Procedura de anulare a obligaţiilor de plată accesorii a fost aprobată (OPAAAS nr. 198/2021)

4 oct. 2021
Vizualizari: 387

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
 

Ordinul președintelui Autorității pentru Administrarea Activelor Statului nr. 198/2021 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligațiilor de plată accesorii

 

(M. Of. nr. 938 din data de 1 octombrie 2021)

 

Se aprobă Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii, conform cap. II din O.U.G. nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale, cu modificările ulterioare.

În M. Of. nr. 938 din 1 octombrie 2021 s-a publicat Ordinul președintelui Autorității pentru Administrarea Activelor Statului nr. 198/2021 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligațiilor de plată accesorii.

Vă prezentăm, în continuare, o parte dintre dispozițiile importante prevăzute de această procedură.

 

Art. 1: Sfera de aplicare

(1) Prezenta procedură se aplică obligațiilor bugetare administrate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (denumită în continuare AAAS).

(2) Obligațiile bugetare administrate de AAAS sunt:

a) creanțele bugetare restante, existente în evidențele contabile ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), pentru care creditorul deține titluri de creanță sau titluri executorii legal constituite, preluate de AAAS în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2003 privind preluarea de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare a unor creanțe bugetare în vederea încasării și virării lor la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 557/2003, cu următoarea structură: contribuții angajator, dobânzi angajator, penalități angajator, contribuție asigurați, dobânzi asigurați, penalități asigurați, penalități stopaj la sursă;

b) obligațiile rezultate din titlurile executorii reprezentate de hotărârile judecătorești emise de instanțele de judecată.

(3) Accesoriile obligațiilor bugetare administrate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului sunt reprezentate de:

a) pentru creanțele preluate de la CNAS: dobânzi angajator, penalități angajator, dobânzi asigurați, penalități asigurați, penalități stopaj la sursă;

b) pentru obligațiile rezultate din titlurile executorii reprezentate de hotărârile judecătorești: contravaloarea actualizării cu indicele de inflație.

(4) Debitorii ce pot beneficia de facilitățile prevăzute în prezenta procedură sunt debitorii persoane juridice sau persoane fizice care la data de 31 martie 2020 inclusiv au obligații bugetare principale restante administrate de AAAS.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(5) În categoria debitorilor prevăzuți la alin. (4) se includ și următorii debitori:

a) debitorii declarați insolvabili, potrivit legii;

b) persoanele cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală, sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv legii penale, pentru obligațiile bugetare aferente perioadei anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, indiferent de data emiterii deciziei de atragere a răspunderii sau a rămânerii definitive a hotărârii judecătorești de atragere a răspunderii;

c) debitorii aflați în procedura insolvenței ori aflați în dizolvare, potrivit prevederilor legale în vigoare;

d) debitorii care la data de 31 martie 2020 inclusiv înregistrează numai obligații de plată accesorii nestinse aferente obligațiilor bugetare principale stinse până la această dată, iar accesoriile nu au fost stinse până la data intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale, cu modificările ulterioare, denumită în continuare ordonanță de urgență, respectiv până la data de 14 mai 2020.

(6) Facilitățile la plata obligațiilor bugetare prevăzute la art. 2 alin. (1) se acordă de către AAAS.

(7) În cazul titlurilor executorii existente în evidența AAAS în vederea recuperării pentru care calculul de accesorii se efectuează de către AAAS, anularea obligațiilor de plată accesorii se acordă de către AAAS.

(8) Obligațiile bugetare de a căror plată depinde acordarea facilităților sunt cele administrate de AAAS, precum și cele ce constituie condiție pentru acordarea facilităților la plata obligațiilor bugetare potrivit art. IX-XII din ordonanța de urgență.

(9) Obligațiile bugetare accesorii ce urmează a fi anulate sunt:

a) pentru creanțele bugetare preluate de la CNAS sunt cele transmise de CNAS prin protocoalele de preluare, definite la alin. (3) lit. a);

b) actualizarea cu indicele de inflație, în cazul obligațiilor rezultate din titlurile executorii reprezentate de hotărârile judecătorești.

 

Art. 3: Procedura de acordare a amânării la plată

(1) Debitorii își exprimă intenția de a beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii potrivit ordonanței de urgență, prin depunerea unei notificări, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură, astfel:

a) la registratura AAAS;

b) prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.

(2) După primirea notificării prevăzute la alin. (1), AAAS procedează la analiza situației datoriilor debitorului în vederea stabilirii cu certitudine a obligațiilor bugetare administrate de AAAS, precum și a celor ce constituie condiție pentru acordarea facilităților la plata obligațiilor bugetare potrivit art. IX-XI din ordonanța de urgență.

(3) După depunerea notificării, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, AAAS emite și comunică debitorului decizia referitoare la obligațiile de plată accesorii și extrasul de cont.

(4) Extrasul de cont prevăzut la alin. (3) se eliberează pe baza datelor existente în evidența AAAS, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta procedură.

(5) În cazul în care există neconcordanțe între sumele înscrise în extrasul de cont și evidența contabilă a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data comunicării extrasului de cont. După clarificarea neconcordanțelor, AAAS întocmește în două exemplare procesul-verbal de punere de acord, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta procedură, precum și decizia referitoare la obligațiile de plată accesorii și noul extras de cont.

(6) După întocmirea procesului-verbal de punere de acord sau în cazul în care debitorul nu solicită clarificarea neconcordanțelor în termenul prevăzut la alin. (5), AAAS emite decizia de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii, prevăzută în anexa nr. 4 la prezenta procedură, precum și adresa de sistare temporară, totală sau parțială, a executării silite adresată instituțiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare și/sau terților popriți care dețin/datorează sume de bani debitorului ori, după caz, înștiințarea de respingere a notificării, prevăzută în anexa nr. 5 la prezenta procedură, dacă debitorul nu se încadrează în niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. IX-XI din ordonanța de urgență.

(7) Notificările depuse anterior publicării prezentei proceduri în Monitorul Oficial al României, Partea I, se soluționează în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data publicării.

(8) Notificarea va cuprinde cel puțin următoarele elemente:

a) datele de identificare a debitorului: denumirea/numele și prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail;

b) obiectul notificării, respectiv intenția de a beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2), cu precizarea exactă a prevederilor legale în care debitorul consideră că se încadrează;

c) data și semnătura debitorului/reprezentantului legal/împuternicitului.

(9) De la data emiterii deciziei de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii, pentru obligațiile de plată accesorii care fac obiectul amânării la plată:

a) nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;

b) nu se efectuează stingerea până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, după caz.

(10) În cazul în care, ulterior emiterii deciziilor de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii, se constată erori în conținutul acestora, pe baza documentelor care atestă această situație, AAAS emite decizie de modificare a deciziei de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii, prevăzută în anexa nr. 6 la prezenta procedură. Decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii înlocuiește decizia emisă anterior. Amânarea la plată a obligațiilor accesorii se acordă în baza notificării inițiale. Deciziile de modificare a deciziei de amânare la plată a obligațiilor bugetare accesorii emise de AAAS se transmit debitorului.

(11) În situația în care debitorul nu depune cererea de anulare a accesoriilor până la data de 31 ianuarie 2022 inclusiv, AAAS emite și comunică acestuia decizia de pierdere a valabilității amânării la plată a obligațiilor de plată accesorii, prevăzută în anexa nr. 7 la prezenta procedură.

(12) Notificarea privind intenția de a beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii nu este obligatorie, ci are drept scop obținerea efectelor prevăzute la alin. (9).

 

Art. 4: Procedura de acordare a anulării obligațiilor de plată accesorii

(1) Anularea obligațiilor de plată accesorii se solicită de către debitori, inclusiv de către cei care au notificat AAAS conform art. 3 alin. (1), în baza unei cereri de anulare a accesoriilor, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 la prezenta procedură, depusă la registratura AAAS sau comunicată prin poștă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, conform modalităților prevăzute la art. 3 alin. (1). Cererea poate fi depusă după îndeplinirea condițiilor de acordare a anulării, dar nu mai târziu de 31 ianuarie 2022 inclusiv.

(2) Cererea de anulare a accesoriilor cuprinde cel puțin următoarele:

a) datele de identificare a debitorului: denumirea/numele și prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail;

b) obiectul cererii, respectiv anularea obligațiilor de plată accesorii prevăzute la art. 2 alin. (2), cu precizarea facilităților la plata obligațiilor bugetare solicitate, prevăzute la art. IX-XII din ordonanța de urgență;

c) data și semnătura debitorului/reprezentantului legal/împuternicitului.

(3) Pentru îndeplinirea condiției prevăzute la art. IX lit. b) din ordonanța de urgență, debitorul trebuie să aibă stinse la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor toate obligațiile bugetare principale și accesorii administrate de AAAS cu termene de plată cuprinse între data de 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor.

(4) În termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de anulare a accesoriilor, AAAS:

a) analizează îndeplinirea condițiilor prevăzute de cap. II din ordonanța de urgență;

b) emite și comunică, dacă este cazul, decizia referitoare la obligațiile de plată accesorii, în vederea actualizării obligațiilor de plată accesorii ce pot face obiectul anulării;

c) reface evidența contabilă în situația în care au fost stinse obligații de plată accesorii ce pot face obiectul anulării;

d) emite decizia de anulare a obligațiilor de plată accesorii, prevăzută în anexa nr. 9 la prezenta procedură, sau decizia de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, prevăzută în anexa nr. 10 la prezenta procedură, după caz.

(5) În situația în care un debitor înregistrează mai multe categorii de obligații bugetare, respectiv atât obligații fiscale preluate de AAAS în vederea recuperării, cât și obligații bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii, verificarea îndeplinirii condițiilor conform alin. (4) se realizează în funcție de ambele categorii de obligații, raportat la toate obligațiile bugetare restante.

(6) Înainte de emiterea deciziei de respingere a cererii de anulare a accesoriilor, AAAS audiază debitorul, potrivit art. 9 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, ocazie cu care îi indică condițiile ce nu au fost îndeplinite.

(7) În situația în care au fost stinse obligații de plată accesorii începând cu data de 14 mai 2020, ce pot face obiectul anulării, precum și în cazul accesoriilor incluse în ratele de eșalonare cu termene de plată după data de 14 mai 2020 achitate odată cu plata ratei de eșalonare potrivit art. XVI alin. (2) din ordonanța de urgență, se naște dreptul de restituire al debitorului, în conformitate cu prevederile Codului de procedură fiscală.

(8) Obligațiile de plată accesorii aferente obligațiilor bugetare principale prevăzute la art. 2 alin. (3), precum și accesoriile incluse în ratele de eșalonare cu termene de plată anterioare datei de 14 mai 2020 nu se restituie în situația în care acestea au fost stinse înainte de această dată.

(9) Pentru debitorii care nu au notificat AAAS cu privire la intenția de a beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii se aplică în mod corespunzător prevederile art. 165 din Codul de procedură fiscală cu privire la ordinea de stingere a obligațiilor fiscale, urmând ca obligațiile de plată accesorii să se restituie potrivit alin. (7).

(10) În aplicarea prevederilor art. XI din ordonanța de urgență, obligațiile de plată accesorii ce pot face obiectul anulării sunt:

a) cele aferente obligațiilor bugetare principale al căror termen de prescripție a dreptului de a cere executarea silită conform Codului de procedură fiscală nu s-a împlinit;

b) cele datorate și nestinse la data de 31 martie 2020 inclusiv.

(11) În cazul în care, ulterior emiterii deciziilor de anulare a obligațiilor de plată accesorii, se constată erori în conținutul acestora, pe baza documentelor care atestă această situație, AAAS emite decizie de modificare a deciziei de anulare a obligațiilor de plată accesorii, prevăzută în anexa nr. 11 la prezenta procedură.

 

Art. 6: Anularea obligațiilor în cazul persoanelor pentru care s-a atras răspunderea

(1) În situația debitorilor prevăzuți la art. 1 alin. (5) lit. b), notificarea/cererea de anulare se depune la AAAS, cu indicarea debitorului principal și a cuantumului obligațiilor bugetare pentru care le-a fost atrasă răspunderea, aplicându-se în mod corespunzător prevederile art. 3-5.

(2) La acordarea facilității pentru obligațiile pentru care s-a atras răspunderea potrivit legii, pentru analiza îndeplinirii condițiilor prevăzute la cap. II din ordonanța de urgență, AAAS are în vedere numai obligațiile ce îi revin persoanei răspunzătoare, nu și pe cele ce revin debitorului principal.

 

Totodată, prezentul Ordin conține și o serie de Anexe pe care le vom enumera, mai jos:

Anexa nr. 1: Notificare privind intenția de a beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale;

Anexa nr. 2: Extras de cont;

Anexa nr. 3: Proces-verbal de punere de acord;

Anexa nr. 4: Decizie de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii;

Anexa nr. 5: Înștiințare de respingere a notificării;

Anexa nr. 6: Decizie de modificare a deciziei de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii;

Anexa nr. 7: Decizie de pierdere a valabilității amânării la plată a obligațiilor de plată accesorii;

Anexa nr. 8: Cerere de anulare a obligațiilor de plată accesorii, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale, cu modificările ulterioare;

Anexa nr. 9: Decizie de anulare a obligațiilor de plată accesorii;

Anexa nr. 10: Decizie de respingere a cererii de anulare a obligațiilor de plată accesorii;

Anexa nr. 11: Decizie de modificare a deciziei de anulare a obligațiilor de plată accesorii;

Anexa nr. 12: Decizie prin care se ia act de retragerea notificării și se desființează decizia de amânare la plată a obligațiilor de plată accesorii.

Procedura de anulare a obligațiilor de plată accesorii a fost aprobată (OPAAAS nr. 198/2021) was last modified: octombrie 4th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.