O.U.G. nr. 105/2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul fondurilor europene nerambursabile

27 dec. 2018
Vizualizari: 762

Actul modificat

Actul modificator

Sumar

O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență,  aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009

(M. Of. nr. 413 din 17 iunie 2009; cu modif. ult.)

O.U.G. nr. 105/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul fondurilor europene nerambursabile

(M. Of. nr. 1053 din 12 decembrie 2018)

 

modifică: art. 35^1 alin. (1) partea introductivă și lit. a),

introduce: art. 8 lit. c^1)-c^2), art. 9 lit. c^1)-c^2), art. 10 lit. a^1)-a^2), art. 14^3-14^5;

abrogă: art. 14 alin. (2)-(2^1).

O.U.G. nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 – 2020,  aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016

(M. Of. nr. 746 din 6 octombrie 2015; cu modif. ult.)

modifică: art. 9 lit. o), art. 15 alin. (1^1), art. 16 alin. (2), art. 21 alin. (1);

introduce: art. 22 alin. (4), art. 29^1;

abrogă: art. 13 alin. (1).

 

În M. Of. nr. 1053 din 12 decembrie 2018, s-a publicat O.U.G. nr. 105/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul fondurilor europene nerambursabile.

Astfel, prin respectiva ordonanță se aduc unele modificări, dar și completări următoarelor acte normative:

– O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență,  aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009 (M. Of. nr. 413 din 17 iunie 2009; cu modif. ult.);

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

– O.U.G. nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 – 2020,  aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016 (M. Of. nr. 746 din 6 octombrie 2015; cu modif. ult.).

 

Potrivit uneia dintre completările aduse O.U.G. nr 64/2009, în bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaționale care utilizează mecanismul plății directe vor fi cuprinse atât sumele necesare restituirii fondurilor din instrumente structurale utilizate temporar de către Autoritatea de Certificare și Plată de la alte programe operaționale pentru onorarea cererilor de fonduri ale respectivului program operațional și/sau regularizarea sumelor utilizate temporar de la bugetul de stat conform prevederilor art. 11 lit. b) și c), cât și sumele necesare plății diferenței dintre valoarea creanțelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaționale și disponibilul rămas în conturile proprii deschise la bănci comerciale și la Trezoreria Statului.

 

Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse celor două acte normative.

 

O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență

 

Art. 8 lit. c^1)-c^2) din O.U.G. nr. 64/2009 (introdus prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 8, după lit. c), se introduc două noi litere, lit. c^1)-c^2), cu următorul conținut:

„În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaționale care utilizează mecanismul plății indirecte, cu excepția Autorității de management pentru Programul operațional «Asistență tehnică», se cuprind:

(…)

c^1) sumele necesare restituirii fondurilor din instrumente structurale utilizate temporar de către Autoritatea de Certificare și Plată de la alte programe operaționale pentru onorarea cererilor de fonduri ale respectivului program operațional și/sau regularizarea sumelor utilizate temporar de la bugetul de stat conform prevederilor art. 11 lit. b) și c);

c^2) sumele necesare plății diferenței dintre valoarea creanțelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaționale și disponibilul rămas în conturile proprii deschise la bănci comerciale și la Trezoreria Statului;”.

 

Art. 9 lit. c^1)-c^2) din O.U.G. nr. 64/2009 (introdus prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, după lit. c), se introduc două noi litere, lit. c^1)-c^2), cu următorul conținut:

„În bugetul ordonatorului principal de credite cu rol de Autoritate de management pentru Programul operațional «Asistență tehnică» se cuprind:

(…)

c^1) sumele necesare restituirii fondurilor din instrumente structurale utilizate temporar de către Autoritatea de Certificare și Plată de la alte programe operaționale pentru onorarea cererilor de fonduri ale respectivului program operațional și/sau regularizarea sumelor utilizate temporar de la bugetul de stat conform prevederilor art. 11 lit. b) și c);

c^2) sumele necesare plății diferenței dintre valoarea creanțelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaționale și disponibilul rămas în conturile proprii deschise la bănci comerciale și la Trezoreria Statului;”.

 

Art. 10 lit. a^1)-a^2) din O.U.G. nr. 64/2009 (introdus prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 10, după lit. a), se introduc două noi litere, lit. a^1)-a^2), cu următorul conținut:

„În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operaționale care utilizează mecanismul plății directe se cuprind:

(…)

a^1) sumele necesare restituirii fondurilor din instrumente structurale utilizate temporar de către Autoritatea de Certificare și Plată de la alte programe operaționale pentru onorarea cererilor de fonduri ale respectivului program operațional și/sau regularizarea sumelor utilizate temporar de la bugetul de stat conform prevederilor art. 11 lit. b) și c);

a^2) sumele necesare plății diferenței dintre valoarea creanțelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaționale și disponibilul rămas în conturile proprii deschise la bănci comerciale și la Trezoreria Statului;”.

 

Art. 14 alin. (2)-(2^1) din O.U.G. nr. 64/2009 (abrogat prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 14, alin. (2)-(2^1) se abrogă.

 

Art. 14^3-14^5 din O.U.G. nr. 64/2009 (introdus prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 14^2, se introduc trei noi articole, art. 14^3-14^5, cu următorul conținut:

„Art. 14^3

Disponibilitățile rămase în conturile deschise la Banca Națională a României și la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Finanțelor Publice, după efectuarea operațiunilor prevăzute la art. 14^1, provenite din sumele rambursate României pentru programele operaționale finanțate în cadrul obiectivului convergență, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.311/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 decembrie 2011 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului în ceea ce privește anumite dispoziții referitoare la gestiunea financiară pentru anumite state membre care se confruntă cu dificultăți grave sau sunt amenințate de astfel de dificultăți cu privire la stabilitatea lor financiară, se virează în conturile de disponibil de fonduri externe nerambursabile deschise la Trezoreria Statului pe numele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management, în vederea reîntregirii cofinanțării programelor operaționale, asigurată în conformitate cu prevederile art. 8 lit. a), art. 9 lit. a) și art. 11 lit. a), potrivit art. 8 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 14^4

În vederea achitării contravalorii creanțelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene la închiderea programelor operaționale se întreprind operațiunile de mai jos, în următoarea ordine:

a) Autoritatea de Certificare și Plată transferă în conturile autorităților de management deschise în euro/lei, după caz, sumele disponibile, pe fiecare program operațional, existente în conturile deschise la Banca Națională a României și la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Finanțelor Publice, după efectuarea operațiunii prevăzute la art. 14^5;

b) autoritatea de management care are o obligație de plată către alte programe operaționale transferă sumele alocate de la bugetul de stat, în aplicarea prevederilor art. 8 lit. c^1), în contul de disponibil al autorității de management care gestionează programul operațional de unde au fost utilizate temporar disponibilitățile din instrumente structurale;

c) autoritatea de management pe numele căreia a fost emisă creanța bugetară utilizează sumele alocate conform prevederilor art. 8 lit. c^2), art. 9 lit. c^2) și art. 10 lit. a^2), în vederea achitării integrale către Comisia Europeană, în euro, a creanței bugetare.

Art. 14^5

Soldul conturilor de disponibil aferente fondurilor europene deschise la Banca Națională a României și la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Finanțelor Publice, pentru programele operaționale pentru care au fost declarate la Comisia Europeană cheltuieli a căror valoare totală este cel puțin egală cu totalul cumulat al prefinanțărilor și rambursărilor plătite de Comisia Europeană, se virează ca venit la bugetul de stat”.

 

O.U.G. nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 – 2020

 

Art. 9 lit. o) din O.U.G. nr. 40/2015 (modificat prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 9, lit. o) prevedea:

„În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management se cuprind:

(…)

o) sumele pentru finanțarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată neeligibile plătite, aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanțate din fonduri europene, pentru operatorii regionali de apă definiți în baza art. 2 lit. h) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și pentru autorități ale administrației publice locale, care implementează proiecte finanțate prin Programul operațional Infrastructură mare 2014-2020 în domeniul gestionării deșeurilor și modernizării sistemelor de termoficare și în domeniul transporturilor, pentru regiile autonome aeroportuare cu specific deosebit stabilite conform art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 398/1997 privind trecerea unor regii autonome aeroportuare de sub autoritatea Ministerului Transporturilor sub autoritatea consiliilor județene, cu modificările ulterioare, precum și pentru beneficiarii Programului operațional regional 2014-2020 axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, axa prioritară 7 – Diversificarea economiilor locale prin dezvoltarea durabilă a turismului, cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, lit. o) se modifică și va avea următorul conținut:

„În bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de autoritate de management se cuprind:

(…)

o) sumele pentru finanțarea contravalorii taxei pe valoarea adăugată neeligibile plătite, aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor finanțate din fonduri europene, pentru operatorii regionali de apă definiți în baza art. 2 lit. h) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și pentru autorități ale administrației publice locale, care implementează proiecte finanțate prin Programul operațional Infrastructură mare 2014 – 2020 în domeniul gestionării deșeurilor, siturilor poluate istoric și modernizării sistemelor de termoficare și în domeniul transporturilor, pentru regiile autonome aeroportuare cu specific deosebit stabilite conform art. 1 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 398/1997 privind trecerea unor regii autonome aeroportuare de sub autoritatea Ministerului Transporturilor sub autoritatea consiliilor județene, cu modificările ulterioare, precum și pentru beneficiarii din cadrul Programului operațional regional 2014 – 2020 axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, axa prioritară 6 – Îmbunătățirea infrastructurii de importanță regională, precum și a sistemelor de transport durabile, axa prioritară 7 – Diversificarea economiilor locale prin dezvoltarea durabilă a turismului, cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat;”.

 

Art. 13 alin. (1) din O.U.G. nr. 40/2015 (abrogat prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 13, alin. (1) se abrogă.

 

Art. 15 alin. (1^1) din O.U.G. nr. 40/2015 (modificat prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 15, alin. (1^1) prevedea:

„(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), beneficiarilor care primesc finanțare sub incidența ajutorului de stat/de minimis li se poate acorda prefinanțare într-o singură tranșă de maximum 40% din contribuția publică eligibilă a proiectului”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 15, alin. (1^1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), beneficiarilor care primesc finanțare sub incidența ajutorului de stat/de minimis li se poate acorda prefinanțare în una sau mai multe tranșe de până la maximum 40% din contribuția publică eligibilă a proiectului”.

 

Art. 16 alin. (2) din O.U.G. nr. 40/2015 (modificat prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 16, alin. (2) prevedea:

„(2) În cazul în care beneficiarii nu restituie autorităților de management sumele prevăzute la alin. (1) în termen de 15 zile de la data comunicării notificării, acestea emit decizii de recuperare a prefinanțării, prin care se individualizează sumele de restituit exprimate în moneda națională. Decizia constituie titlu de creanță și cuprinde elementele actului administrativ fiscal prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare. În titlul de creanță se indică și contul în care beneficiarul trebuie să efectueze plata”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 16, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) În cazul în care beneficiarii/liderii de parteneriat/partenerii nu restituie autorităților de management sumele calculate în aplicarea prevederilor art. 15 alin. (5) în termen de 15 zile de la data comunicării notificării, acestea emit decizii de recuperare a prefinanțării pe numele beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, după caz, prin care se individualizează sumele de restituit exprimate în moneda națională. Decizia constituie titlu de creanță și cuprinde elementele actului administrativ-fiscal prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. În titlul de creanță se indică și contul în care beneficiarul/liderul de parteneriat/partenerul trebuie să efectueze plata”.

 

Art. 21 alin. (1) din O.U.G. nr. 40/2015 (modificat prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 21, alin. (1) prevedea:

„(1) Beneficiarii/Liderii de parteneriat au obligația de a depune la autoritățile de management/organismele intermediare cereri de rambursare pentru cheltuielile efectuate, care nu se încadrează la art. 20 alin. (8), în termen de maximum 3 luni de la efectuarea acestora, cu excepția primei cereri de rambursare care poate cuprinde și cheltuieli efectuate înainte de semnarea contractului de finanțare”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 21, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Beneficiarii/Liderii de parteneriat au obligația de a depune la autoritățile de management/organismele intermediare cereri de rambursare pentru cheltuielile efectuate, care nu se încadrează la art. 20 alin. (8), în termen de maximum 3 luni de la efectuarea acestora, cu excepția cheltuielilor efectuate înainte de semnarea contractului de finanțare”.

 

Art. 22 alin. (4) din O.U.G. nr. 40/2015 (introdus prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 22, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul conținut:

„(4) Prin excepție de la alin. (1), pentru proiectele nefinalizate finanțate inițial din fonduri externe rambursabile, aprobate la finanțare din fonduri europene, ai căror beneficiari sunt prevăzuți la art. 6 alin. (1), după autorizarea cheltuielilor de către autoritățile de management, conform legislației Uniunii Europene și celei naționale, sumele din fonduri europene cuvenite a fi rambursate în condițiile art. 21 beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor, conform contractelor/deciziilor/ordinelor de finanțare, se virează de către autoritățile de management în contul de venituri 20A46.04.00 „Alte sume primite din fonduri de la Uniunea Europeană pentru programele operaționale finanțate din cadrul financiar 2014 – 2020”, deschis pe codul de identificare fiscală al beneficiarilor/liderilor de parteneriat/partenerilor la Trezoreria Statului”.

 

Art. 29^1 din O.U.G. nr. 40/2015 (introdus prin O.U.G. nr. 105/2018)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după art. 29 se introduce un nou articol, art. 29^1, cu următorul conținut:

„Art. 29^1

Pentru neregulile constatate în cadrul proiectelor implementate în parteneriat, titlurile de creanță se emit potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, pe numele liderului de parteneriat și/sau a partenerului din a cărui acțiune sau inacțiune a rezultat o abatere de la legalitate, conformitate și regularitate în raport cu dispozițiile naționale și/sau europene”.

 

Alte dispoziții

 

Conform art. II, sumele prevăzute la art. 11 lit. b) și c) din O.U.G. nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale și utilizarea acestora pentru obiectivul convergență, utilizate temporar din bugetul de stat, neregularizate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se regularizează din sumele disponibile din instrumente structurale aferente Programului operațional sectorial „Transport” existente în contul deschis la Trezoreria Statului pe numele Ministerului Finanțelor Publice. Astfel, această regularizare se va realiza de către Autoritatea de Certificare și Plată prin virarea sumelor respective la bugetul de stat, corespunzător poziției bugetare de venituri pentru sume provenite din finanțarea anilor precedenți, pe codul de identificare fiscală al Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale.

Potrivit art. IV, sumele utilizate din bugetul de stat, conform prevederilor art. 10 lit. a) din O.U.G. nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 – 2020, se reîntregesc de către autoritatea de certificare din fonduri europene, prin virarea la bugetul de stat, la poziții bugetare distincte de venituri pentru sumele provenite din finanțarea anului curent și pentru sumele provenite din finanțarea anilor precedenți, pe codul de identificare fiscală al Ministerului Finanțelor Publice – Acțiuni generale, fără a se ține cont de programul operațional pentru care a fost efectuată operațiunea, după cum urmează:

– din disponibilitățile de fonduri europene existente în contul deschis la B.N.R. pe numele Ministerului Finanțelor Publice, pentru sumele utilizate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență;

– din sumele primite de la U.E., în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la încasarea acestora, după onorarea obligațiilor privind transferul de fonduri către unitățile de plată din cadrul autorităților de management.

În fine, prin derogare de la dispozițiile art. 11 alin. (4) din O.U.G. nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014 – 2020, proiectele nefinalizate finanțate inițial din fonduri externe rambursabile, aprobate la finanțare din fonduri europene, ai căror beneficiari sunt prevăzuți la art. 6 alin. (1) din ordonanță de urgență, se derulează în continuare conform prevederilor acordurilor de împrumut și actelor normative de aprobare/ratificare a acestora, propunerile de credite de angajament și bugetare fiind cuprinse la titlul din clasificația bugetară inițială.

O.U.G. nr. 105/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul fondurilor europene nerambursabile was last modified: decembrie 21st, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.