Story Highlights
- M. Of. nr. 85 din 2.02.2015
- D.C.C. nr. 1/2015
- Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 115/2013
În M. Of. nr. 85 din 2 februarie 2015, s-a publicat D.C.C. nr. 1/2015 referitoare la obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii privind aprobarea O.U.G. nr. 115/2013 pentru instituirea unui nou termen în care să se finalizeze situația prevăzută la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România (M. Of. nr. 278 din 17 mai 2013), precum și pentru prorogarea unor termene (M. Of. nr. 835 din 24 decembrie 2013).
Obiectul controlului de constituționalitateObiectul controlului de constituționalitate îl constituie dispozițiile Legii privind aprobarea O.U.G. nr. 115/2013 pentru instituirea unui nou termen în care să se finalizeze situația prevăzută la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, precum și pentru prorogarea unor termene.
Curtea constată că textul criticat punctual, care ar imprima un caracter neconstituțional întregii legi, îl reprezintă art. IV al legii, care are următorul cuprins:
„După art. 1 al O.G. nr. 89/2000 privind unele măsuri pentru autorizarea operatorilor și efectuarea înscrierilor în Arhiva Electronică de Garanții Reale Mobiliare, (M. Of. nr. 423 din 1 septembrie 2000, cu modif. ult.), aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 298/2002 (M. Of. nr. 356 din 28 mai 2002, cu modif. și compl. ult.), se introduce un nou articol, art. 11, cu următorul cuprins:
«Art. 11
(1) Nu poate dobândi calitatea de operator autorizat/agent împuternicit și nu poate efectua înregistrarea formularelor de aviz de înscriere în A.E.G.R.M. persoana care este parte în contractul/operațiunile asimilate care stă/stau la baza înscrierii sau în avizul de înscriere, după cum urmează:
a) operatorul autorizat și/sau agentul împuternicit al acestuia;
b) societatea comercială la care operatorul autorizat și/sau agentul împuternicit al acestuia dețin participații ori care este controlată, indirect, de operatorul autorizat și/sau agentul împuternicit al acestuia;
c) asociația sau fundația constituită de operatorul autorizat/agentul împuternicit al acestuia.
(2) Înțelegerile dintre operatori sau agenți privind înregistrarea exclusivă și reciprocă în A.E.G.R.M. sunt considerate practici anticoncurențiale și sunt interzise»”.
Prin Decizia nr. 1/2015, Curtea Constituțională admite, în parte, obiecția de neconstituționalitate formulată și constată că prevederile art. IV din Legea privind aprobarea O.U.G. nr. 115/2013 pentru instituirea unui nou termen în care să se finalizeze situația prevăzută la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, precum și pentru prorogarea unor termene sunt neconstituționale.