Pregătirea personalului MAI cu drept de conducere a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritară şi pentru conducerea unor categorii de autovehicule de serviciu aflate în folosinţa instituţiei (OMAI nr. 128/2018)

10 dec. 2018
Vizualizari: 1249

Actul publicat în Monitor

Sumar

 

OMAI nr. 128/2018 

 (M. Of. nr. 1002 din 27 noiembrie 2018)

Se stabilește cadrul general de organizare a pregătirii specifice a personalului MAI, fie în vederea formării, fie în vederea menținerii competențelor necesare conducerii autovehiculelor cu regim de circulație prioritară aflate în folosința structurilor MAI, pentru deplasarea la acțiuni de intervenție sau în misiuni care au caracter de urgență, precum și pentru conducerea unor categorii de autovehicule de serviciu

 

În M. Of. nr. 1002 din 27 noiembrie 2018 s-a publicat OMAI nr. 128/2018 pentru instituirea unor măsuri privind pregătirea personalului MAI cu drept de conducere a autovehiculelor cu regim de circulație prioritară și pentru conducerea unor categorii de autovehicule de serviciu aflate în folosința instituției, precum și pentru modificarea Normativului privind asigurarea tehnică de autovehicule a structurilor Ministerului Afacerilor Interne, aprobat prin Ordinul ministrului internelor și reformei administrative nr. 599/2008.

Astfel, prin respectivul ordin stabilește cadrul general de organizare a pregătirii specifice a personalului MAI, fie în vederea formării, fie în vederea menținerii competențelor necesare conducerii autovehiculelor cu regim de circulație prioritară aflate în folosința structurilor MAI.

 

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții ale OMAI nr. 128/2018.

 

Prezentare generală

 

Potrivit art. 2 alin. (1), angajații MAI care conduc autovehicule cu regim de circulație prioritară aflate în folosința structurilor MAI, pentru care legea prevede deținerea unui permis de conducere din categoria B, au obligația să efectuează pregătirea specifică, corespunzătore categoriei de misiuni și activități desfășurate de structura din care fac parte.

Această pregătire specifică se materializează prin programe de pregătire în mod diferențiat, structurate pe două pe două niveluri, astfel:

nivelul I – presupune parcurgerea unui program de pregătire pentru personalul care conduce ocazional autovehicule cu regim de circulație prioritară, în vederea îndeplinirii unor activități sau misiuni specific. Acest tip de program se poate parcurge și de personalul MAI care nu conduce autovehicule cu regim de circulație prioritară, dar care conduce în mod frecvent autovehicule aflate în folosința MAI în vederea îndeplinirii unor misiuni care au caracter de urgență ori care deservește autovehicule de serviciu ale conducerii/comenzii unităților MAI.

nivelul II – implică parcurgerea unui program de pregătire pentru personalul care conduce frecvent autovehicule cu regim de circulație prioritară, în vederea îndeplinirii unor misiuni de însoțireși a unor activități sau misiuni specifice.

Programul de pregătire specifică se parcurge la un interval de maximum 5 ani, iar șeful nemijlocit este cel care stabilește pentru personalul din subordine perioada/perioadele în care acesta poate fi programat pentru parcurgerea programului de pregătire. În acest sens, este necesară aprobarea șefului ierarhic superior. De asemenea. în cazul personalului care conduce autovehicule cu regim de circulație prioritară, șeful nemijlocit propune și nivelul la care este necesar să fie realizată pregătirea specifică a personalului din subordine.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Potrivit art. 5, cele două niveluri de pregătire specifică au stabilite ca obiective următoarele:

Nivelul I cuprinde cel puțin următoarele teme: atitudinea la volan, pregătirea deplasării, deplasarea, aderența, accelerarea și frânarea, inerția, sisteme de siguranță, derapajul controlat, tehnici de conducere defensivă, practici periculoase la volan, proceduri în caz de accident, deplasarea în coloană oficială.

Nivelul II se centrează pe conducerea sportivă/pilotajul în raport cu misiunile specifice ale MAI și cuprinde cel puțin următoarele teme: misiuni de însoțire, tehnica negocierii corecte a virajului, menținerea autovehiculului pe traiectoria corectă la viteză crescută, frânarea de urgență la limită – cu și fără ABS, exerciții de îndemânare specifice.

Aceste programe de pregătire se vor elabora de către IGPR, după consultarea Departamentului pentru Situații de Urgență, IGJR, IGPF, IGSU, DGPI, DGA și DGL, în termen de 1 an de la intrarea în vigoare a respectivului ordin.

Pe de altă parte, în vederea pregătirii personalului MAI care conduce autovehicule cu regim de circulație prioritară care au caracteristici tehnice și particularități constructive speciale, pentru care legea prevede deținerea unui permis de conducere din categoriile C1, C, D1, D, BE, C1E, CE, D1E și DE, inspectoratele generale/similare vor organiza programe de pregătire specifică, adecvate necesităților operative identificate la nivelul acestora.

Spre deosebire de programele de pregătire în mod diferențiat, programele de pregătire necesare pentru conducerea autovehiculelor cu regim de circulație prioritară care au caracteristici tehnice și particularități constructive special cuprind două module, astfel:

modulul teoretic – poate fi parcurs la zi, la distanță/on-line sau la forma cu frecvență redusă;

modulul practic – poate fi parcurs numai după parcurgerea modulului teoretic.

Aceste programe de pregătire se elaborează de către Direcția generală logistică, împreună cu Direcția asigurare logistică integrată și cu Direcția rutieră din cadrul IGPR, în colaborare cu inspectoratul general/similar beneficiar, în termen de 1 an de la intrarea în vigoare a respectivului ordin.

Este important de precizat și faptul că IGPR, Departamentul pentru Situații de Urgență, Inspectoratul General al Jandarmeriei Române, Inspectoratul General al Poliției de Frontieră, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, Direcția Generală de Protecție Internă și Direcția generală anticorupție, sub coordonarea Direcției generale logistice și Direcției generale management resurse umane, elaborează în comun un plan de măsuri privind crearea capacității operaționale pentru punerea în aplicare a prevederilor ordinului.

De asemenea, după operaționalizarea sistemului de pregătire, parcurgerea programelor de pregătire se realizează etapizat, în funcție de prioritățile identificate, capabilitățile și resursele alocate în acest scop, în baza unor planuri elaborate anual la nivelul fiecărei structuri, cu termene și responsabilități concrete.

Pregătirea personalului MAI cu drept de conducere a autovehiculelor cu regim de circulație prioritară și pentru conducerea unor categorii de autovehicule de serviciu aflate în folosința instituției (OMAI nr. 128/2018) was last modified: decembrie 10th, 2018 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.