Procedura de acordare a subvenţiilor pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilităţi în accesarea şi utilizarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces – aprobare (OMMJS/OMS/OCNAS nr. 721/481/310/2019)

Actul publicat în Monitor

Sumar

Ordinul comun al ministrului muncii şi justiţiei sociale, al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (OMMJS/OMS/OCNAS) nr. 721/481/310/2019 privind aprobarea Procedurii de acordare a subvenţiilor pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilităţi în accesarea şi utilizarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces, altele decât cele finanţate prin Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate

(M. Of. nr. 258 din 3 aprilie 2019)

Se aprobă Procedura de acordare a subvenţiilor pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilităţi în accesarea şi utilizarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces, altele decât cele finanţate prin Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate

 

În M. Of. nr. 258 din 3 aprilie 2019 s-a publicat OMMJS/OMS/OCNAS nr. 721/481/310/2019 privind aprobarea Procedurii de acordare a subvenţiilor pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilităţi în accesarea şi utilizarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces, altele decât cele finanţate prin Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate.

Astfel, prin respectivul ordin se aprobă Procedura de acordare a subvenţiilor pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilităţi în accesarea şi utilizarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces, altele decât cele finanţate prin Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, prevăzută în anexă.

 

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții ale respective proceduri.

 

Prezentare generală

 

Potrivit art. 1, rolul respectivei proceduri este de a stabili etapele, responsabilităţile şi documentele aferente în procesul de acordare a subvenţiilor pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilităţi în accesarea şi utilizarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces, în vederea asigurării accesului persoanelor cu dizabilităţi, în condiţii de egalitate cu ceilalţi, la mediul fizic, informaţional şi comunicaţional, în cadrul proiectelor cofinanţate din Programul operaţional Capital uman (POCU) – axa prioritară 3 – Locuri de muncă pentru toţi.

Astfel, prin sintagma „tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces” se face referire la orice produs de asistare, inclusiv dispozitive, echipamente, instrumente şi software, utilizat de către sau pentru persoanele cu dizabilităţi pentru:

– participare;

– protecţie, suport, training, măsurarea sau înlocuirea funcţiilor sau structurilor corpului şi a unor activităţi;

– prevenirea deficienţelor, limitărilor de activitate şi restricţiilor de participare.

Prin urmare, subvenția se va acorda sub forma unui voucher. Acesta poate fi utilizat exclusiv pentru achiziţionarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces, altele decât cele finanţate prin Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, iar beneficiarii sunt persoanele adulte încadrate în grad de handicap grav, accentuat, mediu sau uşor, denumite persoane îndreptăţite. În vederea eliberării voucherului, persoanele îndreptățite vor depune, în scris sau electronic, la registratura/adresa de e-mail a direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv locale a sectorului municipiului Bucureşti în evidenţa căreia se află, denumită în continuare DGASPC, o cerere care va include:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

– domiciliul sau reşedinţa, seria, numărul BI/CI;

numărul şi perioada de valabilitate a certificatului de încadrare în grad de handicap eliberat de către comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap din judeţele, respectiv sectoarele municipiului Bucureşti sau a deciziei eliberate de Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;

– număr de telefon fix sau mobil, e-mail;

recomandarea medicului specialist privind tipul de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces;

document din care reiese că beneficiază de servicii de informare şi consiliere profesională, medierea muncii sau formare profesională;

– semnătura solicitantului.

Astfel, DGASPC va transmite lunar către Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi cererile centralizate privind eliberarea voucherelor, iar voucherul va include următoarele informații:

– datele de identificare ale persoanei îndreptăţite: numele şi prenumele, data naşterii, CNP, serie/nr. BI/CI, domiciliul;

– valoarea maximă;

– perioada de valabilitate;

– numărul – format din indicativul judeţului aferent fiecărei DGASPC în evidenţa căreia se află persoana cu dizabilităţi (de exemplu: AB pentru judeţul Alba, AG pentru judeţul Argeş, B1 pentru sectorul 1 al municipiului Bucureşti etc.), urmat de cinci cifre în ordine crescătoare, pornind de la 00001 pentru fiecare judeţ, respectiv sector al municipiului Bucureşti;

– tipul recomandat de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces;

– acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.

Conform art. 9, voucherul este nominal şi netransmisibil, având o perioadă de valabilitate de 6 luni. În cazul neutilizării voucherului în perioada de 6 luni, există posibilitatea eliberării, la cerere, a unui nou voucher cu aceeaşi valabilitate. Termenul de valabilitate a unui voucher nu depăşeşte luna decembrie 2023.

Vă prezentăm, în continuare, modelul pentru cererea de acordare a voucherului, prevăzută în anexa nr. 2, astfel:

CERERE

pentru acordarea voucherului

 

Către

Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului …………………………..

 

Domnule director general,

Subsemnatul(a) ………………………………………………………….., legitimat(ă) prin CI/CN seria …… nr. ………………, domiciliat(ă) în localitatea/sectorul ………………………….., judeţul ………………………., str. ……………………………… nr. ……, bl. ……, sc. ……, ap. ……, posesor/posesoare al/a certificatului de încadrare în grad de handicap nr. …………. din data ………………….., termen de valabilitate …………………, eliberat de către ………………………………………………….

După caz:

Reprezentat de către:

Numele şi prenumele …………………………………………………………, în calitate de ………………………………………….., legitimat(ă) prin CI/BI seria …… nr. ………………, domiciliat(ă) în localitatea/sectorul ………………………………, judeţul …………………………….., str. …………………………………….. nr. …….., bl. ……, sc. …., ap. ……. .

Solicit emiterea voucherului pentru achiziţionarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces, conform recomandării medicale pentru acordarea de tehnologii şi dispozitive asistive şi tehnologii de acces.

La prezenta cerere anexez:

– copie BI/CI;

– copie certificat de încadrare în grad de handicap;

– recomandarea medicului specialist.

Declar pe propria răspundere că informaţiile prezentate sunt reale. În caz contrar mă supun potrivit legii pentru inexactitatea informaţiilor prezentate.

Îmi exprim acordul privind prelucrarea datelor cu caracter personal.

 

Data, ………………….

Semnătură solicitant*1)/

 

––––

*1) După caz, persoana care reprezintă persoana cu handicap”.