O.U.G. nr. 80/2019 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul fondurilor europene

31 dec. 2019
Vizualizari: 2511

 

Art. 9 lit. d^1)-d^2) din O.U.G. nr. 40/2015 (introdus prin O.U.G. nr. 80/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, după lit. d) se introduc două noi litere, lit. d^1)-d^2), cu următorul conținut:

„În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management se cuprind:

(…)

d^1) sumele necesare pentru finanțarea cheltuielilor aferente contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare încheiate potrivit prevederilor art. 12 alin. (12), ca urmare a depășirii sumelor alocate în euro la nivel de program, pentru proiectele care pot fi fazate, cu excepția sumelor aferente contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanțare încheiate cu beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (2), care se cuprind în bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor;

d^2) sumele necesare pentru finanțarea cheltuielilor aferente contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare încheiate potrivit prevederilor art. 12 alin. (13), ca urmare a depășirii sumelor alocate în euro la nivel de program, pentru proiectele care nu pot fi fazate din motive justificate, conform reglementărilor legale în vigoare, cu excepția sumelor aferente contractelor/deciziilor/ ordinelor de finanțare încheiate cu beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (2), care se cuprind în bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor;”.

 

Art. 9 lit. ș)-t) din O.U.G. nr. 40/2015 (introdus prin O.U.G. nr. 80/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, după lit. s) se introduc două noi litere, lit. ș)-t), cu următorul conținut:

„În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management se cuprind:

(…)

ș) sumele necesare pentru transferul fondurilor externe nerambursabile în conturile beneficiarilor pentru situațiile în care constatările de audit nu sunt acceptate de către autoritatea de management, până la momentul renunțării la constatare prin raport final de audit sau, în cazul emiterii unei decizii de aplicare a unor corecții de către Comisia Europeană, până la momentul emiterii hotărârii Curții de Justiție a Uniunii Europene;

t) sumele necesare pentru finanțarea ratei forfetare, conform art. 61 alin. (3) lit. aa) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările și completările ulterioare, pentru proiectele care au fost aprobate prin acest mecanism”.

 

Art. 12 alin. (1^2)-(1^5) din O.U.G. nr. 40/2015 (introdus prin O.U.G. nr. 80/2019)

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 12, după alin. (1^1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^2)-(1^5), cu următorul conținut:

„(1^2) Prevederile art. 9 lit. d^1) se aplică în cazul contractelor/ordinelor/deciziilor de finanțare încheiate/emise potrivit prevederilor alin. (1) pentru proiectele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) se încadrează în categoria proiectelor de infrastructură din domeniul transportului, mediului, deșeurilor, iluminatului public, educației, dezvoltării urbane pentru municipiile reședință de județ și regenerării orașelor mici și mijlocii și a proiectelor pentru sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii;

b) fac parte din documente strategice/planuri de dezvoltare/studii, precum și orice alte categorii de documente prin care se stabilesc direcții de dezvoltare la nivel național sau la nivel județean/local;

c) se pot delimita cheltuielile efectuate în perioada de programare 2014-2020 față de cheltuielile care urmează a se efectua în perioada de programare 2021-2027 în vederea încadrării acestora în categoria proiectelor fazate după aprobarea regulamentelor europene;

d) se încadrează în prioritățile de finanțare specifice pentru exercițiul financiar 2021-2027.

(1^3) Prevederile art. 9 lit. d2) se aplică în cazul contractelor/ordinelor/deciziilor de finanțare încheiate/emise potrivit prevederilor alin. (1) pentru proiectele care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

a) se încadrează în categoria proiectelor de infrastructură din domeniul transportului, mediului, deșeurilor, iluminatului public, educației, dezvoltării urbane pentru municipiile reședință de județ și regenerării orașelor mici și mijlocii și a proiectelor pentru sprijinirea întreprinderilor mici și mijlocii;

b) fac parte din documente strategice/planuri de dezvoltare/ studii, precum și orice alte categorii de documente prin care se stabilesc direcții de dezvoltare la nivel național sau la nivel județean/local.

(1^4) Ministerul Finanțelor Publice este autorizat să efectueze redistribuirea între ordonatorii principali de credite cu rol de autoritate de management, la solicitarea acestora, a creditelor de angajament aprobate potrivit prevederilor alin. (1) pentru categoriile de proiecte care îndeplinesc cumulativ condițiile prevăzute la alin. (12), cu încadrarea în limitele valorii creditelor de angajament la nivel de program conform legii.

(1^5) Autoritățile de management desemnate, conform legii, pentru perioada de programare 2021-2027 sunt obligate să includă la finanțare proiectele fazate ale căror cheltuieli sunt prevăzute la art. 9 lit. d1) și să asigure sursele de finanțare necesare continuării implementării acestora, cu condiția încadrării în prioritățile de investiții ale viitoarei perioade de programare”.

 

Art. 12 alin. (2^2) din O.U.G. nr. 40/2015 (introdus prin O.U.G. nr. 80/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 12, după alin. (2^1) se introduce un nou alineat, alin. (2^2), cu următorul conținut:

„(2^2) Se autorizează autoritatea de management pentru Programul operațional Infrastructura mare/Organismul intermediar pentru transport să încheie acte adiționale cu acordul părților la contractele/deciziile de finanțare și să emită ordine de modificare și/sau completare a ordinelor de finanțare pentru proiectele de infrastructură publică, în vederea asigurării ajustărilor de preț, efectuate în conformitate cu prevederile legale în vigoare și în baza unei metodologii de ajustare aprobate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Fondurilor Europene, în limitele stabilite la alin. (1)”.

 

Art. 15 alin. (4) din O.U.G. nr. 40/2015 (modificat prin O.U.G. nr. 80/2019)

  

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 15, alin. (4) prevedea:

„(4) Beneficiarul/Liderul de parteneriat care a depus cerere de prefinanțare conform alin. (1) are obligația depunerii unei cereri de rambursare care să cuprindă cheltuielile efectuate din tranșa de prefinanțare acordată, în cuantum de minimum 50% din valoarea acesteia, în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care autoritatea de management a virat tranșa de prefinanțare în contul beneficiarului, fără a depăși durata contractului de finanțare”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 15, alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:

„(4) Beneficiarul/Liderul de parteneriat care a depus cerere de prefinanțare conform alin. (1) are obligația depunerii unei/unor cereri de rambursare care să cuprindă cheltuielile efectuate din tranșa de prefinanțare acordată, în cuantum cumulat de minimum 50% din valoarea acesteia, în termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care autoritatea de management a virat tranșa de prefinanțare în contul beneficiarului, fără a depăși durata contractului de finanțare”.

 

Art. 15 alin. (4^1) din O.U.G. nr. 40/2015 (modificat prin O.U.G. nr. 80/2019)

  

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 15, alin. (4^1) prevedea:

„(4^1) Beneficiarul/Liderul de parteneriat care nu a depus cererea de rambursare în termenul prevăzut la alin. (4) este obligat să justifice utilizarea prefinanțării, prin cereri de rambursare, înaintea depunerii unei alte cereri de prefinanțare”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 15, alin. (4^1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(4^1) Beneficiarul/Liderul de parteneriat care nu a depus cererea/cererile de rambursare în termenul prevăzut la alin. (4) este obligat să justifice utilizarea prefinanțării, prin cereri de rambursare, înaintea depunerii unei alte cereri de prefinanțare”.

 

Art. 18^1 din O.U.G. nr. 40/2015 (introdus prin O.U.G. nr. 80/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 18 se introduce un nou articol, art. 18^1, cu următorul conținut:

„Art. 18^1

(1) Pentru proiectele aprobate la finanțare cu o rată forfetară, în temeiul art. 61 alin. (3) lit. aa) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, cu modificările și completările ulterioare, autoritatea de management asigură finanțarea acesteia din fonduri alocate de la bugetul de stat cu această destinație.

(2) Acordarea ratei forfetare potrivit alin. (1) pentru proiectele care adoptă acest mecanism se efectuează după implementarea a 75% din proiect.

(3) Mecanismul de acordare și de justificare/recuperare a ratei forfetare acordate potrivit alin. (1) se stabilește prin normele de aplicare, ținând cont de capacitatea financiară de rambursare a datoriilor de către operatorii de apă și apă uzată”.

 

Cap. VIII^1 din O.U.G. nr. 40/2015 (introdus prin O.U.G. nr. 80/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după Cap. VIII se introduce un nou capitol, Cap. VIII^1, cu următorul conținut:

„CAPITOLUL VIII^1: Decizia de reziliere a contractului de finanțare

Art. 29^2

(1) Autoritățile de management emit pe numele beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor decizie de reziliere a contractului de finanțare conform prevederilor acestuia, prin care se individualizează sumele de restituit exprimate în moneda națională.

(2) Decizia de reziliere a contractului de finanțare constituie titlu de creanță și cuprinde elementele actului administrativ-fiscal prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. În titlul de creanță se indică și contul în care beneficiarul/liderul de parteneriat/partenerul trebuie să efectueze plata.

Art. 29^3

(1) Recuperarea sumelor prevăzute la art. 292 alin. (1) se efectuează potrivit prevederilor art. 16.

(2) În cazul beneficiarilor prevăzuți la art. 6 alin. (1)-(5), sumele prevăzute la art. 292 alin. (1) se restituie din contul în care au fost încasate, conform mecanismului stabilit în Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 93/2016, cu modificările și completările ulterioare”.

 

Art. 37 din O.U.G. nr. 40/2015 (introdus prin O.U.G. nr. 80/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 36 se introduce un nou articol, art. 37, cu următorul conținut:

„Art. 37

Pentru beneficiarii prevăzuți la art. 6 alin. (2) se pot reconstitui de la bugetul de stat după semnarea contractului de finanțare plățile efectuate din veniturile proprii pentru cheltuieli de investiții, astfel cum acestea sunt stabilite prin devizul general de investiții sau prin alte acte normative incidente, pentru proiectele aflate în implementar”.

 

O.U.G. nr. 47/2013 privind unele măsuri în domeniul instrumentelor structurale care privesc beneficiarii direcți finanțați din fonduri externe nerambursabile, precum și unele măsuri financiare în domeniul ex-ISPA din sectorul transporturi

 

Art. 20 din O.U.G. nr. 47/2013 (modificat prin O.U.G. nr. 80/2019)

  

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 20 prevedea:

„Art. 20

(1) Implementarea proiectelor ex-ISPA se asigură până la data de 31 decembrie 2019.

(2) Ordonatorii principali de credite din bugetele cărora se asigură finanțarea cheltuielilor destinate finalizării proiectelor ex-ISPA au obligația să asigure cu prioritate sume în bugetul propriu astfel încât proiectele să fie implementate până la data de 31 decembrie 2019”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 20 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 20

(1) Implementarea proiectelor ex-ISPA se asigură până la data de 31 decembrie 2022.

(2) Ordonatorii principali de credite din bugetele cărora se asigură finanțarea cheltuielilor destinate finalizării proiectelor exISPA au obligația să asigure cu prioritate sume în bugetul propriu astfel încât proiectele să fie implementate până la data de 31 decembrie 2022”.

 

O.U.G. nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative

 

Art. V alin. (3) din O.U.G. nr. 26/2012 (modificat prin O.U.G. nr. 80/2019)

  

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. V, alin. (3) prevedea:

„(1) Pentru monitorizarea și deliberarea unor probleme specifice, pe lângă Consiliul A.S.F. funcționează Comisia de etică, Comisia de apel, Comisia de audit, Comisia de comunicare și educație financiară și Comitetul intersectorial de autorizare și avizare”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. V, alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:

„(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) și (2) studiile întocmite în vederea accesării de fonduri externe nerambursabile, precum și cele finanțate din fonduri externe rambursabile”.

 

Art. V alin. (3^1) din O.U.G. nr. 26/2012 (introdus prin O.U.G. nr. 80/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. V, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul conținut:

„(3^1) În înțelesul alin. (3), proiecte strategice regionale sunt acele proiecte care răspund nevoilor majore de dezvoltare ale regiunii și sunt astfel aprobate de către consiliile de dezvoltare regională, conform prevederilor Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare, în vederea includerii la finanțare din Fondul European de Dezvoltare Regională, pe baza încadrării în direcțiile strategice și sumele alocate”.

O.U.G. nr. 80/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fondurilor europene was last modified: decembrie 29th, 2019 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.