Probabil că avem cea mai modernă facultate din această parte a Europei

2 iul. 2016
Vizualizari: 2119
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Nicolae Cîrstea: Bună ziua, stăm de vorbă cu dl Dan Claudiu Dănișor, fost rector al Universității din Craiova, reprezentant de vază al școlii juridice și al Facultății de Drept din Craiova. Bună ziua, domnule rector!

Dan Claudiu Dănișor: Bună ziua.

Nicolae Cîrstea: Sunteți primul dintre profesorii cu care ne-am propus să stăm de vorbă în acest proiect pe care-l derulăm în această perioadă, în care încercăm să evidențiem atuurile pe care le are fiecare dintre facultățile de Drept, încercăm să vedem baza materială pe care o are fiecare facultate, corpul profesoral, pentru a vedea în ce măsură studenții sunt pregătiți pentru accesul în profesiile juridice, pentru viață, până la urmă.

Dan Claudiu Dănișor: Baza materială a Facultății de Drept a Universității din Craiova este impresionantă. Am făcut un nou sediu, care a beneficiat de finanțare europeană, un sediu care a costat aprox. 20 de milioane de euro. Probabil că avem cea mai modernă facultate din această parte a Europei. Condițiile de învățare sunt excelente. Universitatea are, pe de altă parte, în campusul în care este locată și Facultatea de Drept, 4 cămine, 3 renovate cu fonduri europene și unul nou, deci condițiile de cazare sunt la fel de bune.

În ce privește corpul profesoral, suntem facultatea cu cel mai numeros corp profesoral din România, un corp profesoral tânăr. Eu am ajuns să fiu printre cei bătrâni la facultate și n-am încă 50 de ani. Și un corp profesoral care este pregătit cu foarte multă atenție, 9 dintre colegii noștri au doctorate în străinătate, făcută cu tutelă sau în mod direct în străinătate, avem un profesor care face un al doilea doctorat și ține acum seminarii de Drept penal internațional la Oxford, sunt foarte mulți oameni care au predat în străinătate, mai ales în Franța, la mai multe universități. Deci corpul profesoral este unul de elită, care poate să asigure o pregătire excelentă studenților.

Nicolae Cîrstea: Nu întâmplător am vrut să purtăm această discuție cu dumneavoastră, deși o să stăm de vorbă și cu dl decan Sebastian Cercel, pentru că dumneavoastră ați avut două mandate de decan în care s-au structurat aceste proiecte și, iată, după ani și ani de zile de muncă, s-au finalizat.

Dan Claudiu Dănișor: Există o continuitate aici. A fost mai întâi prof. Dogaru, a fost prof. Ionescu, care a continuat proiectele d-lui prof. Dogaru, acum academician, apoi eu am avut onoarea să conduc facultatea și acum colegul meu, Sebastian Cercel. Este o continuitate a echipei, dacă vreți, pentru că cam aceiași oameni au creat proiecte pe care au putut să le construiască în timp îndelungat. Și asta contează. Nu au fost scindări în corpul profesoral care să ne ducă la întreruperi de program, la schimbare de viziune. O anumită continuitate a dat naștere unei facultăți puternice, cu un corp profesoral unitar, care merge tot în aceeași direcție. Asta este extrem de important și pentru studenți, și pentru atmosfera pentru cercetare. Pentru că nu poți să faci cercetare decât dacă ai liniște, în primul rând.

Nicolae Cîrstea: Domnule rector, avem trei ani de când  a fost dat în folosință acest sediu. Cum simțiți că se îndreaptă liceenii, foștii liceeni către Facultatea de Drept. Reușiți să aduceți mai mulți studenți la facultate?

Dan Claudiu Dănișor: Având în vedere că în țară, în general, în domeniul juridic interesul liceenilor pentru specializare a scăzut, noi stăm excelent. Avem examen de admitere reintrodus în 2008. Am avut numai 4 ani în care n-am dat examen de admitere. Când am introdus din nou examenul de admitere, în 2008, nu eram decât noi și Bucureștiul în situația de a da examen. Acum mai multe facultăți au reintrodus examenul. Cu toate astea, am avut întotdeauna peste 2 pe loc la locurile de la buget, n-am avut absolut niciodată o problemă de ocupare a locurilor la taxă, iar de când avem sediu nou, interesul a crescut, bineînțeles. A crescut pentru că oamenii nu vin numai pentru corpul profesoral, vin și pentru baza materială. Una e să înveți într-o clădire nouă, construită special pentru învățământ și special pentru învățământ juridic, și cu totul altceva este să lucrezi cu studenții într-o improvizație. În afară de Facultatea de Drept din București nicio altă facultate nu are un sediu care să fie special făcut pentru facultățile de Drept. Au fost vechi clădiri, adaptate, cum am avut și noi până am construit acest nou sediu. Nu erau la fel de moderne și la fel de bine dimensionate pentru învățământul pe care-l găzduiesc.

Nicolae Cîrstea: Ne apropiem cu pași repezi de examenul de licență. Din punctul dumneavoastră de vedere care ar fi calitățile, ce ar trebui să aibă personalitatea unui student după cei patru ani de facultate. Ce v-ați dori dumneavoastră la Craiova , cu ce ați dori să se identifice un student și cum să se creioneze personalitatea lui după acești 4 ani?

Dan Claudiu Dănișor: Eu cred că studenții ar trebui să gândească liber. Cred că noi avem o problemă cu învățământul juridic: se pune prea mult accent pe acele examene-grilă la intrarea în profesie și, din cauza acestui tip de examinare, au ajuns să memoreze niște lucruri de amănunt și să piardă capacitatea de raționare. Vedeți, eu mai spun, și poate că sună ciudat, dar un jurist trebuie să raționeze, nu să îmbulineze. Or, ai noștri viitori juriști au fost învățați, din păcate, ani de zile,  să pună bulina într-o grilă. Nu cred că este normal să se întâmple așa. Și cred că ar trebui să-i învățăm să gândească cu propria minte. Unui procuror sau unui judecător i se cere să gândească, nu să facă grile.

Pe de altă parte, înveți pe dinafară niște lucruri… Ai cărțile la dispoziție. Eu dau examen la master și îi trimit în bibliotecă 4 ore și le spun: Aveți subiectul ăsta, aveți 4 ore, toată biblioteca la dispoziție, veniți și-mi aduceți lucrările.

Până la urmă, asta fac și când sunt în profesie: Au biblioteca la dispoziție, trebuie să învețe s-o folosească, au legislația la îndemână și trebuie să o interpreteze, nu s-o știe pe dinafară.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Nicolae Cîrstea: Domnule rector, cât contează modelele în viața de student pentru formarea viitorului jurist?

Dan Claudiu Dănișor: Foarte mult. În general, în viață contează modelele. Trebuie să fie oameni cu personalitate lângă tine pentru a te marca. Nu contează atât de mult transmiterea de cunoștințe, cât contează atitudinea pe care o ai. Un jurist trebuie să fie un liberal. Dacă îi învățăm să fie obedienți, n-au cum să fie după aia buni juriști. Dacă îi învățăm să gândească cu propria minte, să fie liberi, să aibă inițiativă, atunci va merge bine și mai târziu.

Și eu cred că este foarte important noi să le predăm o mentalitate, mai degrabă, decât să le transmitem cunoștințe și să le cerem să le memoreze. De-asta s-au invitat bibliotecile, de-asta avem calculatoare acum, avem acces la tot felul de baze de date, informația e la îndemână. Modul în care gândești nu e la îndemână. Iar modalitatea aceasta de gândire individualistă și liberală este esențială pentru un jurist.

Noi suntem, juriștii, ultima barieră împotriva abuzurilor eventuale ale puterii publice sau altora. Suntem ultima protecție a individului. Dacă nu înțelegem asta de la început, n-o să avem nicio șansă să creăm o școală juridică serioasă.

Nicolae Cîrstea: După 4 ani de cursuri și seminarii, care ar fi calitatea pe care vă doriți s-o construiți în personalitatea unui student.

Dan Claudiu Dănișor: Eu cred că asta, cu 4 ani de studii, ar trebui îndreptată. Masteratul a ajuns un fel de sport. Cei care nu intră după 4 ani de licență în profesie, vin să facă masterul. Or, statul cheltuie bani cu masteratele pentru a face o specializare.  La Drept specializarea, de fapt, e făcută după ce pot să facă toate profesiile. Nu e normal să se întâmple așa. Ar fi trebuit și cred că trebuie să mai medităm asupra acestui lucru: să avem 3 ani de licență și 2 de master și să nu poată accesa profesiile principale decât după masterat. Pentru că licența le asigură numai baza, le asigură cunoștințele elementare. O specializare trebuie să existe, iar specializarea nu mai trebuie să depindă de profesor și de consiliul facultății, ci trebuie să depindă de ei, de studenți, să-și aleagă specializarea.

Or, acest lucru nu se poate face într-un master de 1 an, după ce sunt accesibile toate profesiile juridice cu diploma de licență. Deci eu cred că ar trebui să insistăm mai tare pe specializare și acest lucru nu poate fi făcut în cadrul unui proces de învățământ cu 4 ani de licență și 1 an de master.

Nicolae Cîrstea: Sunteți absolvent în primele promoții ale Facultății de Drept a Universității din București. Ați fost decan al Facultății de Drept din Craiova, apoi rector al Universității din Craiova. Cât s-a schimbat învățământul juridic în acești 26 de ani după Revoluție și ce perspective avem din acest punct de vedere?

Dan Claudiu Dănișor: Învățământul juridic a trecut printr-o perioadă de refacere a întregii osaturi. Până la urmă, sistemul juridic, urmare a Revoluției din 89-90, s-a schimbat radical. Și noi a trebuit, 20 de ani, să refacem toată baza. Sunteți editor și știți foarte bine că manualele juridice au fost refăcute din temelii. Au fost câteva discipline unde s-au mai păstrat câteva lucruri. Dar în Dreptul public, unde activez eu, lucrurile s-au schimbat radical. De la unitatea puterii în stat la separație, de la rolul conducător al partidului comunist, la pluripartitism, Constituția are cu totul alte principii, individualiste, demnitatea umană ș.a.m.d. – lucruri pe care nici nu le visam în urmă cu 20 de ani. Așa că învățământul juridic s-a transformat radical. A trebuit să se reinventeze, cumva. Acum cred că este momentul ca învățământul juridic să se specializeze mai mult și ca noi să facem cercetare mai puțin în domeniul manualelor, cum am făcut 20 de ani, să facem mai mult cercetare aplicată și avansată.

Cred că trebuie să ne reorientăm, inclusiv dumneavoastră, editurile, către monografii, către lucruri de finețe și să facem efortul de a unifica manualele. Pentru că, până la urmă, baza trebuie să fie aceeași pentru toți absolvenții de licență. Trebuie să învețe lucrurile elementare, care nu pot diferi prea mult. Vedeți bine că la accesul în profesii trebuie să cazi de acord, până la urmă, asupra unor soluții. Trebuie să încetăm să facem manuale și să începem să facem mai multă cercetare avansată.

Cred că aici e marea problemă a învățământului juridic în momentul ăsta.

Însă nu puteam mai devreme, n-aveam cum. A trebuit să reinventăm, practic, tot învățământul juridic, după Revoluție.

Nicolae Cîrstea: Chiar aș vrea să adresați două mesaje. Primul mesaj aș vrea să vă rog să-l adresați actualilor liceeni, viitorilor studenți ai Facultății de Drept ai Universității din Craiova.

Dan Claudiu Dănișor: Eu cred că trebuie să înțeleagă că libertatea este cel mai important lucru. Iar aici, la Craiova, această libertate de gândire este cultivată cu grijă. Avem un corp profesoral tânăr, care n-a forțat niciodată lucrurile în direcția impunerii unor soluții, impunerii unui mod de gândire. Am încercat 25 de ani să construim o școală liberă și cred că este principalul atu al facultății. Dacă vin la Craiova, vor avea prilejul să gândească.

Nicolae Cîrstea: Și un al doilea mesaj, pentru viitorii absolvenți, pentru că ne apropiem de examenul de licență.

Dan Claudiu Dănișor: Le urez mult succes. Și îi sfătuiesc să vină la cursurile de master înainte să încerce să intre în profesie. Cred că este important să se specializeze și cred că este important să dobândească o altă mentalitate. În master putem să facem un pic de cercetare, putem să facem învățământ avansat, putem să-i specializăm. Au baza acum, putem să discutăm altfel. Și nu cred că este greșit să facă întâi masterul și apoi să se ducă la admiterea în profesie. Eu îi sfătuiesc să vină la masteratele facultăților de Drept. Nu neapărat aici, la Craiova. Noi avem 5 masterate. Acum avem un master și în franceză, în care o să intervină nouă profesori străini. Un master în drepturile omului. Dar sunt facultăți de Drept din hexagonul facultăților de Drept care au, în alte specializări, mastere mai performante decât noi. Ar trebui să ne îndemnăm studenții mai mult să facem schimbul acesta, în funcție de opțiunea lor, nu să încercăm să-i păstrăm, fiecare facultate pe ai săi. Cred că trebuie să-i lăsăm liberi să-și găsească vocația și să facă un master care li se potrivește.

Nicolae Cîrstea: Vă mulțumesc, domnule profesor Dănișor pentru această incursiune în istoricul, în prezentul și în viitorul studenților, al viitorilor studenți ai Universității din Craiova. Sunt sigur că după ce vedem aici, la Craiova, viitorul nu poate să fie decât unul foarte bun.

Dan Claudiu Dănișor: Sper. Eu vă mulțumesc pentru invitație.

 

Probabil că avem cea mai modernă facultate din această parte a Europei was last modified: iulie 5th, 2016 by Dan Claudiu Dănișor

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice