O.U.G. nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto a fost publicată în Monitor

3 iul. 2019
Vizualizari: 2716

În M. Of. nr. 537 din 1 iulie 2019 a fost publicată O.U.G. nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto.

În continuare, vom face o prezentare generală a acesteia, urmând ca, apoi, să evidențiem anumite prevederi importante.

Capitolul I („Dispoziții generale”);

Capitolul  II („Avizarea platformei digitale prin care se intermediază efectuarea transportului alternativ”);

Capitolul III („Autorizarea operatorilor de transport alternativ”);

Capitolul IV („Efectuarea transportului alternativ”);

Capitolul V („Obligațiile operatorului platformei digitale, operatorului de transport alternativ, precum și a conducătorilor auto”);

Capitolul VI („Sancțiuni”);

Capitolul VII („Dispoziții finale”).

Vă prezentăm, în cele ce urmează, o serie de dispoziții din prezentul act normativ.

Art. 1 precizează faptul că această ordonanță de urgență „reglementează organizarea, autorizarea și controlul activităților de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate prin platforme digitale”;

Art. 4 aduce în prim-plan transportul alternativ care „se poate efectua numai prin intermediul unei platforme digitale avizate tehnic de către Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale”;

– Un articol important este art. 7 care evidențiază condițiile pe care trebuie să le îndeplinească platforma digitală pentru a obține avizul tehnic:

Art. 7 -Pentru a obține avizul tehnic, platforma digitală pentru intermedierea transportului alternativ trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

– ține evidența automată a datelor de expirare a permiselor de conducere și a documentelor necesare efectuării operațiunilor de transport alternativ și notifică automat operatorul de transport alternativ în scopul actualizării documentelor încărcate pe platforma digitală;

–  propune, afișează și înregistrează traseul parcurs, utilizând tehnologii de localizare în conformitate cu legislația comunitară în vigoare;

–  furnizează date despre tariful pentru efectuarea unei curse pe traseul stabilit în condițiile lit. b) înaintea acceptării cursei de către pasager;

–  furnizează date despre numărul de înmatriculare al autoturismului cu care se efectuează cursa;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

– monitorizează toate cursele, continuu, printr-un sistem de localizare;

–  asigură pasagerilor opțiunea de a comunica informații despre dizabilitate/mobilitate redusă și de a comunica cu conducătorul auto căruia i-a fost atribuită cursa și furnizează informații privind localizarea și timpul estimat al sosirii;

–  asigură pasagerilor posibilitatea să raporteze operatorului platformei digitale orice incidente privind efectuarea cursei;

–  asigură o interfață de comunicare disponibilă și accesibilă timp de 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână pentru incidente privind efectuarea cursei;

– asigură pasagerului opțiunea decontării prețului cursei pe bază de instrument de plată electronică cu acces la distanță sau în numerar;

– asigură furnizarea de date către operatorul platformei pentru întocmirea situațiilor financiare;

– prelucrează datele cu caracter personal cu respectarea Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);

– asigură emiterea și transmiterea către pasager a facturii electronice;

– asigură accesul la serviciile sale doar a operatorilor de transport, a conducătorilor auto și autoturismelor care îndeplinesc condițiile legale pentru efectuarea transportului alternativ;

– are implementate metode și proceduri complexe de asigurare a securității cibernetice și protecției datelor;

– asigură utilizarea limbii române pentru toate interfețele, informațiile afișate sau tipărite.”

– Art. 11 menționează următoarele aspecte importante: „transportul alternativ se efectuează numai de către operatori de transport alternativ autorizați, care dețin, pentru fiecare autoturism utilizat la efectuarea transportului alternativ, copie conformă valabilă și ecusonul pentru transport alternativ, eliberate în condițiile prezentei ordonanțe de urgență.”;

– În privința condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească autoturismele dedicate transportului alternativ, art. 19 este sursa principală:

„Art. 19 – Autoturismele cu care se efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

– au maxim 5 locuri, inclusiv locul conducătorului auto;

– au inspecția tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;

– la momentul cursei trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și utilizarea conform destinației;

–  dețin copia conformă a autorizației pentru transportul alternativ.”

– Totodată, trebuie menționat și art. 21 care evidențiază condițiile pe care trebuie să le bifeze conducătorul auto, mai precis:

„Art. 21 – Conducătorul auto care efectuează transport alternativ trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:
– să aibă vârsta de cel puțin 21 de ani;

– să dețină un certificat de atestare a pregătirii profesionale pentru transportul de persoane în regim de închiriere eliberat de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.;

– să dețină permis de conducere categoria B cu o vechime de cel puțin 2 ani;

– din certificatul de cazier judiciar al persoanei trebuie să rezulte că aceasta nu a fost condamnată pentru infracțiuni contra siguranței pe drumurile publice, infracțiuni privind traficul și consumul de droguri, infracțiuni contra vieții, sănătății și integrității corporale, traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale sau infracțiuni contra patrimoniului;

– să dețină avizul medical și avizul psihologic prin care este declarat apt pentru desfășurarea activității de transport persoane;

– să nu aibă suspendată exercitarea dreptului de a conduce în ultimul an pentru conducerea sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor psihoactive sau să nu fi fost implicat în accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vătămarea gravă a uneia sau mai multor persoane.”

O.U.G. nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto a fost publicată în Monitor was last modified: iulie 3rd, 2019 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.