O.U.G. nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului – modificări (Legea nr. 164/2018)

23 iul. 2018
Vizualizari: 2549

Actul modificat

Actul modificator

Sumar

O.U.G. nr. 99/2006

(M. Of. nr. 1027 din 27 decembrie 2006; cu modif. ult.)

Legea nr. 164/2018

(M. Of. nr. 626 din 19 iulie 2018)

modifică: art. 290 alin. (1) lit. d), art. 299 lit. h), art. 309 alin. (1) lit. c), art. 311 alin. (1), art. 311 alin. (2), art. 312 alin. (3), art. 314, art. 315, art. 316, art. 393 alin. (1) și (2);

introduce: art. 290 alin. (2) și (3), art. 311 alin. (1^1)-(1^4), art. 312 alin. (4)-(7), art. 315^1, art. 316^1, art. 316^2;

abrogă: art. 313.

 

În M. Of. nr. 626 din 19 iulie 2018, s-a publicat Legea nr. 164/2018 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului.

Legea nr. 164/2018 aduce modificări, dar și completări O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (M. Of. nr. 1027 din 27 decembrie 2006; cu modif. ult.).

Vă prezentăm, în continuare, modificările și completările aduse respectivului act normativ:

 

Art. 290 alin. (1) lit. d) din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (modificat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 290 alin. (1) lit. d) prevedea:

„d) data de repartizare – data la care soldul economisit și creditul pentru domeniul locativ sunt puse la dispoziția clientului;”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 290 alin. (1) lit. d) se modifică și va avea următorul conținut:

„d) data de repartizare – data pentru care clientul solicită punerea la dispoziție a soldului economisit și a creditului pentru domeniul locativ, ca urmare a confirmării de către bancă a îndeplinirii condițiilor de a fi puse la dispoziția acestuia soldul economisit și creditul pentru domeniul locativ, cu respectarea clauzelor contractuale;”.

 

Art. 290 alin. (2) și (3) din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (introdus prin Legea nr. 164/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 290, după alin. (1) se introduc două noi alineate, alin. (2) și (3) și vor avea următorul conținut:

„(2) În sensul aplicării dispozițiilor alin. (1) lit. b) și c), clientul are dreptul, dar nu și obligația de a contracta un credit.

(3) În vederea acordării creditului, cele două părți încheie un nou contract, în condițiile stabilite anterior în contractul de economisire-creditare”.

 

Art. 299 lit. h) din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (modificat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 299 lit. h) prevedea:

„h) finanțarea construirii de spații comerciale, industriale și social-culturale, în măsura în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 290 lit. a) pct. 7”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 299 lit. h) se modifică și va avea următorul conținut:

„h) finanțarea construirii de spații comerciale, industriale și social-culturale, în măsura în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 290 alin. (1) lit. a) pct. 7”.

 

Art. 309 alin. (1) lit. c) din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (modificat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 309 alin. (1) lit. c) prevedea:

„c) condițiile de acordare a creditelor destinate activităților în domeniul locativ prevăzute la art. 290 lit. a) pct. 7 și proporția admisă a acestor contracte în totalul creditelor acordate de o bancă de economisire și creditare în domeniul locativ, care nu poate depăși procentul de 3%;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 309 alin. (1) lit. c) se modifică și va avea următorul conținut:

„c) condițiile de acordare a creditelor destinate activităților în domeniul locativ prevăzute la art. 290 alin. (1) lit. a) pct. 7 și proporția admisă a acestor contracte în totalul creditelor acordate de o bancă de economisire și creditare în domeniul locativ, care nu poate depăși procentul de 3%;”.

 

Art. 311 alin. (1) din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (modificat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 311 alin. (1) prevedea:

„(1) Fiecare client, persoană fizică cu cetățenia română și cu domiciliul stabil în România, beneficiază de o primă de stat pentru depunerile anuale efectuate în baza unui contract de economisire-creditare încheiat cu o bancă de economisire și creditare în domeniul locativ”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 311 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Fiecare persoană fizică client al unei bănci de economisire și creditare în domeniul locativ beneficiază de o primă de stat pentru depunerile anuale efectuate în baza unui contract de economisire-creditare încheiat cu banca respectivă, dacă îndeplinește următoarele condiții cumulative:

a) este cetățean român;

b) are domiciliul în România;

c) anterior solicitării primei de stat își manifestă acordul pentru prelucrarea datelor personale de către reprezentanții autorizați ai băncii și ai Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în scopul verificărilor necesare pentru stabilirea dreptului la prima de stat și a cuantumului acesteia. În cazul persoanelor minore și al celor puse sub interdicție, acordul pentru prelucrarea datelor personale va fi dat cu respectarea dispozițiilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare”.

 

Art. 311 alin. (1^1)-(1^4) din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (introdus prin Legea nr. 164/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 311, după alin. (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1)-(1^4) și vor avea următorul conținut:

„(1^1) Verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) se face de către băncile de economisire și creditare în domeniul locativ atât la încheierea contractului de economisire- creditare, cât și la încetarea acestuia, în baza actului de identitate, iar în cazul minorilor, în baza certificatului de naștere și a actului de identitate al unuia dintre părinți sau al reprezentantului legal.

(1^2) Sunt îndreptățiți să beneficieze de primă de stat clienții persoane fizice, indiferent de vârstă și de starea civilă. În cazul persoanelor căsătorite, beneficiază de prima de stat fiecare dintre soți, separat, în baza contractului de economisire- creditare încheiat în nume propriu.

(1^3) În cazul minorilor, contractul de economisire-creditare se încheie, în numele acestora, prin reprezentanții lor legali, cu respectarea dispozițiilor Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare.

(1^4) Prevederile alin. (1^3) se aplică și persoanelor fizice cu capacitate de exercițiu restrânsă sau fără capacitate de exercițiu, cu respectarea dispozițiilor Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare. În cazul acestor persoane, dovada utilizării în scop locativ se face de oricare dintre reprezentanții legali ai acestora, în situația în care aceasta este necesară potrivit prezentei ordonanțe de urgență și reglementărilor emise în aplicarea acesteia”.

 

Art. 311 alin. (2) din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (modificat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 311 alin. (2) prevedea:

„(2) Dreptul la prima de stat se constituie la finele anului de economisire. Anul de economisire este anul calendaristic în care s-au efectuat depunerile îndreptățite la primă”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 311 alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Dreptul la prima de stat se constituie la finele anului calendaristic de economisire, denumit în continuare anul de economisire, în care s-au efectuat depunerile îndreptățite la primă, în temeiul contractului de economisire-creditare”.

 

Art. 312 alin. (3) din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (modificat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 312 alin. (3) prevedea:

„(3) În cazul în care clientul încheie mai multe contracte de economisire-creditare cu banca de economisire și creditare în domeniul locativ și primele stabilite depășesc prima maximă admisă pentru anul de economisire, suma primelor trebuie limitată la nivelul prevăzut la alin. (2)”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 312 alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:

„(3) În cazul în care clientul încheie mai multe contracte de economisire-creditare cu băncile de economisire și creditare în domeniul locativ și primele stabilite depășesc prima maximă admisă pentru anul de economisire, suma primelor trebuie limitată la nivelul prevăzut la alin. (2)”.

 

Art. 312 alin. (4)-(7) din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (introdus prin Legea nr. 164/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 312, după alin. (3) se introduc două noi alineate, alin. (4)-(7) și vor avea următorul conținut:

„ (4) La calculul primei de stat se iau în considerare toate depunerile efectuate de client, cu excepția celor destinate acoperirii costurilor legate de deschiderea, administrarea și încetarea contractului de economisire-creditare.

(5) Clienții băncilor de economisire și creditare în domeniul locativ pot cesiona contractele de economisire-creditare. Cesionarul poate beneficia de prima de stat aferentă depunerilor efectuate de cedent, indiferent de numărul de contracte cesionate și/sau al contractelor încheiate în nume propriu, fără însă ca prin cumularea primelor de stat să poată depăși limita maximă anuală stabilită la alin. (2).

(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), în situația în care cesiunea are loc între soț, soție, copiii, precum și părinții soților, cesionarul va beneficia integral de prima de stat aferentă depunerilor cedentului, indiferent de numărul contractelor cesionate, precum și de prima de stat care se cuvine cesionarului în temeiul contractelor încheiate în nume propriu, cu condiția ca cesiunea să aibă ca finalitate accesarea unui credit pentru domeniul locativ.

(7) După încheierea contractului/contractelor de cesiune, pentru anul/anii de economisire următor/următori, titularul poate beneficia de prima de stat în limita plafonului prevăzut la alin. (2)”.

 

Art. 313 din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (abrogat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 313 prevedea:

„(1) Sunt îndreptățiți să beneficieze de primă de stat clienții persoane singure, precum și oricare dintre soți, separat, indiferent care dintre ei a făcut depunerea.

(2) În sensul alin. (1), prin persoană singură se înțelege o persoană necăsătorită, văduvă sau divorțată”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 313 se abrogă.

 

Art. 314 din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (modificat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 314 prevedea:

„Prima de stat se alocă de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului și se acordă de acesta după expirarea fiecărui an calendaristic, în termen de maxim 60 de zile de la solicitarea care a fost transmisă de banca de economisire și creditare în domeniul locativ acestei autorități. Prima este virată de banca de economisire și creditare în domeniul locativ în contul clientului”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 314 se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) În baza datelor transmise de băncile de economisire și creditare în domeniul locativ prevăzute la art. 3151 alin. (4) Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice fundamentează cuantumul sumelor necesare plății primelor de stat pentru anul de economisire în curs, care se acordă în anul următor.

(2) Prima de stat se alocă de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și se acordă de acesta după expirarea fiecărui an calendaristic, în termen de maximum 60 de zile de la data înregistrării solicitării transmise de banca de economisire și creditare în domeniul locativ. Prima de stat este virată de banca de economisire și creditare în domeniul locativ în contul clientului, în termen de 15 zile de la acordarea acesteia.

(3) În vederea decontării primelor de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice verifică în bazele de date furnizate de băncile de economisire și creditare în domeniul locativ ca, pentru clienții care încheie mai multe contracte de economisire-creditare, primele de stat stabilite să nu depășească prima maximă admisă pentru anul de economisire”.

 

Art. 315 din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (modificat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 315 prevedea:

„(1) Pentru a beneficia în mod constant de prima de stat, contractele de economisire-creditare trebuie să aibă o durată de minimum 5 ani, fără a fi necesară justificarea utilizării în scop locativ a sumei economisite, și este obligatoriu ca înainte de expirarea termenului de economisire stabilit să nu se fi efectuat restituiri totale sau parțiale din sumele economisite.

(2) Fac excepție de la prevederile alin. (1) următoarele situații:

a) suma economisită și/sau suma contractată este pusă la dispoziție după repartizare, iar cel care a economisit utilizează suma primită pentru activități în domeniul locativ;

b) în cazul cesiunii contractului de economisire-creditare, iar după repartizare, suma economisită sau suma contractată se utilizează pentru activități în domeniul locativ de către cesionar;

c) cel care a economisit pentru activități în domeniul locativ sau soțul/soția acestuia a decedat ori a intrat în incapacitate totală de muncă după încheierea contractului de economisirecreditare;

d) cel care a economisit pentru activități în domeniul locativ a devenit șomer și perioada de șomaj este de cel puțin 9 luni fără întrerupere și durează încă în momentul la care se solicită restituirea sumei”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 315 se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Pentru a beneficia în mod constant de prima de stat, contractele de economisire-creditare trebuie să aibă o durată de minimum 5 ani.

(2) Pentru a beneficia în mod efectiv de prima de stat, contractele de economisire-creditare trebuie să îndeplinească, pe lângă condiția prevăzută la alin. (1), și condiția potrivit căreia înainte de expirarea duratei minime de 5 ani soldul sumei economisite să nu fi fost afectat de restituiri totale sau parțiale din sumele economisite.

(3) Pentru a beneficia de prima de stat, după expirarea termenului prevăzut la alin. (1) și îndeplinirea condiției prevăzute la alin. (2), clienților li se pune la dispoziție soldul economisit, la solicitarea acestora, iar pentru a beneficia de prima de stat aceștia au obligația ca, în termen de maximum 6 luni de la încasarea soldului economisit, să prezinte băncii documentele justificative privind utilizarea în scop locativ a unei sume cel puțin echivalente cu cuantumul primei de stat și a dobânzii aferente acesteia. În cazul în care utilizarea sumei cel puțin echivalente cu cuantumul primei de stat și a dobânzii aferente acesteia în scop locativ nu este dovedită de clienții băncilor de economisire și creditare în domeniul locativ în termenul stabilit, aceasta nu va fi pusă la dispoziție clientului și se va restitui Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), clienții pot solicita acordarea unui credit în domeniul locativ cu finanțare anticipată sau intermediară, anterior împlinirii celor 5 ani”.

 

Art. 315^1 din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (introdus prin Legea nr. 164/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 315 se introduce un nou articol, art. 315^1, cu următorul cuprins:

„(1) Băncile de economisire și creditare în domeniul locativ au obligația verificării eligibilității clienților, precum și a documentelor justificative pe care clienții le prezintă pentru a face dovada utilizării primei de stat și a dobânzii aferente acesteia în scop locativ.

(2) Băncile de economisire și creditare în domeniul locativ care stabilesc cuantumul primelor de stat au responsabilitate exclusivă pentru modul de calcul și pentru verificarea documentelor justificative prezentate de clienții care dovedesc utilizarea primei de stat și a dobânzii aferente acesteia în scop locativ.

(3) Anual, până la data de 31 ianuarie, băncile de economisire și creditare în domeniul locativ solicită Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice sumele aferente primei de stat. Solicitarea va fi însoțită de un raport de analiză a eficienței stimulării economisirii și creditării în sistem colectiv pentru domeniul locativ pentru anul precedent, care specifică:

a) numărul de credite contractate în condițiile stabilite anterior în contractul de economisire-creditare, precum și cuantumul acestora;

b) numărul de unități locative pentru care s-au realizat lucrări de reabilitare, modernizare și suprafața aferentă;

c) numărul de unități locative achiziționate cu credite contractate în condițiile stabilite anterior în contractul de economisire-creditare;

d) numărul de unități locative pentru care sumele din contractele de economisire-creditare au reprezentat avans pentru achiziția acestora.

(4) Până la data de 15 mai a fiecărui an calendaristic, băncile de economisire și creditare în domeniul locativ transmit Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice prognoze privind cuantumul primelor de stat pentru anul în curs și următorii 3 ani, însoțite de raportul auditorului independent”.

 

Art. 316 din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (modificat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 316 prevedea:

„Clienții care au încasat prima de stat încălcând dispozițiile prezentei ordonanțe de urgență sau ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia sunt obligați să o restituie Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, în termen de maxim 90 de zile de la încasarea acesteia”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 316 se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Clienții care au încasat prima de stat încălcând dispozițiile prezentei ordonanțe de urgență sau ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia sau care au încasat prima ca urmare a neîndeplinirii condițiilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență și de reglementările emise în aplicarea acesteia sunt obligați să restituie băncii cu care au încheiat contract de economisire-creditare atât prima de stat necuvenită, cât și dobânda acumulată aferentă sumelor reprezentând prima de stat necuvenită, din care se scade impozitul pe dobândă, în termen de maximum 60 de zile de la momentul în care au fost notificați de către bancă. Băncile de economisire și creditare în domeniul locativ sunt obligate să restituie Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice sumele încasate de la clienți în aplicarea prezentului alineat în termen de maximum 30 de zile de la încasarea acestora.

(2) Termenul de 90 de zile, prevăzut la alin. (1), se calculează de la data la care clientul primește de la banca de economisire și creditare în domeniul locativ, notificarea privind încasarea necuvenită a primei de stat.

(3) În cazul contractelor de economisire-creditare încheiate după data de 1 ianuarie 2017, clienții care au încasat prima de stat încălcând dispozițiile prezentei ordonanțe de urgență sau ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia sunt obligați să restituie, împreună cu prima de stat necuvenită, și dobânda acumulată aferentă sumelor reprezentând prima de stat necuvenită, din care se scade impozitul pe dobândă”.

 

Art. 316^1 și 316^2 din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (introdus prin Legea nr. 164/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 316 se introduc două noi articole, art. 316^1 și art. 316^2, cu următorul cuprins:

„Art. 316^1

Controlul respectării prevederilor art. 311, 312 și ale art. 314-316 se efectuează de către Ministerul Finanțelor Publice prin aparatul de inspecție economico-financiară, așa cum este definit la art. 3 alin. (1) din Normele metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 101/2012.

Art. 316^2

(1) Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice va suspenda acordarea primei de stat pentru un client în situația în care Ministerul Finanțelor Publice și/sau Curtea de Conturi, la sesizarea unei persoane fizice sau juridice, efectuează verificări ce vizează stabilirea legalității acordării primei de stat clientului respectiv, în sensul respectării prevederilor dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență sau ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia, și propun/propune suspendarea.

(2) Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice poate suspenda acordarea primei de stat pentru toți clienții unei bănci de economisire și creditare în domeniul locativ în oricare din următoarele situații:

a) Ministerul Finanțelor Publice și/sau Curtea de Conturi au/a transmis către minister o notificare privind existența unor indicii de nerespectare a legii de către băncile de economisire și creditare în domeniul locativ în procedurile de încheiere și derulare a contractelor de economisire-creditare în situația a mai mult de 20% din clienți;

b) Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, în cadrul activității de verificare a datelor necesare pentru soluționarea solicitării transmise de banca pentru economisire și creditare în domeniul locativ, a constatat că solicitarea pentru minimum 50% din clienți nu întrunește cerințele legale pentru a fi acordată prima de stat.

(3) Suspendarea acordării primei de stat durează până la data:

a) notificării de către Ministerul Finanțelor Publice și/sau Curtea de Conturi a împrejurării că au/a finalizat verificările și nu au/a constatat alte încălcări ale legii sau, după caz, că procedurile în căile de atac împotriva actului Curții de Conturi prin care s-a dispus suspendarea sunt finalizate printr-o hotărâre definitivă a autorității competente prin care se constată legalitatea acordării primei de stat – în cazul prevăzut de alin. (1);

b) la care Ministerul Finanțelor Publice și/sau Curtea de Conturi au/a transmis către minister o notificare prin care precizează, motivat, că nu mai sunt întrunite condițiile suspendării menționate în alin. (2) lit. a);

c) la care Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice constată că au fost remediate de către bancă deficiențele ce au condus la suspendarea acordării primei de stat – în cazul prevăzut de alin. (2) lit. b);

d) comunicării refuzului justificat de acordare a primei de stat, în situația în care se constată încălcări ale prevederilor art. 311, 312 și ale art. 314-316.

(4) În cazurile prevăzute la alin. (2), acordarea primei de stat va fi reluată, pentru clienții îndreptățiți la aceasta, în cel mult 30 de zile de la data încetării suspendării”.

 

Art. 393 alin. (1) și (2) din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului (modificat prin Legea nr. 164/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 393 alin. (1) și (2) prevedeau:

„(1) În exercitarea atribuțiilor sale prevăzute în prezentul titlu, casa centrală poate să dispună față de o cooperativă de credit afiliată, care încalcă dispozițiile legii, ale reglementărilor sau ale altor acte emise în aplicarea acesteia, referitoare la supraveghere sau la condițiile de desfășurare a activității, măsurile prevăzute la art. 226 alin. (2) lit. a) -f), în condițiile prevăzut prin reglementările-cadru emise de casa centrală în acest sens.

(2) Casa centrală poate propune în mod fundamentat Băncii Naționale a României să dispună față de o cooperativă de credit măsurile prevăzute la art. 226 alin. (2) lit. g) și/sau să aplice sancțiunile prevăzute de lege”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 393 alin. (1) și (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) În exercitarea atribuțiilor sale prevăzute în prezentul titlu, casa centrală poate să dispună față de o cooperativă de credit afiliată, care încalcă dispozițiile legii, ale reglementărilor sau ale altor acte emise în aplicarea acesteia, referitoare la supraveghere sau la condițiile de desfășurare a activității, măsurile prevăzute la art. 226 alin. (3) lit. a)-f), în condițiile prevăzute prin reglementările-cadru emise de casa centrală în acest sens.

(2) Casa centrală poate propune în mod fundamentat Băncii Naționale a României să dispună față de o cooperativă de credit sancțiunile și/sau alte măsuri sancționatoare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență”.

 

Alte prevederi din Legea nr. 164/2018

 

Conform art. II din Legea nr. 164/2018, contractele de economisire-creditare aflate în derulare rămân guvernate de dispozițiile normative în vigoare la momentul încheierii acestora.

Potrivit art. III din Legea nr. 164/2018, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice modifică în mod corespunzător Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor cap. V din titlul II partea a II-a din O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale și locuinței și al ministrului finanțelor publice nr. 509/2.471/2009.

O.U.G. nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului – modificări (Legea nr. 164/2018) was last modified: august 4th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.