Prestarea unui serviciu public în regim de putere publică. Anularea unor acte administrative emise de către o autoritate publică de nivel central (L. nr. 554/2004, L. nr. 69/2000, NCPC)

13 nov. 2018
Vizualizari: 1668
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Dec. ÎCCJ (SC I) nr. 1934/2017

L. nr. 554/2004: art. 2 alin. (1) lit. c), art. 6, 7 și urm., art. 10 alin. (1), art. 23 și urm.; L. nr. 69/2000: art. 35; NCPC: art. 126

Prin cererea de chemare în judecată reclamanta a solicitat anularea unui comunicat de presă emis de către pârâtă și a unor prevederi din regulamentul Federației Române de Motociclism, indicând ca temei juridic al cererii prevederile art. 6, 7 și urm. art. 23 și urm. din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.

Actele atacate, având în vedere conținutul acestora, reprezintă acte administrative, în sensul art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, fiind acte unilaterale cu caracter individual sau normativ emise de o autoritate publică, în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a legii, care dau naștere, modifică sau sting raporturi juridice.

Conform dispozițiilor art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, modificată, „Litigiile privind actele administrative emise sau încheiate de autoritățile publice locale și județene, precum și cele care privesc taxe și impozite, contribuții, datorii vamale, precum și accesorii ale acestora de până la 1.000.000 RON se soluționează în fond de către tribunalele administrațiv-fiscale, iar cele privind actele administrative emise sau încheiate de autoritățile publice centrale, precum și cele care privesc taxe și impozite, contribuții, datorii vamale, precum și accesorii ale acestora mai mari de 1.000.000 RON, se soluționează în fond de secțiile de contencios administrativ și fiscal aie curților de apel, dacă prin lege organică nu se prevede altfel.”

Pentru stabilirea competenței materiale, prevederile legale aflate în discuție instituie două criterii: cel al rangului autorității care emite sau, după caz, încheie actul administrativ dedus judecății, în sistemul organelor administrației publice și, respectiv, criteriul valoric.

În cauza de față este aplicabil criteriul rangului autorității emitente a actului administrativ contestat.

Înalta Curte reține că Federația Română de Motociclism este o entitate juridică ce are calitatea de autoritate publică prin asimilare, având în vedere dispozițiile art. 35 din Legea nr. 69/2000 a educației fizice și sportului, conform cărora federațiile sportive naționale sunt structuri sportive de interes național, constituite prin asocierea cluburilor sportive și asociațiilor județene și a municipiului București pe ramuri de sport, precum și prevederile art. 2 alin. (1) lit. b) teza a II-a din Legea nr. 554/2004, potrivit cărora sunt asimilate autorităților publice și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statutul de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică.

Așa fiind, cum obiectul litigiului îl constituie anularea unor acte administrative emise de către o autoritate publică de nivel central, competența de soluționare a cauzei revine secției de contencios administrativ și fiscal a curții de apel, competența de soluționare a litigiului de față fiind determinată de rangul central al Federației Române de Motociclism, care a emis actele contestate.

În ceea ce privește prevederile din statut referitoare la instanța competentă să se pronunțe asupra litigiilor ce s-ar ivi în legătură cu funcționarea federației, înalta Curie reține că părțile nu pot deroga de la normele care reglementează competența materială de soluționare a cauzelor și că alegerea instanței poate opera numai în condițiile art. 126 C. proc. civ., anume în situația în care mai multe instanțe ar fi competente teritorial, cu condiția ca această competență să nu fie una exclusivă.

În consecință, în aplicarea dispozițiilor legale menționate, înalta Curte va stabili competența de soluționare a cauzei în favoarea Curții de Apel București, secția a VIII-a de contencios administrativ șl fiscal.

Sursa informației: www.scj.ro.

Prestarea unui serviciu public în regim de putere publică. Anularea unor acte administrative emise de către o autoritate publică de nivel central (L. nr. 554/2004, L. nr. 69/2000, NCPC) was last modified: noiembrie 13th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.