcularea pensiei militare de stat pentru perioadele în care personalul s-a aflat în misiune temporară sau permanentă în străinătate este cea prevăzută la art. 28 alin. (4) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, actualizată la data de 1 ianuarie 2016.

În continuare, este prevăzut faptul că baza de calcul folosită pentru recalcularea pensiei militare de stat pentru personalul care a fost detașat în afara instituțiilor de apărare națională, ordine publică și securitate națională este cea prevăzută la art. 28 alin. (5) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, actualizată la data de 1 ianuarie 2016, potrivit principiilor stabilite la art. 12-19. Pentru actualizarea la data de 1 ianuarie 2016 a salariilor lunare corespunzătoare funcției exercitate, beneficiarul drepturilor de pensie solicită instituției la care acesta a fost detașat cuantumul și elementele salariale pentru funcția similară aflată în plată la 1 ianuarie 2016.

De asemenea, baza de calcul folosită pentru recalcularea pensiei militare de stat pentru personalul care a exercitat o funcție de demnitate publică este cea prevăzută la art. 28 alin. (6) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, actualizată la data de 1 ianuarie 2016.

Alineatul al patrulea prevede faptul că baza de calcul folosită pentru recalcularea pensiei militare de stat pentru soțul/soția, militar, polițist sau funcționar public cu statut special, aflat/aflată în concediu fără plată pentru a-și urma soția/soțul trimisă/trimis în misiune permanentă în străinătate, în ultimii 5 ani anteriori îndeplinirii vârstei standard de pensionare, este cea prevăzută la art. 28 alin. (7) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, actualizată la data de 1 ianuarie 2016.

Penultimul alineat prevede faptul că baza de calcul folosită pentru recalcularea pensiei de urmaș, în cazul în care decesul susținătorului a survenit înaintea îndeplinirii condițiilor pentru obținerea unei pensii este cea prevăzută la art. 28 alin. (8) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, actualizată la data de 1 ianuarie 2016, la alegerea beneficiarilor pensiei de urmaș.

Ultimul alineat dispune faptul că în situația în care titularul/susținătorul nu a realizat venituri cel puțin 6 luni consecutive, baza de calcul folosită pentru recalcularea pensiei este cea prevăzută la art. 28 alin. (9) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, actualizată la data de 1 ianuarie 2016.

Art. 21 din Procedură

Art. 21 dispune faptul că gradul de invaliditate și legătura cauzală a invalidității cu serviciul militar/în poliție sunt cele stabilite în ultimul certificat – decizie medicală din dosarul de pensionare emis înainte de data de 1 ianuarie 2016.

De asemenea, pentru personalul invalid ca urmare a unor acțiuni specifice din cauza unor accidente, catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite în timpul și din cauza serviciului sau a unor misiuni și operații în afara teritoriului român, ale căror drepturi de pensie au fost deschise în baza prevederilor Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 360/2002 privind statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 293/2004 privind Statutul funcționarilor publici cu statut special din Administrația Națională a Penitenciarelor, republicată, și Legii nr 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, în perioada 1 ianuarie 2011-31 decembrie 2015, recalcularea se face având la bază elementele prevăzute în anexa nr. 1b la prezenta procedură.

Art. 22 din Procedură

Art. 22 prevede faptul că pensiile de urmaș se recalculează în raport cu pensia militară de stat a persoanei decedate sau cu pensia la care ar fi avut dreptul susținătorul decedat și cu numărul de urmași înscriși la pensie.

În continuare, este prevăzut faptul că pentru urmașii personalului decedat ca urmare a unor acțiuni specifice din cauza unor accidente, catastrofe sau alte asemenea evenimente intervenite în timpul și din cauza serviciului sau a unor misiuni și operații în afara teritoriului român, ale căror drepturi de pensie au fost deschise în baza prevederilor Legii nr 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 360/2002 privind statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare, Legii nr. 293/2004 privind Statutul funcționarilor publici cu statut special din Administrația Națională a Penitenciarelor, republicată, și Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, în perioada 1 ianuarie 2011-31 decembrie 2015, recalcularea se face având la bază elementele prevăzute în anexa nr. 1b la prezenta procedură.

Art. 23 din Procedură

Art. 23 stabilește faptul că în cazul persoanelor care optează pentru recalcularea pensiei în condițiile art. 110 alin. (5) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, aceasta se efectuează în baza următoarelor elemente, după caz:

a) stagiile de cotizare în specialitate, la care se adaugă, după caz, sporul pentru condițiile de muncă aferent acestora, valorificate în sistemul public de pensii;

b) procentele de calcul stabilite conform prevederilor art. 29, 39 și 108 din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare;

c) situația soldelor/salariilor lunare brute realizate la funcția de bază, corespunzătoare celor 6 luni consecutive alese conform art. 28 din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, sau ultimele 6 luni de activitate în situația în care beneficiarul nu își exprimă opțiunea, actualizată la data cererii conform prevederilor legale care reglementează salarizarea militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare;

d) gradul de invaliditate și cauza invalidității.

În continuare, este prevăzut faptul că preluarea documentelor și recalcularea pensiei pentru persoanele prevăzute la art. 110 alin. (5) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, se face în baza unui protocol încheiat între Casa Națională de Pensii Publice și casele de pensii sectoriale.

De asemenea, în cazul persoanelor care beneficiază de pensie de invaliditate și care optează pentru recalcularea pensiei în condițiile art. 110 alin. (5) din Legea nr. 223/2015, cu modificările și completările ulterioare, gradul de invaliditate și cauza invalidității sunt cele stabilite în sistemul public de pensii.

În fine, persoanele prevăzute la alin. (3) au obligația de a transmite caselor de pensii sectoriale o copie a certificatului – decizie medicală de încadrare în grad de invaliditate emis de medicul expert al comisiei de expertiză în termen de 15 zile de la data emiterii, respectiv luării la cunoștință asupra acesteia.

În continuare, vom prezenta câteva dintre dispozițiile privind procedura de actualizare a pensiilor militare de stat prevăzută în anexa nr. 2 (Procedură).

Art. 1 din Procedură

Art. 1 prevede faptul că actualizarea pensiilor militare de stat prevăzută la art. 60 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările și completările ulterioare, se realizează de către casele de pensii sectoriale, de regulă din oficiu, pe baza informațiilor din bazele de date proprii, fără a fi emise decizii în acest sens, conform prevederilor din anexa nr. 1 la ordin și prevederilor legale în vigoare la data prevăzută de lege la data actualizării pensiilor.

Art. 2 din Procedură

Art. 2 dispune faptul că în cazul pensionarilor militari proveniți din alte state, potrivit acordurilor încheiate în acest sens, cuantumul pensiilor aflate în plată se actualizează pe baza elementelor asimilate/echivalate de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice la data preluării în sistemul pensiilor militare de stat.

Procedurile de recalculare și de actualizare a pensiilor militare de stat (OMAI/OMAPN/ODSRI/ODSRIE/ODSTS/ODSPP nr. 31/M.25/999/8.148/237/259/221/2016) was last modified: martie 24th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.