Prezumţia de nevinovăţie şi răspunderea disciplinară
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
Răspunderea disciplinară are o fizionomie specifică, sub forma răspunderii administrativ‑disciplinare, ce constă în „complexul de drepturi și obligații conexe, conținut al raporturilor juridice sancționatorii, stabilite de regulă, între organ al administrației publice, sau, după caz, un funcționar public și autorul unei abateri administrative (organ de stat, funcționar public, structură nestatală, persoană fizică) ce nu este contravenționalizată”[1]. Astfel, se observă o delimitare clară între răspunderea disciplinară, răspunderea contravențională și răspunderea penală a funcționarului (infracțiuni de serviciu), calificând faptele ce atrag răspunderea disciplinară, ca abateri disciplinare și sancționate cu avertisment (verbal sau scris), mustrare, reduceri de salariu, amânarea avansării în funcții sau în grade superioare, desfacerea contractului de muncă etc. Într‑o altă opinie, răspunderea disciplinară este văzută ca fiind o instituție specifică a dreptului muncii, care constă într‑un ansamblu de norme legale privind sancționarea faptelor de încălcare cu vinovăție de către orice persoană încadrată, indiferent de funcție sau de postul pe care îl ocupă, a obligațiilor asumate prin contractul de muncă[2].
Până la adoptarea Codului administrativ, art. 77 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici (în prezent abrogată) stabilea răspunderea disciplinară a funcționarilor publici (inclusiv pentru cei cu statut special). Vechea reglementare prevedea următoarele: „încălcarea cu vinovăție de către funcționarii publici a îndatoririlor corespunzătoare funcției publice pe care o dețin și a normelor de conduită profesională și civică prevăzute de lege constituie abatere disciplinară și atrage răspunderea disciplinară a acestora”.
Capitolul al VIII‑lea din Codul administrativ[3] stabilește sancțiunile disciplinare și răspunderea funcționarilor publici. Regăsim la art. 492 C. adm. reglementarea răspunderii administrativ‑disciplinare a funcționarilor publici. Conținutul normativ este identic vechii reglementări, cu excepția nominalizării tipului de răspundere juridică, în sensul că legiuitorul a creat sintagma de răspundere administrativ‑disciplinară.
Răspunderea disciplinară are ca element definitoriu vinovăția și intervine în toate cazurile în care un salariat săvârșește cu vinovăție o abatere disciplinară. Alte elemente componente esențiale ale răspunderii disciplinare sunt: calitatea de angajat (în mediul privat) sau funcționar public, existența unei abateri disciplinare, un rezultat dăunător și raportul de cauzalitate dintre faptă și rezultat.
Conform art. 247 alin. (1) și (2) C. mun., cu modificările și completările ulterioare, „angajatorul are o prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica sancțiuni disciplinare salariaților săi ori de câte ori constată că aceștia au săvârșit o abatere disciplinară”. „Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca și care constă într‑o acțiune sau inacțiune săvârșită cu vinovăție de către salariat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil, ordinele și dispozițiile legale ale conducătorilor ierarhici”. Astfel, angajarea răspunderii disciplinare presupune existența unei fapte ilicite, corelată cu serviciul, care constă în încălcarea unor atribuții de serviciu prevăzute în fișa postului[4].
Funcționarul public nemulțumit de rezultatele cercetării disciplinare, prevăzute în actul administrativ de sancționare, are dreptul să‑l conteste la instanța de contencios administrativ competentă[5].
Doctrina administrativă a reținut că Legea nr. 188/1999 (abrogată) nu detaliază procedura administrativă de cercetare disciplinară a funcționarilor publici, motiv pentru care se impune necesitatea intervenției legiuitorului în vederea normării clare a acesteia[6]. Codul administrativ definește comisiile de disciplină și indică natura lor juridică la art. 494, în timp ce art. 4941 se referă la comisia de disciplină la nivelul consorțiilor administrative. De asemenea, Anexa nr. 7 a Codului administrativ indică normele privind modul de constituire, organizare și funcționare a comisiilor de disciplină, precum și componența, atribuțiile, modul de sesizare și procedura disciplinară, fiind înlăturată, astfel, carența legislativă anterioară.
Unul dintre efectele inexistenței unor orientări unitare privind răspunderea disciplinară s‑a văzut la o categorie de funcționari publici cu statut special – polițiștii.
Legea nr. 360 din 6 iunie 2002 privind Statutul polițistului individualizează faptele comise cu vinovăție, altele decât infracțiunile, ce constituie abateri disciplinare[7].
Art. 55 din Statut stabilește că polițistul răspunde disciplinar, material, civil, penal, după caz, pentru încălcarea, cu vinovăție, a îndatoririlor de serviciu. Art. 56 din aceeași lege, stabilește înlăturarea răspunderii pentru polițistul care, prin exercitarea atribuțiilor de serviciu, în limitele legii, a cauzat suferințe sau vătămări unor persoane ori a adus prejudicii patrimoniului acestora”.
Normele de aplicare a răspunderii disciplinare au fost stabilite prin H.G. nr. 725 din 2 septembrie 2015[8], care urmărește procedural etapele ce încep cu declanșarea cercetării prealabile și se finalizează cu soluționarea definitivă a cauzei, pe parcursul cărora trebuie respectate drepturile și libertățile fundamentale ale omului.
Potrivit art. 59 alin. (1) și (5) din Legea nr. 360/2002, cercetarea disciplinară se declanșează prin act administrativ. Din acest moment, evoluția profesională a polițistului – eventuale înscrieri la concursuri de promovare în posturi de conducere – este blocată. Rolul acestei interdicții este de a evita participarea la concursul pentru ocuparea unui post de conducere a unor persoane asupra cărora planează un dubiu asupra îndeplinirii standardelor de profesionalism, de etică și de integritate necesare postului[9]. În practică s‑au creat situații, datorită cărora a trebuit clarificată sintagma „nu este cercetat disciplinar” prevăzută de art. 2746 alin. (1), lit. b) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul polițistului”.
Curtea Constituțională a reținut că reglementarea potrivit căreia orice deschidere a unei proceduri disciplinare, indiferent de faptul că aceasta se finalizează cu constatarea existenței sau a inexistenței abaterii și a vinovăției polițistului, împiedicând accesul acestuia la concursul pentru ocuparea unui post de conducere, este neconstituțională.
În jurisprudența contenciosului constituțional, s‑a reținut, în repetate rânduri, că ori de câte ori sunt în discuție drepturi fundamentale, exigențele constituționale de protecție a acestor drepturi impun o gradare a intervenției etatice, astfel încât opțiunea legislativă să se îndrepte către măsura cel mai puțin restrictivă de drepturi[10].
În ceea ce privește încălcarea prezumției de nevinovăție, Curtea Constituțională a stabilit că aceasta nu se poate reține în cauzele de natură civilă, comercială, fiscală sau de contencios administrativ, fiind specifică procesului penal, se află într‑o strânsă legătură cu libertatea individuală a persoanei[11]. În această situație, instanța constituțională nu a recunoscut incidența unor Hotărâri ale Curții Europene a Drepturilor Omului[12] invocate de autorii excepției de neconstituționalitate, prin care este extinsă aplicarea prevederilor art. 6 par. 2 din Convenție și în proceduri administrative. Curtea a motivat că hotărârile indicate nu au relevanță, deoarece nu există asemănări între situațiile de fapt ori soluțiile juridice și situația autorului excepției.
Curtea a observat că în hotărârile respective, Curtea Europeană a verificat respectarea prezumției de nevinovăție din perspectiva modului în care instanțele s‑au bazat în aprecierea lor pe un „verdict de vinovăție” pronunțat anterior în proceduri penale premergătoare, dar separate de cauzele aduse în fața sa.
În ceea ce ne privește, apreciem că, instanța de contencios constituțional ar fi trebuit să‑și revizuiască abordarea privind domeniul de aplicare al prezumției de nevinovăție, în condițiile în care, la nivel universal, acest principiu a fost atras în majoritatea domeniilor care implică răspundere juridică. Ținând cont că dreptul românesc nu recunoaște precedentul judiciar, considerăm un semnal îngrijorător că, în anumite aspecte care nu sunt rigide în asigurarea supremației Constituției, Curtea Constituțională nu ține pasul cu dinamica garanțiilor drepturilor omului. În acest sens, Curtea Europeană a reiterat că rolul primordial al Convenției este să garanteze drepturi practice și eficiente, nu drepturi teoretice sau iluzorii[13].
Tocmai de aceea, credem și noi că polițistul cercetat disciplinar trebuie să beneficieze de prezumția de nevinovăție, să fie considerat nevinovat cât timp vinovăția nu a fost dovedită, să aibă dreptul la apărare, indiferent că este vorba de o faptă penală sau disciplinară.
Apreciem că principiul prezumției de nevinovăție poate fi asimilat unui real obstacol în calea răspunderii disciplinare abuzive, mai ales că sectorul profesional al acestei categorii de funcționari trebuie să se caracterizeze permanent printr‑o reputație și o conduită profesională și umană ireproșabilă[14]. Prin urmare, eventualele abateri disciplinare săvârșite în timpul ocupării unei funcții publice trebuie să nu se răsfrângă asupra instituției publice[15]. Mai mult decât în alte cazuri, considerăm că polițistului trebuie să‑i fie recunoscute toate pârghiile de apărare, fiind sensibil în fața eventualelor acțiuni ale persoanelor de rea‑credință care ar putea să‑i blocheze facil evoluția profesională, prin reclamații sau sesizări scrise cu privire la presupuse abateri disciplinare de fiecare dată când se organizează un nou concurs.
* Extras din Constantin-Marius Arădan, Prezumția de nevinovăție în jurisdicțiile naționale și europene, Ed. Universul Juridic, București, 2024.
[1] Ion Craiovean, Tratat de teoria generală a dreptului, ed. a IV‑a, revizuită și adăugită, Ed. Universul Juridic, București, 2020, p. 557.
[2] Sanda Ghimpu, Dreptul muncii, Ed. Didactică și Pedagogică, București, 1985, p 162.
[3] A se vedea O.U.G. nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ, publicată în M. Of. nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare.
[4] A se vedea C. Ap. Suceava, dec. civ. nr. 606 din 17 mai 2022, în dosarul nr. 92/86/2021.
[5] A se vedea, în acest sens, C. Ap. București, Secția Contencios Administrativ și Fiscal, sent. nr. 3681/2009; DCC nr. 871 din 10 iulie 2008, publicată în M. Of. nr. 580 din 1 august 2008.
[6] A se vedea Alin Trăilescu, Unele considerații privind cercetarea disciplinară a funcționarilor publici, în Analele Universității de Vest din Timișoara, Seria Drept, 2014, p. 82.
[7] Art. 57 din Legea nr. 360 din 6 iunie 2002 privind Statutul polițistului, publicată în M. Of. nr. 440 din 24 iunie 2002: „Constituie abateri disciplinare, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni, următoarele fapte săvârșite de polițist, comise cu vinovăție:
a) comportarea necorespunzătoare, în serviciu, familie sau în societate, care aduce atingere onoarei, probității profesionale a polițistului sau prestigiului instituției;
b) neglijența manifestată în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu sau a dispozițiilor primite de la șefii ierarhici sau de la autoritățile anume abilitate de lege;
c) întârzierea repetată sau nejustificată a soluționării lucrărilor;
c^1) refuzul nejustificat de a îndeplini o atribuție de serviciu cuprinsă în fișa postului;
d) depășirea atribuțiilor de serviciu ori lipsa de solicitudine în relațiile cu cetățenii;
e) absența nemotivată ori întârzierea repetată de la serviciu;
f) producerea de pagube materiale unității din care face parte sau patrimoniului Ministerului Afacerilor Interne;
g) încălcarea normelor privind confidențialitatea activității desfășurate;
h) nerespectarea prevederilor jurământului de credință;
i) imixtiunea ilegală în activitatea altui polițist;
j) intervenția pentru influențarea soluționării unor cereri privind satisfacerea intereselor oricărei persoane,
k) încălcarea prevederilor referitoare la îndatoriri, incompatibilități, conflicte de interese și interdicțiile stabilite prin lege”.
[8] Publicată în M. Of. nr. 690 din 11 septembrie 2015.
[9] DCC nr. 789 din 23 noiembrie 2021, publicată în M. Of. nr. 59 din 19 ianuarie 2022.
[10] A se vedea DCC nr. 597 din 15 iulie 2020, publicată în M. Of. nr. 923 din 9 octombrie 2020, considerentul 37; Decizia nr. 898 din 17 decembrie 2015, publicată în M. Of. nr. 148 din 26 februarie 2016, considerentul 35.
[11] A se vedea DCC nr. 1368 din 26 octombrie 2010, publicată în M. Of. nr. 33 din 13 ianuarie 2011; Decizia nr. 60 din 22 ianuarie 2019, publicată în M. Of. nr. 505 din 21 iunie 2019, considerentul 25; Decizia nr. 138 din 12 martie 2020, publicată în M. Of. nr. 465 din 2 iunie 2020, considerentul 16.
[12] A se vedea Hotărârea CEDO în C‑ Teodor c. României, din 4 iunie 2013; Hotărârea în C‑ Vanjak c. Croației, 14 ianuarie 2010.
[13] A se vedea Hotărârea CEDO în C‑ Airey c. Irlandei, din 9 octombrie 1979, considerentul 24; Hotărârea în C‑ Puig Panella c. Spaniei, din 25 aprilie 2006, considerentul 50.
[14] A se vedea DCC nr. 582 din 20 iulie 2016, publicată în M. Of. nr. 731 din 21 septembrie 2016, considerentul 53; Decizia nr. 32 din 23 ianuarie 2018, publicată în M. Of. nr. 157 din 20 februarie 2018, considerentul 50; Decizia nr. 88 din 25 februarie 2020, publicată în M. Of. nr. 483 din 5 iunie 2020, considerentul 21.
[15] A se vedea DCC nr. 32 din 23 ianuarie 2018, publicată în M. Of. nr. 157 din 20 februarie 2018, considerentul 54; Decizia nr. 88 din 25 februarie 2020, publicată în M. Of. nr. 483 din 5 iunie 2020, considerentul 19.