Politica noastră, ca organism profesional, a fost întotdeauna aceea de a dezvolta parteneriate solide win-win

19 iul. 2019
Vizualizari: 1196

Cristian Pavel: Bună seara, suntem onorați că ne aflăm la Ziua Națională a Contabilului Român, organizată de CECCAR România. Suntem onorați că Universul Juridic este partener media al acestui frumos eveniment și un eveniment tradițional, înțeleg. Există un istoric al acestei sărbători?

Robert Șova: Bună seara, în primul rând. Da, există un istoric – suntem la a 15-a ediție, practic acum 15 ani a fost instituită Ziua Națională a Contabilului Român. Inițial ea a fost instituită pentru data de 21 septembrie. Acum doi ani am considerat că e mult mai reprezentativă data de 13 iulie, dată la care, în anul 1921, Regele Ferdinand, prin decret regal, a promulgat Legea de înființare a Corpului Contabililor Autorizați și Experților Contabili din România la acea vreme.

Cristian Pavel: Dle Robert Șova, sunteți și președintele Consiliului Superior al CECCAR, ați fost pro-rector al ASE, sunteți profesor doctor, aveți toată căderea și toată pregătirea profesională, și competența necesară să îndepliniți o asemenea funcție. Practic, conduceți o entitate de profil care numără 40.000 de membri, din câte am înțeles, și care este socotită, este cotată ca fiind, probabil, una dintre cele mai mari sau, poate, cea mai mare astfel de organizație de breaslă din Europa de Sud-Est. Este o cinste, practic, să fiți la cârma unui astfel de organism, să puteți să vegheați la diriguirea acestor specialiști, acestor contabili autorizați și acestor experți contabili. Voiam să vă întreb dacă acest număr s-a modificat sensibil, dacă a avut o dinamică în ultimii, să zicem, 5-10 ani.

Robert Șova: Nu, ca număr nu a fost o dinamică semnificativă. Undeva, profesia s-a stabilizat în jurul acestui număr. Trebuie precizat că, în cadrul celor 40.000 de membri, o parte sunt persoane fizice, altă parte sunt persoane juridice…

Cristian Pavel: Includeți și pfa-urile aici?

Robert Șova: PFA-urile nu, pentru că, fiind profesie liberală, noi lucrăm ca Persoană Fizică Independentă, sunt excluse de pe legea PFA-ului, se înregistrează direct la Fisc, dar este o formă de exercitare a unei activități comerciale similară cu PFA-ul din foarte multe puncte de vedere, excepție fiind faptul că nu trebuie să ne înregistrăm la Registrul Comerțului; doar la Direcția de Finanțe Publice. Cum vă spuneam, în acești 40.000 de membri sunt și firmele constituite de către membrii noștri. Nu a existat o fluctuație, a existat, să spunem așa, un număr stabil și noi considerăm că este un număr care, practic, deservește piața din România. Există, între membrii noștri, experți contabili sau contabili autorizați, care, deși au statutul de liber-profesionist, lucrează ca angajați în diverse companii, numai că această certificare îi ajută în carieră și, așa cum este firesc, apartenența la un organism profesional aduce, sigur, și obligații, dar și multe beneficii, principalul fiind acela de a fi membru al unei comunități profesionale de elită, de a participa la programe de formare profesională care să răspundă cu adevărat nevoilor membrilor și, bineînțeles, de a avea acest titlu cu care, practic, te diferențiezi în piața contabilă.

Cristian Pavel: Se certifică, practic, expertiza și pregătirea profesională. În afară de organizarea ireproșabilă de aici, de la Hotelul Redisson din București, am observat că v-ați bucurat de participarea unor invitați de seamă, reprezentanți ANAF, reprezentanți UNPIR, reprezentanții ANEVAR, ai Ministerului de Justiție. Ați avut un mesaj optimist în deschiderea acestei zile, așa cum stă bine unui lider de astfel de organizație – voiam să vă întreb care este, practic, după părerea dumneavoastră, concluzia acestei zile, în urma dezbaterii care a avut loc, în urma intervențiilor invitaților dumneavoastră și în urma opiniilor pe care deja le-ați cules din partea celor care au participat.

Robert Șova: Politica noastră, ca organism profesional, a fost întotdeauna aceea de a dezvolta parteneriate solide win-win; atât cu autorități și instituții de reglementare, dar și cu partenerii noștri din alte profesii cu care, mai mult sau mai puțin, suntem înrudiți; și, bineînțeles, cu beneficiarii noștri – mediul de afaceri. Această politică de dialog constructiv, de a fi întotdeauna dispuși către colaborare și către găsirea de soluții, de a evita situații conflictuale și atitudini mai contondente, cred că a avut ca rezultat, iată, această participare din partea tuturor celor cu care noi colaborăm. Indiferent de situații, indiferent de probleme, întotdeauna am fost adepții dialogului pe argumente și evident că, până la urmă, cel care decide, autoritatea de reglementare este cea care are ultimul cuvânt. Important este – și, așa cum a spus și Florin Jianu – se simte în ultima perioadă o disponibilitate spre dialog și colaborare în parteneriat a autorităților de reglementare, cu toate părțile interesate. Ceea ce este un lucru foarte bun pentru societatea românească, pentru economia românească, pentru toată lumea.

Cristian Pavel: Mulți apreciază faptul că un contabil din România, și cu atât mai mult un contabil foarte bine pus la punct din punct de vedere profesional, reușește, cu stoicism, să facă față tuturor schimbărilor care apar în legislația de profil, în fiscalitate, în tot ceea ce ține de această nebuloasă care numără uneori sute de modificări pe an. Pe de altă parte, aș putea să spun că un contabil este în ochiul furtunii, exigențele clienților cresc, dar vin din urmă tehnologiile, care îi obligă să își privească profesia nu doar într-o dimensiune economică, ci contabilul devine, practic, și operator de calculator, și operator de software de performanță, și un sfetnic în privința business-ului… În fine, voiam să întreb: Toată această presiune care se exercită asupra contabilului de astăzi va continua? Credeți că este o profesie care e amenințată de noile tehnologii? Viitorul contabilului este pus sub semnul întrebării? Viitorul profesiei, firește.

Robert Șova: Aș vrea să încep prin a clarifica anumite aspecte legate de aceste modificări legislative. Într-adevăr, există, din păcate, o tendință a modificării frecvente a acestor reglementări care au impact asupra activității unei firme. Totuși, trebuie să spunem și trebuie să recunoaștem că marea majoritate a acestor reglementări au fost în beneficiul mediului antreprenorial. Trebuie să recunoaștem că România, astăzi, are un sistem fiscal prietenos din punct de vedere al nivelului de impozitare. Dovada în sprijinul acestei afirmații constă în faptul că, iată, foarte multe companii din jurisdicții care înainte erau considerate prietenoase fiscal vin către România. Sigur, mai sunt încă multe de făcut în această colaborare între autoritățile de control și mediul de afaceri. Așa cum ați auzit și din cuvântul dlui vicepreședinte ANAF, există preocupări la nivelul instituției către găsirea de soluția în sensul debirocratizării, ceea ce bucură pe toată lumea. E adevărat că aceste modificări legislative pentru noi, contabilii, induc o presiune din punct de vedere al muncii și un stres, dar până la urmă știți cum e, trebuie să vedem partea plină a paharului.

Legat de evoluția profesiei, tehnologia, globalizarea nu afectează doar profesia contabilă; ea afectează marea majoritate a profesiilor. Este evident că și profesia contabilă intră în acest malaxor al transformării și, practic, acele activități de rutină care pot fi automatizate, din ce în ce mai mult sunt preluate de către calculator. Aceasta nu înseamnă, însă, că profesia contabilă va dispărea, ci, dimpotrivă, ea se va reinventa, iar profesionistul contabil va avea timpul necesar să se concentreze pe acele activități care aduc valoare adăugată. Așa cum spunea și un interlocutor din cadrul evenimentului de astăzi, trebuie să înțelegem că cifrele din situațiile financiare pot fi citite și înțelese de un contabil; mai puțin de cineva care nu este din această profesie. Tocmai de aceea, rolul nostru este de a traduce într-un limbaj prin care antreprenorul să înțeleagă acele cifre. Mai mult de atât, este rolul nostru să identificăm acei factori de risc care amenință stabilitatea unui business. Și este rolul nostru să stăm cât mai aproape de antreprenor și să-i dăm sfaturi, în sensul în care businessul să fie solid și, de ce nu, să se dezvolte. Deci, cumva, rolul expertului contabil, profesionistului contabil, se va modifica în viitor, fiind degrevați de aceste activități repetitive, dar concentrându-ne mai mult pe activitățile cu valoare adăugată.

Cristian Pavel: Se resimte o criză de specialiști și în comunitatea de contabili din România?

Robert Șova: Da, putem spune, ca în orice sector, există o criză. Așa cum ați spus și dumneavoastră, deja aria de competență a unui expert contabil, pentru a face față nevoilor actuale, s-a extins semnificativ. Abilitățile digitale au devenit un activ important în dotarea unui expert contabil și bineînțeles că aceste lucruri, practic, cumva ridică și gradul de dificultate a formării și ajungerii la un nivel suficient de pregătire ca să faci față noilor cerințe. Dar tendința este una generală, în foarte multe activități – că vorbim de avocatură, că vorbim de alte profesii liberale –, aceste lucruri se resimt. Ideea este că noi trebuie să conștientizăm că trebuie să ne schimbăm și că trebuie să întreprindem acele acțiuni care să ducă la dezvoltarea profesională și personală a expertului contabil, astfel încât el să rămână aceeași persoană indispensabilă antreprenorilor – și aici mă refer în special la antreprenorii mici și mijlocii.

Cristian Pavel: Apropo de aceasta și apropo de una dintre temele dezbaterii de astăzi, s-a vorbit despre externalizarea muncii de contabil – un fenomen la ora aceasta în România și, mai mult decât sigur, și în Europa. Este această externalizare pentru întreprinderile mici și mijlocii o necesitate, o modă, o tendință pur și simplu, sau e un fenomen natural?

Robert Șova: Cum ați spus și dumneavoastră, este un fenomen natural și nu este un fenomen specific acestei profesii; este un fenomen specific modului de a face business astăzi.

Cristian Pavel: Și timpurilor pe care le trăim.

Robert Șova: Exact. Facilitățile introduse de tehnologie au făcut ca acest mod de a gestiona un business în sensul în care externalizezi serviciile-suport, rămânând să te concentrezi doar pe serviciile care reprezintă activitatea principală a businessului respectiv, pe activitățile critice, sunt lucruri care se întâmplă în orice domeniu. Deci este un model de business care automat se transpune și pe businessul…

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Cristian Pavel: Și lucrul la distanță, lucrul remote ș.a.m.d…

Robert Șova: Exact. Businessul făcut de un expert contabil. Un alt aspect este acel al faptului că, practic, deși există această falsă idee că prin externalizare cresc costurile, că pot să folosesc un angajat… realitatea a spus cu totul altceva, pentru că, practic, atunci când apelezi la un contabil, tu apelezi de fapt la o structură care deservește mult mai multe businessuri, o structură care, practic, își împarte costurile fixe către mult mai mulți clienți, o structură ai cărei oameni, angajați, se lovesc în practică cu mult mai multă cazuistică și acest lucru este un mare avantaj. Pentru că, este evident, o singură persoană sau două persoane pe care le-ai angaja, să spunem, într-o firmă de contabilitate, nu vor putea niciodată să acumuleze un bagaj de cunoaștere pe care-l are o entitate…

Cristian Pavel: Care este specializată… în adâncuri.

Robert Șova: Exact. Și atunci apare acest fenomen. Într-adevăr, avem o problemă cu așa-zisa piață gri, adică persoane care practică  profesia într-o zonă gri, fără să fie autorizați, folosindu-se de anumite tertipuri legislative și care, din păcate, această situație creează o oarecare presiune, prin concurența neloială pe piață. Dar, așa cum am spus de fiecare dată, noi trebuie să înțelegem, profesia, că vom face tot ce se poate și sper ca autoritățile de reglementare să găsească soluțiile să diminueze acest efect, întrucât concurența neloială este un fenomen care afectează orice domeniu, nu neapărat serviciile contabile. Și pe de altă parte, într-adevăr, membrii noștri să devină din ce în ce mai bine pregătiți și să ofere o gamă de servicii mult mai largă și care să aducă o mai mare valoare adăugată pentru antreprenor. Și atunci, practic, într-adevăr, piața va așeza și va ajuta profesioniștii capabili, performanți, competenți.

Cristian Pavel: Încă o dată Universul Juridic vă mulțumește pentru faptul că ați acceptat acest parteneriat media. Suntem alături de dumneavoastră, nu ne rămâne altceva decât să urăm la mulți ani fiecăruia dintre contabilii care sunt autorizați sau care au titlul de expert obținut de la CECCAR.

Robert Șova: Mulțumim foarte mult și noi, pentru participare, pentru faptul că sunteți partenerul nostru media la primul eveniment. Sperăm ca de acum și la următoarele evenimente să vă regăsim ca partener media și, bineînțeles, putem găsi căi de colaborare, sinergii, astfel încât să aducem un plus-valoare profesiilor sau societății în ansamblul ei.

Cristian Pavel: Mulțumim. Felicitări pentru eveniment!

 

Politica noastră, ca organism profesional, a fost întotdeauna aceea de a dezvolta parteneriate solide win-win was last modified: iulie 19th, 2019 by Robert Aurelian Șova

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice