Procedura privind modalitatea de ducere la îndeplinire a atribuţiilor ANAF în domeniul sancţiunilor internaţionale aprobată prin OPANAF nr. 1984/2019
În M. Of. nr. 583 din 16 iulie 2019 s-a publicat Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind procedura privind modalitatea de ducere la îndeplinire a atribuțiilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală în domeniul sancțiunilor internaționale.
În continuare, vom prezenta structura acestui OPANAF:
– CAPITOLUL I („Dispoziții generale”);
– CAPITOLUL II („Monitorizarea, publicitatea și comunicarea actelor prin care se instituie sancțiuni internaționale”);
– CAPITOLUL III („Soluționarea înștiințărilor și raportărilor privind persoane sau entități desemnate”);
– CAPITOLUL IV („Emiterea ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancțiunilor internaționale”);
– CAPITOLUL V („Aplicarea ordinului de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancțiunilor internaționale”);
– CAPITOLUL VI („Monitorizarea aplicării măsurilor de blocare a fondurilor și resurselor economice”)
– CAPITOLUL VII („Comisia permanentă constituită la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală”);
– CAPITOLUL VIII („Soluționarea unor sesizări sau cereri”);
– CAPITOLUL IX („Soluționarea contestațiilor”).
Vom menționa câteva dispoziții relevante din conținutul acestui ordin, astfel:
– Art. 1 prezintă obiectul procedurii, mai precis „procedura definește activitățile desfășurate de direcțiile de specialitate din cadrul aparatului central al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili, direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice, inclusiv prin direcțiile regionale vamale și unitățile subordonate acestora, în vederea dispunerii și aplicării măsurilor de blocare a fondurilor sau a resurselor economice care se află în proprietatea, sunt deținute sau se află sub controlul, direct sau indirect, al persoanelor fizice sau juridice identificate ca fiind persoane sau entități desemnate, inclusiv a fondurilor sau a resurselor economice derivate ori generate din bunuri deținute sau controlate de persoanele fizice ori juridice identificate ca fiind persoane sau entități desemnate, sau de revocare a măsurilor dispuse”;
– Art. 19 menționează competența Comisiei permanente: „Pentru analizarea contestațiilor, a cererilor privind autorizarea unor tranzacții, a cererilor de derogare de la aplicarea sancțiunilor internaționale, precum și a cererilor privind revocarea măsurilor dispuse prin ordinul de blocare a fondurilor și resurselor economice în domeniul sancțiunilor internaționale se constituie o comisie permanentă la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală”;
– Forma și conținutul contestației sunt prevăzute de art. 33: „Contestația se formulează în scris și cuprinde:
a) datele de identificare ale contestatarului;
b) obiectul acesteia;
c) motivele de fapt și de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura contestatarului sau a împuternicitului acestuia. Dovada calității de împuternicit a contestatarului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit legii.
(2) Contestația se depune la registratura Agenției Naționale de Administrare Fiscală”.